selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Fredriks anläggning
PostPosted: Tue Jul 27, 2004 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Hej,

Jag började min Linn-bana dagen då spårvagnen krachade in i ett hus 1992. Jag GICK förbi Tonläget och blev genast nyfiken.

Just nu ser anläggningen ut så här: , LP12, Trampolin, Lingo2, Linto, Klyde B, Kinos, Unidisk 1.1, 2250, 5125, Aktiva Kaber och bakhögtalare Unik som drivs av ett LK100.

(Bilderna borttagna temporärt)

Historia:
Efter att tidigare ha skaffat en Pioneer A777 stärkare och PD9700 CD (sedemera snodd) märkte jag att jag oftast demade anläggningen med min Thorensgrammofon. Konstigt? CD skall ju vara mycket bättre?

Jag var ute efter en ny pickup! Släpade min Thorens till Tonlaget och kom hem med en Axis. :) Den följdes av en Pretek och senare Kairnförsteg. Jag skaffade ett par rätt goa Technics högtalare som dock inte alls lät bra i min sista gbg lägenhet. Inte heller Keilidh lät bra utan bäst var Kaber (ovan budget) det blev den precis inkomna Keosa den gången. Som Slutsteg skaffade jag Electrokompaniet AW100.
Sedan följde en LP12:a inköpt i Worcester på en semsterresa i London med vändande tåg och frugan på shoppingtur.

I Stockholm märktes det att något var fel, Electrokompaniet ut LK280/SPARK och Mimik in, wow vilken timing!
Keosa gjorde sig inte riktigt i mitt nya vardagsrum så de ersattes av Aktiva Kaber med 3xLK100. Mycket bättre, men lite av timingen jag hade med LK280/SPARK fattades. :(

Efter detta har Mimik ersatts av Sony X77ES (moddad) som har ersatts av Arcam DV27A som har ersatts av Unidisk 1.1.

Gick till Ljudkompaniet och ville byta element i mina Kaber, fick inte det utan beställde Exotik samt 5125 istället. Var tvungen att köpa en Tunebox från Ebay till Kabrarna för att kunna använda 5125 samt givetvis löda om högtalarkablarna. Nu är alla LK100:orna ersatta av 5125 + 2250. (Körde på 5105 ett tag på bas vilket var mycket rappare än LK100)

Har nu blivit med Kinos istället för Exotik. Tar TV-signalen i komponentformat från en Samsung dt850-PV viket fungerar bra med Kinos.

Har precis uppdaterat diskanterna i Kabrarna till Ninkaversion vilket gav ett stort lyft jämfört med 015/5.
Kör 038/2, 007/4, 007/2 (diskat/mllan/bas).


Last edited by fredrik on Mon Mar 17, 2008 11:10, edited 26 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 27, 2004 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Känns som ett trevligt system, som verkar ha tagit form rätt fort. Okay du säger att det är 10 år sedan det startade, men det har ändå hänt rätt mycket under den tiden. Fast det är ju alltid kul att uppgradera och prova nya saker, så länge ekonomin/sambo tillåter det :D

TV:n mellan högtalarna, då dom flesta av oss även ser film då och då. Du har även standard problemet med för mycket kablar, som slingrar sig längs golvet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 27, 2004 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lite feedback

Stoppa in nya element!
Gjorde stor skilllnad på mina Keltik - o kommer troligen att fixa diskant problemen du nu har. Blev klart mjukare men även tydligare återgivning efter bytet.

Sedan står Kaber väldigt nära stereo stapeln o iom att den inte är skärmad, kan det möjligen påverka negativt. testa!

5125 kommer att bli klart bättre än LK100...

Är det plastman som laggar - gör alla det? Bättre med LCD teknik antar jag (är novis på bild så man behöver tips...)

Den där "behringer studio-effektlådan" är inte så kul att ha mitt i signalen...
Har Unidisk 2.1, 1.1 lipsync?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 27, 2004 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tittade på bilerna igen och tänkte på två små "brister" (ser så ut iaf).

Dels så har du ett skåp rätt nära vänstra högtalaren, va? Jag har iaf upplevt att högtalare gillar att stå så fritt som möjligt.

Sen så såg golvet väldigt kalt ut. En fluffig matta dämpar en del, om rummet skulle vara i behov av sådant. Själv flyttade jag nyligen om lite här hemma och en bokhylla fick flytta ut ur rummet. Detta har resulterat i att det inte är lika "dämpat" i rummet längre. Ett klapp-test visar på vissa brister, om än väldigt små. Dock blev det sämre efter att bokhyllan togs bort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Välkommen om jag inte sagt det förut :D. Trevligt system du har där.
hm samma dag som spårvagnsolyckan var det före eller efter olyckan? om det var före så finns möjligheten att vi träffats jag var nere hos tonläget till 10-15 minuter före olyckan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
hepcat wrote:
Välkommen om jag inte sagt det förut :D. Trevligt system du har där.
hm samma dag som spårvagnsolyckan var det före eller efter olyckan? om det var före så finns möjligheten att vi träffats jag var nere hos tonläget till 10-15 minuter före olyckan.
Scary, såg du vad som hände eller hade du hunnit därifrån?!
Jag var där efter olyckan, eftersom alla spårvagnar var inställda så fick jag gå upp för backen! :)

/mvh
Frdedrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
equi2 wrote:
Tittade på bilerna igen och tänkte på två små "brister" (ser så ut iaf).

Dels så har du ett skåp rätt nära vänstra högtalaren, va? Jag har iaf upplevt att högtalare gillar att stå så fritt som möjligt.

Ha ha det är bara att välja skåp eller nästan inga plattor i vardagsrummet.
Dock flyttade jag ut högtalarna lite till från väggen och minskade toe-in,
då blev diskanten inte lika enerverande på CD men punchen i magen försvann samtidigt..

:)
equi2 wrote:
Sen så såg golvet väldigt kalt ut. En fluffig matta dämpar en del, om rummet skulle vara i behov av sådant. Själv flyttade jag nyligen om lite här hemma och en bokhylla fick flytta ut ur rummet. Detta har resulterat i att det inte är lika "dämpat" i rummet längre. Ett klapp-test visar på vissa brister, om än väldigt små. Dock blev det sämre efter att bokhyllan togs bort.
Det finns en matta lite längre mot lyssningssofforna som inte kom med i bild.
Rummet är lite kalt, men Kaber är inte en högtalare som bullrar så mycket i onödan. Rätt ok..
trots allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag hadde hunnit därifrån med troligtvis en av de sista vagnarna som gick därifrån. Frugan (då flickvän)var rätt orolig innan hon fick tag på en.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:

Stoppa in nya element!
Gjorde stor skilllnad på mina Keltik - o kommer troligen att fixa diskant problemen du nu har. Blev klart mjukare men även tydligare återgivning efter bytet.
Väldigt intressant, vad hade du för modeller före och efter uppgradering? kommer du ihåg?
Var precis nere (uppe) i Uppsala och där rekommenderade dom att byta fronenden före elementen! :) Ligger lite i det faktiskt, lätt att glömma, skall köra Kairnen och min CD mot exotik imorgon, så får vi se.
sportbilsentusiasten wrote:
Sedan står Kaber väldigt nära stereo stapeln o iom att den inte är skärmad, kan det möjligen påverka negativt. testa!
Mmm WAFFEN SS kommer nog inte tillåta några större omflyttningar men jag skall fundera på om det går att separera lite mer. Har inte upplevt några dynamiska oljud sas hittills.
sportbilsentusiasten wrote:
5125 kommer att bli klart bättre än LK100...
Vad tycker du om 3xlk140?? Fått ett intressant erbjudande på sådana.. Blir det ett stort steg upp från 3xlk100 tro??
sportbilsentusiasten wrote:
Är det plastman som laggar - gör alla det? Bättre med LCD teknik antar jag (är novis på bild så man behöver tips...)
Både LCD och Plasmor laggar, allt från 30ms till 120 ms som min gör.
Det beror på att bilden inte interlacas samt fördröjningar internt.
Laggar den 30 ms är det kanske inte så tydligt, men 120 är inte kul.
sportbilsentusiasten wrote:
Den där "behringer studio-effektlådan" är inte så kul att ha mitt i signalen...
Det är ju bara från TV/DVD men det gör att en Unidick SC som annars hade varit
helt perfekt i mitt system inte kan komma på fråga, inte heller 5103..

sportbilsentusiasten wrote:
Har Unidisk 2.1, 1.1 lipsync?
Tror bara Kisto, Kinos och Exotic+da har det.

Vissa bättre pioneer dvd-er har, men det hjälper inte eftersom även video och TV ljudet behäver lip-syncas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
hepcat wrote:
Jag hadde hunnit därifrån med troligtvis en av de sista vagnarna som gick därifrån. Frugan (då flickvän)var rätt orolig innan hon fick tag på en.
Ibland måste man ha tur.
Köpte du en lott?


Top
   
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Tack för alla hittills inkomna intressanta kommentarer och ideer!!!
uppskattas!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredrik wrote:
hepcat wrote:
Jag hadde hunnit därifrån med troligtvis en av de sista vagnarna som gick därifrån. Frugan (då flickvän)var rätt orolig innan hon fick tag på en.
Ibland måste man ha tur.
Köpte du en lott?
Nä jag köpte ingen lott den gången :D

När jag hamnade i Linn träsket var när jag var ute efter en dual 505 för att byta ut plastspelaren jag hade så såg jag att anders hadde ijnne en sådan begagnad så jag gick in och fich en liten demo och efter det ville jag inte ha en dual efter ett tag så travade jag hem med en Axis därifrån. som böts in några månader senare mot en LP12a.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 02:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Apropå lipsync - Arcams DV79 har justering för det vill jag minnas. Skulle inte förvåna mig om även FMJ27'an har det, men det är en ren gissning.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 28, 2004 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:

Stoppa in nya element!
Gjorde stor skilllnad på mina Keltik - o kommer troligen att fixa diskant problemen du nu har. Blev klart mjukare men även tydligare återgivning efter bytet.
Väldigt intressant, vad hade du för modeller före och efter uppgradering? kommer du ihåg?
Var precis nere (uppe) i Uppsala och där rekommenderade dom att byta fronenden före elementen! :) Ligger lite i det faktiskt, lätt att glömma, skall köra Kairnen och min CD mot exotik imorgon, så får vi se.
sportbilsentusiasten wrote:
5125 kommer att bli klart bättre än LK100...
Vad tycker du om 3xlk140?? Fått ett intressant erbjudande på sådana.. Blir det ett stort steg upp från 3xlk100 tro??
Har bytt element två gånger men skit samma - nya kostar struntsummor !!!(gav våren 2002 detta)

Keltik mid range speaker 007/6 989kr
Ninka diskanter 038/2 533kr

=BYT BYT BYT

har inte hört KL140 - någon annan som kan hjälpa?

btw, WaffenSS drabbar även mig --> tuffa förhandlingar om placering


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 29, 2004 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Så idag beställde jag en Exotik + 5125 som tröst för min anläggning!
Hehe hoppas det blir bra!

Återkommer om tre veckor med resultatet!

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited