selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har ju surrat omkring ett tag här på Selleri och det är för det mesta mycket trevligt :-)

Däremot så har jag ännu inte presenterat mig så det kan väl vara dax. Eventuellt lägger jag upp lite bilder senare (när stereo-arrangemanget ser lite mindre risigt ut...) men jag gissar att dom flesta här vet hur en LP12:a ser ut så det är väl inte så bråttom.

Själv har jag ett brokigt hifi-förflutet med en start 1971 då jag köpte min första egna anläggning. Den bestod av en ERA Mk4 (eller möjligen en 444) skivspelare med en Shure M75 pickup. Förstärkare Sansui AU-999 och ett par Celestion Ditton 25 högtalare. På den tiden var jag mest ute efter mycket bas och det fick jag i överflöd. Mycket alltså, men knappast bra. Blöt, mjuk och odistinkt skulle jag vilja påstå så här i efterhand.

Denna anläggning kompletterades med ett kassettdäck senare (den första versionen från Harman Kardon) och hela anläggningen var oförändrad till -78 då jag införskaffade nya högtalare i form av Dahlqvist DQ10a. Högtalare som jag spelar på än idag! Fast högtalarna bodde hos en kamrat under några år, då spelade jag på ett par Boston A-40 stående på ett par Kan-stativ.

I början på 80-talet startade byteskarusellen med skivspelare och förstärkare, detta möjliggjordes bland annat med nära vänskap med en av Tonlägets grundare. Innan han satsade på Linn-butik tillsammans med Anders så var det många saker som vandrade genom mitt stackars hem, allt från engelska 100-watts rörförstärkare som lyssnade till namnet Lumley till Stax D300, ett klass-A steg på 2x150 watt. Fast det var inte så länge det gick att köra i klass-A, det blev snabbt för varmt och man fick vackert köra AB :-) Lite olika högtalare passerade också, bland annat provade jag att stacka två par DQ10:or på varandra... likaså ett par 2,4 m höga elektrostater stod hos mig ett par månader. Dessa högtalare står förresten i Kista nu och är till salu men jag gissar att man nog måste kränga dessa i ett mindre nogräknat forum, hahaha!

I början av -90 skaffade jag mig en LP12:a och den rullar än. Uppdaterad förstås, i två omgångar och var för drygt 4 år sedan maxad.

Länge körde jag Sentecs SC9 och PA9 med aktiv delning för baselementen men till slut tröttnade jag på kabelröran och sålde dessa. Så de senaste åren har det varit varierande begagnade tusenkronorsförstärkare (för tillfället Musical Fidelity Tempest) som drivit högtalarna. Innan Tempest hade jag en Nad 3020 och skillnaden är enorm. Som att jämföra mina gamla Ditton 25:or med ett par Komri :-)

Men nu har luften gått ur lite grann. Det är så mycket annat som ska fixas och nu har min särbo dessutom köpt en fastighet med sju byggnader på, i varierande grad av förfall :-)

Att minska antalet apparater är jag dock inne på och det kanske inte skulle vara så dumt med en kompaktapparat typ Classic. Idag spelar jag huvudsakligen musik direkt från datorn till ett externt ljudkort som står vid "stereon" - eller så spelar jag vinyl. Lite radiolyssnande blir det också, främst P3 Live.

Min personliga inställning till ljud har svajat lika mycket som apparaterna. I början var jag värsta nörden med hur rent och snyggt det skulle låta men knäcken kom när jag lyssnade på dessa 2,4 m elektrostater, detta skedde tidsmässigt ungefär samtidigt som Rudling åkte land och rike runt och stampade takten. I det sammanhanget står sig DQ10a mycket bra, men elektrostaerna (som jag just nu inte minns namnet på... Acustat 2+2 kanske...) var chockartat dåliga. Stort, vackert, rent, underbart djupt ljud - men totalt oengagerande. Efter fem minuter tappade man intresset totalt.

På Linn-demonstrationerna var det däremot fart och fläkt och det var svårt att sitta stilla. Men ljudet... nix, inte innanför mina dörrar. Det där har ju nu ändrat sig totalt, men det har tyvärr prisbilden också gjort.

Men jag köper inte Linn-konceptet fullt ut heller. För mig är även ljudet viktigt, sedan kan man snacka tunedem och "stampa takten" hur mycket som helst. Source-first principen köper jag delvis, men inte den heller fullt ut. Det låter naturligtvis logiskt att en apparat aldrig kan plocka fram det som förlorats tidigare, men om man ser en anläggning som helhet (och utan tankar att förändra och uppgradera) så spelar det ju egentligen ingen roll om det man tappar försvinner i cd-spelaren eller i högtalaren. Har man denna modus operandi så är det bättre att balansera apparaterna så de är ungefär på samma nivå. Dessutom menar jag att source-first också borde inkludera fonogrammen. Så länge vinylerna pressas med bättre masters än vad CD´na gör så finns det all anledning att ha kvar en skivspelare i anläggningen. Inte för att skivspelaren är bättre än CD-spelaren, inte för att vinylen är ett bättre media än CD. Jag kan sträcka mig så långt att i en komplett analog kedja, från det musikaliska framförandet live till högtalare så kanske analogt/vinyl är bättre än digitalt/CD. Men sådana inspelningar går inte att uppbringa idag så det blir ju mer än filosofisk reflektion.

Vad jag menar med motvalls käring? Jo, här på Selleri försvarar jag vikten av ett bra ljud, på andra forum försvarar jag Linns koncept :-)
Det behövs lite balans i tillvaron tycker jag!

/ B


Last edited by Bill50x on Thu Nov 29, 2007 23:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
"Välkommen" till forumet :wink: .

Du lämnar nog få oberörda oavsett var du är någonstans, men jag håller med dig om att folk ibland behöver bli emotsagda. Lite diskussion och eftertanke har aldrig skadat.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sköldpadda wrote:
"Välkommen" till forumet :wink: .

Du lämnar nog få oberörda oavsett var du är någonstans, men jag håller med dig om att folk ibland behöver bli emotsagda. Lite diskussion och eftertanke har aldrig skadat.

/Martin
Det är ofta(st) bra att röra om i grytan. Annars bränner det så lätt fast i botten ;-)

Otroligt vad åren går, jag blev medlem här redan 2004... det känns som om det var i(förr-)går....

/ B


Top
   
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Bill50x wrote:
så är det bättre att balansera apparaterna så de är ungefär på samma nivå.
Det är verkligen otroligt roligt att det är just du som har den överlägset mest source-inriktade anläggningen här på forumet, min inräknad. :D


Top
   
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 06:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
henriklh wrote:
Bill50x wrote:
så är det bättre att balansera apparaterna så de är ungefär på samma nivå.
Det är verkligen otroligt roligt att det är just du som har den överlägset mest source-inriktade anläggningen här på forumet, min inräknad. :D
Mjae, inte riktigt. Min anläggning är egentligen ganska "framtung" med mina DQ10:or. Dom är rena kameolonterna och kan låta hur bra som helst med rätt drivning. Synd bara att dom är så stora och tar sån plats...

/ B


Top
   
PostPosted: Mon Dec 10, 2007 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Bill50x wrote:
Source-first principen köper jag delvis, men inte den heller fullt ut. Det låter naturligtvis logiskt att en apparat aldrig kan plocka fram det som förlorats tidigare, men om man ser en anläggning som helhet (och utan tankar att förändra och uppgradera) så spelar det ju egentligen ingen roll om det man tappar försvinner i cd-spelaren eller i högtalaren. Har man denna modus operandi så är det bättre att balansera apparaterna så de är ungefär på samma nivå.
/ B
Så sant, så sant. I en balanserad anläggning är det lätt att köpa Source first !


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Som jag skrivit i annan tråd, numera testar jag lite Linn-elektronik, allt utom SB´n och högtalarna är vackra LK-burkar. Så här ser det ut just nu, det som är på G är att byta ut hjulen på sängborden.... I slutändan blir det nog någon vackrare möbel där slutsteg och drivning till LP12:an kan stå bakom en dörr.


Attachments:
bill50x.jpg
bill50x.jpg [ 104.65 KiB | Viewed 14503 times ]
bill50x.jpg
bill50x.jpg [ 104.65 KiB | Viewed 14506 times ]


Last edited by Bill50x on Mon Sep 29, 2008 20:40, edited 2 times in total.
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
För övrigt undrar jag om det är någon som har en tom LK-låda över? Eller vet vad det ungefär kostar att köpa en (LK85/140 typ) från Linn? Funderar på att bygga en media-dator i en sådan...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 09:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Edit:Dubbelpost


Last edited by PerK on Thu Aug 28, 2008 09:07, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 09:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Bill50x wrote:
För övrigt undrar jag om det är någon som har en tom LK-låda över? Eller vet vad det ungefär kostar att köpa en (LK85/140 typ) från Linn? Funderar på att bygga en media-dator i en sådan...

/ B
Det borde finnas lådor att få tag i ifrån Linn; skicka ett mail till Linns support.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
För övrigt undrar jag om det är någon som har en tom LK-låda över? Eller vet vad det ungefär kostar att köpa en (LK85/140 typ) från Linn? Funderar på att bygga en media-dator i en sådan...
Läcker idé! :D Tyvärr ingen koll på vad de kan kosta.. 2000 kr skulle inte förvåna mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 10:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Då vore det billigare att köpa en LK100 och slakta den för att få in HTPC-komponenter istället... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Håller med läcker idé! En trasig lk100 eller något skulle nog vara billigast.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Varför inte köpa en "Klout-PC" direkt? Jag är också en hemmabyggare när det gäller datorer, så jag kan förstå om det inte tilltalar dig att köpa färdigt. Dessutom skiljer sig väl måtten något. Men snyggt och tyst är det!


Attachments:
File comment: http://www.hushtechnologies.net/
Klout-PC.JPG
Klout-PC.JPG [ 8.31 KiB | Viewed 15177 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Varför inte köpa en "Klout-PC" direkt? Jag är också en hemmabyggare när det gäller datorer, så jag kan förstå om det inte tilltalar dig att köpa färdigt. Dessutom skiljer sig väl måtten något. Men snyggt och tyst är det!
Jodå, det är en prydlig apparat. Men nu var tanken att det skulle se ut som en Linn till 100%. Det som kan bli en svårighet är att få in tex ett TV-kort men ett alternativ är att montera en USB-variant internt. Likaså kan det vara bekymmer med grafikkort alt försöka hitta ett moderkort med lite bättre grafikkretsar.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited