selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Tue May 18, 2010 17:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
ja, hos mig har i alla år RCA varit bäst ( tex Uni 1.1 till KK) men med KDS till KK var till min förvåning ballanserad bättre. Har inte jämfört mellan för/slutsteg.
Eftersom klimax kontrolen behöver lite inspelningstid, och även det nya balanserade kablaget tänkte jag vänta med denna jämförelse.
Jag har även haft en representant från T&T hos mig som optimerat högtalarplaceringen, mycket duktig sådan desutom då han lyckades bättre än mig!. Högtalarna är nu inflyttade mot bakvägg, 27 cm exakt tror jag det vart. Mycket mer stampa takten nu!, bra!

Skillnaden mellan Kinos och kontrolen är inte jätte stor(ännu!). Kinosen är ett mycket potent försteg men kontrolen låter mer avslappnat och lite tydligare. Sedan behöver man inte samma ljudnivå för att få bra dynamik, utan dynamiken finns redan vid låga volymer.
kontrolen är dock inte inspelad då den bara gått 2 dgr, redan efter några timmar hade ljudet förbättrats avsevärt.
Men somsagt inge chokartade skillnader som mellan kolektor vs 5103, eller 5103 vs Kinos. Kinosen är ju inte häller något billigt försteg(75 000 kr).
kontrolen har dock ett ljud som inte imponerar så mycket utan det låter bara så "rätt" och behagligt.

Jämförde även Linns "nya" silver rca kablage mot mitt äldre. (skillnaden ligger i rca kontakterna där de "nya" har slittsar likt "black" medan de äldre har en plåtbit som klämmer åt honan). Min gamla silver kabel var klockrent bättre, om det beror på dålig lödning eller att den nya kabeln inte var nog inspelad vet jag inte men det var en tydlig skillnad.

Har även kört returmatch nr 3. Akurate CD vs Klimax DS, denna gång på T&T. Denna gång vann KDS vilket ger 2-1 i resultat. Skillnaden var inte jättestor men klart hörbar. KDS spelade likt kontrolen mer självkart medans ACD rörde till det lite i melodierna och var mer spretig. Lite som en hyvlad vs ohyvlad bräda, haha.

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Tue May 18, 2010 19:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Härligt system nu saknas bara en DS :mrgreen:
Jag undrar i vilket läge du tyckte att ACD spelade bättre än KDS?

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Tue May 18, 2010 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Grattis mycket snyggt och säkert enormt bra system

du verkar också ha blivit bra på att fota fin bild

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Wed May 19, 2010 14:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
MNn wrote:
Härligt system nu saknas bara en DS :mrgreen:
Jag undrar i vilket läge du tyckte att ACD spelade bättre än KDS?
(andra) gången på Hghfidelity körde vi ett riktigt A/B prov(blint dessutom)mellan ACD vs KDS & KDS/D med flera olika typer av musik.
KDS/D hade vid den tidpunkten bättre ljud, den låter bättre(vilket den alltid gör), men ACD spelade mer musik, dvs det var lättare att följa slingor och melodier med cdspelaren, mer stampa takten! vilket jag värderar högre än typiska HIFI parametrar. Övrig utrustning var KK, K350A.

mvh/A

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Wed May 19, 2010 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
siffernisse wrote:
MNn wrote:
Härligt system nu saknas bara en DS :mrgreen:
Jag undrar i vilket läge du tyckte att ACD spelade bättre än KDS?
(andra) gången på Hghfidelity körde vi ett riktigt A/B prov(blint dessutom)mellan ACD vs KDS & KDS/D med flera olika typer av musik.
KDS/D hade vid den tidpunkten bättre ljud, den låter bättre(vilket den alltid gör), men ACD spelade mer musik, dvs det var lättare att följa slingor och melodier med cdspelaren, mer stampa takten! vilket jag värderar högre än typiska HIFI parametrar. Övrig utrustning var KK, K350A.

mvh/A
Detta låter för mig seriöst skumt. Något måste varit fel med KDS-installationen, för i min värld har alltid KDS varit på en helt annan nivå än alla CD-spelare jag hört. Den spelar ju i viss lägen på ganska nära en topp-LP12. Någon CD-spelare som är ens i närheten av en LP12 med Cirkus och Ekos SE har då jag aldrig hört och det är en bra bit mellan en sådan 12:a och dagens Keel+Radikal 12:a.


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu May 20, 2010 12:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Quote:
Detta låter för mig seriöst skumt. Något måste varit fel med KDS-installationen, för i min värld har alltid KDS varit på en helt annan nivå än alla CD-spelare jag hört. Den spelar ju i viss lägen på ganska nära en topp-LP12. Någon CD-spelare som är ens i närheten av en LP12 med Cirkus och Ekos SE har då jag aldrig hört och det är en bra bit mellan en sådan 12:a och dagens Keel+Radikal 12:a.
-Jo, visst kan det varit något fel på installationen av denna KDS, är ju många parametrar som ska stämma. Dock kan det inte varit något fel på själva KDS:en då vi jämförde den mot en annan utan dynamik och där var de en skillnad till det bättre(med D). Vad man kan säja om detta är att det gäller att ha koll på alla bitar i installationen oavsett hur dyra grejer man har. Vilket också MRTweak hela tiden försöker belysa. Han har ju tidigar kommit med påståendet att man kan får en CD spelare att låta bättre än en KDS under de rätta förhållandenna. Ja, detta var ett sådant fall!. Detta betyder inte att KDS är sämre än ACD i andra fall, vilket ju också visat sig.


mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 14:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Så dök tillslut mina efterlänktade vägghyllor upp, Quadraspire Sunuko-vent. 2 st svarta med silverstativ. Förhoppningarna var höga efter att jag och Sony bl.a. varit i Umeå och lyssnat på Mimer vs Wog i en mycket välljudande & seriöst instalerad anläggning. Tack för det Asak!.
Tyvärr byttes förväntningarna snabbt till missär då varken jag eller annan person kunde höra någon skillnad på min "designhylla" och de nya vägghyllorna. Jag körde desperat olika musiktyper men inte ens Elvis kunde hjälpa mig. Jag tycker(tyvärr fick jag inget medhåll) på någon låt att det lät liiite... renare på Sunukohyllan. Skillnaden var dock minimal isåfall.

Jag ska göra lite fler jämförelser, designhylla mot Wog för att då kunna förstå om det är designhyllan som är bra, eller om det är Quadraspire hyllorna som inte är optimala i mitt rum(vägg). Jag har ju hört skillnaden mellan Mimer o Wog så då vet jag också var jag ligger med "designhyllan" i prestanda jmf med Mimer typ.

Jag har en föraning om att min vägg inte är särskilt optimal för vägghängda hyllor. Man får nämligen väldigt lågt åtdragningsmoment på infästningsskruvarna till hyllan då väggskivorna är klena.
Sedan är min "designhylla" ganska stadigt byggd, bl.a skriver tillverkaren "En väl designad modul kan erbjuda en mycket stabilare bas för TV:n, eftersom den tar bort oönskade vibrationer och därför även ger bättre ljudkvalitet."

Ska jag avsluta med något positivt så är det att Klimax Kontrolen verkligen låter bra, det känns som om KK o 350A är som gjorda för varandra. Jag har haft några riktigt euforiska stunder.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu Jul 29, 2010 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Är något överraskad över resultatet av hyllbytet. Menar du att Sunoko Vent låter lika bra/dåligt som din sideboard??? Hos mig var det ett stort lyft från högsta hyllan på ett Quadraspire Q4 till SVT vägghylla (med LP12). Jag antar att du använt vattenpass och justerat hyllan rätt? Ser det ut så här, mellan hyllplan och toppskruvar? Det skall det överraskande nog (har frågat Quadraspire).


Attachments:
File comment: Sunoko Vent + LP12
DSC01943.JPG
DSC01943.JPG [ 123.56 KiB | Viewed 15740 times ]

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e
Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Aug 02, 2010 08:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Tendaberry wrote:
Hos mig var det ett stort lyft från högsta hyllan på ett Quadraspire Q4 till SVT vägghylla (med LP12). Jag antar att du använt vattenpass och justerat hyllan rätt? Ser det ut så här, mellan hyllplan och toppskruvar? Det skall det överraskande nog .
-Jo hyllan ser absolut ut sådär, riktigt monterat, fast hyllplan i svart då. Silverfärgen på mitt stativ var väldigt grov så för att inte få fläckar på det från händerna var man tvungen att ha hanskar när man monterade den, kändes lite skummt...

Har du provat någon elektronik på hyllan?. Jag vet ju sedan tidigare att quadraspire vägghyllorna använts med gott resultat för LP12, men jag kan inte kommaihåg att jag sett någon cd spelare eller försteg på en sådan hylla tidigre.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Aug 02, 2010 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag hade inte några problem med stativet, du har rätt: ytan är rätt grov. Har inte testat elektronik än. Jag skall försöka testa med min Akurate DS innan jag åker på semester och rapportera.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon May 30, 2011 14:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Har haft Anders(Andkan) på Digitalinterior på besök i helgen för en rejäl översyn av elektroniken och även finjustering av högtalare och subb.

Högtalarelement och all elektronik blev momentdragna till Spec. moment, och högtalarplacering justerades på mm nogranhet.

Resultaten var häpnadsväckande, uppgraderar man elektronik så är man beredd på en förbättring men detta kändes nästan overkligt, magiskt?. Efteråt känner man sig lite lurad att det går att få fram så mycket mer potential i grejerna än om man bara går till en butik och köper dem och ställer dem på hyllan.
Attachment:
350A.jpg
350A.jpg [ 91.5 KiB | Viewed 15092 times ]
Fick också möjlighet att lyssna på nya KDS vilken väckte ha-begär. Ja nu är det bara en tidsfråga eller rättare sagt en kontantfråga.
Attachment:
KK-II & KDS-II.jpg
KK-II & KDS-II.jpg [ 68.35 KiB | Viewed 15092 times ]

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Jan 09, 2015 02:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Kör för tillfället i min "jobb bostad"(det är där jag lyssnar på musik)

LINN Klimax EDSM med det Analoga försteget
LINN LK2-75
LINN K10 högtalarkablar
LINN Unik
Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G T705 Bronze med Kinsky

Nätverk:
NAS: QNAP HS-251 med Twonky
SSD: Samsung 840 EVO 1TB
Switch: Netgear GS108GE
Router: ASUS RT-N66U
CAT.6: Div Deltaco

Tanken är att köra KazooServer och sedan även Kazoo på Pad:en när Android versionen kommer. NASen valdes utifrån att den har Intel processorer som Kazoo stödjer, den billigare versionen HS-210 har inte Intel. Viktigt att tänka på om ni funderar på att köra Kazoo och QNAP NAS.

Saknar förstås K350A och K345:an som står på min andra adress, men Unik är faktiskt är riktigt trevliga, (och tar lite plats framför allt).

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Jan 09, 2015 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
Kör för tillfället i min "jobb bostad"(det är där jag lyssnar på musik)
Vad gör du med den stora anläggningen hemma?

(sorry, kunde inte låta bli :-))

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Jan 09, 2015 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
siffernisse wrote:
....
Tanken är att köra KazooServer och sedan även Kazoo på Pad:en när Android versionen kommer. NASen valdes utifrån att den har Intel processorer som Kazoo stödjer, den billigare versionen HS-210 har inte Intel. Viktigt att tänka på om ni funderar på att köra Kazoo och QNAP NAS.
Kazoo server finns i betaversion för QNAP ARM och skall gå att installera på HS-210. Rimligen får man tro att riktigt release kommer. Har har provat den här betan på TS-119 en kväll och det var inga problem med det. Varför jag inte körde längre tid än så beror på dels att jag föredrog hur Asset lät när jag jämförde dom och dels på att Kazoo inte har folder view som jag gärna vill ha. Kazoo kändes lite segt kanske, bygga databasen tog sin tid. Men allt fungerade. TS-119 är nog lite klen för Kazoo prestandamässigt, HS-210 är väl lite vassare.

http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/DownloadKazooServer


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sat Jan 10, 2015 00:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Bill50x wrote:
siffernisse wrote:
Kör för tillfället i min "jobb bostad"(det är där jag lyssnar på musik)
Vad gör du med den stora anläggningen hemma?

(sorry, kunde inte låta bli :-))

/ B
Det står där jag verkligen kan "köra", i garaget nämligen. :mrgreen:

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited