selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 15:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Dax även för mig att presentera mig efter några korta inlägg och frågor.

Mitt stereoliv började nån gång i mitten på 90-talet då jag hittade Hifi-klubben. Läste deras katalog och gick på deras tugg, och trodde att NAD, B&W, Dali mm, var det bästa man kunde ha. Kort därefter inhandlades ett par B&w 302 tror jag de hette, deras billigaste högtalare, som fick ersätta minianläggningens högtalare. Senare inköptes en NAD 312 och en audio pro cd-spelare efter rekommendation från Hifi och musik.

1998 flyttade jag upp till Umeå för studier och naturligtvis cyklade jag runt för att besöka alla stereobutiker. Kom in i en skum butik med en massa svarta små lådor, och en verkligt underlig ägare. Där fastnade jag ett par timmar, och han förklarade vad Linn handlade om, och vad han tyckte om övriga branschen. Jag hade ju egentligen tänkt mig ett par nya billiga golvhögtalare, men blev övertygad om att det var en ny cd-spelare som behövdes. Mitt första besök hos Jörgen på stereokompaniet tog 2 timmar, där första timmen enbart gick åt till att prata. Det fick mig övertygad, och sen dess har det varit Linn som varit min referens. Har märkt här på forumet att det råder delade meningar om Jörgen och stereokompaniet, och det är klart att han är/var väldigt speciell. Men om man bara var öppen för nya idéer så var det inga problem alls, och han fick ju övertygat mig iaf, tack och lov.

Under hösten 98 inhandlades en Arcam alpha 7, som passade min budget bättre än Linn just då. Senare köptes en LK1a som kördes på slutstegsdelen i NAD-förstärkaren. Så småningom byttes det paketet mot en Majik P. Och sista året på universitetet blev det ett par Keilidh som fortfarande står kvar här hemma.

2001 flyttade jag tillbaka hem till gbg och ekonomin blev lite sämre och under en lång tid har jag levt med den stereon. Men nu har jag äntligen bytt upp mig mot en beg Classik movie och en Basik/Akito/K9. DOck saknar jag steg tt köra skivsplelaren på. Men det lär komma...

En kul grej med Linn är att man för varje gång man hör något annat, som typ Arken-mässan, så inser man hur bra faktiskt Linn är. Det utklassar det mesta, och det är ok att spela vanlig musik på en Linn-rigg, man måste inte spela löjliga audiofilskivor. Allt blir bara så mycket roligare med Linn. Amen!

Det som snarast ligger i skålen att göras är att få ordning på prylarna i en bättre och snyggare hylla än jag har i dagsläget. Och så skall jag byta diskanterna i högtalarna med, de här är väldigt gamla.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Välkommen hit.

Alltid kul o läsa hur olika människor blir intresserade av hifi och linn, alla har vi vår egna resa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Välkommen, lite bilder vore ju inte helt fel

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
För någon månad sen, eller kanske två, fick jag tag på en moddad LK1a som med stor spänning kopplades in på Basiken. Jag är fortfarande smått chockad över resultatet, och förstår varför folk är så begeistrade över LP12an. Om Basiken är så här bra så vågar jag inte gissa hur bra 12an är hemma, har bara hört den i butik. Jag har iaf aldrig hört mina LP på det sätt som spelas nu, och cd-spelandet har minskat kraftigt. En avigsida av det här positiva är att man till och med börjat fundera på om man kan få tag på en 12a till ett fantastiskt bra pris. Får väl se vad ekonomin tillåter.

Det övriga som hänt är att jag byggt en bänk av lackbord. Tre stycken med kapade ben har installerats och allt ser riktigt bra ut tycker jag. Iaf med tanke på priset. Ljudmässigt är det mindre hifi-mässigt än innan, men tunde dem väldigt mycket bättre. Musiken känns påtagligt långsammare, och det är lättare att hänga med.

Nu återstår lite småsaker. Fortfarade skall diskanterna bytas, och det hade varit kul att få tag på ett par stenfötter till Keilidh (jag måste vara den enda som INTE har det...). Fast det viktigaste är ändå att lyssna på musik, och hitta vinylskivor.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 15:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Lite bilder på hur det ser ut hemma hos mig. Tvn är naturligtvis hemsk att ha där, den vibrerar kraftigt då man spelar musik. Men jag vill inte ta bort den då den ändå används för en hel del film och sport. Funderar istället på att dämpa ut chassit. En vacker dag så....


Attachments:
Stereo 004liten.JPG
Stereo 004liten.JPG [ 59.58 KiB | Viewed 13940 times ]
Stereo 003 liten.JPG
Stereo 003 liten.JPG [ 55.99 KiB | Viewed 13942 times ]
Stereo 006liten.JPG
Stereo 006liten.JPG [ 40.16 KiB | Viewed 13992 times ]

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Snygg hylla du fått till av Ikea Lack-borden!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Rätt tänk att ställa tunga grejer på TV'n för att dämpa vibrationer, fundera också på om du kan plocka ur högtalarelementen ur den. Har för mig att det var Linnofil som skrev i sin tråd hur man dämpar en TV. Du har verkligen sämsta sortens TV-hölje. Men du kanske siktar på en platt att sätta på väggen?

Kanske du skall skära ur botten på lackhyllan för skivspelaren ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag har ordnat det så att ena hyllan är ursågad, den som Movien står på just nu. Tanken är att jag skall utvärdera vad som är bäst, ursågat eller inte ursågat, för både Movie och skivspelare.

Men just nu är det nog mest moddningen av tvn som gäller. Tänkte göra det enligt Linnofils instruktioner, men låta högtalarna vara kvar. Skönt att ha de kvar för slötittning på låg volym. Moviens största nackdel är ju tveklöst fläkten, den låter för mycket för att använda till tv-tittande jämt. Problemet med modiferingen av tvn är att man måste vara två, bänken väger 50kg (hemmabygge det med) och tv ca 50kg. Inget man flyttar på själv. Undra vad ens polare funderar när man börjar plocka isär tvn för att få bättre ljud :P Det blir på nåt sätt inte nördigare än så :D

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Glöm inte dra ur elsladden innan du öppnar tv:n. Jag öppnade min gamla tv för att se om det gick att montera ur högtalarna. När jag skulle skruva på höljet igen märkte jag att tv:n fortfarande var inkopplad på elnätet. Har hört att det kan vara runt 10.000 volt i en tv...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 22:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Tack för tipset :wink: ! Jag har själv klippt av en lampsladd, med stickkontakten i väggen. El är inte min grej, jag föredrar saker man kan ta på...

Men kontakten till tvn skall jag nog klara av att komma ihåg!

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: bänken
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 00:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 02, 2007 12:02
Posts: 108
Location: Östersund
oerhört snyggt fixad bänk av lackhyllorna, tror aldrig jag sett lack bli så proffsiga


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
I helgen har jag fått tid, och bärhjälp, att öppna tvn och dämpa den. Det var faktiskt oväntat enkelt att både få bort kåpan, och få den på plats sen. Man är ju alltid lite rädd att det skall vara svårt att få allt på plats utan våld, men den i princip ramlade loss och ramlade på plats när den skulle monteras med.

För de som har planer på att göra samma operation i tvn, rekommenderar jag arbetshandskar. Dämpmattan jag köpte på BRL var klädd med aluminiumfolie, som skär sönder händerna ganska enkelt.

Resultatet av operationen? BÄTTRE!!! Allt är tydligare, och det är mer musik. Kommer på mig själv att sitta och sjunga mer och högre än jag gjorde innan. Den enskilt bästa förbättringen är basen, som blivit mer uppstagad, och att följa basgångar är mycket enklare.

Nu behöver jag snart lämna in Movien så lasern kan bli bytt!

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sköldpadda wrote:
Tvn är naturligtvis hemsk att ha där ... Funderar istället på att dämpa ut chassit. En vacker dag så....
sköldpadda wrote:
Men just nu är det nog mest moddningen av tvn som gäller. Tänkte göra det enligt Linnofils instruktioner, men låta högtalarna vara kvar. Skönt att ha de kvar för slötittning på låg volym. Moviens största nackdel är ju tveklöst fläkten, den låter för mycket för att använda till tv-tittande jämt.
sköldpadda wrote:
I helgen har jag fått tid, och bärhjälp, att öppna tvn och dämpa den. Det var faktiskt oväntat enkelt ... För de som har planer på att göra samma operation i tvn, rekommenderar jag arbetshandskar. Dämpmattan jag köpte på BRL var klädd med aluminiumfolie, som skär sönder händerna ganska enkelt.

Resultatet av operationen? BÄTTRE!!! Allt är tydligare, och det är mer musik. Kommer på mig själv att sitta och sjunga mer och högre än jag gjorde innan. Den enskilt bästa förbättringen är basen, som blivit mer uppstagad, och att följa basgångar är mycket enklare.

Nu behöver jag snart lämna in Movien så lasern kan bli bytt!
Där satt den, snyggt jobbat SP!

Några kommentarer: Härligt att du fick det gjort! :!: Mycket roligt att det gav ett resultat som motsvarade pengar och jobb. (Det har det alltid gjort för mig.) Lite synd tycker jag nog att det är att du inte tog bort högtalarna samtidigt, med tanke på att du förmodligen kommer att få fläkten bytt när du får en ny laser. Då blir den i princip helt tyst. (Det fanns en tråd om det någonstans här på Selleri med en rekomenderad fläkt för den som vill göra det själv.) För den som vill spara händerna, (men få klibbig kniv/sax,) så rekomenderar jag dämpmatta från Mekonomen, de har två typer, en tjock "tjärig" och en tunnare "pappig". Jag brukar blanda båda i apparaterna. Ett ark av varje.

Så mitt (trista) tips blir: Gör om, gör "rätt"! :wink: D.v.s. ta bort högtalarna i TV'n också, när du väl har fått bytt fläkten. Gör underverk för TV ljudet, och Film/Musik förstås.

Snygg hylla! Väldigt minimalistiskt system som skulle må ännu bättre av en just 12:a!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 09:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 10, 2006 22:53
Posts: 259
Location: Umeå (Luleå)
Så Snyggt! Måste instämma i att du verkligen fått till hyllan :D

Kör nästan precis samma system som "andra anläggning"

Classik Movie, LK1, Basik och Tukan högtalare. Måste säga att Basiken verkligen är en bra spelare som imponerar varje gång jag spelar på den. Köpte min begagnad för 3000 kr (om jag minns rätt) och det vette tusan om den inte ibland svänger mer än min Unidisk 2.1 :shock:

Då kan man ju fundera på hur kul det skulle kunna vara med en 12:a :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 12:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Fläkten i min movie är redan bytt en gång, av förra ägaren, men låter trots det relativt mycket. OM Linn byter den mot en bättre så kan det bli aktuellt att ta bort högtalarna ur tvn, men inte annars.

Gällande LP12a, så känns det som att det är nästa projekt. En relativt basic utrustad 12a hade varit kanon. Det kommer lite skattepengar senare i år, och de skall ju spenderas på något roligt! :)

En annan sak som antagligen vore en enkel uppgradering vore att ta hem Anders på Tonläget, så han får tuna in anläggningen riktigt.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited