selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 21, 2003 15:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Tjohej!
Nu har jag uppgraderat ytterligare.

Image

Systemet består nu av:

Image

Classik Movie Di - Så vackert, så njutbart.

Image

AV5125 - Med aktiva filter. Bra med ork. Driver frontarna och centern. Mycket musikaliskt.

Image

Ekwal - Mycket trevlig centerkanal.

Katan Cherry - Frontar. Spelar otroligt snyggt. Svårt att få dem att spela riktigt bra här hemma dock. Betong, betong. :(

Tukan Cherry - Mina förra frontar. Står nu som bakkanaler. Funkar kanonbra.

Loewe Aconda 32" - Med Q2400-chassi och v7.3-firmware. Fantastik televisionsmottagare. En Comhem-box och TV-upplevelsen hade varit andaktlig.

_________________
/ Janne


Last edited by Gule on Mon May 13, 2013 11:10, edited 9 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 21, 2003 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Trevligt system!

Mimik och Numerik är en kombination jag skulle vilja prova lyssna på. Vad jag hört av folk är att det ska bli riktigt bra ljud av det. Mer vinylaktigt än vad många andra (bättre?) cd-spelare spelar. Har du jämfört din kombination mot andra cd-spelare som Genki, Ikemi etc?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 21, 2003 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
fredde wrote:
Trevligt system!

Mimik och Numerik är en kombination jag skulle vilja prova lyssna på. Vad jag hört av folk är att det ska bli riktigt bra ljud av det. Mer vinylaktigt än vad många andra (bättre?) cd-spelare spelar. Har du jämfört din kombination mot andra cd-spelare som Genki, Ikemi etc?
Japp. Jag har jämfört mot Genki och Ikemi. Även mot Karik. Skillnaden är ganska stor även mot Karik/Numerik. Visst blir det mycket bättre med Numerik påhakad på Mimik, men det är inte i närheten av vad Karik kan. Ljudet i Karik/Numerik är faktikt något som jag gillar. I vissa avseenden är det roligare än Genki. Men det kan vi ta i en annan tråd.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 00:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevligt system, snygga högtalare där! Påminner väääldigt mycket om mina, som dock sedan förra veckan blivit plaserade på avbytarbänken....

Hur kommer det sig att du har två (:!:) centerhögtalare och inte en? Har faktiskt inte sett det förut, lite originellt.

Tycker du låter lite nedvärderande mot dina b&w-högtalare, tror säkert de fyller sin funktion där bak, tycker b&w har många trevliga högtalare....fast skulle du vilja komplettera med samma bakhögtalare som frontar får du höra av dig...vi kan säkert komma överens om bra pris :wink:

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 01:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Sony wrote:
Trevligt system, snygga högtalare där! Påminner väääldigt mycket om mina, som dock sedan förra veckan blivit plaserade på avbytarbänken....
Mjo, jag såg det i din presentation. Katan är otroligt fina pjäser faktiskt. Kommer nog att uppgradera till sådana så småningom.
Quote:
Hur kommer det sig att du har två (:!:) centerhögtalare och inte en? Har faktiskt inte sett det förut, lite originellt.
Jag har gjort det mest av estetiska skäl. Men även för att få ner impedansen och således också få upp känsligheten på centerkanalen. Att ha två diskanter placerade sådär nära varandra gör även att röster framhävs mycket bättre. Det är något som Kan redan från början är mycket bra på. Speciellt kvinnoröster. Tyckte därför att det verkade lämpligt med Kan som center. Dessvärre tänkte jag inte så mycket på att de skulle vara så magnetstarka så att bilden blir helt galet suddig på Loewen. Därför är min nästa uppgradering en riktig centerkanal. Eller en CMS Di. Eller bäggedera. :)
Quote:
Tycker du låter lite nedvärderande mot dina b&w-högtalare, tror säkert de fyller sin funktion där bak, tycker b&w har många trevliga högtalare....fast skulle du vilja komplettera med samma bakhögtalare som frontar får du höra av dig...vi kan säkert komma överens om bra pris :wink:
Det roliga var att man en gång i tiden tyckte att de där B&W:arna var roliga. Men... jag vet inte... antar att erfarenheter har ändrat på det. De är mest bara slappa. Vill man ha disco kan man ställa upp dem på stativen och rocka lite... De tål visserligen inte att piskas lika hårt som Pippifåglarna, men de kan spela bas något helt enormt.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 02:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Uppdaterat med nya bilder högst upp.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 12:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Stiligt med både nya högtalare och 5125:a :!: Gjorde du någon jämförelse passivt/aktivt med 2250 eller något annat slutsteg? 2250 passivt och 5125 aktivt kostar ju ungefär lika mycket..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 15:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag väntar faktiskt fortfarande på filtren. Så jag har inte gjort några vida jämförelser. Misstänker dock att 2250 passivt är bättre än 5125 aktivt. Men det blir lite mer pengar. Får i alla fall filtren när som helst nu. Köpte ett demospelat steg från T&T. Rimligare pris då.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 17:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Okej, vore kul att höra hur du uppfattar skillnaden sedan när du fått de aktiva korten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 18:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jäpp. Lovar. :)
Något man märkte nu med 5125:an är att rummet måste dämpas upp bättre. Större soffa och lite mer grejer på väggarna hade varit najs.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Snyggt och bra system ganska likt mitt eget aktiva Katan är inte fel :D Än så länge saknar jag inte en Sizmik trots att jag flyttat till större. Har du funderingar på Sizmik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Sony wrote:
Okej, vore kul att höra hur du uppfattar skillnaden sedan när du fått de aktiva korten.
NU först har jag fått mina kort. Och skillnaden är... ja... otrolig, men ändå svårbeskriven. Mer musik. Mindre oljud. Bättre timing. Tightare. Trevligare. Bättre. Lugnare. Skönare.

En man sa en gång att Katan låter som vilken bokhyllehögtalare som helst förrän man aktiverar dem. Jag är villig att hålla med.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 20:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
don Tomaso wrote:
Snyggt och bra system ganska likt mitt eget aktiva Katan är inte fel :D Än så länge saknar jag inte en Sizmik trots att jag flyttat till större. Har du funderingar på Sizmik?
Jo, faktiskt. Det kommer att bli en Sizmik så snart jag känner att jag kan lägga ut de pengarna på en. Som det känns just nu är det det enda som saknas. Visst hade det varit roligt att aktivera Ekwal också, men det blir dyrt. :)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Oj jag måste ha missat dom här bilderna, ser otroligt bra ut och låter med all säkerhet fantastiskt. Läckert :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med Daniel - grattis till ett supersnyggt system.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited