selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18 19 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 29, 2011 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja Fredrik, kanske har jag haft med Tryck men kan nog tycka att det kan införlivas i "låta live".

Visst är det kul att vi tycker olika! Se mina kommentarer nedan.
Lejonklou wrote:
Därför är jag nog inne på Jajos linje att Bättre är bättre på alla sätt. Den där uppdelningen i olika egenskaper som kan vägas mot varandra känns som en analys av ljud = audiofili.
Är inte riktigt med, du har ju själv rapporterat att vissa egenskaper blivit bättre medan andra blivit sämre, efter en justering i dina konstruktioner - och du ibland haft svårt att välja vad som totalt är bäst.

Att jag är en ljudnörd, vet väl alla :wink:
HUR det låter är viktigt för mig.
Lejonklou wrote:
En kvantitativ egenskap som det ändå finns en viss poäng att diskutera tycker jag är frekvensomfång.
Inte viktigt för mig, då 20 eller 40Hz inte spelar direkt någon roll. Det är förmågan att flytta luft som är den viktiga för mig. Och den egenskapen har inte med hur djupa toner som kan återges.
Lejonklou wrote:
om kvalitén på den djupa basen inte är tillräckligt hög så saboterar den mer än den tillför vad gäller mitt utbyte av musiken. Det blir kanske mer Live, Tryck och HiFi, anläggningen växer och tar större plats i upplevelsen.
Dålig bas saboterar JA men inte blir det mer Live? Blir ju istället sämre Live, Tryck och HiFi enl min erfarenhet.

Lejonklou wrote:
Om den djupa basen är av tillräckligt hög kvalité så tycker jag att den förstärker min upplevelse av musiken. Ofta hänger denna kvalité mer på hur väl intrimmad anläggningen är, än vilken nivå utrustningen håller.
Och ju större frekvensomfång högtalarna har, desto högre krav på att alla detaljer stämmer.
Jepp, vill tillägga att ALL kvalitet (inte bara basen) är mer beroende av intrimning.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 30, 2011 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Komri wrote:
Vad lyssnar du helst på då? Ett par av dig perfekt installerade: Komri, 350, Keltik eller Katan... :wink:
Det blir nog Komri. Men jag har aldrig har hört Komri och 350 i samma rum, så jag är inte tvärsäker.

350A har varierat otroligt mycket mellan olika exemplar. Vissa har varit sämre än 242, andra magiskt bra. Oklart exakt varför, men det är en extremt komplex produkt på hög kvalitetsnivå och då är nog risken stor att det blir kraftiga variationer. Små fel hörs (och stör) mycket mer när kvalitetsnivån är hög och avslöjande.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Mar 30, 2011 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Är inte riktigt med, du har ju själv rapporterat att vissa egenskaper blivit bättre medan andra blivit sämre, efter en justering i dina konstruktioner - och du ibland haft svårt att välja vad som totalt är bäst.
Jo, det stämmer ju. Men märkligt nog är det aldrig så när jag går tillbaka för att kontrollera om rätt beslut fattades. Då återstår bara Bättre och Sämre och jag fattar oftast inte varför det först verkade svårt. Inget var bättre med det sämre alternativet! Kanske är det så att jag initialt lockas av en viss karaktär, men när jag väl känner igen den så upphör förtrollningen och då blir valet lätt.
sportbilsentusiasten wrote:
Dålig bas saboterar JA men inte blir det mer Live? Blir ju istället sämre Live, Tryck och HiFi enl min erfarenhet.
Nu kanske jag förstår bättre vad du menar med Live. Det är den totala illusionen, inte bara den fysiska närvaron. Men jag förstår fortfarande inte hur det kan skilja sig från Musikalitet. Jag menar, om du hör att det inte hänger ihop musikaliskt så borde väl känslan av Live minska? Och på samma sätt, om det är en massa detaljer som distraherar istället för att bidra till musiken, då kan det väl inte kännas som mer HiFi?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Mar 30, 2011 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Lejonklou wrote:
Komri wrote:
Vad lyssnar du helst på då? Ett par av dig perfekt installerade: Komri, 350, Keltik eller Katan... :wink:
Det blir nog Komri. Men jag har aldrig har hört Komri och 350 i samma rum, så jag är inte tvärsäker.

350A har varierat otroligt mycket mellan olika exemplar. Vissa har varit sämre än 242, andra magiskt bra. Oklart exakt varför, men det är en extremt komplex produkt på hög kvalitetsnivå och då är nog risken stor att det blir kraftiga variationer. Små fel hörs (och stör) mycket mer när kvalitetsnivån är hög och avslöjande.

Om det är på det sättet att det skiljer markant mellan två 350A så måste Linn seriöst se över sina produktionskedja. Om man som kund ska köpa en produkt för nästan 400.000kr så är det sjävklart att man kan begära samma prestanda mellan olika exemplar. Finns många exempel på extremt komplicerade produkter som ändå kan produceras med samma kvalitet. Visst kan man alltid provlyssna på högtalare, men ofta behövs det ju viss inspelningstid osv. Ska man dessutom beställa en speciell färg måste man lita på att högtalarna levereras med samma kvalitet som andra i samma linje.

Sorry om det var OT mot tråden, tyckte bara att det var en intressant frågeställning.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 30, 2011 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Jag menar, om du hör att det inte hänger ihop musikaliskt så borde väl känslan av Live minska?
Låt oss ta ett exempel.
Menar du att du tycker att ett band som spelar live men gör det dåligt (musikaliskt), låter mindre "Live" än samma band gör på sin platta återgiven i en bra installerad Linnrigg?

Har varit på massa konserter där artister spelar sina låtar och oavsett hur trötta, fulla, dåliga de varit och har inlånade musiker som spelar tveksamt, har det inte varit NÅGON tvekan om att de spelat live, det hör man ju på toan.

Och OM de efter några låtar börja lira tillsammans, låter det MER Live då?
Inte enl min erfarenhet.


Ibland har det varit så musikalisk kass att man bara vill hem o höra samma låtar i stereon.
MEN nog banne mig har det låtit Live.

Så Live för mig har enbart med ljudmässiga spekter att göra. Ska jag nämna EN egenskap så tror jag jag väljer dynamik.

Lejonklou wrote:

Och på samma sätt, om det är en massa detaljer som distraherar istället för att bidra till musiken, då kan det väl inte kännas som mer HiFi?[/b]
Fredrik, enl mitt synsätt påverkas parametern musikalitet av saker som distraherar. Parametern "hifi" har inte med det att göra, hifi är ju hur likt verkligheten ljuden låter, se nedan exempel.


Tänk dig en inspelning med flygel och en akustisk gitarr med stålsträngar.
Anlägning 1 och 2 återger båda likvärdigt i tune dem. = musikaliskt lika bra
Men anl 1 återger LJUDmässigt flygel/stålsträngar medan 2 återger piano/vinylsträngar

ETT TILL
Både anläggning 3 o 4 återger som flygel /stålsträngar.
Men anl 3 gör det musikaliskt medan 4 inte gör det.


Samma resonemang kan göras med parametern "live".
Tex live låter det i T-banan oavsett om gitaristen spelar musikaliskt eller ej. I båda fallen låter det däremot KASS ljudmässigt. (eko plus störande oväsen från gående och tåg)
Skitlätt att från långt håll avgöra om det är en stereo som spelar, ELLER om det är live.

Hänger du med?

Förslag
Kan moderatorn flytta dessa inlägg till sep tråd?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 30, 2011 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Om det är på det sättet att det skiljer markant mellan två 350A så måste Linn seriöst se över sina produktionskedja. Om man som kund ska köpa en produkt för nästan 400.000kr så är det självklart att man kan begära samma prestanda mellan olika exemplar.
+1

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Önskelista Söndag:
1.Deep purple "place in line"
2.Deep purple "burn"
3.beatles "yer blues"
4.hair "aquarius"
5.Paul Simon "codachrome"
6.euskefeurat" vi sjöng arbetets söner"
7.the Kingston trio"Santy anno"
8.Rolling Stones"love in vain"
9.Neil Young"Old man"
10.scorpions"always somewhere"
11.pete huttlinger"scotish love song"
12.russian gold"kalinka"
13.Ian Gillan "MAD"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 12:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Det är många i denna tråd som gillar ljudkaraktären i ett par korrekt uppsatta Keltik.
Vill man ha en mera neutral högtalare som låter mindre illa i diskanten med nyare signalkällor men som ändå är fullregister är kanske istället majik 109 och två begagnade sizmic 12 eller 10 ett upplagt alternativ.

Då får man ju den för örat skonsammare k- arrayen tillsammans med djupet av två aktiva subbasar, med extremt bra musikalitet om vi pratar tunedem.
Inställningsmöjligheterna är dessutom högre för anpassning till olika rum med de olika delningar som kan göras med de aktiva, separata subbasarna.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag ser fram emot när denna tråd får ett nytt namn till t.ex. "Pekka71 anläggning (Nya Bilder sidan 17)"


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lejonklou wrote:
Komri wrote:
Vad lyssnar du helst på då? Ett par av dig perfekt installerade: Komri, 350, Keltik eller Katan... :wink:
Det blir nog Komri. Men jag har aldrig har hört Komri och 350 i samma rum, så jag är inte tvärsäker.

350A har varierat otroligt mycket mellan olika exemplar. Vissa har varit sämre än 242, andra magiskt bra. Oklart exakt varför, men det är en extremt komplex produkt på hög kvalitetsnivå och då är nog risken stor att det blir kraftiga variationer. Små fel hörs (och stör) mycket mer när kvalitetsnivån är hög och avslöjande.
Mycket av variabeln på 3karry högtalare tror jag ligger i hur bra arryen är dragen, fel moment kan ge riktigt dålig återgivning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Lejonklou wrote:
Komri wrote:
Vad lyssnar du helst på då? Ett par av dig perfekt installerade: Komri, 350, Keltik eller Katan... :wink:
Det blir nog Komri. Men jag har aldrig har hört Komri och 350 i samma rum, så jag är inte tvärsäker.

350A har varierat otroligt mycket mellan olika exemplar. Vissa har varit sämre än 242, andra magiskt bra. Oklart exakt varför, men det är en extremt komplex produkt på hög kvalitetsnivå och då är nog risken stor att det blir kraftiga variationer. Små fel hörs (och stör) mycket mer när kvalitetsnivån är hög och avslöjande.
Mycket av variabeln på 3karry högtalare tror jag ligger i hur bra arryen är dragen, fel moment kan ge riktigt dålig återgivning
Är helt övertygad om att Fredrik menar prestanda efter genomförd installation och där ingår momentdragning av 3K.
Har själv hört de variationer i prestanda som det talas om.
Betänk hur mycket plats 12 slutsteg/filter med tillhörande kablar tar i/bakom ett rack. Tänk dig sedan att klumpa ihop allt i en Klimax350A där kabelriktningarna dessutom kanske inte är optimerade... :roll: Har du tur är de flesta kablar rättvända.
Man måste tillstå att Linn gjort en sjusärledes prestation att få det så pass bra som det ändå är!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Är helt övertygad om att Fredrik menar prestanda efter genomförd installation och där ingår momentdragning av 3K.
Ja precis, jag menade efter genomförd installation.

Momentdragningen bör göras med en precision på runt 1/100 Nm, då de största vinsterna uppnås vid de minsta och avslutande stegen. Det är som en spetsig prestandapeak man försöker träffa.

I vissa fall presterar inte 3K-arrayen som den ska och det optimala momentet hamnar också långt ifrån det väntade. Jag har funnit några (troligen inte alla) anledningar till detta, varav den viktigaste verkar vara dålig passform. Det går att åtgärda, men kräver en massa jobb.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2011 22:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Lejonklou wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Är helt övertygad om att Fredrik menar prestanda efter genomförd installation och där ingår momentdragning av 3K.
Ja precis, jag menade efter genomförd installation.

Momentdragningen bör göras med en precision på runt 1/100 Nm, då de största vinsterna uppnås vid de minsta och avslutande stegen. Det är som en spetsig prestandapeak man försöker träffa.

I vissa fall presterar inte 3K-arrayen som den ska och det optimala momentet hamnar också långt ifrån det väntade. Jag har funnit några (troligen inte alla) anledningar till detta, varav den viktigaste verkar vara dålig passform. Det går att åtgärda, men kräver en massa jobb.
Tillsammans med Andkan har jag momentdragit 3k-arrayen och övriga element på A242. Det gjordes med lyssning och högprecisionsmomentdragare.
Jag kan intyga att momentdragningen är klart viktig!

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Var hittar man en sådan momentnyckel utan att behöva betala skjortan???

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 03:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Den som nämns i följande diskussion är perfekt:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=462

Dels har den ett område som täcker i princip allt. Sedan har den mycket hög upplösning, sin enkla konstruktion till trots. Jag har för närvarande 8 st då de används i tillverkningen av Slipsik och Kikkin, förutom vid installationer och LP12-service.

Du kan hitta dem begagnade billigt på Ebay, dock riskerar du att det angivna momentet inte stämmer så väl med verkligheten. Det går att kalibrera den mot en referens, men även utan detta kan du ha stor nytta av verktyget. Om du till exempel lyssnar dig fram till det optimala momentet på en känd fästpunkt (skruven som låser tonarmens höjd på LP12 är enkel och tydlig) så kan du sedan själv justera skalan till att visa rätt värde. Det blir inte helt exakt, men det gör att du kan lyssna dig fram kring de rekommenderade startvärden som finns. Thomas OK, Paolo och jag brukar svara på såna frågor på mitt forum. Vi kalibrerar våra verktyg mot varandras för att kunna utbyta exakta värden för alla fästpunkter vi stöter på.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18 19 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited