selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 17, 2010 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Bytte själv för några år sedan från aktivt med 5125 till C6100 på mina Ninka, det var ett riktigt stort lyft, du kommer att häpna! Och för mig var det ju utan Dynamik...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Då har man haft besök av Fredrik L. och fått saker och ting på plats! Mycket trevligt, proffsigt och prisvärt! Det som gjorts är att Kikkin har uppgraderats till 2.2 samt att C6100 har fått internkopplingar med vars hjälp de sex stegen driver de 2*6 högtalarelementen med hjälp av 4 aktiva chakrakort. Därutöver har mina gamla K400 kortats av och utökats med en ”K200” samt lötts optimalt med Knekt-bananer. Därutöver översyn av övrigt kablage, momentdragning av skruvar i elektronik och högtalare samt givetvis också överyn av placering av sakerna samt noggrann (ner på millimetern) intuning av högtalare tillsammans med den nya elektroniken. Även plockat bort gallren på högtalarna (håll er i skinnet nu katterna!).

Totalt sett alltså ganska många ändringar som gjorts samtidigt, vilket ju såklart gör det lite svårt att veta vad som beror på vad. Sammanfattningsvis så var det bra redan innan, men såklart betydligt bättre efter! Initialt blev jag dock ganska förvirrad av övergången från 2*LK140 till C6100/D (aktivt i bägge fallen). Visst kan gamla LK-steg, som det har diskuterats på sistone i annan tråd, upplevas som ”riviga” och när man börjar lyssna på C6100 tyckte jag initialt att det kändes ”tamt”. Har krävts en viss tillvänjning innan man, efter att ha lyssnat på en del musik, faktiskt inser att den musikaliska förståelsen inklusive svänget faktiskt har ÖKAT och att det som försvunnit är distorsion. Om jag iakttar hur jag faktiskt beter mig så lyssnar jag gärna längre, foten vippar oftare än tidigare och nya skivor är oftast kul att lyssna på. Att den (troligen distorsionsgenererade) ”rivighet” som har funnits där tidigare egentligen inte har med ”svänget” att göra står rätt klart.

Samtidigt upplever jag att skillnaderna mellan olika inspelningar har ökat jämfört med tidigare, främst ljudmässigt. Jag upplever t ex att de ljudmässiga skillnaderna är större nu än tidigare om man jämför inspelningar som har ett ”instängt, lite burkigt ljud” med sådana som har ett mer ”öppet hifi-ljud”. Kanske handlar detta om mindre total distorsion i systemet vilken tidigare har lett till ett visst mått av ”sameness”. När denna minskar blir transparensen större och den ljudmässiga skillnaden (obs ej nödvändigtvis = musikaliska diton) mellan inspelningarna större.

Det enda som är kvar är väl ett svart skal till C6100, sen ska jag försöka hålla mig lugn på uppgraderingsfronten ett tag och bara njuta av musiken! :)


Attachments:
File comment: Diggande katt
Hifi och katt copy.jpg
Hifi och katt copy.jpg [ 64.14 KiB | Viewed 11893 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Grattis, det låter kul!
Och t.o.m. katten är nöjd :)

P.S. Birma?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Hej Linncredible,
Vad kul att få allt profesionellt intrimmat av Fredrik. Är lite inne på samma spår men måste först bestämma mig om placeringen i stort är bra idag.
Hur lång tid lade ni ner ? Hur upplevde flickvännen övergången till aktivt/C6100 ?
Gick själv över från LK100/aktiva Katan till "modern" Linn elektronik för två år sedan, känner igen mig i dina tankar.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
DelNaja: Katten är en Ragdoll, som ju dock ofta är förvillande lik Birma! :)

leif_lar: Ca 6 tim på plats hemma hos mig, det var en del meck totalt sett, bl a hade mina chakrakort vissa mindre avvikelser från "normalutförandet" vilket gjorde att Fredrik fick improvisera fram en lösning för att få internkablarna på plats. Väl värd nedlagd tid hursomhelst! Känns som att frun upplever ändringarna ungefär som mig. Hon hade väl möjligen en lite mer "ljudinriktad" vokabulär för att beskriva det som jag beskrev som "minskad rivighet/distorsion" pga slutstegsbytet: "mindre separerat ljud". Känns som att vi båda gillar "det nya" allt mer och mer, märks bl a i att anläggningen faktiskt används ännu mer nu än tidigare. :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Intressant med interna byglingar. Kalle på HF förespråkade att man skulle använda dom externa. Så nu hänger det säkert runt 10 meter Linn Black IC på baksidan... Sugen på att testa dom interna, dels för att få bort all kabelsallad bakom och dels för att det verkar vara många som menar på att dom interna är bättre.
Tips på kabelriktningar ? Har läst att dom skall vara tvinnade x antal varv i alla fall. Skall visst ta ut någon form av... störningar ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Nov 06, 2010 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Intressant med interna byglingar. Kalle på HF förespråkade att man skulle använda dom externa. Så nu hänger det säkert runt 10 meter Linn Black IC på baksidan... Sugen på att testa dom interna, dels för att få bort all kabelsallad bakom och dels för att det verkar vara många som menar på att dom interna är bättre.
Tips på kabelriktningar ? Har läst att dom skall vara tvinnade x antal varv i alla fall. Skall visst ta ut någon form av... störningar ?
Jag uppfattade att även Fredrik verkar tycka att extern kabel är bättre än de interna dito. Det som är gjort internt i mitt C6100 är en speciell internkabling som Fredrik också nämner i ett tidigare inlägg i min medlemstråd, jag citerar: "Det stämmer att det räcker med fyra monokort (två diskant + två bas) i 6100 till Ninka. Jag kan göra en internkabel som leder bassignalerna vidare till de två sista kanalerna, så att alla fyra basarna drivs av var sin aktiv kanal." Som det är just nu hänger ett par Black IC på baksidan av mitt C6100. Vad jag förstod på Fredrik är det som du säger ett visst antal tvinningar som gäller för att det ska bli optimalt, vill minnas att 7,5 resp 15 nämndes beroende på kabellängd.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Dec 11, 2010 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lyssnat på musik stora delar av dan, i spellistan allt från Sofia Karlsson "Söder om kärleken" (fantastisk!), Steely Dans "Gaucho" i 24 bit/96 khz, Richard & Linda Thompson, Righteous Brothers, Reeperbahn, Roky Ericksson, Rush, Peps Blodsband, Per Gessle, Pet Shop Boys, Jackson Browne, Bonnie Raitt mm mm. Måste bara spontant utbrista i hur otroligt bra det låter nu, fantastiskt kul att lyssna på musik! Mycket tack vare installationen, hatten av för Lejonklou! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Dec 12, 2010 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Lyssnat på musik stora delar av dan, i spellistan allt från Sofia Karlsson "Söder om kärleken" (fantastisk!), Steely Dans "Gaucho" i 24 bit/96 khz, Richard & Linda Thompson, Righteous Brothers, Reeperbahn, Roky Ericksson, Rush, Peps Blodsband, Per Gessle, Pet Shop Boys, Jackson Browne, Bonnie Raitt mm mm. Måste bara spontant utbrista i hur otroligt bra det låter nu, fantastiskt kul att lyssna på musik! Mycket tack vare installationen, hatten av för Lejonklou! :D
Och hatten av för bra musiksmak!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Mar 10, 2012 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Äääääntligeeeen!!!!!!!!!! Efter att ha legat nerpackad sen november inför lägenhetsvisning och flytt, har grejerna kommit upp och blivit inkopplade i nya lägenheten!!! Så otroligt efterlängtat och saknat!!! Massor med finkalibrering kvar såklart men ändå... music!!!!!!!!! :mrgreen:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Sep 28, 2014 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sjukt vad Harmonihyllan (mimer K + 3 * tor) tillför mycket! Ett lugn i musiken som är helt obetalbart, man vill bara lyssna mer och mer!! Lyssnar nästan aldrig nåt annat än hela plattor numera. I övrigt: alla delar till LS-NAS inköpt och på plats, ska bara hitta tid för monteringen. Har fått 2,48 m K200 på plats, optimalt lödda av Fredrik, förvånansvärt stor förbättring! Ruggigt sugen på Sagatun, främst mono, också, tyvärr är dock världen så märkligt konstruerad att det finns andra hål än hifi som pengar ibland behöver stoppas i. Bisarrt men sant! :wink:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Feb 21, 2015 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Nu är det LS NAS > ADSM > A Exaktbox > Silver IC > 2 * 4200 > 2,48 K400 > M140 med uppgraderingsfot som spelar. Harmonihyllan + snart nya Yggdrasil därtill!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Feb 22, 2015 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
snart nya Yggdrasil därtill!
har du tetat den?
Eller någon annan som kan ge input!


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Feb 22, 2015 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Linncredible wrote:
snart nya Yggdrasil därtill!
har du tetat den?
Eller någon annan som kan ge input!
Nix, inte fått den än. Men vad jag förstår är Anders väldigt nöjd med resultatet av utvecklingsarbetet.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Feb 22, 2015 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det börjar bli ett gäng på forumet som har Exakt. Kul!
Vore intressant att höra av lite fler, verkar ju vara två läger.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited