selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
don Tomaso wrote:
Grattis till en grym uppdatering
Tackar! jo det vart ett rejält lyft uppåt för min anläggning

Nu är frågan om man ska följa Linns filosofi

"When upgrading your system there is a strict hierarchy to observe
After the turntable ,the next most important component is the arm, followed by the cartridge.

Once the turntable system has been optimised ,the next component to choose is the amplifier.
Finally the last link in the chain is the loudspeaker."

Det betyder att jag kommer att sitta med en 12:a med Keel hela SE paketet en topptolva en Intek och Dali högtalare :roll:

Innan det är dags att byta ut Inteken


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:19 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om man ska hårddra det, ja. Jag vet inte hur bra varken Intek eller Dali är, men om någon av de är starkt begränsande kanske det drar ner helhetsupplevelsen orimligt mycket. Så innan det spenderas pengar på Ekos SE och Akiva så kanske man skulle lägga en tiondel av den budgeten på annat förstärkeri eller högtalare. Exemplet är väl lite hypotetiskt.

Ur ett strikt tune-dem-perspektiv skulle det förståss vara intressant att prova vad som gav bäst prestanda. Antingen värstingtolva med Akiva samt Intek/Dali, eller så värstingtolva med Klyde, och så något annat förstärkeri för 20000.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
per wrote:
Om man ska hårddra det, ja. Jag vet inte hur bra varken Intek eller Dali är, men om någon av de är starkt begränsande kanske det drar ner helhetsupplevelsen orimligt mycket. Så innan det spenderas pengar på Ekos SE och Akiva så kanske man skulle lägga en tiondel av den budgeten på annat förstärkeri eller högtalare. Exemplet är väl lite hypotetiskt.

Ur ett strikt tune-dem-perspektiv skulle det förståss vara intressant att prova vad som gav bäst prestanda. Antingen värstingtolva med Akiva samt Intek/Dali, eller så värstingtolva med Klyde, och så något annat förstärkeri för 20000.
Ja det skulle vara intressant, jag var inte så allvarlig angående uppgraderings ordningen nästa steg för mig blir ju att byta ut Inteken

Fast jag vet inte om det är Inteken eller Dali högtalarna som begränsar 12:an mest idag?!?!

Det sägs ju att Inteken har ett bra riaa steg i sig....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kul och se att du blev nöjd med 12:an :D

Gissar att du nu har fullt upp med att plöja igenom din vinylsamling!

Tycker nog att du skall byta ut Inteken i nästa steg... mot exempelvis en Wakonda :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Sondek wrote:
Tycker nog att du skall byta ut Inteken i nästa steg... mot exempelvis en Wakonda :wink:
... och ett slutsteg, i så fall. Wakonda är ju som känt ett försteg. :)

Lägg till en LK100/85/140 så får du en snygg och billig kombo som kommer att slå Inteken med hästlängder!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:48 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jo, exemplet är extremt och kanske inte så rimligt. Om jag vore i din sits, och ville byta någon mer del, skulle jag fundera vilka högtalare jag gillar, till ljud och utseende. Skaffa dessa, och fundera sedan över om förstärkaren ska bytas. Allt behöver ju inte ske på en gång heller.

När man väljer vilka produkter man vill köpa, så är det kanske inte alltid strikt tune-dem-prestanda som avgör. Man ska gilla produkten i övrigt också, särskilt högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
... och ett slutsteg, i så fall. Wakonda är ju som känt ett försteg. Smile
Wakonda som försteg och Intek som slutsteg så klart!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Sondek wrote:
Kul och se att du blev nöjd med 12:an :D

Gissar att du nu har fullt upp med att plöja igenom din vinylsamling!

Tycker nog att du skall byta ut Inteken i nästa steg... mot exempelvis en Wakonda :wink:
Jo det var som du sa man upplever skillnaden mycket bättre när man får koppla in den i sin egen anläggning

Jo det byts plattor på löpande band här :D

Förstår att du tycker det :wink: jag är ju lite sugen på den men jag tror jag får ligga lågt ett tag med investeringar i anläggningen...

Det som jag ska göra på ett tag är att lämna in den (12:an) för service


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mindrunner wrote:

Det som jag ska göra på ett tag är att lämna in den (12:an) för service
Kan kanske bli en fin uppdatering bara det.

Du kan nog ta det lungt med uppdateringar just nu Inteken är ju inte dum alls och om jag varit dig skulle jag nog hellre i såfall letat reda på en kairn gärna med slimline.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Mindrunner wrote:
Det som jag ska göra på ett tag är att lämna in den (12:an) för service
Helrätt! Kolla även upp om du behöver en ny nål. Ny rem för ett par hundra kan du räkna med. Ett P-clip är självklart? (385 kr tror jag.) Ev, nya Trampolin 2? Du bör snarast satsa på Lejonklou Kinki, den är bra och prisvärd. Klart smartare än en Kairn i ditt vinylsystem. Sen är vägen öppen för en 5103, med i nästa steg LK100-140. Under tiden kanske du har fixat en bättre hifimöbel, om det behövs.

Hade jag varit dig hade jag även testat med ett par Linnhögtalare. Index II, Nexus II med Ku-stone är t.ex. mycket billiga och skulle kunna vara bättre än dina Dali. Det är ett byte som inte direkt kostar dig något att genomföra. (Kolla att diskanterna är hela i kanten, spricker om man drar dem för hårt. => kasst ljud.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Ja en Kairn är jag sugen på men det får vänta ett tag...

En Kinki kanske inte skulle vara dumt men jag kommer att ha kvar CD spelaren min sambo undrade varför CD:n var borta :lol:

Nål var bytt för ca 1år sedan

En hylla för den måste nog införskaffas den möbel jag har den på (en Ikea hylla kommer inte ihåg vad den heter nu) är hängd på väggen i alla fall men den är inte exakt vågrätt den lutar lite bakåt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Mindrunner wrote:
En Kinki kanske inte skulle vara dumt men jag kommer att ha kvar CD spelaren min sambo undrade varför CD:n var borta :lol:
Det är väl inget problem? :? du måste ju ändå ha ett linjesteg för att öht kunna använda Kinki!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
henriklh wrote:
Mindrunner wrote:
En Kinki kanske inte skulle vara dumt men jag kommer att ha kvar CD spelaren min sambo undrade varför CD:n var borta :lol:
Det är väl inget problem? :? du måste ju ändå ha ett linjesteg för att öht kunna använda Kinki!
Ok trodde det gick att köra in den direkt i slutsteg :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mindrunner wrote:
Ja en Kairn är jag sugen på men det får vänta ett tag...

En Kinki kanske inte skulle vara dumt men jag kommer att ha kvar CD spelaren min sambo undrade varför CD:n var borta :lol:

Nål var bytt för ca 1år sedan

En hylla för den måste nog införskaffas den möbel jag har den på (en Ikea hylla kommer inte ihåg vad den heter nu) är hängd på väggen i alla fall men den är inte exakt vågrätt den lutar lite bakåt...
Att nålen var bytt för ett år sedan säger inte mycket på en tolva mer än att det kanske är dags för nålbyte. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
hepcat wrote:
Mindrunner wrote:
Ja en Kairn är jag sugen på men det får vänta ett tag...

En Kinki kanske inte skulle vara dumt men jag kommer att ha kvar CD spelaren min sambo undrade varför CD:n var borta :lol:

Nål var bytt för ca 1år sedan

En hylla för den måste nog införskaffas den möbel jag har den på (en Ikea hylla kommer inte ihåg vad den heter nu) är hängd på väggen i alla fall men den är inte exakt vågrätt den lutar lite bakåt...
Att nålen var bytt för ett år sedan säger inte mycket på en tolva mer än att det kanske är dags för nålbyte. :D
Ok hur ofta ska man byta nål när vet man att nålen är slut?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited