selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 07:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Visst är Cx200 bättre än Cx100. Den jämförelsen har jag gjort. Men sedan aktivt på Cx100 var ändå ett betydligt större steg än det mellan stegen. (Jämförelsen gjord på Ninka.)
Ja visst gör aktivt större skillnad.
Det kommer du snart vad jag förstår att upptäcka, haha.
Rapport kommer väl?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
teatime wrote:
...
Exotik låter förtegen och förvirrad vid en direkt jämförelse.
...
Oj, vad skall man säga! Grattis i alla fall. Nu är det ju på nivåer där inte jag har en klar åsikt om slutstegsfrågan, jag har ju inte ens hört Kontrol.
Att jämföra 100- och 200Wattaren passivt på Ninka är ju en sak (det har jag ju själv gjort) men aktivt på 242 kanske är en annan. Vi körde Uni 1.1 och Kinos då, kan ju inte heller matcha ditt. I ditt läge skulle jag ändå lägga ner mer tid på att utreda alternativen vilket även skulle inkludera passivt med Klimax. Men vart åker man för att höra en demo på Akurate med aktivt både på 100W och 200W samt passivt med Klimax Twin kanske även Solo?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
stefan wrote:
Men vart åker man för att höra en demo på Akurate med aktivt både på 100W och 200W samt passivt med Klimax Twin kanske även Solo?
Ja, säg det. Skottland? Jag tror iallfall inte det finns någon butik i Sverige med hela utbudet.

Twin vore visserligen snyggare (och, begagnad, billigare) men jag tror stenhårt på aktivering. Har dessutom sett så pass många inlägg från normalt pålitliga individer som hävdar att redan aktivt med 5125 klår Twin i musikalitet (om kanske inte "hifi") att jag inte tvivlar på att aktivt med C5100 skall bli bättre än Twin.

Men visst tusan hade man helst jämfört själv. Det är bara surt att det inte går...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Så var man då äntligen aktiv igen!

Image
Linnfjärr, aktiva filter och världens bästa hifitweak. ;)

Image
De väger ingenting jämfört med Klout, men är ändå överraskande robusta.

Image
Håhåjaja..

Image
Noga tunad optimal kabeldragning. ;)

Image
Tunat. Nu kör vi. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Sådärja!

Jag gissar att det var pricken över i:et? :)

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Hur låter det då?

Makalöst, faktiskt. Jag sitter bara här och spelar skiva efter skiva och har så gjort sedan Anders åkte igår. (Jag var visst på jobbet en stund också. Tror jag...)

Grejerna kom i fredags så jag kopplade upp alltsammans redan i helgen. Det lät kanon redan rakt ur lådan, men nu efter några dagars inspelning och gårdagens tunande av högtalarplacering och filter är det... bara så bra. :)

Det låter bara helt rätt. Självklart. Det passiva filtret får vara hur bra det vill, Akurate lyfter ändå enormt med aktivering, de också. Musiken återges med en enorm pondus, en makalös energi, men samtidigt med ett fantastiskt sväng. Det låter levande. Live.

Visst, det är ju mer än aktiveringen. Jag bytte ju även Klout mot C5100. Kontrol har ju dessutom bara varit med en vecka, så den har jag ju inte direkt smält heller. Men det spelar ingen roll. Bortsett från den kortvariga (men viktiga, för övertygelsen att man gjort ett bra köp) inkopplingsglädjen så skiter jag i varifrån förbättringen kommer ifrån. Det här är ett system jag kan leva med. Länge. (Det lär jag bli tvungen till, budgeten är liksom sprängd. ;) )

Vinyl är fantastiskt. Tänk om jag köpt den där Proton CD-spelaren för 16 år sedan... :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Vi jämförde förresten långa signalkablar vs långa högtalarkablar. Till min förvåning och delade irritation visade sig långa högtalarkablar vara bättre. Det var inte ens speciellt subtilt.

Det hade varit trevligt att inte ha 25m K600 i lägenheten (och billigare) men det är å andra sidan trevligt att inte ha något mellan högtalarna och stereon ser snyggare ut på ett ställe. ;)

(Har inte rätt kablar än, så det ser fortfarande ut som på bilden ovan.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Du har 1kW effekt nu! Det gör nog sitt! ;)

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 00:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mäktigt system! Lär kunna ge ett mäktigt haksläpp på de flesta gissar jag. :shock:


Last edited by Sony on Thu Nov 24, 2005 01:14, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 00:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jösses! :shock:

Det är bara att buga ödmjukt och gratulera, hoppas du har mycket tid över för att njuta av musik nu :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Blytungt!
Nu får du skramla ihop till en Uni 1.1/plasma :wink:
Jag säger bara...film på ditt system trots 2 kanaler kommer att bli HAKSLÄPP!
Kan bara säga att med ett system i din klass känns film på Sandews bio fel.
En som testat :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Heh, jag ser hellre film med 2.1an och Katan (utan subben inkopplad) än alla stadens biografer. Med subben inkopplad får man trycket som behövs för biokänslan. Men med aktiva 242 får man garanterat mer kött än med min lilla Sizmik, så testa gärna att titta på en film! :)

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är det verkligen 8 svarta kablar?
Ser de två silver från försteget...
O hur blev justeringarna på filtren?

Tusan...blir lite sugen på att köpa ett par 242'or. Mina 212 ser lite fjuttiga ut :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Apr 13, 2005 11:12
Posts: 15
Location: Stockholm
teatime wrote:
Vi jämförde förresten långa signalkablar vs långa högtalarkablar. Till min förvåning och delade irritation visade sig långa högtalarkablar vara bättre. Det var inte ens speciellt subtilt.

Kan du beskriva skillnaden?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tilläggsfråga: Var båda signalkablarna lödda av samma person och ungefär lika gamla? Eller var den korta en original och den långa butikslödd? Sånt måste man vara noga med, då det kan avgöra hela skillnaden, oavsett hur långa högtalarkablarna är. Lödningen spelar mycket större roll än längden!

Samma gäller förstås högtalarkablarna, men signalkablarna gör större skillnad och där finns ju alternativen original eller hemtillverkad.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited