selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Feb 28, 2015 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Det börjar bli ett gäng på forumet som har Exakt. Kul!
Vore intressant att höra av lite fler, verkar ju vara två läger.
Jo, det kan verka så. Jag tycker dock att det är lite mer komplext än så. För mig gör Exakt några saker som jag gillar (det som rätt mycket kan anas i själva namnet Exakt :) ) och som väl gjorde att det vägde över denna gång så att jag blev med Exakt. Den tydlighet i musiken som Exakt innebär gör bla att det finns viss musik som jag nu kan njuta av för första gången, t ex viss snabb, komplex jazz. Ta en del av JazzKamikazes skivor t ex, har i tidigare system varit svårt att njuta av, har hört dom live och vet att dom är väldigt bra, ett exempel på en platta som funkar med Exakt. En annan sak: jag tycker det är tydligt att det tar längre tid med än utan Exakt innan det uppstår nån lyssningströtthet att prata om.

Det finns dock andra saker som jag är mer tveksam till vid övergång från ett högkvalitativt "analogt single-wire system" till Exakt, bl a kan jag känna en avsaknad av "nerv"/känsla i musiken rätt ofta. Om det senare huvudsakligen har att göra med att jag med 8 kanaler istället för 2 av kostnadsskäl är tvungen att gå ner i kvalitet på slutstegen (från Lejonklou Tundra till 2*4200), om det ligger i övergång från analog till digital volymkontroll eller annat vet jag inte. Har lite löst lekt med tanken på hur det skulle bli med 4 * Tundra istället för 2 * 4200, svårt att få detta demat dock... Ja ja, vi får se vad framtiden har med sig... :)

Tillägg: en liten ytterligare reflexion är att jag tycker att systemet tar en jäkla tid på sig innan det börjar spela så bra det kan. En eller ett par timmars spelande på hyfsad volym tycker jag krävs för att det ska börja prestera. (Taget ur minnet, har inte fört bok...)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Apr 25, 2015 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hmm, undras vad det skull göra att lägga till en 2200 och uppgradera m140 -> 242? Nån föreslog Majik Isobarik men inte jättesugen med tanke på deras allmänna inte alltför goda rykte.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Apr 25, 2015 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
Hmm, undras vad det skull göra att lägga till en 2200 och uppgradera m140 -> 242? Nån föreslog Majik Isobarik men inte jättesugen med tanke på deras allmänna inte alltför goda rykte.
Jag hade gjort följande manöver (i ordning, uppifrån)
ADSM -> KDSM
2x 4200-> 4100 + 6100 (alt. 4200 + 6100 beroende på budget och tillfälle)
M140 -> A242


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Apr 25, 2015 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
HCL wrote:
Linncredible wrote:
Hmm, undras vad det skull göra att lägga till en 2200 och uppgradera m140 -> 242? Nån föreslog Majik Isobarik men inte jättesugen med tanke på deras allmänna inte alltför goda rykte.
Jag hade gjort följande manöver (i ordning, uppifrån)
ADSM -> KDSM
2x 4200-> 4100 + 6100 (alt. 4200 + 6100 beroende på budget och tillfälle)
M140 -> A242
Tack för input HCL!
"Hökarn på hörnet" var inne på att det ger betydligt mer att uppgradera Exaktboxen till klimaxnivå än adsm->kdsm, tror inte jag missförstod detta, men jag var nog lite överraskad allt. Dock är uppgradering av Exaktbox en rätt saftig ekonomisk historia...
Vad gäller slutsteg så är jag inte jättesugen att gå till Majiknivå, men det kanske är ogrundat...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
HCL wrote:
Linncredible wrote:
Hmm, undras vad det skull göra att lägga till en 2200 och uppgradera m140 -> 242? Nån föreslog Majik Isobarik men inte jättesugen med tanke på deras allmänna inte alltför goda rykte.
Jag hade gjort följande manöver (i ordning, uppifrån)
ADSM -> KDSM
2x 4200-> 4100 + 6100 (alt. 4200 + 6100 beroende på budget och tillfälle)
M140 -> A242
Tack för input HCL!
"Hökarn på hörnet" var inne på att det ger betydligt mer att uppgradera Exaktboxen till klimaxnivå än adsm->kdsm, tror inte jag missförstod detta, men jag var nog lite överraskad allt. Dock är uppgradering av Exaktbox en rätt saftig ekonomisk historia...
Vad gäller slutsteg så är jag inte jättesugen att gå till Majiknivå, men det kanske är ogrundat...
Jag har inte jämfört vilket som är bäst ADSM-KEBox eller KDSM+AEBox så det kan jag inte uttala mig om, men att KDSM ger ett rejält lyft från en ADSM även när man kör Exakt är rätt klart. Klockan i resp apparat sätter ju spelreglerna för resten av systemet. I Exakt är de prestanda sättande delarna mer utspridda än vanligt så det kanske inte fullt ut följer source-first, även om det ändå är känslan.

Att Majik-steg är bra nog är nog ingen tvekan. KDS+Majik-förstärkeri är fortfarande mycket bättre än ADS+Klimax-förstärkeri (på att förmedla innehållet i musiken).

Med tanke på hur du beskriver dina lyssningsintryck så skulle jag inte bli speciellt förvånad om du t.o.m. föredrog med Majik-förstärkeri.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
HCL wrote:
Med tanke på hur du beskriver dina lyssningsintryck så skulle jag inte bli speciellt förvånad om du t.o.m. föredrog med Majik-förstärkeri.
Vad är det du egentligen säger här? Att M i vissa avseenden (vilka) är bättre än A? Att M har någon mysig form av dist. som saknas i A och som jag upplever som "nerv i musiken"? Att det är något specifikt i just min apparatkombo som gör att detta upplevs?!?

Jag inbillar mig såklart inte att du sitter inte på svar på allt detta, men har du eller ni andra input så bidra gärna! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Majiken gör det den ska, akuraten gör vissa saker bättre men även saker som gör att jag avstår den

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
...men även saker som gör att jag avstår den
Hej pekka71, går det att kort sammanfatta vad detta är??

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
HCL wrote:
Med tanke på hur du beskriver dina lyssningsintryck så skulle jag inte bli speciellt förvånad om du t.o.m. föredrog med Majik-förstärkeri.
Vad är det du egentligen säger här? Att M i vissa avseenden (vilka) är bättre än A? Att M har någon mysig form av dist. som saknas i A och som jag upplever som "nerv i musiken"? Att det är något specifikt i just min apparatkombo som gör att detta upplevs?!?

Jag inbillar mig såklart inte att du sitter inte på svar på allt detta, men har du eller ni andra input så bidra gärna! :)
Jag tror inte M är objektivt bättre på något sätt, men respektive stegs tillkortakommande ger sig till känna på lite olika vis och som jag upplever det, mer abrupt med A än med M, som kryddar mer, men på ett förlåtande sätt. A kräver mycket mer av delarna tidigare i kedjan och av installationen. Aktivt med A ställer krav på att allt före är extremt vältrimmat. Redan en aktiv M anläggning är väldigt krävande på installation etc. Oavsett M eller A så bör delarna före vara så bra som möjligt. Att kompromissa med källa är sällan rätt.


Last edited by HCL on Sun Apr 26, 2015 22:54, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
HCL wrote:
Jag tror inte A är objektivt bättre på något sätt...
Var inte hela idén med denna produktpaketering i tre nivåer från Linns sida att varje steg uppåt skulle innebära ett tydligt steg uppåt vad gäller musikalisk prestanda?!?

Vad gäller installationen så tror jag att jag kan säga att den är väl utförd. Allt kablage, kabellängder etc är av rekommenderat snitt (microconnect 3 m, 2,48, state of the art lödningar, momentdragna högtalarelement etc etc). Visst kan det finnas saker kvar att jobba med (bla en Yggdrasil-hylla som står och väntar på mig hos Fredrik L. och som jag aldrig verkar få tid att hämta...) men jag har svårt att se att det stora problemet ligger där. Nu ska jag ju såklart inte överdriva - anläggningen spelar verkligen fantastiskt och har tagit många steg framåt i åtskilliga perspektiv i o m Exakt - dock inte ur alla perspektiv och det stör mig lite.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Linncredible wrote:
pekka71 wrote:
...men även saker som gör att jag avstår den
Hej pekka71, går det att kort sammanfatta vad detta är??
Akurate tycker jag inte har samma flyt som majikstegen, akuraten har mera dynamik och kraft, men har en tendens till att låta s-igt

Detta är min åsikt och ingen sanning, dock har jag ägt 3 st 4200 med samma tendens, sätter man akuratestegen i basen funkar de riktigt hyggligt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Apr 26, 2015 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
HCL wrote:
Jag tror inte A är objektivt bättre på något sätt...
Var inte hela idén med denna produktpaketering i tre nivåer från Linns sida att varje steg uppåt skulle innebära ett tydligt steg uppåt vad gäller musikalisk prestanda?!?
Ursäkta, slant helt på formuleringen. A => M alt. bättre => sämre
Linncredible wrote:
Vad gäller installationen så tror jag att jag kan säga att den är väl utförd. Allt kablage, kabellängder etc är av rekommenderat snitt (microconnect 3 m, 2,48, state of the art lödningar, momentdragna högtalarelement etc etc). Visst kan det finnas saker kvar att jobba med (bla en Yggdrasil-hylla som står och väntar på mig hos Fredrik L. och som jag aldrig verkar få tid att hämta...) men jag har svårt att se att det stora problemet ligger där. Nu ska jag ju såklart inte överdriva - anläggningen spelar verkligen fantastiskt och har tagit många steg framåt i åtskilliga perspektiv i o m Exakt - dock inte ur alla perspektiv och det stör mig lite.
El, NAS, Switch, switchunderlag, rumsakustik och materal i golv, väggar och tak ... Som du också påpekar, mycket spelar in.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 15, 2015 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Såja, Yggdrasil avhämtad hos Fredrik L., får se när jag hinner montera, ska bli kul höra skillnaden. Fick hursomhelst samtidigt hjälp med att borra upp hålen i Mimer K-planet till 10 mm. Tänk att en så liten fysisk skillnad kan göra såpass stor skillnad i musikalitet, fascinerande, klart bättre musikaliskt flyt, kul! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Thu Sep 03, 2015 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bästa uppgraderingen på länge: hörapparat i hög kvalitet för vänster öra (det andra har jag mkt bra hörsel på). Jäklar vilken skillnad det gjorde! Ibland är source last helt rätt!! :wink:

Edit: s-t-n, är det så här bra det har låtit för alla er andra hela tiden?!? Oscar Peterson, Dylan, Courtney Barnett, Daniel Norgren etc etc... njuter!! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 21, 2015 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Imorrn kommer jultomten... :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited