selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Skatt och retroaktiv löneförhöjning... måste spenderas på något. Man kan vara klok och betala av studieskulder, bostadslån eller bilar, eller renovera lägenheten för pengarna. Alla dessa förslag är ju vettiga, men hur kul är de?

Nä, stereon skall nog ses över istället. Har länge funderat över en LP12a, men nu dyker ju Sneaky DS upp och verkar ju vara en klockren uppgradering av Movie. Om budgeten ligger på i runda slängar 15k så finns båda alternativen, och de är väldigt olika. Någon som har några tankar kring dem?

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 12:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Slängde ut Basiken i höstas, och ersatte den med en 12a istället. Relativt nytt verk, med Cirkus, i övrigt väldigt basic utrustad med Valhalla/Solid/Akito/Grado Black.

Numer spelar jag övervägande LP hemma, för att det är så mycket roligare helt enkelt. Det säger väl det mesta om hur jag upplever 12an. Men samtidigt vet man vad man kan få ut av en ny strömförsörjning och PU...


Attachments:
Översikt edit.jpg
Översikt edit.jpg [ 20.79 KiB | Viewed 8554 times ]
IMG_0416 edit.jpg
IMG_0416 edit.jpg [ 17.18 KiB | Viewed 8554 times ]
IMG_0413 edit.jpg
IMG_0413 edit.jpg [ 23.12 KiB | Viewed 8558 times ]

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140
Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 14:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Grattis till 12:an, snygg hylla också! Är det lackbord som du moddat själv?


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Thu Jan 01, 2009 16:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Det här skulle ju hamna i min gamla medlemstråd...

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=2&t=3131

Kanske någon moderator kan flytta över det :?:

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 22:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har sagt det förr men LP12:an är verkligen grymt snygg i ljust trä! Mums! Läcker hylla också, har inte sett något liknande förut.

(Slagit ihop båda trådarna nu också)


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Tue Jan 06, 2009 02:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Egenbyggd Lackhylla, som jag skrivit innan. Kostar väl ca 1/20 av en Harmonihylla, men säkerligen väldigt långt ifrån den även prestandamässigt. Det var mest ett sätt att få ihop en möbel som inte ser ut som en stereomöbel som jag gjorde det här bygget. Å så är det ju kul att bygga också...

Jag håller med om att 12an i lönn är snygg. Men vilket som är snyggast vet jag inte. Svart är ju också läckert på sitt sätt. Dock tror jag att den blir diskretare i den här färgen, även om den kanske ser mer exklusiv ut. Fast folk i allmänhet vet ändå inte vad det handlar om... En kompis som kom hem till mig för ett tag sedan frågade, när jag berättade att den var ny: "Är det en sån från Clas Ohlsson med USB, så man kan spela in på datorn?" :)

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Tue Jan 06, 2009 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
sköldpadda wrote:
En kompis som kom hem till mig för ett tag sedan frågade, när jag berättade att den var ny: "Är det en sån från Clas Ohlsson med USB, så man kan spela in på datorn?" :)
Gahhh :shock: :D

Nästan så du skulle ha en sån USB-moj i garderoben bara för att plocka fram och jämföra ;)


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Mar 30, 2009 21:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Nu har det hänt mig, för första gången... En granne har ringt på och klagat på volymen. Jag frågade om det ofta var för högt, och han skruvade på sig och fick ur sig "Ja!".

Får väl flytta... Eller bjuda upp honom nån kväll på en öl så han får lyssna på musik.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Mar 30, 2009 21:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 18, 2007 00:31
Posts: 62
Location: Örnsköldsvik
Välkommen till klubben :)

Det var ju trevligt av din granne att framföra sina tankar personligen, jag har bara råkat ut för försök att störta mina väggar och brev från hyresvärden.... tunna väggar för inget gott med sig.. :(

Öl verkar vara en god idé, då kanske han finner att det egentligen låter väldigt bra ;)

_________________
Movie05 / LP12 (Ittok LVII, Adikt, Cirkus, Trampolin, Lingo) / Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Apr 13, 2009 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Har haft tid över i helgen, att göra saker som behövts länge. TVn är utbytt mot en platt 42-tummare. Även om ljudet blev bättre av nya tvn så led chassiet av svåra resonanser som behövde bekämpas, och detta har gjorts. TV-bänken har bytts mot en mindre variant som inkräktar mindre på utrymmet mellan högtalarna.

Idag har jag också äntligen tagit mig tid att köpa nya, bättre skarvsladdar, så jag kan få ordning på alla nätkablar. Dessa har tidigare dragits dit de kunnat gå, dvs kors och tvärs, och satts i dåliga skarvdosor.

Totalt sett har dessa enkla modifieringar inneburit stora förbättringar. Jag satte mig i eftermiddag och lyssnade igenom några nya skivor, och konstaterade att det var jäkligt kul att lyssna på musik - även om några skivor var med "svår" jazz. Hittade R.E.M.s "In time" på vinyl idag, och räknade med att den skulle vara ganska tråkig - men tvärtom var den väldigt stark, mycket känsla och en del sväng.

När jag plockade fram några äldre skivor som jag kan mycket bättre kunde förbättringen konstateras garanterad (kan man använda den ordföljden?). Allt sitter mycket bättre! Trumslagen är mer rätt, ackorden sitter där de skall och alla toner stämmer bättre. Det har blivit bättre musik!!

En sak finner jag lite märklig i denna förbättring. Det känns som att volymen blivit mycket högre. Förut spelade jag sällan under 70 på volymen, nu upplevs 60-65 som fullt tillräckligt. Det går inte ihop med att det blivit bättre tycker jag, borde det inte vara tvärtom, att jag vill spela ännu högre? Nån som har någon idé?

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 20:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag har gjort en del smärre förändringar, och en stor förändringar under hösten.

Tack vare Radikal har det varit bra tillgång och pris på begagnade Lingo. Så när det dök upp en 2 år gammal hos Tonläget slog jag till och uppdaterade. Anders förberedde mig på att det nog kunde ta ett par veckor att förstå hur mycket bättre en bra Lingo 2 är jämfört med Valhalla. Och det är bara att hålla med, det tog i princip 2 veckor innan man kunde greppa skillnaden. Det är inte bara det att Lingon är väldigt mycket bättre, den är även ganska annorlunda i karaktären. Enda felet jag kan hitta på den är färgen, hade nog varit snyggare med svart.

I samband med nyinköpet av Lingo blev möbeln för liten, och känslan var att den begränsade kapaciteten hos stereon. Eftersom jag inte har möjlighet att köpa en Harmonihylla just nu valde jag att gå på ett budgetalternativ och spara pengar. Två Ikea Lack och ett liknande bord inhandlades och installerades i våg, och även denna förändring förbättrade prestandan rätt mycket. Inte i klass med Lingo, men bra ändå. Och för pengarna, ca 200kr, känns det löjligt bra.

Så har jag slutligen fått köpt Skeet till högtalarna också. Har inte jämfört speciellt mot de enkronor jag hade innan så hur stor skillnaden är kan jag inte uttala mig om.

Dessa tre förändringar har iaf totalt ändrat musiken här hemma. Det lirar på en helt annan nivå jämfört med innan. Allt är bara såååå mycket bättre.

Jag har inte riktigt bestämt för nästa steg än, men en harmonihylla vore nog en bra investering, och det finns många steg kvar att gå på 12an - Trampolinn 2, bättre arm och bättre PU.


Attachments:
Stereo 0031.jpg
Stereo 0031.jpg [ 19.18 KiB | Viewed 7501 times ]
Stereo 0021.jpg
Stereo 0021.jpg [ 22.78 KiB | Viewed 7502 times ]

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140
Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul med Lingo2!
Vad är det för högtalare du har, ser inte riktigt och hittade inte i din presentation?


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Kan det vara ett par Keilidh i svart ask ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Mon Dec 07, 2009 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Ja, det är ett par väldigt gamla Keilidh, "mini-Keltik". De är så gamla att de inte har något fanér alls på fronten. Senare modeller fick fanér på nederdelen, och senare blev de helfanérade. Jag köpte dem begagnade år 2000, och då var de sju eller åtta år gamla redan då. Men spela kan de...

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject: Re: Sköldpaddas prylar
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jag testade mina gamla keilidh aktivt med en klout och två 5105 på basarna å visst tusan kan dessa burkar rocka fett ! :twisted: Om du ska ha kvar dom försök att hitta ett par billiga begade polymerstands då blir det ännu tightare bas :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited