selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: DocKralls Linnhistorik
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 22:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag är ny på forumet, men har kört LP12 sedan sent 1980-tal.

Min Linnresa började då jag träffade en norrlänning på Island av alla ställen. Jag jobbade i vakt- och städbranschen och behövde ett ställe att bo. Norrlänningen, som heter Daniel, var vänlig nog att dela lägenhet med mig. Jag hade med ett par tunga Pioneerprylar som jag trodde var bra. Daniel hade en Rega Planar och ett par hembyggda högtalare.

Min Pioneerförstärkare (717-någonting hette den) hade aldrig låtit bättre än när Daniel kopplade Regan till den. Han visade också en broschyr om en skivspelare som hette Linn. Jag hade aldrig hört talas om det märket.

Så småningom flyttade jag hem till Sverige igen, men skivspelardjävulen hade fått inflytande i mitt liv.

Jag minns mitt hittills enda besök på High Fidelity då jag lyssnade till LP12 kopplad till förstärkare som jag inte minns vad det var. Högtalarna var i alla fall ett par Linn Kan. Jag tror att det var en kille vid namn Kalle som undrade vilken musik jag ville lyssna till. När jag efterfrågade något mäktigt klassisk, nickade han och satte på Mahlers andra symfoni. Kontrabasarna spelade i rummet på ett sätt att jag varken trodde mina ögon eller öron - för hur kunde de pyttesmå Kan-högtalarna prestera en så realistisk återgivning av djupbasinstrument? Kalle avslöjade hemligheten - en tillräckligt bra signalkälla. Det var mitt första möte med LP12:an (ca 1986 tror jag), men det skulle dröja ytterligare fyra år innan jag inhandlade min egen LP12,

När jag var på semester i England köpte jag en Rega Planar 3 med en MC pick-up. Men när jag kom hem var ena kanalen tyst - ytterst irriterande. Efter att ha returnerat den trasiga pick-upen till England fick jag kontakt med Lennart Åstrand som låg i startgroparna att få igång den enda Linn-butiken i Skåne - Legend Hifi på Regementsgatan i Malmö. Lennart fixade en K5 till min Rega. Efter att ha varit hos honom bytte jag i omgångar ut Regan mot LP12, Pioneerstärkaren mot Intek, och mina Kef 104/2 mot Keilidh.

Det blev musik istället för effektfullt ljud. Medan jag väntade på Intek fick jag låna en liten Naim stärkare. Mycket trevlig bekantskap, med förförisk, lyrisk presentation av speciellt röster. Jag minns att Roy Orbisons "The Comedians" på Mystery Girl-albumet lät helt fantastiskt.

Lennart berättade att det fanns uppgraderingar till LP12:an så Cirkus och Lingo blev ganska snabbt inköpta. Jag introducerade Linn för en vän som spelar violin och han köpte en digitalbaserad anläggning av Anders på Tonläget. På ett bräde införskaffade han Karik/Numerik, Kairn-pro, LK100 och Kaber. Det lät väldigt bra hos min kompis. Själv hade jag då köpt en Mimik av Lennart. Hursomhelst tyckte min vän att det inte räckte med ett LK100 för att driva Kaber, så efter en uppgradering till tre Kloutar och aktiva kort, köpte jag LK100-steget av honom. Wakonda, ett till LK100 köptes in med aktiva monokort till Keilidh inhandlades från Taktoton. Nu började Keilidh komma till sin rätt.

Avbrott i yrkeslivet för sju års studier satte spargrisen på andra prioriteringar. Efter en skilsmässa och ett avslutat samboförhållande kände jag 2013 att det var dags att göra något åt den gamla Linnanläggningen. Jag började med att skaffa Karik/Numerik av senaste snitt. Även en Kairn-pro av sista modellen fick tillträde till min lya. Ett par Klout ersatte mina två LK100. Fy satan, vad bra Keilidh lät nu. Det här var verkligen både musikaliskt och effektfullt ljud. Jag var också uppe hos Anders på Tonläget och fick insatt Kore, Adikt och Trampolin 2 förutom att Anders bytte ut motorn till en ny (fortfarande driven av Lingo 1). När jag kom hem kändes det som om hela skivsamlingen var helt ny.

Ett par Ninka ersatte Kelidh - inte så stor förbättring, tyckte jag. Den stora förändringen kom efter att jag hört Klimax DS hemma hos en kompis. Han körde med Keltik och fyra Klout med monokort via en Kisto. Det lät fantastiskt. Jag förstod att CD-spelarna hade spelat ut sin roll och kom över en Renew DS och en Klimax Kontrol förutom fyra Klout, Klimax Aktiv Crossover och Keltik. Min gamla LP12:a hade fått nytt liv och lät helt magiskt genom KK och Keltik.

Under en period körde jag med Wakondans phonosteg in i Kairn, men jag tyckte aldrig det blev speciellt bra. Istället köpte jag Lejonklous Gaio. Efter ett par månader blev det riktigt bra. Jag tror den är en av de mest prisvärda produkter jag köpt någonsin.

Under 2014 inhandlades Klimax DS begagnat plus Radikal och Uphorik. Det är svårt att förstå att en motorstyrning kan göra så mycket. Jag höll nästan på att trilla ur soffan när jag lyssnade på ELO:s album "Time" från 1981, som råkade bli den första jag spelade efter uppgraderingen. Vilken musikalisk pondus. Helt grymt!

Detta år blev den stora uppgraderingen att skicka Klimax DS för ombyggnad till Klimax DSM av senaste snitt. Till hösten väntar utbyte av de fantastiska Klimaxfiltren till en Exaktbox.

Lite bilder på prylarna lägges också upp här.

Håll till godo.


Attachments:
File comment: Anläggningen placerad på Quadraspirehyllor.
IMAG1619.jpg
IMAG1619.jpg [ 184.69 KiB | Viewed 12578 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Last edited by DocKrall on Fri Jun 01, 2018 23:01, edited 3 times in total.
Top
   
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 23:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Bilder som utlovat. 8)


Attachments:
File comment: LP12:an är fortfarande bäst på en hel del, tycker jag.
DSC_0023.JPG
DSC_0023.JPG [ 118.72 KiB | Viewed 13802 times ]
File comment: Ett annat perspektiv.
DSC_0022.JPG
DSC_0022.JPG [ 192.7 KiB | Viewed 13802 times ]
File comment: Anläggningen framifrån.
DSC_0021.JPG
DSC_0021.JPG [ 161.32 KiB | Viewed 13802 times ]
File comment: Från förra året. Innan Radikal och Uphorik hittade sin väg till Skåne.
DS KK Gaio Lingo.JPG
DS KK Gaio Lingo.JPG [ 187.46 KiB | Viewed 13802 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik
Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jättekul att höra din story! Välkommen till forumet! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Trevligt läsning.
Fick du den nya tunna fjärrkontrollen när du uppgraderade till DSM eller följde den med Klimax DS?
Kul att kunna se fram emot en Exaktbox.

Edit: Rättstavning


Last edited by Roland on Sun Aug 30, 2015 09:28, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 00:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Tack!

När jag köpte Klimax DS fick jag med den tunna fjärren från förra ägaren.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Trevlig läsning! Det är alltid kul att höra/läsa om personer som finner stor glädje av bra musik och bra hifi.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Så ska det se ut, välkommen till forat!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Roligt att läsa. Du har haft rätt många Linn prylar. Håller med, Radikal skapade nya dimensioner.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2015 21:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
En grym uppgradering av LP12:an - Ekos SE. Jag anade inte att den skulle spela med en sådan musikalisk pondus. Chockerande bra!


Attachments:
Ekos SE.jpg
Ekos SE.jpg [ 110.03 KiB | Viewed 13576 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik
Top
   
PostPosted: Mon Sep 07, 2015 21:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Lyssnade precis till J.J. Cales "Grasshopper". Redan med Akito var det en höjdarskiva av stora mått. Nu satt jag fullständigt salig med ett stort flin på läpparna, för herrejävlar, vilken sanslös musik Cale har satt ihop. Det svänger så bra att jag knappt tror att det är sant.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2015 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
DocKrall wrote:
Lyssnade precis till J.J. Cales "Grasshopper". Redan med Akito var det en höjdarskiva av stora mått. Nu satt jag fullständigt salig med ett stort flin på läpparna, för herrejävlar, vilken sanslös musik Cale har satt ihop. Det svänger så bra att jag knappt tror att det är sant.
:) Just "Grasshopper" var en bidragande orsak till att jag köpte en LP12. Linnaffären spelade den och jag tyckte det var en grym plattta, köpte den och la den på min Rega2 som jag hade då. Men svänget och drivet var ju inte alls som i affären, då kom jag till insikt... året var 1991.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 15, 2015 21:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Visst är det härligt med musikminnen, Stefan. Jag minns att jag hörde Yellos "Baby" och låten "On the Run" på aktiva Isobarik (The Briks) i början av 1990-talet. Sanslöst driv i den presentationen! Det var Yellos skiva som gjorde att jag beslutade mig att göra Kelidh aktiva så småningom.

Hittade en flac-version av "Baby" på nätet, men den faller platt mot vinylen.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Sep 16, 2015 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Första isobarikupplevelsen kom före Linn för min del. Byggde en vansinnigt ösig anläggning i en Volvo 244GLT från 1980. Den där guldmetallic versionen med svarta lister om någon minns dem?

4X12"JBL GTI basare i portad låda,2X10"Atomic i isobariklåda,6XMGR 8" i hatthyllan,Mac Audio 6"i framsystem och bakdörrarna.

4XAlpine 3544 slutsteg och aktiv delning.


Spelade man Yello's "Blender" så blev man sjösjuk av basgången och satt och tokskrattade i sätet. Troligen det bästa billjud jag haft eller för den delen hört. Vet att vi var och lyssnade på Keltik när de kom några år senare,vi hade bilen i fråga som transportmedel upp till Luleå. Vet att vi tyckte att de var bra tunna i basen,ungefär som kaber typ..
Kanske inte så märkligt efter att blivit manglad av riktig bas i nästan en timme! Minns nån öronvaxträff med ett par nya Keilidhs inblandade,samma visa där,minns att det kändes som att sitta och höra på ett par diskanter,spelade iofs liten roll då det mest var sån där demomusik typ: Marie Boine som spelades.

Yello på ett system som klarar av att flytta luft är hur roligt som helst!!


http://youtu.be/QM9PqfE86j8

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Sep 22, 2015 18:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Det kan bli sjukt basstarkt i bil, det blir ju nästan som att sitta inne i en jättehögtalarlåda. Jag kan tänka mig vilket övergrymt bastryck din Alpine-anläggning levererade.

Betyder det att Linns Space Optimisation inte riktigt är i din smak?

Själv har jag minskat Linns "optimala" basdämpning med ca hälften. Jag tyckte Keltik blev lite för nätta i de nedre musikregionerna med den "optimala" inställningen.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Sep 30, 2015 22:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Exaktboxen har kommit.

Spontant kommer det mer musik på en lägre volym än me d KXO, vilket egentligen inte betyder att det är bättre. Jag tycker dock att det redan med kalla Kloutar var bättre.

Väldigt skön närhet till musiken. En hel del utvärdering väntar under helgen. Återkommer med bilder och intryck efter helgen.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited