selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Linncredible
PostPosted: Sun May 17, 2009 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej!

Nu har jag snurrat runt här på Selleri ett tag, men inte förrän nu lyckats tota ihop nåt som liknar en presentation. Well, well, bättre sent än aldrig kanske :) !

Jag är en 43-årig Stockholmare med en Linn-historia som visserligen har varit rätt lång men samtidigt under lång tid väldigt sporadisk. Sista ca åren har jag dock hamnat i nån sorts crescendo (ketchup-förlopp?) och det har hänt mer än på många år dessförinnan (får nog tacka min sambo mycket för detta, hon är en stor musikälskare och faktiskt – vilket ju verkar vara rätt ovanligt - en god påhejare när jag står i nya uppgraderingsfunderingar).

Musikintresse har jag väl alltid haft och det kommer väl till stor del från en familj som var allmänt musikintresserad och där jag växte upp i ett hem där skivspelaren ofta snurrade. Tidiga musikminnen är även den gamla radiogrammofonen hemma i föräldrarnas källare och de gamla singlarna med Little Richard, Fats Domino m fl som gick varv efter varv. Under uppväxten köptes mycket LP med favoriter som Beatles, Bowie, Sparks, Talking Heads, Eurythmics. Spelade klassisk gitarr (gick och tog lektioner i kommunala musikskolan) under många år och fick upp ögonen för klassiskt, mycket med fokus på Bach och barockmusik. Hade under uppväxtåren i föräldrahemmet inte nån egen stereo utan kunde köra på mina (sett nu i efterhand förmodligen rätt toleranta) föräldrars anläggning, vilken under lång tid bestod av en vinylspelare av okänt märke, en Sansui-receiver och en (1) Carlsson-högtalare (min pappa har berättat att han ville vara lite sparsam och tyckte att en högtalare gott och väl kunde räcka.)

Började (och då är man väl nånstans i tonåren antar jag) prenumerera på Hifi & Musik och tog väl intryck av skriverierna där och insåg att det kanske skulle gå att övertala min far om nån liten ”vässning” av anläggningen hemmavid. Vid den här tiden var det en hel del skriverier om Lack-bord, LP12 VS Pink Triangle och jag tyckte att den där butiken High Fidelity verkade intressant. Lyckades väl till sist övertala min far om att stereo faktiskt var framtiden och det blev till slut, efter ett besök i butiken (då fortfarande i Rudlings regi) l ett par små stativare, tror det var ett par Mission (vilka alltså om nu minnet inte spelar mig alltför stora spratt HF måste ha sålt på den tiden-kan dock minnas fel). Har också ett vagt minne av att vi fick med oss en Linn Basik-puppa för att vässa vinylsvarven här hemma. (Mig veterligen var nog detta den första Linn-prylen som införskaffades i släkten…). Denna setup hos mina föräldrar rullade på i många år – tror banne mig dom har kvar högtalarna kvar fortfarande. (Hm, har vid närmare eftertanke ett vagt minne av att vi hade några andra (stereo-)högtalare innan första besöket på HF, men att dom – i bokstavlig bemärkelse – rök när jag och brorsan pluggade i hans elgitarr i förstärkaringången och drog upp volymen på nästan max…. :oops: Det kan nog faktiskt ha varit detta som var det som direkt triggade första HF-besöket… *harkel*).

När jag några år senare – i skarven 80-90-tal – flyttade till eget boende blev det ju snabbt akut att skaffa en vettig, egen stereo. Kändes naturligt att återigen styra kosan till High Fidelity som nu drevs i ny regi med Kalle och kollegorna tryggt bakom spakarna. Första inköpet bestod av en Rega Planar 3 med Linn K5-pickup, en Arcam Alpha 3 integrerad förstärkare samt JPW P1 stativare med Linn Kan-stativ. Kändes riktigt kul att spela på och det köptes en del vinyl. Tyckte dock några år senare (ca 93?) att det nu väl ändå var dags att hoppa på CD-tåget. Köpte en Arcam CD-spelare – som jag dock tyckte lät rätt trist jämfört med Regan och inte behöll särskilt länge. Åter in på HF och diskuterade vad som skulle krävas i CD-spelarväg för att hamna i paritet med Regan. Resultatet blev den första lite större Linn-investeringen: en Linn Mimik. 9995 kr kändes som väldigt, väldigt mycket pengar men jag blev nöjd med en CD-spelare som lirade någorlunda i paritet med vinylspelaren och jag levde därefter med Mimiken i många år och det blev köpt en hel del CD. I samband med ett tidigare samboskap runt millenieskiftet åkte t o m Regan ner i källaren. Efter en viss ”livscirkus” i början av millenniet med separation, jobbyte – en period då inte mycket tankar och energi gick till bra musikåtergivning utan till stor del lyssning via iPod och liknande – träffade jag min nuvarande sambo. När det för ett par år sen blev aktuellt att skaffa gemensam bostad och flytta samman var det också dags att skapa en fungerande helhet av min och hennes anläggningar (NAD-grejer). Detta fick mig att ta tag i mitt gamla intresse och hitta och bli medlem på Selleri, ånyo besöka HF och göra i tur och ordning (ungefär i alla fall) bl a följande: byta ut Mimiken mot en Ikemi (jätteförbättring!), sälja såväl gamla Arcam- som NAD-förstärkare och köpa ett LK140-steg och en Kairn, sälja div gamla högtalare och först köpa ett par Dali-högtalare som dock rätt snabbt åkte ut till förmån för ett par Ninka, köpa ett LK140 till, köpa chakrakort med adapters för aktivering, köpa K400 och därefter genomföra aktiveringen (håller med dom som hävdar att det är haksläppsfaktor på detta), plocka upp Regan ur källaren igen och byta ut pickupen, få gjort en injustering av alla grejer på plats av Kalle på HF, fixa stenfötter till Ninkorna, provlyssna och köpa Lejonklou Kikkin (stor förbättring – musiken blev lugnare, svänget bättre, tidigare aldrig hörda instrument och musikslingor hördes nu), fasa ut Kairnen, plocka ner Regan i källaren igen, byta ut samtliga strömkablar till Lejonklou Power One 1 meter och grenuttag till HF:s modell. Allt genomfört med som vanligt fantastiskt god service, stöd och bistånd från High Fidelity. Stort tack även till Fredrik Lejonklou för eminent service mm vad gäller Kikkin och LPO. Sammanfattningsvis ser alltså anläggningen idag ut som följer: Ikemi, Kikkin, 2*LK140 med chakrakort med adapters, Ninka i lönn med polymerfötter, skeets, K400 – samtliga lödda på HF, black interconnects, Lejonklou Power One 1 m. Det som i övrigt har hänt är förståss att jag och sambon har köpt skivor som aldrig förr! Ikemin går varm åtskilliga timmar om dagen och hela anläggningen ger oss stor musikalisk glädje!

Image

Vad är då nästa steg? För mig känns det som att ett uppenbart nästa steg är att gå rätt på signalkällan och uppgradera Ikemin till en DS. Borde ju rimligen ge ett riktigt stort prestandalyft. Det mest troliga just nu känns väl som en Majik DS, men tankarna svävar oroande (ur ren pekuniär synvinkel…) ofta iväg åt Akuratehållet. Det som håller mig tillbaks från en DS-karriär just nu är väl, förutom rena finansiella aspekter, i första hand ”krånglighetströskeln”. Vad gäller själva installationen och den hård- och mjukvarumässiga prestandaoptimeringen så hoppas och tror jag väl i och för sig att jag kommer att få god hjälp av min handlare, det som känns lite mer tveksamt är rippningsarbetet, tillgängligheten (d v s att hela härligheten mitt i lyssnandet hänger sig och det måste läggas en massa tid på felsökning etc) och användbarheten/användarvänligheten i övrigt (sagt mycket med tanke på sambon). Har tidigare ”fulrippat” en del m h a iTunes (till iPod då) och det känns efter denna erfarenhet definitivt inte lockande med tanke på tidsåtgången att sitta och rippa nått tusental CD mer eller mindre manuellt – d v s skiva för skiva - inkl att sitta och okulärbesiktiga och peta med metainformation, taggar och albumart, något som jag förstått är mer eller mindre nödvändigt. Dessutom känns det som att det är rätt många parametrar i EAC att hålla reda på – eller tar Linnconfig-filen hand om allt detta så att det bara är att ”tuta och köra” sen? Hoppas starkt på att HF har hunnit skaffa nån form av ”rippningsrobot” som man kan hyra för en vettig penning och som skapar lite stordrift i denna hantering…

Själva möbleringen är ju såklart inte heller optimal, fullt medveten om detta. (Jag vet, LK140 på golvet är väl t o m väldigt långt från optimalt…). Funnes det någon prestandaförbättrande, snygg och i övrigt funktionell pjäs för max ett par tusen så skulle jag nog slå till direkt. För tillfället får det vänta – kanske på sikt, när man känner sig stadd i kassa, något prestandamässigt riktigt bra, typ Oden, Mimer eller liknande? Vem vem… en sak är dock säker: the quest goes on… ;-)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Mon May 18, 2009 17:25, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun May 17, 2009 19:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Fin anläggning! Även om det mesta är "före min tid". :)

Jag har nu rippat ca 300 skivor, och måste säga att det är rätt smidigt. EAC configureras på ett par minuter om man har en config fil. Och eftersom de flesta skivor finns i databasen behöver man inte pilla så mycket med metataggar. Om jag ska ge mig på en uppskattning i tidsåtgång per skiva så skulle jag säga ca 5-7 minuter. Naturligtvis blir det ju en hel del tid om man har mycket skivor. Men kör man en bunt då och då känns det inte så betungande. Dessutom hittar man på så vis alltid någon skiva man inte spelat på länge. :)

Att jag uppfattar installation(mjukvara och hårdvara) som mycket enkel beror kanske på min stora datorvana, men de flesta grejer nog det utan större problem. Speciellt som det finns hjälp att få här.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun May 17, 2009 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Outsider wrote:
Jag har nu rippat ca 300 skivor, och måste säga att det är rätt smidigt. EAC configureras på ett par minuter om man har en config fil. Och eftersom de flesta skivor finns i databasen behöver man inte pilla så mycket med metataggar. Om jag ska ge mig på en uppskattning i tidsåtgång per skiva så skulle jag säga ca 5-7 minuter. Naturligtvis blir det ju en hel del tid om man har mycket skivor. Men kör man en bunt då och då känns det inte så betungande. Dessutom hittar man på så vis alltid någon skiva man inte spelat på länge. :)
Om man kör med "dubbelrip", dvs att en skiva läses två gånger och sedan jämförs båda ripparna (det som skiljer läses sedan om), så tar det nog längre tid än 5-7 minuter. Men det spelar ingen roll, man kan ju göra annat under tiden.

Att skivornas metataggar finns på Internet är OK i många fall, men vill man få en enhetlighet i vilken info som ska finnas och att användas vid sökning så bör man nog kolla igenom skivorna och korrigera.

Det tar sin tid, å andra sidan blir man väl belönad. Bättre ljud och enklare hantering är bara två av fördelarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun May 17, 2009 21:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Bill50x wrote:
Outsider wrote:
Jag har nu rippat ca 300 skivor, och måste säga att det är rätt smidigt. EAC configureras på ett par minuter om man har en config fil. Och eftersom de flesta skivor finns i databasen behöver man inte pilla så mycket med metataggar. Om jag ska ge mig på en uppskattning i tidsåtgång per skiva så skulle jag säga ca 5-7 minuter. Naturligtvis blir det ju en hel del tid om man har mycket skivor. Men kör man en bunt då och då känns det inte så betungande. Dessutom hittar man på så vis alltid någon skiva man inte spelat på länge. :)
Om man kör med "dubbelrip", dvs att en skiva läses två gånger och sedan jämförs båda ripparna (det som skiljer läses sedan om), så tar det nog längre tid än 5-7 minuter. Men det spelar ingen roll, man kan ju göra annat under tiden.

Att skivornas metataggar finns på Internet är OK i många fall, men vill man få en enhetlighet i vilken info som ska finnas och att användas vid sökning så bör man nog kolla igenom skivorna och korrigera.

Det tar sin tid, å andra sidan blir man väl belönad. Bättre ljud och enklare hantering är bara två av fördelarna.

/ B
Jag ber om ursäkt om detta ses som OT av trådskaparen. Jag ser ingen anledning att köra "dubbelrip", om EAC's "AccurateRip" funktion meddelar att rippningen är korrekt.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon May 18, 2009 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul story!

Ang ds och rippande så är det visserligen tidskrävande, men man behöver inte sitta särskilt mycket och pilla som du skriver. Har skaffat dBpoweramp, och de har en batch ripper som är lika lätt att använda som (numera nedlagda?) ripstation micro - fast med BRA resultat. Alltså man stoppar bara in en cd och så sköter programmet rippningen med perfekt resultat och taggningen blir felfri samt med album art. När skivan är klar spottas den ut och man petar i nästa. Superbra program, EAC höll på attt knäcka mig. Tar alldeles för lång tid, samt att det inte blir några omslag.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 22, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Är det stor skillnad mellan dbpoweramp och ripstation micro ? Körde mina skivor med ripstation vilket jag föredrog jämfört med EAC bara för det vara så enkelt att rippa med micro. Är dppoweramp gratis ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 22, 2009 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Edit du kan nog förvänta dig en massiv förbättring om du går från Ikemi till majik ds :D

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 22, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Pär wrote:
Är det stor skillnad mellan dbpoweramp och ripstation micro ? Körde mina skivor med ripstation vilket jag föredrog jämfört med EAC bara för det vara så enkelt att rippa med micro. Är dppoweramp gratis ?
Jag avråder dig från att använda RipStation Micro. Metadata kan bli fel och CD-skivor som är repiga kan låta betydligt sämre än om det varit rippade med EAC. Jag har rippat om alla mina skrivor med EAC efter att jag hört hur konstigt det kan låta.
dBpoweramp Reference R13 kostar $36 men om du uppger serienummer på din Linn DS erhåller du 33% rabatt.
Linn rekommenderar numera dBpoweramp före EAC pga lättare handhavande.
Linn rekommenderar även Asset™ UPnP som ett alternativ till TwonkyMedia server.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 22, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Tack Roland det var både goda och dåliga nyheter. Har rippat 500skivor med micro ds :cry: Priset var det inge fel på ska testa har även bättre hårdvara nu än när jag rippade mina skivor kanske det är mödan värt...

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri May 22, 2009 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Outsider wrote:
Jag ber om ursäkt om detta ses som OT av trådskaparen.
Ingen fara för min del vad gäller on/off topic. Detta är precis den typ av info som känns högst relevant för mig inför ett stundande DS-köp - så högst on topic ur mitt perspektiv alltså. :) (Om sen Admin själv väljer att bryta ur/göra copy på delar av trådan och lägga den som en separat tråd med rubrik t ex "Rippa CD" för att det ska vara lättare att hitta informationen för andra läsare, så är det en annan sak. Fine by me det också.)
Roland wrote:
Linn rekommenderar numera dBpoweramp före EAC pga lättare handhavande.
Skönt. För mig spelar handhavandet vid rippning trots allt en viss roll. Om EAC är "de facto-referens" vad gäller musikalisk prestanda hos FLAC-filer, så torde väl dBpoweramp ligga väldigt, väldigt nära när nu Linn själva kommer med en sådan rekommendation (?).
Pär wrote:
Edit du kan nog förvänta dig en massiv förbättring om du går från Ikemi till majik ds :D
" massiv förbättring" är en väldigt trevlig kombination av ord i svenska språket! :wink: Misstänker att prestandalyftet blir rätt rejält och att därmed halva införsäljningen gentemot sambon ("krångligt handhavande") är gjord. Vad gäller att i övrigt göra handhavandet så bra som möjligt så känns iPod Touch + Songbook för mig som ett lockande alternativ.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: DS-planering
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sådärja, nu börjar DS-planerna bli lite mer konkreta. Försökta få ner det i en skiss, se nedan. Vita rutor är sånt som redan finns, gult är sånt som måste anskaffas. Kan nedanstående funka och bli bra? Synpunkter mottages gärna! :D


Attachments:
DS-plan.jpg
DS-plan.jpg [ 73.16 KiB | Viewed 33852 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 19:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Det ser ut som en seriös planering, jag finner inga brister. :)


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 20:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag tycker det ser väldigt bra och strukturerat ut. Hursomhelst här är mina reflektioner, baserat på ett år med DS.

*Homeplugs är för mig en lite oprövad teknik. Ger en dock en snygg installation. Finns de möjlighet att pilla in en fast ethernetkabel mellan rummen så tror jag att det är att föredra. Gör en "listig" installation.

*Varför inte en GS108 istf FS108. Jag lider iaf av långa kopieringstider mellan dator och NAS och ska uppgradera switchen pga detta. Men om du istället gör som jajo föreslår att flytta filerna offline genom att kopiera dem via USB disken så får du iofs en workaround för detta.

* PDAn skulle jag initialt kunna leva utan. Jag tycker det är helt acceptabelt att ladda över spellistor via datorn (kan ju vara flera album itaget) och sen stega upp och ner mellan låtarna i denna med en vanlig fjärr- ju enklare desto bättre. Jämför funktion med en vanlig CD spelare fast med låånga skivor. :D Men jag har ju inte så långt mellan arbetsrum och vardagsrum. DS kommer ju ihåg senaste spellista så det är lätt att förtsätta en påbörjad lyssningsejour nästa dag. Jag tycker inte om allt för många pinaler på vardagsrumsbordet, varpå både laptop och PDA går fetbort. Bara mer sladdar och laddare. Fast det är ju personligt. En control point i mobilen är ok, men då har man helt plötsligt en onödigt stor mobil att släpa på.

* En NAS skulle jag dock aldrig kompromissa bort. Rätt trist att behöva boota en dator för att få ut en ton ur anläggningen. ReadyNAS Duo som du ritat in använder jag själv och tycker den är klockren.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Ledsen om detta blir för OT, men jag har funderat lite på det här med router vs. switch.

Skulle någon som kan nätverk kunna berätta varför man inte skulle kunna hoppa över switchen i en konfiguration såsom Linncredible har ritat det?
Är switchen verkligen ett måste i ett litet nätverk, typ i en lägenhet?
Skulle man inte kunna koppla DS, dator och NAS direkt till routern?

Edit: la till NAS


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
DelNaja wrote:
Ledsen om detta blir för OT, men jag har funderat lite på det här med router vs. switch.

Skulle någon som kan nätverk kunna berätta varför man inte skulle kunna hoppa över switchen i en konfiguration såsom Linncredible har ritat det?
Är switchen verkligen ett måste i ett litet nätverk, typ i en lägenhet?
Skulle man inte kunna koppla DS, dator och NAS direkt till routern?

Edit: la till NAS
Hej!

Javisst går det. Men testa först om det har någon inverkan på musiken. I min setup gick det bra att hoppa över switchen.

/ Jacob


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited