selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Nov 02, 2012 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nya "husdjur" till samlingen. Riktar ett stort tack till Maffe samt Maffe Sr för smidigt högtalarlangeri. Nu återstår bara att lyssna till dessa tingestar,enda tillfället jag kommit i kontakt med Sara var hos den omtalade Haparandamannen med matjord i fickorna men där lät å andra sidan allt bra :-)

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Nov 02, 2012 15:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
http://www.youtube.com/watch?v=8mIYnwwB__g

Image

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Nov 02, 2012 17:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Vilken solskenshistoria :)
Kanske kikar förbi under våren och provlyssnar!


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Nov 03, 2012 04:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Låter som en god ide,medtag lite plattor som vi kan plöja så man får lite nya uppslag. Nicke som har stativen jobbar eftermiddag i helgen så jag har inte fått tag i något vettigt att ställa dem på ännu men kanske under morgondagen att Andreas svänger förbi honom och hämtar stativen och tar med sig ett Klout så vi får provköra dem. Finns uppslag till goda Linnaktiviteter i helgen om allt vill sig väl,är ytterst nyfiken på ett tundradrivet par 212 och en uppdaterad 345 i Luletrakten med ett svindyrt McItosh/Rockport system injusterat av Ingvar Öhman fortfarande klingande i öronen. Det skulle vara balsam för själen med något annat än byggprocessen som kontrast och andningshål.

Sarona var bara ett "måste pröva kort" man ska ha gjort en gång i sitt liv,tidigare ägare hade inte fått dem att sjunga,vilket jag har lätt att förstå när han förklarade att han drivit dem med Audion rörhäckar. De är säkert bra till något lättdrivet men sannorlikt inget förstahandsval till den här burken. Blev smått förvånad när jag lyfte in dem i bilen,inga lättviktare utan kompakta små klotsar..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Nov 03, 2012 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
En av de få äldre högtalarna jag faktiskt velat prova är Sara!

Hoppas du skriver lite om dem hur du tycker de fungerer med lite olika slutsteg om du har möjlighet!


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Nov 03, 2012 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
haraldur wrote:
..tidigare ägare hade inte fått dem att sjunga,vilket jag har lätt att förstå när han förklarade att han drivit dem med Audion rörhäckar. De är säkert bra till något lättdrivet men sannorlikt inget förstahandsval till den här burken. Blev smått förvånad när jag lyfte in dem i bilen,inga lättviktare utan kompakta små klotsar..
Sara är kul! Inget direkt finlir, men mycket RnR. Ett par nya diskanter så lirar dom säkert som dom skall.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Mon Nov 05, 2012 04:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nu så har vi äntligen kunnat provat Sara. Lånade tillbaka mina gamla stativ som tjänstgjort under ett par Index II senaste femton åren och styrde sedan kosan till Boden och Pekka för lite samvaro. Temat var kanske inte enbart sagda högtalare utan att lyssna igenom Kloutarna en och en och kartlägga så många detaljer som tiden tillät. Efter avfiltrering av slutstegen så ställdes Sarorna på stativen och fick ta platsen som Keltik tidigare stått på. Ett stort lyssningsrum med gott om luft,tidigare ägare hade skickat med långa Naimkablage som jag terminerat innan avfärd,intressant betraktelese i sammanhanget var den bekanta doften av Märklinjärnväg när kopparkabeln hettades upp och förtennades. Ett klout,Klimax Kontrol,Pekkas Tolva och en tallrik Kreolsk gryta i knät så bar det iväg..

Musicerandet började lite mjukt med typisk Linnförsäljarmusik på Sneakyn,visste först inte vad jag skulle tro,initialt så kunde jag konstatera att de i alla fall var felfria,de var ju trots allt traderafynd och förhoppningarna lågt ställda. Ganska snart så stod det klart att det var en ruggigt spelglad högtalare som dock emellanåt kunde överraska med något litet spratt. Tajta och trevliga att lyssna på med ett sätt att bryta upp på som skulle skrämt ihjäl vilken audiofil som helst,sluta lyssna på dem var dock svårt -i alla fall för mig!

Efter att ha lyssnat på Fairytale of New York och frågat varann: "-hur kändes det där då?" och tittat liksom lite snett på varann genom ögonvrån samt ställt frågan "-förstår vi vad låten handlar om,är instrumenten stämda?" så bytte vi källa till LP12'an och lade på Willy DeVille plattan på bästa öronvaxmaner. Tiden flög iväg och jag fick känslan av att det var riktigt bra! Vi gjorde ett försök med en förmodad sönderdiskad Kim Wilde och låten Cambodia och jodå,visst kunde Sara låta förjäkligt kralligt,men skulden låg nog snarare hos den som diskat skivan än i högtalarna. Vi testade Michael Jackson "Bad" plattan,skulle egentligen bara höra Liberian Girl men det blev visst resten av plattan också,liksom The Beatles White Album och Helloweens samlingsplatta. Toktrevliga högtalare,precis som HCL beskriver dem,helt utan hyfs men med fokus på det viktiga. Ett j-a drag helt enkelt. De har något som jag uppskattar.
Image
Under tiden som övriga Klouts opererades så spelades det flitigt på Sarorna. Ett par lånade Unik ställdes senare under kvällen upp på Sarornas stativ med varsin bok under,och vi jämförde högtalarkablar,en lånad butikslödd och Pekkas kablar som vi lött själva. Det var stor skillnad dem emellan. Den bättre fick sitta kvar och vi gick vidare till signalkablarna,först spelade vi på svarta interconnecter och här var skillnaden stor exemplaren emellan. Den bästa kabeln jämfördes sedan med två olika par Silverkablar,som inte helt oväntat lät olika. De svarta jämförda kablarna var samtliga fabrikslödda men lät som sagt förvånansvärt olika. Medan den bästa hade ett drag som nästan blåste en av stolen så var den sämsta i bästa fall skittrist. I ren frustration så hettade jag upp lödningarna på den sämsta och vi lyssnade på nytt till den,den blev faktiskt bättre än tidigare men fortfarande saknades det mycket till den bästa. Vi testade två olika tenn och olika temperaturer. Jag skulle vilja beskriva själva lödningen av den aktuella kabeln som svår mot andra svarta interconnecter som jag gjort till mig själv och mina närmaste. Den betedde sig närmast som om man förväxlat det blyfria tennet med det blyade som jag brukar föredra. Kontakternas lödningar såg visuellt bra ut från början men sedan den upphettats och smält,tillsammans med tillsats av vårt tenn så såg den snarare kallödd ut. Jag blev inte nöjd med den. Till sist testade jag när Pekka hade blicken vänd åt andra hållet att löda kontakten med ett blyfritt tenn som jag egentligen borde ha slängt för länge sedan,dels för att det inte går att göra vettiga lödningar med men även på grund av att det låter sämre. Vips så flöt tennet ut och lämnade en spegelblank yta. Skumt..

Ska experimentera vidare med hans kabel här hemma någon kväll. Rengöra kontakten fri från tennet och försöka få ett hum om vad det handla om.


Nåväl,vi spelade resten av kvällen på Unik,körde lite Doors,Judas Priest Live,Helloween innan vi återställde Keltik igen. Det sistnämnda inte helt tvärenkelt gjort med monokorten i alla fyra slutsteg och Kloutarnas kompakta konstruktion som kräver grundlig dissekering och återmontering igen innan man kan börja koppla samman systemet.

Nu hade klockan passerat midnatt och endast en sak fanns kvar att göra innan sarorna,Index II,stativ och lödutrustning åkte ut i bilen för hemfärd. En tillfällig ostrypt matning av strömmen. Tror jag låter Pekka själv svara på om det gjorde skillnad och om han kan vara utan den sedan han hört vad som händer med hans Keltiks..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Verkar vara roliga högtalare. Och snygga på ett lite smågrovt sett :)

Är det en Target eller moddad Rega-hylla till LP12:an?


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Roliga och sena kvällar verkar ni då ha, klart underhållande läsning!


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Och Sara som är bland de sämsta Linn-högtalare jag hört.... hur bär du dig åt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Roliga och sena kvällar verkar ni då ha, klart underhållande läsning!
Det finns väl inte så mycket annat att göra däruppe ;-)



För länge sedan pratade jag med en kund (sålde parabolantenner/utrustning på den tiden) och jag undrade hur han hade tid att titta så mycket på TV. Svaret var; ute på landet gör vi bara tre saker, leker med frun, med mig själv - och tittar på TV när man tröttnat...

Han var uppenbarligen inte fast i Linn-träsket :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Och Sara som är bland de sämsta Linn-högtalare jag hört.... hur bär du dig åt?

/ B
Lustigt, men jag hade ett par SARA (senaste varianten) och försökte länge hitta något som var bättre. På den tiden hade jag bra kontakt med en lokal hifi-butik där jag kunde låna hem allt möjligt, vilket jag också gjorde..., men inget slog SARA totalt sett. Grejen var att de förmedlade känsla, en koppling till musiken som inga andra av de högtalare jag då provade. Acoustic Energy 3 (tror jag de hette) kom närmast, men de var klart dyrare än det par beg. Isobarik som jag till slut kom över och som dessutom var överlägsna både SARA och AE3-orna.

Märkligt ändå hur olika man kan se på olika prylars brister resp. förtjänster.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Wed Nov 07, 2012 02:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Högtalarna spelar rätt helt enkelt. Unik ännu bättre,bättre än Keltik också,men det är lite för mycket kassettradio i mitt tycke,men tveklöst väldigt musikaliska. Det Sara gör är svårt stt sätta fingret på. Dålig är den dock inte(tycker jag)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Wed Nov 07, 2012 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Högtalarna spelar rätt helt enkelt. Unik ännu bättre,bättre än Keltik också,men det är lite för mycket kassettradio i mitt tycke,men tveklöst väldigt musikaliska. Det Sara gör är svårt stt sätta fingret på. Dålig är den dock inte(tycker jag)
Jag ska inte driva saken för långt, det var evigheter sedan jag lyssnade på dessa, på ett nystartat Tonläget. Jag hade förhoppning att de skulle låta bättre än Kan. Annorlunda, ja. Bättre? Mjae.

Jag kanske skulle tycka helt annorlunda idag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Wed Nov 07, 2012 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
http://www.youtube.com/watch?v=mWzxMHbhxN4

http://www.youtube.com/watch?v=LkyGqrfP ... re=related

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited