selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Pär wrote:
hade du inte två lk140 säljer du dom får du ju nästan en 5125 gratis. ;)
Jag menar blott! Var det inte den gamle uven Milton Friedman som sa "There are no free lunches!" - vad har jag missat?!? ;-) Skämtåsido så "kliar det i avtryckarfingret"...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Dec 12, 2009 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Utöver ovanstående funderingar har jag hunnit med av uppgradering av den trådlösa nätverksroutern från D-link DI-524 till en med betydligt högre prestanda: Netgear WNDR 3700. Kan konstatera att efter att detta gjorts har i princip alla problem med att Songbook inte hittar medieservern inkl behov av omstarter etc försvunnit. Funkar jättebra nu och därmed känns det som att hela DS-kedjan inkl styrning och datalagring funkar klart godkänt vilket känns skönt (ska bara hitta och testa nåt av Briains 5.0.68-träd som är lite mer iTouch-anpassat men då snackar vi verkligen om "småfilande"...).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Dec 12, 2009 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
Kan konstatera att efter att detta gjorts har i princip alla problem med att Songbook inte hittar medieservern inkl behov av omstarter etc försvunnit.
Ytterligare ett bevis för att de flesta DS problem beror på icke optimal infrastruktur.
Fast märkligt att det ska vara så känsligt. Onekligen verkar UPnP standarden o dess applikationer inte helt ha koll på uthållighet/stabilitet! Inte tusan ska det strula, det gör inget annat man kör över TCP/IPnät. Andra applikationer fixar lite avbrott, delay, tappade bitar...

EDIT själv ska jag skaffa en Linksys WAP200, enda "normala" WAPen som Linn rekommenderar.
Snart läge att börja styra DS via WLAN.

Ursäkta OT


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Dec 13, 2009 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Ursäkta trådkapn.
sportbilsentusiasten wrote:
EDIT själv ska jag skaffa en Linksys WAP200, enda "normala" WAPen som Linn rekommenderar.
Snart läge att börja styra DS via WLAN.
Jaha, du har inte ens provat hemma? Det är en befrielse. Nu går det knappt fatta att det inte alltid gått välja musik utan att behöva traska runt i huset. Att pyssla med skivfodral och skivor känns som stenålder. När det gäller vinyl är det ju värt besväret (dels för att musiken kanske inte finns på CD och dels för att många skivor låter fördjävla bra på vinyl), men med CD :roll: - nackdelarna med ev. nätverksproblem känns som helt betydelselösa jämfört med att leta i proppfyllda lådor/hyllor och lägga skiva efter skiva i en spelare och dessutom så är ju CD-spelarna dessutom prestandmässigt underlägsna DS-spelarna...


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sony wrote:
Jag har själv bytt från Lk140+Lk85 aktiva Ninka till 6100 aktivt, finns nog skrivet en del i min presentation. Chakrastegen är en division upp helt enkelt, men det är ju prislappen också. :D Om jag var i din sits skulle jag avvakta våren och se vad sommarkampanjen från Linn blir - får du med aktiva kort på slutsteg kan det vara att överväga istället för begagnat kanske? Jag skulle ha köpt 4100 om jag köpt beg. men då jag köpte nytt var merkostnaden för 2 kanaler till och ett par aktiva kort inte stor med korten gratis.
Lite sena följdfunderingar från min sida (god fortsättning på 2010 förresten till alla!):

Läste din medlemspresentation, Sony, och du verkar ju tycka att övergången från LK140+85 aktivt till 6100 aktivt var riktigt, riktigt bra. Lutar just nu åt att detta är nästa steg. Har försökt läsa på lite (inkl Sonys med flers utmärkta guide ”Aktiva filter - vad passar till vad?” http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=2465). Vad jag förstår så är Majik 6100 och föregångaren C6100 samma maskin men under nytt namn. Har inte lyckats luska fram att det egentligen skulle ha varit några egentliga förändringar eller uppgraderingar sedan lanseringen (utöver det som Lejonklou nämnde i ett inlägg tidigare i denna tråd). En sak jag dock inte riktigt har fattat är om jag behöver tre eller sex chakrakort till 6100 om jag vill köra Ninka aktivt fullt ut (d v s på alla sex kanalerna)? Om jag förstår det rätt behöver jag alltså sex chakrakort…?!? (Då blev det ännu svettigare i plånboken...)

Jag vet ju att antalet watt är långt från det viktigaste men undrar ändå lite om det inte har nån relevans att man övergår från en förstärkare (LK140) som har 140 W per kanal (vid 4 Ω) till en (6100) som har 100 W per kanal (vid 4 Ω)? Vilken roll spelar just denna faktor för återgivningen – inkl hur det påverkar hur högt och med hur mycket tryck man kan spela (om man vill kräma på rejält alltså :mrgreen: )?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 19:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Linncredible wrote:
Sony wrote:
Jag har själv bytt från Lk140+Lk85 aktiva Ninka till 6100 aktivt, finns nog skrivet en del i min presentation. Chakrastegen är en division upp helt enkelt, men det är ju prislappen också. :D Om jag var i din sits skulle jag avvakta våren och se vad sommarkampanjen från Linn blir - får du med aktiva kort på slutsteg kan det vara att överväga istället för begagnat kanske? Jag skulle ha köpt 4100 om jag köpt beg. men då jag köpte nytt var merkostnaden för 2 kanaler till och ett par aktiva kort inte stor med korten gratis.
Lite sena följdfunderingar från min sida (god fortsättning på 2010 förresten till alla!):

Läste din medlemspresentation, Sony, och du verkar ju tycka att övergången från LK140+85 aktivt till 6100 aktivt var riktigt, riktigt bra. Lutar just nu åt att detta är nästa steg. Har försökt läsa på lite (inkl Sonys med flers utmärkta guide ”Aktiva filter - vad passar till vad?” http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=2465). Vad jag förstår så är Majik 6100 och föregångaren C6100 samma maskin men under nytt namn. Har inte lyckats luska fram att det egentligen skulle ha varit några egentliga förändringar eller uppgraderingar sedan lanseringen (utöver det som Lejonklou nämnde i ett inlägg tidigare i denna tråd). En sak jag dock inte riktigt har fattat är om jag behöver tre eller sex chakrakort till 6100 om jag vill köra Ninka aktivt fullt ut (d v s på alla sex kanalerna)? Om jag förstår det rätt behöver jag alltså sex chakrakort…?!? (Då blev det ännu svettigare i plånboken...)

Jag vet ju att antalet watt är långt från det viktigaste men undrar ändå lite om det inte har nån relevans att man övergår från en förstärkare (LK140) som har 140 W per kanal (vid 4 Ω) till en (6100) som har 100 W per kanal (vid 4 Ω)? Vilken roll spelar just denna faktor för återgivningen – inkl hur det påverkar hur högt och med hur mycket tryck man kan spela (om man vill kräma på rejält alltså :mrgreen: )?
Jag har hört ninka aktivt med C6100, och det blev riktigt bra. Grym uppgradering från passivt tyckte jag! Nu kör ju du redan aktivt så hur stor förbättring aktivt -> aktivt blir kan jag inte svara på.
Däremot kan jag berätta att du behöver 3 par kort för att aktivera ninka fullt ut, dvs 1 par diskantkort och 2 par bas/mellanregisterkort. Korten säljs parvis så det blir inte dyrare än stereokort. 3 par nya kort till ninka kostar 8100 kr, 2700*3 (i allafall senast jag kollade). Har för mig det fanns beggade på säljesforumet, kanske dags att slå till när du ändå funderar?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Source wrote:
Linncredible wrote:
En sak jag dock inte riktigt har fattat är om jag behöver tre eller sex chakrakort till 6100 om jag vill köra Ninka aktivt fullt ut (d v s på alla sex kanalerna)? Om jag förstår det rätt behöver jag alltså sex chakrakort…?!? (Då blev det ännu svettigare i plånboken...)
Däremot kan jag berätta att du behöver 3 par kort för att aktivera ninka fullt ut, dvs 1 par diskantkort och 2 par bas/mellanregisterkort. Korten säljs parvis så det blir inte dyrare än stereokort. 3 par nya kort till ninka kostar 8100 kr, 2700*3 (i allafall senast jag kollade). Har för mig det fanns beggade på säljesforumet, kanske dags att slå till när du ändå funderar?
Det räcker med 2 par alltså 4 kort, som jag misstänkte på föregående sida och blev bekräftat av Lejonklou. Detta fungerar pga att Ninka är en 2-vägs högtalare fast med 3 element, där baserna spelar samma frekvens område. Mha special kopplingen behöver man inte köpa två exakt likadana bas par filter utan använder endast ett par och skickar från ett monokort till två kanaler.
Clas wrote:
Går det att endast använda ett par bas filter när man kör tre vägs aktivt på M6100? Om jag inte minns fel var det någon som nämnde någon speciella lösning Fredrik hade gjort, åtminstone skulle testa.
Lejonklou wrote:
Det stämmer att det räcker med fyra monokort (två diskant + två bas) i 6100 till Ninka. Jag kan göra en internkabel som leder bassignalerna vidare till de två sista kanalerna, så att alla fyra basarna drivs av var sin aktiv kanal.

EDIT: Det krävs dock att 6100 har kontakter för intern vidarekoppling av insignalen mellan kanalerna. De tidiga exemplaren saknade detta och då behövs större ingrepp än dessa specialkablar för att det ska fungera.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Last edited by Clas on Mon Jan 11, 2010 20:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ah, tack Clas! Nu fattar jag bättre!! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 15:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag körde med 'intern' koppling på mitt 6100 som är från augusti 2007 - hur länge det då funnits vet jag inte men finns säkert skrivet här eller på Lejonklous forum.
Linncredible wrote:
Jag vet ju att antalet watt är långt från det viktigaste men undrar ändå lite om det inte har nån relevans att man övergår från en förstärkare (LK140) som har 140 W per kanal (vid 4 Ω) till en (6100) som har 100 W per kanal (vid 4 Ω)? Vilken roll spelar just denna faktor för återgivningen – inkl hur det påverkar hur högt och med hur mycket tryck man kan spela (om man vill kräma på rejält alltså :mrgreen: )?
Bor du i hus eller lägenhet? Jag kan inte tänka mig att den högre effekten i LK140 ska ge mer än det betydligt bättre men svagare chakrasteget i en lägenhet. Passivt tycker jag chakra ger intryck av att ha mer effekt än ett LK140 (provat på normala lyssningsnivåer). Tror de förhållandevis små baselementen i Ninka börjar bottna före chakrasteget klipper, har dock inte provat under flera timmar då grannarna inte alltid har samma musiksmak som mig :D


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sony wrote:
Jag körde med 'intern' koppling på mitt 6100 som är från augusti 2007 - hur länge det då funnits vet jag inte men finns säkert skrivet här eller på Lejonklous forum.
Japp, ska ta och kolla upp det där, borde finnas info som sagt.
Sony wrote:
Bor du i hus eller lägenhet? Jag kan inte tänka mig att den högre effekten i LK140 ska ge mer än det betydligt bättre men svagare chakrasteget i en lägenhet. Passivt tycker jag chakra ger intryck av att ha mer effekt än ett LK140 (provat på normala lyssningsnivåer). Tror de förhållandevis små baselementen i Ninka börjar bottna före chakrasteget klipper, har dock inte provat under flera timmar då grannarna inte alltid har samma musiksmak som mig :D
Bor i lägenhet, dock längst ner och i ett modernt hus som troligen är en bit mer ljudisolerat än normalhuset. Spelar ibland på >orange på Kikkin för att få åtminstone lite byxfladder och grannarna ser än så länge glada ut. :wink: Är väl troligt att det som du säger kan fladdra på lika bra med 6100 som med nuvarande burkar (och då sagt med alla andra uppenbara och stora fördelar som 6100 har). Inser också att om jag vill öka på fladdret så är det väl säkert andra högtalare som behövs också, det känns dock inte aktuellt just nu.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Jag vet ju att antalet watt är långt från det viktigaste men undrar ändå lite om det inte har nån relevans att man övergår från en förstärkare (LK140) som har 140 W per kanal (vid 4 Ω) till en (6100) som har 100 W per kanal (vid 4 Ω)? Vilken roll spelar just denna faktor för återgivningen – inkl hur det påverkar hur högt och med hur mycket tryck man kan spela (om man vill kräma på rejält alltså :mrgreen: )?
Dubbla effekten ger 3 dB högre ljud (6 dB ger intrycket av dubbla ljudnivån. Skillnaden mellan en LK140 och en 6100 är alltså bara en (1) dryg dB. Nominellt/teoretiskt alltså, i praktiken kan det vara såväl större som mindre skillnad beroende på hur förstärkaren hanterar lasten från högtalaren.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Dubbla effekten ger 3 dB högre ljud (6 dB ger intrycket av dubbla ljudnivån.

/ B
Dubbla effekten ger 3dB mer, 10dB upplever människan som "dubbelt så starkt".

Att öka ljudtrycket med 10dB kräver 10 gånger så mycket effekt.

En fördubbling av avståndet minskar ljudtrycket med 6dB.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Magnus wrote:
Dubbla effekten ger 3dB mer, 10dB upplever människan som "dubbelt så starkt".
OK, så då borde skillnaden mellan 140 och 100 W per kanal (allt annat - hypotetiskt - oförändrat) ge en ökning på 1,2 dB vilket i sin tur styrkemässigt borde upplevas som... inte så jättemycket. I vart fall inte om man även väger in alla de övriga, vad jag förstår stora, prestandamässiga fördelar 6100 bör ge, något som man såklart i slutänden måste göra.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jepp, i praktiken så finns det dock fler faktorer att ta hänsyn till.

Hur beter sig förstärkarna vid olika impedanser, fasvridningar etc,
skiljer den dynamiska effekten sig mycket mellan stegen mm...

...och förstås: ljudkvalitén.

Sedan är det alltid bra att ha lite extra "headroom".

CMS Di och CMS 05 har på pappret samma effekt, och har så vitt
jag förstår t o m samma förstärkare. Ändå så upplevs CMS 05 som
starkare... Beror detta på att det är bättre spelare och/eller försteg
eller något annat (t ex annan nätdel?) ?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Dubbla effekten ger 3 dB högre ljud (6 dB ger intrycket av dubbla ljudnivån.
Dubbla effekten ger 3dB mer, 10dB upplever människan som "dubbelt så starkt".
Det beror på vem du frågar :-)
Likaså är det i alla fall för mig mycket svart att sätta fingret på, vad är "dubbelt så starkt"?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited