selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Siffernisses prylar
PostPosted: Fri May 05, 2006 16:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
hej! är kanske på tiden att även jag lägger ut bilder på mina Linnprylar.

Jag kom i kontakt med Linn första gången när jag började studera i Luleå på universitetet år 1999. Jag hade vid den tidspunkten en pioneer PD-s904(CD) och en äldre intergrerad kenwood förstärkare och ett par Jamo x-3m högtalare. Efter att ha varit o lånat några förstärkare på Hifi-klubben som då fanns i Luleå for jag till Takt&Ton och jämförde och fick då en aha-upplevelse. Mina första Linn prylar blev således en Lk140:a och Kolektor.
Sedan bytte jag Pionner cd:n mot en Genki och jamohögtalarna mot Aktiva Ninka med ennu ett Lk140.
I slutet av 2002 åkte Genkin ut till förmån för en Ikemi och senare sommaren 2003 byttes Kolektorn mot en 5103:a.

Detta system(Ikemi, 5103, 2xLk140, aktiva ninka)var jag otroligt nöjd med vilket gjorde att det dröjde ända till november-december 2005 innan jag gjorde min senaste uppgradering, nämligen aktiva Akurate 242 med 2 st 5125:or.

Anledningen att jag bara har Linn prylar beror på att jag inte hittat något bättre eller likvärdigt i prisklassen. Jag skulle vilja påstå att jag lyssnat på rätt många av de Hifi produkter som klassats som bra men oftast blivit besviken på att de inte klarat de mest fundamentala i musik som melodi och tajming vilket gör att man inte blir berörd som lyssnare.

Om jag skulle nämna något om musiksmak så är den nog ganska bred, även om hiphop, dödsmetall och dansband är mer sällan spelat.


Stereohyllorna är wog moddade med spikfötter som jag svarvat själv i verktygsaluminium och spikar i 12-9 kvalite'



Mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Fri Jan 09, 2009 18:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 19:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Roligt med bilder, och en presentation i text. Det är ett stiligt system och vardagsrum du har. Jag tycker Akuratarna är snygga! Ser att du har en svart och två silverfärgade AV-lådor? Kanske skulle det bli än snyggare med alla i enhetlig färg?

Förresten. Jag har en silverfärgad AV5103, och vore intresserad av att byta till mig ett svart skal... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 06, 2006 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Ser att du har en svart och två silverfärgade AV-lådor? Kanske skulle det bli än snyggare med alla i enhetlig färg?
Man anar en långsiktlig strategi :wink:
Annars hade det köpts svarta 5125...
Rätt tänkt siffernisse, jag köpte ju en silver Exotik o det såg lite fel ut bland 4Klout/Ikemi.
Ett ypperligt sätt att tvingas fortsätta uppgraderingen.

Snyggt system!
Riktigt snyggt med svarta stativ till 242. Är färgen tunn? =risk för att repor lyser i silver...
Vet att det finns akurate med svart 3Karray med. Kanske blir för svart då.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 06, 2006 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Verkligen stiligt!

Man anar en långsiktig strategi även när man ser Wog:arna. Finns ju två hyllplan över... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 13:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Cd-12.an finns ju bara i silver!..
nee anledningen var faktiskt att T&T inte hade några 5125.or i svart, o man är ju lite bakåtsträvare så jag ville igentligen ha i svart. Men nu tycker jag faktiskt att silverfärgen är ganska snygg.

Hum jo har sett på stereokompaniets hemsida ett system med 3-k i svart men det är väll inte vara standard? fast ganske snyggt faktiskt tycker jag.

angående färgen på stativen så har jag inte märkt att den är tunn men jag har faktiskt fått några små märken där metallen lyser genom men det är inget man ser om man inte kryper ner på alla fyra. sedan antar jag att det inte kan vara några problem att köpa en lite burk med hobbyfärg och dutta dit med en pensel om det skulle behövas.


Har en del småjusteringar kvar o göra med positionen på högtalarna.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Himla fint system du har! Vad kör du för projje då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Väldigt trevligt system. Det enda jag saknar är väl LP12:an :wink:

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 09:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
monkeydevil wrote:
Himla fint system du har! Vad kör du för projje då?

Har en Infocus SP-4805, som DVD kör jag en Yamakawa 365 som står på en hylla under Projen och marcuscable komponent kabel mellan.

Quote:
Väldigt trevligt system. Det enda jag saknar är väl LP12:an

jo, har funderat på att mjukstarta med en Rega kanske, vi får se. jag har ju inga LP-skivor men jag antar att det aldrig är försent att börja samla.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 09:33 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Nej, vinylplattor är lätt att komma över. I alla fall när man är ny på det och inte har alla standardplattor redan. Men köp en begagnad tolva direkt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Håller med Per, det är enkelt och rätt billigt med Vinyl, speciellt på den begagnade fronten, starta med en begagnad tolva, du lär inte ångra det.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Mon Oct 20, 2008 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Nya bilder...
Mitt system var ju tidigare lite baktungt med aktiva 242 or, 5103 och Ikemi. Eftesom man är lite av en anhängare av source first även om det inte ska gå till extremerna så har tanken hela tiden varit att bytauppsig mot ett mer balancerat system. Så för närmare ett år sedan köpte jag nya Akurate CD och för några veckor sedan slog jag till på en Kinos controller.
Om jag skulle beskriva skillnaderna i de båda uppgaderingarna skulle jag nog säja att Kinosen var närmare av en shock av färbättring melodimässigt i musiken medans skillnaderna mellan IKemi och Akuraten var mer HiFi mässiga. Sedan är det osagt hur skillnaden hade varit om jag bytt försteget före och cd-spelaren senare.

Jag har för tillfället inga uppgraderingsplaner....kanske om det kommer några nya lite kraftigare 5-kanaliga slutsteg, typ 5x200W. Annars så kanske det är stereohyllan som kommer att bytas mot något snyggare i framtiden. Vem vet, kanske har någon ett förslag?

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Fri Dec 18, 2009 18:14, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Fantastiskt snyggt system! Skulle kunna tänka mig några timmar i den stolen :D


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Rent och snyggt system.Kan bara tänka mig att det måste låta fantastiskt och även jag är intresserad av att sitta i stolen några timmar :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Trevligt system! Också trevligt med en till som fått upp ögonen för Kinos. Jag trodde inte heller att det skulle vara så stor skillnad mot 5103 resp. Exotic. Kinos går säkert få tag på till vettigt pris också... Frågan är bara hur vanliga dom är?


Top
   
 Post subject: Re: Siffernisses prylar
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Kan bara bekräfta att steget från 5103 till Kinos i ett bra system är väldigt stort. Är väldigt nöjd!

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited