selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Åhå. Tackar, tackar.
Jag skulle dock behöva ta lite nya bilder, eftersom de bilderna där i början är från min förra lägenhet. Hade tänkt rodda till saker och ting lite bättre innan jag tar nya bilder. Får se när jag kan ta mig ork till det.
När skatteåterbäringen kommer (prisa Gud) blir det i alla fall en Sizmik. :twisted:

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 10:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Image

Har ställt en vikvägg bakom härligheten. Den är rätt ful, men eftersom skillnaden med/utan var till det bättre såhär i kombination med att jag är lat har den fått stå kvar. :)

Mitt nuvarande vardagsrum är ganska stort, sexkantigt och osymmetriskt. Svårt att få till något bra. Lånade hem en Sizmik 12.45 tidigare för eventuellt köp, men jag fick inte till den riktigt bra någonstans, så mitt uppgraderingsintresse svalnade en del. Inget kul att greja på om man har ett rum man inte kan få till något bra i.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Gules system - 101030
PostPosted: Sat Oct 30, 2010 18:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Hallå igen!
Efter några års inaktivitet har jag fått fingrarna ur och uppgraderat lite.

Nu:
* Akurate DS/D
* Classik Movie Di (still going strong efter sex år)
* AV5125
* Katan Aktiv
* Ekwal
* Tukan som bakkanaler

Utöver hifigrejerna använder jag en TviX 6500 för filmtittande i HD och en ThinkPad T61 som HTPC. Främst för Spotify, Voddler och SVT Play. TV:n är en Sharp LC-52LE705S.

Sedan senast har jag flyttat från lägenhet med ett osymmetriskt vardagsrum med betongväggar till hus med ett riktigt trevligt avstämt vardagsrum där Katan får den botten de behöver. De brummar kanske lite väl mycket i botten i vissa lägen, men det får man nog leva med. Provade flytta runt dem lite och baspucklarna går att få bort på bekostnad av tune dem, så de får stå där de står. Handlade nyligt en Akurate DS/D och kan inte säga mer än oj. En sån makalös manick! Steget från CD-läsaren i Di:n till Akuraten är minst stagt astronomiskt. Musiken låter helt annorlunda. Skitjobbigt när man har över 600 album att lyssna igenom igen. :)

Här är en liten bild på riggen.
Attachment:
_MG_1993.jpg
_MG_1993.jpg [ 124.14 KiB | Viewed 9796 times ]

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sat Oct 30, 2010 19:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Trevlig bild! Jättekul att se hur det är hemma hos folk. Vi har väl i allmänhet blivit lite dåliga här på selleri, att visa hur vi har det hemma. Grattis till kul uppgradering.

Är du nöjd med Tvix som mediaspelare?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 30, 2010 19:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Trevligt system. Aktiva Katan är ju aldrig fel,jag blir alltid lika imponerad av vad dom förmår med en bra källa. Är du nöjd med TV:n? Har den själv och tycker den är grym växer bara med bättre insignal.

/R


Top
   
PostPosted: Sat Oct 30, 2010 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
TviX:en funkar alldeles utmärkt som mediaspelare. Har bara hittat ett fåtal mediafiler som den inte klarat spela. Bilden från den är riktigt bra, men ljudet lämnar väldigt mycket att önska. Kör optiskt från den till Di:n och ljudet från ThinkPad:en, också digitalt till Di, är mycket bättre.

TV:n är kanon. Speciellt då tillsammans med TviX:en, men även lågupplöst ser betydligt bättre ut på den än på många andra LCD/Plasmor jag sett. Men visst saknar jag vissa bildegenskaper som fanns i min gamla Loewe Aconda.

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sun Oct 31, 2010 20:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Hallå Gule
Grattis till ADSen, kul med bilder...
Jag kör en Twix oxå men en Slim S1, den är precis uppackad men den verkar klart bra.
Såg att du oxå har Ardbeg på bilden :wink:

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Mon Nov 01, 2010 08:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Japp. Ardbeg är den bästa! ;)

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sat Feb 19, 2011 16:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Nu går jag i ytterligare uppgraderingsplaner. Måste kolla här om jag är knäpp. :)

Det mest logiska i mitt fall är väl egentligen att byta ut Di mot ett bättre försteg, men då måste jag även inhandla ett nytt slutsteg för att femkanal ska fungera. Blir lite för mycket på en gång, känns det som... så jag tror jag avvaktar med det.

Min tanke är att byta ut Katan mot Akurate 242. Jag blev hopplöst förälskad första gången jag hörde dem och det är nog de känslorna som sitter kvar fortfarande. På ett sätt känns det lite bakvänt att byta burkar med tanke på Di:n, men eftersom systemet är hyfsat framtungt nu kanske det inte är så dumt att balansera upp lite baktill och göra något åt mittendelen senare... eller?

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sun Feb 20, 2011 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Visst är 242 fantastiska högtalare men med source firsttänkande kanske det blir lite väl baktungt.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 20, 2011 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
allt är ju beroende på slutmål och tillfälle, vet man att man ska ha ett par 242 för eller senare så tycker jag inte att det är fel att handla även om man inte har toppkälla, därimot kommer nya högtalare aldrig att kunna ge det en klimax ds ger

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 20, 2011 13:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
A242 är klart bra högtalare, helst aktiva :wink:
Vet ej hur försteget i DI är men som f.d Movie05 ägare kan jag tänka mig att det blir en flaskhals.
Vart har du Ardbeg-bilden...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sun Feb 20, 2011 16:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag kommer förmodligen inte att byta till en Klimax DS. I alla fall inte inom överskådlig tid. Det känns som att Akuraten räcker väl. Jag sitter fortfarande uppe nästan varje natt och lyssnar igenom skivor jag inte hört på länge. :)

Ska prova 242 hemma här framöver och känna efter hur de känns. Om det är som jag tror kommer de nog att få stå kvar i så fall.
ed wrote:
Visst är 242 fantastiska högtalare men med source firsttänkande kanske det blir lite väl baktungt.
Kan tänkas. Men jag tror att kvalitéerna Akurate DS för med sig kommer igenom Di:n ändå. Även om de kanske blir aningens tillplattade.
pekka71 wrote:
allt är ju beroende på slutmål och tillfälle, vet man att man ska ha ett par 242 för eller senare så tycker jag inte att det är fel att handla även om man inte har toppkälla, därimot kommer nya högtalare aldrig att kunna ge det en klimax ds ger
Nej, det är sant. Helst skulle man väl vilja ha Klimax 350, men det är ännu mer avlägset än Klimax DS. 242:orna ligger rätt bra till prismässigt också. Sen tror jag att lyftet Katan -> 242 är större än Di -> t.ex. Exotik+DA.
Finns inte så många vettiga flerkanalsförsteg att välja på. Iofs kunde kanske en 5103:a och en 5125:a till vara en lösning, men återigen - jag tror att ett par 242:or blir roligare.
MNn wrote:
A242 är klart bra högtalare, helst aktiva :wink:
Vet ej hur försteget i DI är men som f.d Movie05 ägare kan jag tänka mig att det blir en flaskhals.
Vart har du Ardbeg-bilden...
Givetvis kommer målet att vara att aktivera dem om jag nu slår till.
Försteget i Di är väl närmast jämförbart med Kolektor.
Ardbeg-bilden försvann då jag bytte server här för ett tag sedan. Ska se om jag kan peta dit den igen. :)

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Sun Feb 20, 2011 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Har gjort samma resa som du med en CMDi->A242->ADS, sedan la jag på en Kisto som är sjukt bortglömd i förhållande till hur bra den faktiskt är. Visst den saknar en hel del av de nya finesserna, men till de begagnatpriser man kan komma över en fin Kisto för så är den närmast ett klipp. Har inte testat mot alla försteg men när jag var in på ToT för att diskutera uppgradering med Peter så tyckte han att min begagnade Kisto var bättre än förra generationens Akurate Kontrol med Dynamik, och att det endast var KK som var bättre. Möjligen har detta ändrats med nya AK, men en sådan kostar ju nästan dubbelt vad man kan komma över en Kisto för.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2012 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Har glömt uppdatera här på ett tag nu. Det har inte hänt så extremt mycket elektronikmässigt hos mig förutom att Di:n nu är utbytt mot en Akurate Kontrol och gammel-Tvixen utbytt mot en S1:a.

En ganska rolig historia var att jag strax innan jag köpte den lånade hem en Uni SC från T&T som jag eventuellt tänkte byta ut min gamla Di mot. Det var en ganska trevlig bekantskap, klart bättre på alla sätt än Di:n. Dock var priset helt fel på den, så jag avstod.

Andkan var och trimmade in riggen när jag köpt AK:n. All intrimning gjordes innan vi kopplade bort Di:n bara för att uppleva skillnaderna på en mediokert trimmad rigg och en vältrimmad rigg. Det som gjordes var: momentdragning av alla element och alla kort i apparaterna, samt byte till strömkablar av senaste varianten och finjustering av positionen av högtalarna.

Efter allt jobb med intrimningen lät mitt system bättre än med Uni SC:n jag lånade hem tidigare! Och när Di:n pensionerades och blev ersatt av AK:n blev det allvar.

Det svänger så in i norden och jag måste bara tacka Andkan för sin proffsighet och sitt kunnande!

_________________
/ Janne


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited