selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 17, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Ja, jättekul ju fler som har möjlighet att införskaffa anläggningar av den kalibern! Fast lite avis är man ju också :)

När man har möjlighet att höra dyl. anläggningar (välinstallerade sådana) så är det helt glasklart att det mesta som säljs i hifi-väg bara är leksaker jämfört med hur det kan vara. Det finns mycket som låter puttrigt, fint eller bra på många hifi-sätt, men riktig hifi låter inte hifi. Det låter som riktig musik på riktigt. Ljudet (d.v.s. hur det låter ljudmässigt) blir då också helt ovidkommande på något sätt.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 17, 2010 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
... men riktig hifi låter inte hifi. Det låter som riktig musik på riktigt. Ljudet (d.v.s. hur det låter ljudmässigt) blir då också helt ovidkommande på något sätt.
Jag håller med om första påståendet men inte det andra. "Ljudet" blir (för mig) aldrig oväsentligt, för det är ju det som musiken består av. Om ljudet kommer i fel takt så blir det givetvis galet, men det omvända är ju mumma :-) Dåligt ljud i rätt takt är dock ingen höjdare heller. "Rätt takt" är en grov förenkling av allt det som tunedem står för, bara så ni förstår min tankegång.

Men jag tror att vi ändå är på samma spår. När musiken presenteras "rätt" så har man inte längre fokus på hur det låter. Det beror då på att även ljudet är rätt, inget som fattas, inget som sticker ut. Det är dock inte samma sak som att ljudet är ovidkommande, det betyder att ljudet är väldigt bra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
... men riktig hifi låter inte hifi. Det låter som riktig musik på riktigt. Ljudet (d.v.s. hur det låter ljudmässigt) blir då också helt ovidkommande på något sätt.
Jag håller med om första påståendet men inte det andra. "Ljudet" blir (för mig) aldrig oväsentligt, för det är ju det som musiken består av. Om ljudet kommer i fel takt så blir det givetvis galet, men det omvända är ju mumma :-) Dåligt ljud i rätt takt är dock ingen höjdare heller. "Rätt takt" är en grov förenkling av allt det som tunedem står för, bara så ni förstår min tankegång.

Men jag tror att vi ändå är på samma spår. När musiken presenteras "rätt" så har man inte längre fokus på hur det låter. Det beror då på att även ljudet är rätt, inget som fattas, inget som sticker ut. Det är dock inte samma sak som att ljudet är ovidkommande, det betyder att ljudet är väldigt bra!

/ B
Problemet är att vissa (i stort sett uteslutande hifi-ister) kan tycka att det kan låta närapå dåligt - ljudmässigt - om en riktigt bra anläggning. Att musiken framgår mycket bättre brukar då passera obemärkt. De tycks sakna något som vanlig (även förhållandevis bra) hifi har, men som man (i stort sett) blir av med helt med riktigt bra grejer. Basen blir, t.ex. så stram att den inte låter alls på samma vis som med vanlig hifi. Övriga register låter bara tydligt, inte större än livet och framskjutet som det gärna gör med även ganska bra hifi.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
medhåll till hardcore.
Känner igen det som han o Komri beskriver på pricken.

Man måste nog uppleva det själv för att förstå...


Top
   
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 19:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
8)

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2011 20:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Spontan glädje!


Attachments:
I L Komri.jpg
I L Komri.jpg [ 18.11 KiB | Viewed 11704 times ]

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i
Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2011 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Komri wrote:
Spontan glädje!
Snygg!

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 09:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Några personliga reflektioner kring något av det som diskuterats på Selleri senaste tiden.

Först och främst måste jag uttrycka min stora uppskattning till Selleri för all den goda information och de gedigna erfarenheter och kunskaper (som genererats ur många timmars tester) och som ofta mycket, mycket generöst erbjudits forummedlemmarna. En riktig skatt för Linnister som jag tycker vi alla skall vara mycket rädda om och värna.

Själv försöker jag bidra med egna erfarenheter när jag upplever att de kan tillföra något.

Mitt mål är att avslappnat kunna njuta av musik med största möjliga behållning. Detta uppnår jag bl a genom att så långt det går säkerställa att mitt system presterar så bra som det har potential till - i det rum som systemet befinner sig i.

Jag har lärt mig att en noga genomförd installation av en kunnig person ofta kan påverka både ljud och musik till det bättre i större utsträckning än en uppgradering av en enskild apparat. Därför kan det vara väl värt att betala några kronor för en god installation jämfört med att bara byta apparat. Det är också först när allt är väl installerat som det faktiskt går att genomföra rättvisa jämförelser med vad som är bättre eller sämre. Forummedlemmar har genom åren bjudit på massor av tips, tricks & tweaks och även här är min uppfattning och erfarenhet att det är summan av alla små justeringar som gör att det i stort blir en påtaglig förändring till det bättre.

Mitt förhållande till Tunedem är att jag anser att jag inte till fullo behärskar metoden, kanske för att jag är lat och inte orkar testa så mycket… MEN! jag har fått den demonstrerad många gånger, primärt i samband med installation av mina system - i olika boenden och olika rum under många år. Jag har nästan alltid varit enig med installatören om varje liten justering och alltid kunnat höra/diskutera skillnaden. All installation av mina system är gjord utifrån Tunedem metoden. M a o är jag övertygad om att Tunedem är en utmärkt metod att utvärdera vad som är bättre eller sämre även om jag inte själv behärskar den till fullo.

När jag provat andra märken av slutsteg och högtalare har alltid Tunedem använts för installation och med samma goda resultat som med Linn utrustning.

Ni som känner er osäkra på Tunedem rekommenderar jag verkligen att få den demonstrerad (allra helst på ert eget system och i samband med en noggrann installation). Ett fantastiskt sätt att lära sig tips, tricks & tweaks samt också uppleva skillnaden före och efter.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 12:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Trevlig bild... :wink:


Attachments:
File comment: Black & beutiful...
Black & beutiful.....jpg
Black & beutiful.....jpg [ 27.29 KiB | Viewed 11414 times ]

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i
Top
   
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 12:37 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Attans, var ska man få plats med en svart Klimax Radikal då?


Top
   
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Sjukt snyggt! Om 20 år kanske man får råd på andrahandsmarknaden:). Vart fått bilddn ifrån?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Tue Dec 06, 2011 19:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
The Archangel wrote:
Sjukt snyggt! Om 20 år kanske man får råd på andrahandsmarknaden:). Vart fått bilddn ifrån?
Trodde du inte ens att det var mina lådor...? :roll:

Skämt å sido så kommer jag inte ihåg, men tror det var hos tysk Linnhandlare.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Tue Dec 06, 2011 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Du skulle aldrig ha staplat dompå det viset annars hade jag trott det var dina ;)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Dec 06, 2011 20:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
don Tomaso wrote:
Du skulle aldrig ha staplat dompå det viset annars hade jag trott det var dina ;)
Haha... det var nog det snällaste någon sagt till mig på detta forum. Förtjänar belöning i framtiden. 8)

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Fri Jan 05, 2018 21:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Äntligen blodad tand igen och med ödmjuk förhoppning om full potential...


Attachments:
E7C66534-3BF5-4FCF-899A-76C402F9F06B.jpeg
E7C66534-3BF5-4FCF-899A-76C402F9F06B.jpeg [ 581.24 KiB | Viewed 7799 times ]

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited