selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next
Author Message
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu Nov 19, 2009 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
siffernisse!

Fantastiska högtalare och mycket tilltalande med få lådor och hög prestanda.
Ursäkta trådkapningen, back to topic!
Ser fram emot fler bilder.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sun Nov 22, 2009 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Hej Siffernisse! Jag får gratulera till en perfekt förtidig julklapp... Detta antagligen de högtalare jag kommer att köpa framöver (om jag ska byta). Det vore kul att se lite bilder lyssningsintryck,lätta/svåra att placera? osv... :)

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Tue Nov 24, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Läckert läckert! Nu vill vi se bilder på nya systemet in action!

Vilken handlare använder du dig av nu förresten? Kvar hos luleå eller blir det uppsala? Nyfiken där, har som ingen "egen" butik själv.

Längtar tills huset k ommer här så man kan ordna lite nytt själv!

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Nov 27, 2009 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
The Archangel wrote:
Läckert läckert! Nu vill vi se bilder på nya systemet in action!

Vilken handlare använder du dig av nu förresten? Kvar hos luleå eller blir det uppsala? Nyfiken där, har som ingen "egen" butik själv.

Längtar tills huset k ommer här så man kan ordna lite nytt själv!
Leonard Cohen, din signatur.

Ska jag beskriva dem med ett ord så är det nog "Live". Det låter helt enkelt som om musikerna är mer närvarande i rummet. Jag tror detta beror på att röster och musiken levereras med mycket mer information om efterklanger och nyanser, samt att högtalarna såklart har ett bredare ljudspektrum i basområdet, från djup lågbas till "upper" bas.
Jämförelsen mellan setupen Chakra & A242 och K350A är att man vill lyssna på alla skivor man har igen, för att höra hur de igentligen låter. Är ibland så stora skillnader så att man knappt känner igen låten. Känner igen detta lite från när jag bytte från Genki till Ikemi en gång i tiden.

Jo det kommer bilder, men som alla vet/har sett så är jag hopplös på att ta kort. blir alltid suddigt liksom?.
Jag postar dock en liten bild jag hade, värt att notera är att jag skaffat skeets. Räddar ju parketten lite från dessa monster.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Fri Dec 18, 2009 18:17, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Nov 27, 2009 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
siffernisse wrote:
The Archangel wrote:
Läckert läckert! Nu vill vi se bilder på nya systemet in action!

Vilken handlare använder du dig av nu förresten? Kvar hos luleå eller blir det uppsala? Nyfiken där, har som ingen "egen" butik själv.

Längtar tills huset k ommer här så man kan ordna lite nytt själv!
Leonard Cohen, din signatur.

Ska jag beskriva dem med ett ord så är det nog "Live". Det låter helt enkelt som om musikerna är mer närvarande i rummet. Jag tror detta beror på att röster och musiken levereras med mycket mer information om efterklanger och nyanser, samt att högtalarna såklart har ett bredare ljudspektrum i basområdet, från djup lågbas till "upper" bas.
Jämförelsen mellan setupen Chakra & A242 och K350A är att man vill lyssna på alla skivor man har igen, för att höra hur de igentligen låter. Är ibland så stora skillnader så att man knappt känner igen låten. Känner igen detta lite från när jag bytte från Genki till Ikemi en gång i tiden.

Jo det kommer bilder, men som alla vet/har sett så är jag hopplös på att ta kort. blir alltid suddigt liksom?.
Jag postar dock en liten bild jag hade, värt att notera är att jag skaffat skeets. Räddar ju parketten lite från dessa monster.
Va? Leonard Cohen i min signatur? Nä, det är Chris Rea, låten "Road to hell". En av favoriterna, men visst, jag älskar Leonard Cohen också =).

Sugen på att våldgästa dig faktiskt.
Och har du någon "ny" butik att rekommendera nu? Vi bor ju rätt nära nu.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sat Nov 28, 2009 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Siffernisse,

Skitcool uppgradering :-)

Ett tips - testa att sänka högtalarna så långt det går. På mina 242 är det stor skillnad att skruven är långt nerskruvad mot att högtalarna står högt.

Sen blir man ju nyfiken om du har testat DS-konceptet eller om du helt enkelt inte vill lämna silverskivorna? Med 350A känns det ju som att Akurate CD inte riktigt gör systemet rättvisa.

Mvh
jajo


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sat Nov 28, 2009 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Kan ingen lära grabben att fota? Här vill vi ser fler bilder. :)


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:shock: Vilken julklapp Grattis ! säger som föregående talare vi vill gärna se mer av skönheterna.
Så underbart med högtalare med allt i ett. Smidigt snyggt och framförallt så låter de garanterat underbart :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sun Nov 29, 2009 20:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
siffernisse wrote:
Jämförelsen mellan setupen Chakra & A242 och K350A är att man vill lyssna på alla skivor man har igen, för att höra hur de igentligen låter. Är ibland så stora skillnader så att man knappt känner igen låten.
å jag som drömmer om A242...suck... :mrgreen:
Grymt läckert, som skrivits tidigare: Fram med bilderna!

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 12:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Quote:
Va? Leonard Cohen i min signatur? Nä, det är Chris Rea, låten "Road to hell". En av favoriterna, men visst, jag älskar Leonard Cohen också =).

Sugen på att våldgästa dig faktiskt.
Och har du någon "ny" butik att rekommendera nu? Vi bor ju rätt nära nu.
humm just det.. tänkte på Cohens skiva The Future.

Jag brukar fara på HighFidelity när jag får chansen eftersom jag inte allt för sällan är i sthlm. På hifibutiken i Östersund har jag inte varit, men vet att Sony har köpt någon pryl där.
Quote:
Ett tips - testa att sänka högtalarna så långt det går. På mina 242 är det stor skillnad att skruven är långt nerskruvad mot att högtalarna står högt.

Sen blir man ju nyfiken om du har testat DS-konceptet eller om du helt enkelt inte vill lämna silverskivorna? Med 350A känns det ju som att Akurate CD inte riktigt gör systemet rättvisa.
Jo jag har börjat lite med finjusteringarna, fixade kabelhärvan i helgen. Ska sänka spiksen också, bra påminnelse!.
Sedan blir det att leka lite med placeringen.

Jo jag har lyssnat både på ADS & KDS ett flertal gånger i butik, jag har tyvärr lite svårt att acceptera användar gränssnittet på dessa produkter, är lite bakåsträvare och datorfienlig på min fritid då jag har ett arbete framför dator.

Kommer "riktiga" bilder när allt är fixat o klart. Sony tog denna bild förra veckan.


Attachments:
Delvy.JPG
Delvy.JPG [ 60.36 KiB | Viewed 12868 times ]

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345
Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Nästan äckligt snygga högtalare! Du det där med ds är bara en fas man behöver gå igenom. När man väl vant sig med hanteringen så tror jag det är svårt att gå tillbaka till cd igen :wink: Till och med min fru har lärt sig gränsnittet å då klarar alla av det :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Pär wrote:
... När man väl vant sig med hanteringen så tror jag det är svårt att gå tillbaka till cd igen :wink: Till och med min fru har lärt sig gränsnittet å då klarar alla av det :mrgreen:
Jag skulle vilja vända på det. När en icke-tekniker kan lära sig hantera gränssnittet till en DS så har utvecklaren (till slut) gjort sitt jobb.

Idag köper man en DS-spelare för massor med pengar och så behöver man nästan vara ingenjör för att få igång den eftersom tillverkaren har valt (smitit ifrån?) att leverera handhavandet.

Sorry för OT, sjukt snygga och trevliga saker du har. Önskar jag hade råd med något liknande. Grattis!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Installationen ska väl ingå i priset ! iaf ska man kräva det.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Nov 30, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
siffernisse wrote:
[Jo jag har börjat lite med finjusteringarna, fixade kabelhärvan i helgen. Ska sänka spiksen också, bra påminnelse!.
Sedan blir det att leka lite med placeringen.

Jo jag har lyssnat både på ADS & KDS ett flertal gånger i butik, jag har tyvärr lite svårt att acceptera användar gränssnittet på dessa produkter, är lite bakåsträvare och datorfienlig på min fritid då jag har ett arbete framför dator.
Det kommer bli superkul att tuna in systemet. Ju större och mer avancerade högtalare - desto svårare är det. Men det blir också väldigt tydligt när det blir rätt. Jag gick ju från Katan som var enkla att få till. 242 kräver mycket mycket mer tid. Gjorde en justering i helgen och har gjort ytterligare en ikväll. Snart kommer Fredrik hit och då blir det säkerligen också justeringar.

En sak som jag upptäckt (och som Fredrik tipsat mig om tidigare) är att det är mycket viktigt att spikes står "avslappnat" i skeeten. Ibland blir det lite extra tryck på någon spike/skeet och det märks när man försiktigt dunkar till varje sida av foten. Ibland säger det "plopp" och högtalarens vikt fördelas korrekt mellan alla fyra fötter. Det luriga är att högtalaren kan upplevas som stabil även fast den inte står rätt - men det låter sämre.

Gällande DS så förstår jag dig. Men med RipNAS och en iPod Touch blir det ganska användarvänligt och inte särskilt datoriserat. Särskilt inte om man laddar en hel skiva och spelar den rakt igenom som man oftast gör med CD-skivorna. Jag går ganska ofta och hämtar skivan bara för att titta på omslaget och i konvolutet även fast skivan ligger kvar i asken medans musiken flödar. Tycker absolut att ditt system förtjänar en DS även om ACD/D är mycket mycket bra.

/ jajo


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri Dec 18, 2009 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
TONNY wrote:
Kan ingen lära grabben att fota? Här vill vi ser fler bilder. :)
Jag skyller på tekniken, kameran är så :evil: dålig. Nåja, jag har gjort ett försök iallafall.
Attachment:
Skillnad mot K400 och K600.JPG
Skillnad mot K400 och K600.JPG [ 30.16 KiB | Viewed 12441 times ]
Inte för att jag har något emot dubbla K600, men damm kunde de samla.
Attachment:
Akurate & Kinos.JPG
Akurate & Kinos.JPG [ 38.31 KiB | Viewed 12443 times ]
Visst skulle man ha Klimax hela vägen, men ACD/D och Kinos funkar också..tillsvidare.
Attachment:
K350A.JPG
K350A.JPG [ 43.69 KiB | Viewed 12442 times ]
Otroligt nöjd med den svarta färgen, och de låter även "bra" eller, Live & "självklart rätt"
Attachment:
LINN.JPG
LINN.JPG [ 53.65 KiB | Viewed 12445 times ]
Har lite vibrationer i fönstret, skall bytas till sommaren mot en nytt 3-glas. Men hällst bara vägg, men det är nog inte genomförbart...

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 69 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited