selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 04:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Fuffes oooold-school
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 20:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Blev inspirerad av Kamargs presentation med finfina old-schoolpryttlar att presentera ännu ett. :D

Efter att uppgraderat mitt system under sisådär ett 10-tal år har jag numera detta:


Ikemi - Kairn - Klout x3- aktiva Kaber

LP 12 med Lingo, Akito 2B, Adikt

Silverkabel rakt igenom.

Jag känner mig nöjd och tycker jag har ett rätt musikaliskt och harmoniskt system med viss kraft. Kloutarna får Kaber att lossna! De behöver bra förstärkeri.

Länger leve LK-lådan!

Edit: Sennheiser HD 650 + Musical Fidelity Xcan v.3: Till efter-arga-grannar-har-bankat/frun-sagt -"ingen mer Napalm death ikväll älskling"-sessionen.

/Fuffe


Last edited by fuffe on Mon Oct 02, 2006 22:56, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 21:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bra att han inspirerade dig till att göra en presentation. Klout + Kaber har det då varit grymt bra drag i när jag hört dem, förstår att du sitter rätt nöjd.

Vore kul med bilder på ditt system också såklart!

/ Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 09, 2006 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Trevligt system där fuffe, inte helt fel med 3 x Klout :wink:
Men lite bilder vore ju trevligt.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 09, 2006 23:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Stones wrote:
Men lite bilder vore ju trevligt.
ok, här kommer en bild på en del av systemet. Allra mest mysigt är det när 13 gröna dioder lyser i mörkret. Det finns ingen som helst anledning att gå ut och titta på stjärnhimlen. Jag önskar jag hade Karik/Numerik för att få 14... :wink:

edit: Får det inte att funka med bilden.. försöker igen senare.
(brukar det ta lång tid efter att man bifogat en bild tills den finns i inlägget? Jag väntade i minst två minuter, inget händer)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 10, 2006 00:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det kan ta en stund, men borde inte ta flera minuter. Ha dock helst bilder <100kb - bör inte vara några problem med bilder i upplösnignen 800x600. Direkt från en modern digitalkamera kan bilderna dock vara flera megabyte och då kan det bli problem..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 10, 2006 02:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tänk på att det inte räcker med att bara välja fil och sen posta inlägget, utan du måste också klicka på "Add attachment".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 23, 2006 08:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Ayn wrote:
Tänk på att det inte räcker med att bara välja fil och sen posta inlägget, utan du måste också klicka på "Add attachment".
Det gjorde jag. Kan det vara att det krånglar då jag kör med Mac?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 23, 2006 13:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Inte omöjligt, gissar att Ayn inte testat funktionen på Mac iallafall. Men tråkigt att det tar sån tid att fixa bilderna, maila dem till mig (sony@selleri.de) så ordnar jag resten. Så kan vi alltid gräva vidare i varför det inte fungerar med uppladdningen senare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
fuffe wrote:
Ikemi - Kairn - Klout x3- aktiva Kaber

LP 12 med Lingo, Akito 2B, Adikt

Silverkabel rakt igenom.
Oj, ditt system måste låta grymt! Välbalanserad old-school.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
monkeydevil wrote:
fuffe wrote:
Ikemi - Kairn - Klout x3- aktiva Kaber

LP 12 med Lingo, Akito 2B, Adikt

Silverkabel rakt igenom.
Oj, ditt system måste låta grymt! Välbalanserad old-school.
Jo, det låter bra... Som jag skrev i en tråd för länge sedan är det enda jag är missnöjd med att ljudbilden låter så platt. Inte för att jag längtar efter "hifi-mässiga kvalitéer" utan att jag på en välinspelad (naturligt inspelad) skiva vill uppleva rummet musikerna befinner sig i. Den rökiga jazzklubben på en gammal Coltrane liveinspelning eller kyrkorummet på en körskiva. Det bidrar också till mitt välbefinnande vid musiklyssning.

Men med många moderna flerkanals/multimickade skivor spelar det inte så stor roll.

Kanske kan man inte både få rummskänsla och musikalisk sväng, som ju är det viktigaste. (Utan betala en maaassssa dinaros).

Lite bättre djup/rumskänsla är det med Tolvan förstås.

Möjligtvis kan detta lösas med en Majik Kontrol, men då är det ju inte oooold-school längre... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 12:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Ibland går jag lite i uppgraderingstankar...

Just nu skulle jag kunna tänka mig byta mina Kaber mot Keltik, som ju nuförtiden är så billiga...(:twisted:)=uppgraderingsdjävulen

Jag undrar därför finns det några egentliga nackdelar med Keltik jämfört med Kaber (förutom storleken) . Ibland kan ju även billigare högtalare vara bättre på någon parameter.

Jag kommer inte att ha råd att köpa en fjärde Klout, så jämförelsen måste göras med bara tre slutsteg även på Kelik

Är denna väg dum, bör jag satsa på annan uppgradering? Det är väl åtminstånde 20.000:- i mellan.
(T ex "Kaber tillräckligt bra"-"inte värt pengarna, köp en Majik Kontrol istället" osv).

Vad säger ni?

(Ps. Jag tänker här bara på Kaber/Keltik av senaste modell. Inte t ex tidig Keltik jmf sen Kaber)


Last edited by fuffe on Thu Aug 10, 2006 21:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 18:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Otto kan säkert bidra med lite erfarenheter eftersom han spelade på 3xklout --> Kaber innan han skaffade 3xklout --> Keltik. Jag har hört både Kaber och Keltik där och de senare gav onekligen ett rejält extra klipp i musiken även om jag blev klart imponerad av Kaber innan.

Lp12/Kairn skulle jag absolut tycka var tillräckligt för att köra Keltik, och i dina kläder skulle jag tycka det var ett mycket angenämt uppgraderingsalternativ 8)

Har dock inte gjort några direkta jämförelser på Exotic/Kairn alt. bättre tonarm/pickup på varken Kaber eller Keltik så kan dock inte säga något om hur stor förbättring det skulle ge i jämförelse.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Skulle gissa på att keltik skulle bli riktigt grymt i ditt system nog för att kaber är grymt bra högtalare men de har ju inte den botten som keltik har. skulle gissa på att keltik är bättre på allt igämförelse med kaber.

Kanske skulle byte av försteg eller tonarm/pickup kunna öka på den musikaliska förståelsen mer men det skulle knappast ge det lägre registret så som keltik. Dessutom så blir det ju ett nästan top of the line old-school fattas ju då bara en klout (en Ekos och en MC puppa).

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 12, 2006 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 586
Location: Umeå
fuffe wrote:
Ibland går jag lite i uppgraderingstankar...

Just nu skulle jag kunna tänka mig byta mina Kaber mot Keltik, som ju nuförtiden är så billiga...(:twisted:)=uppgraderingsdjävulen

Jag undrar därför finns det några egentliga nackdelar med Keltik jämfört med Kaber (förutom storleken) . Ibland kan ju även billigare högtalare vara bättre på någon parameter.

Jag kommer inte att ha råd att köpa en fjärde Klout, så jämförelsen måste göras med bara tre slutsteg även på Kelik

Är denna väg dum, bör jag satsa på annan uppgradering? Det är väl åtminstånde 20.000:- i mellan.
(T ex "Kaber tillräckligt bra"-"inte värt pengarna, köp en Majik Kontrol istället" osv).

Vad säger ni?

(Ps. Jag tänker här bara på Kaber/Keltik av senaste modell. Inte t ex tidig Keltik jmf sen Kaber)
Det beror på vad du vill ha för typ av uppgradering. Om du vill ha en mer "tune-dem"-uppgradering så är nog en insats på källa el försteg att rekommendera, om du däremot vill ha ös, jävlar anamma, grym live-känsla och helt enkelt en hiskeligt massa rock´n roll så är Keltik grymma. Du får givetvis en tune-dem-förbättring också men inte som om du skulle lägga kraft på källan. Du bör veta att det stora lyftet kommer med ett fjärde steg, köper du Keltik så MÅSTE du ha en Klout till :-)
En stor nackdel med Keltik, för mig som bor i lägenhet, är att grannarna blir tvingade att lyssna lika mycket på musik som jag, om man vill så spelar dom ner till 15Hz och en sådan svängning är ganska lång. Tror att grannarnas porslin skakar ganska friskt när man krämar på..
Du pratar om att du har en platt ljudbild, kan det vara så att det saknas lite i ljusteringen av dina Kaber? Är mycket känsliga, så också Keltik, kan du få hjälp med det för att bedömma om du vill byta ut dem eller om du kanske blir nöjd? Känner inte riktigt igen att jag hade samma uppfattning, möjligtvis att det kändes lite tunnt och klent men ljudbilden fanns där.

/Fredrik

_________________
" Man har inte vurpat förrän man har släppt styret"
Joel Smets, belgisk motocrossförare


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Thu Oct 15, 2009 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Nu en lite uppgradering.

oooold-school har frångåtts lite... :oops:

Nytt system:

Ikemi - Exotik - Klout x3- aktiva Kaber

LP 12 med Lingo, Akito 2B, Adikt

Silverkabel rakt igenom.

Har just nu min Kairn som världens dyraste on/off-knapp till Kloutarna (Men ska snart koppla in tolvan och använda min Kairn som RIAA.)


Någon som vet: Vilken utgång är att föredra från Kairn till Exotik?? Tape out/Matrix/Line output


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited