selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 11:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Förmodligen kommer du aldrig få mer för pengarna än när du uppgraderar kikkin1 till kikkin2 :wink:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Låter som en schysst julklapp till mig själv+sambon+katterna (som väl i o f inte är några inbitna tunedemmare). Helt övertygad att jag inte blir besviken.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Dec 05, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Så var då Lejonklou Kikkin 2 på plats och vad ska man säga om inte:

1. En fantastisk uppgradering - oaktat priset! Tar man hänsyn till priset så blir ju uppgraderingen oerhört prisvärd!! Musikaliskt rent allmänt bättre i termer av bl a bättre sväng, lättare följa musiken (tydlighet, begriplighet) och i övrigt (ljudmässigt) ett "större ljud"! Ska bli kul att se hur det fortsätter att utveckla sig efter lite mer inspelning. Både jag och tjejen upplever det i nuläget som en mycket stor förbättring - härligt! Enastående jobbat Fredrik!

2. Om Firma Fredrik Lejonklou skulle göra en NKI-mätning skulle i vart fall jag på en skala 0-100 ge betyget... få se nu... ungefär 117! Oerhört snabb service (jag postade Kikkin 1 i tisdags, fick Kikkin 2 i handen av Fredrik - kul att träffas! :) - igår fredag när han ändå hade vägarna förbi Stockholm), trevligt, kompetent, alltid snabba och bra svar på mail etc och som sagt, inte minst, fantastiska pris/prestanda!

Sitter du på en Kikkin 1 så är det en totalt no-brainer att uppgradera till Kikkin 2 - just do it!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Dec 05, 2009 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lite summering av nuläget och funderingar inför framtiden efter den nu genomförda förstegsförbättringen (ovan):

Känns som att källan och försteget ligger på ungefär den optimala nivå som jag kan få för de pengar jag i nuläget kan lägga på min Linnism. Det finns förvisso en del småfixande kvar att göra, i huvudsak att jag ska se till att få bättre nätverkskablar på plats, firmware till ReadyNAS:en etc samt även se över placering för switch+NAS, men när detta är gjort börjar man ju fundera på framtiden och vad målet under 2010 ska vara.

Ett uppenbart steg skulle ju vara att uppgradera källan till en ADS/D men då snackar vi +20 kilopix och det känns för stunden för mycket. En källuppgradering kommer (såklart) någon gång framöver att göras men jag kan definitivt tänka mig att vänta några år och avvakta hårdvaruutvecklingen, känner mig i nuläget klart nöjd, åtminstone för en tid, med MDS/Dyn! Om man istället tänker sig att under 2010 lägga kanske ca 10 tkr går tankarna å ena sidan åt t ex en av ”budgetvarianterna” av Harmonihyllan (har för mig att nån variant finns för ca 13 tkr) + åtföljande intuning av t ex Fredrik Lejonklou. En annan variant är ju att satsa på förbättring av playback delen – som ju idag består av 2*LK140 med aktiva chakrakort med adapters, HF-lödda K400 samt Ninka med stenfötter. Frågan är om någon mer än marginell förbättring av playbackdelen kan göras för max 10 tkr?

Hur skulle ni ha resonerat? Tacksam för förslag!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Dec 06, 2009 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Om du inte vill gå på en ADS direkt så är det nog vettigt att byta LK140 => (M4100/D eller beroende på vartåt du siktar på lång sikt en M6100/D) ser ut som en uppgradering du skulle kunna göra för ca. 10kkr (möjligen några kr mer - har inte full koll på beg.-priserna, M4100 utan Dynamik går nog in under 10kkr, men med Dynamik drar det nog iväg en bit till. Att köpa till Dynamik senare blir nog dyrare än att köpa en beg. med Dynamik direkt). Efter det så kommer uppgradering till ADS ge ett enormt lyft. Byggbart och vettigt under hela resan.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Dec 06, 2009 21:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hardcorelinnie har väl sagt vad som behöver sägas ovan men skriver lite ändå..

Ditt resonemang verkar väl logiskt, att byta upp sig på källa och försteg kostar rejält mycket och byta upp sig på högtalare ger mycket merkostnader om du ska fortsätta aktivit, vilket jag tycker du ska! Jag har själv bytt från Lk140+Lk85 aktiva Ninka till 6100 aktivt, finns nog skrivet en del i min presentation. Chakrastegen är en division upp helt enkelt, men det är ju prislappen också. :D Om jag var i din sits skulle jag avvakta våren och se vad sommarkampanjen från Linn blir - får du med aktiva kort på slutsteg kan det vara att överväga istället för begagnat kanske? Jag skulle ha köpt 4100 om jag köpt beg. men då jag köpte nytt var merkostnaden för 2 kanaler till och ett par aktiva kort inte stor med korten gratis.

Om det är bättre än att köpa rack är det nog Lejonklou eller Anders på Tonläget som kan ge dig bäst råd kring. Intressant fråga onekligen!

Hur stor koll känner du att du har på att ställa in systemet? Om det känns lite sådär är nog proffsintuning av Lejonklou bästa första uppgraderingen du ska prioritera. Kul att läsa om nya Kikkin också, har det som spikad uppgradering nästa år själv.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Sony wrote:
Om det är bättre än att köpa rack är det nog Lejonklou eller Anders på Tonläget som kan ge dig bäst råd kring. Intressant fråga onekligen!
Detvar så sant. Hur står apparaterna i dagsläget? En vettig placering är något av en grundförutsättning och därefter följt av en noggrann justering av anläggningen (el, rack, apparatplacering och högtalarplacering) är oftast en mycket prisvärd investering.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för kloka synpunkter! En M6100 Dynamik vore nog väldigt trevligt … har inte haft järnkoll på Linns olika slutsteg men det verkar som att det är den vettigaste utvecklingen framöver på playbacksidan. Vad gäller den delen av systemet så vill jag definitivt fortsätta att köra aktivt, har i o f inte gjort särskilt mycket lyssningsjämförelser mellan ”billigare/äldre aktiva” och ”dyrare/nyare passiva” högtalare, men spontant känns det som att det skulle mycket till för att i något läge gå passivt igen. Ska försöka läsa in mig lite mer på M6100, om det är nåt speciellt man bör ha koll på inför ett köp etc.

Vad gäller installationen så ser det fortfarande ut ungefär som på bilden i förstainlägget i tråden (d v s LK140:orna står fortfarande på golvet :oops:), fast med delvis annan setup (MDS/D i st f Ikemi). Kalle från HF var här och tittade över saker och ting, men det var på den tiden som Ikemi var källa och Kairn försteg – vill dock minnas att det var efter aktiveringen av Ninkorna men kan minnas fel här. Hursomhelst har det ju skett en hel del sedan dess och en finjustering skulle säkert behövas, gärna i kombination med ny möbel (som skulle behövas även av estetiska skäl). Nånstans känns det just nu som att en bra möbel+intuning kanske kommer först, därefter slutstegsuppgraderingen och sen har väl tiden gått så pass att det är dags att börja angripa själva källfrågan... fast om man köper nytt slutsteg så kanske man behöver tuna om systemet så då kanske det är bättre att slutstegsuppgradera först? Och sen kanske det kommer nya grejer på marknaden som ”ställer till det”? Känns nog som att osvuret trots allt är bäst när det kommer till så komplexa frågor som långsiktig hifi-strategi… ;-)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Skulle vilja föreslå en mer moderat uppgradering, sälja dina slutsteg och köpa en 5125a. Du har redan filter, färre lådor men framförallt bättre prestanda. Tror tyvärr kostnaden rinner iväg endel med aktivt M4100 eller M6100. Skulle vara om det kommer go aktiv kampanj, dock måste du köpa nytt slutsteg som kostar 30kkr och uppåt. Då är det bättre att uppgradera till Akurate DS för inte allt för stor peng extra.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Clas wrote:
Skulle vilja föreslå en mer moderat uppgradering, sälja dina slutsteg och köpa en 5125a. Du har redan filter, färre lådor men framförallt bättre prestanda. Tror tyvärr kostnaden rinner iväg endel med aktivt M4100 eller M6100. Skulle vara om det kommer go aktiv kampanj, dock måste du köpa nytt slutsteg som kostar 30kkr och uppåt. Då är det bättre att uppgradera till Akurate DS för inte allt för stor peng extra.
Han har ju redan Chakra-kort (på adaptrar) så 5125 känns som ett onödigt mellansteg.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Han har ju redan Chakra-kort (på adaptrar) så 5125 känns som ett onödigt mellansteg.
Missade de! Japp då skulle det vara ett onödigt mellansteg. Då är det bara hålla utkik efter beg M4100/M6100, helst med dynamik direkt då det blir dyrare om man vill uppgradera senare, som hardcorelinnie var inne på. Går det att endast använda ett par bas filter när man kör tre vägs aktivt på M6100? Om jag inte minns fel var det någon som nämnde någon speciella lösning Fredrik hade gjort, åtminstone skulle testa.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
för runt 10k extra skulle du ju kunna köra med 2st 2250 kanske en sido uppgradering om man nu vill ha chakra..
Är själv lite sugen på c6100 med aktiva kort men vete tusan om inte en ADS går före :roll:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Låter som att det finns en hel del alternativ att välja på. Om jag förstår det rätt finns (bl a) följande alternativ om man vill fortsätta driva Ninkorna aktivt med de två befintliga chakrakorten (med el utan adapters): från 5125 för kanske drygt 10´ via 2*2250 för ca 2*10´=20´ till 6100 för 22-25. Kikade lite grann för att få en vink om prestanda i jajos förstainlägg, förefaller ju som att 5125 kan variera en hel del beroende på ålder etc, antar att en riktigt sen kanske är betydligt dyrare. (En sen 5125 verkar ju helt ok prestandmässigt i alla fall.) Frågan är om det, trots vad som sagts ovan i tråden, skulle kunna vara en vettig "sidouppgradering" att för rätt få tusenlappar uppgradera till en hyfsat sen 5125 (vad nu det betyder i s/n) och kanske några år senare bygga ut med ett kort och då köra från 6100? Är det verkligen så tokigt att gå via 5125 (om man vill köra lite budget ett tag alltså och inte låta Linnismen ta överhanden helt vilket väl emellanåt sambon som jobbar inom psykiatrin befarar :wink:) och ändå för en rätt beskedlig slant kunna få ett visst prestandalyft?!?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Om du inte spelar väldigt högt så tycker jag att 5125 är klart roligare än två LK140. Hittar du en billig 5125 är det en prisvärd uppgradering.

Det stämmer att det räcker med fyra monokort (två diskant + två bas) i 6100 till Ninka. Jag kan göra en internkabel som leder bassignalerna vidare till de två sista kanalerna, så att alla fyra basarna drivs av var sin aktiv kanal.

EDIT: Det krävs dock att 6100 har kontakter för intern vidarekoppling av insignalen mellan kanalerna. De tidiga exemplaren saknade detta och då behövs större ingrepp än dessa specialkablar för att det ska fungera.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Wed Dec 09, 2009 16:26, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
hade du inte två lk140 säljer du dom får du ju nästan en 5125 gratis. ;)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited