selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 04, 2017 13:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Hej,
Jag får börja med förklara att jag inte är HiFi entusiast utan skivsamlare. Detta har gjort att jag har läst forumet i många år utan att registrera mig även då jag har använt Linn länge.

Nästan alla seriösa skivsamlare jag har besökt har en anläggning köpt på loppis eller i bästa fall en 80-tals JVC eller Yamaha med originalpickup. Det låter förjävligt men de har mist 5000+ skivor.

Men eftersom jag anser att även skivsamlare ska kunna lyssna på sina skivor så har jag kanske här att göra i alla fall? Googla Jan Pettersson och Labelography så får ni se hur man kan spåra ur i samlandet.

För min del började det med en klockradio som kunde spela kassetter. Det var andra halvan av 70-talet och punken hade kommit. En del föräldrar ansåg att den nya musiken var farlig för barn - det var den också berättade man för de andra på mellanstadiet att man lyssnade på Clash och Sex Pistols fick man stryk. Min första egenhändigt inköpta skiva var Clash ”Give ’Em Enough Rope”.

Så småningom skrapade jag ihop pengar att köpa en integrerad Yamaha A300 förstärkare, byggde högtalare själv och kompletterade med ett Alpine kassettdäck och en beg. JVC skivspelare. Detta var i början på gymnasiet, jag och mina kompisar delade upp skivinköpandet. Köper du den så köper jag den här och sedan spelar vi in dem på kassett. Jag minns fortfarande när jag bytte ut den sytrådstunna elledningen jag använde som högtalarkabel mot ”riktiga” kablar. En svårslagen uppgradering. Efter en tid upptäckte jag att i fall jag köpte en beg. skiva fick jag två för samma pengar och i fall jag köpte 1:a pressen kunde jag få tillbaka pengarna i fall jag inte gillade den. En samlare var född av ren pengabrist.

1983 hade Thorens 100 års jubileum och jag köpte en Thorens 146 med Ortofon OM5. Den var en liten smula bättre är JVC för att uttrycka sig milt. När jag flyttade hemifrån 1985 använde jag mitt fösta studiebidrag till ett par Audiotronics DM2 högtalare. De hade ett utpräglat ”hängmatte sound”, diskant horn och två 8” basar, med mycket diskant och extremt mycket bas. Min lilla 2 x 30W förstärkare hade inte en chans att driva dem på ett bra sätt.
Någon gång i början av 90-talet köpte jag Rotel försteg och slutsteg – plötsligt började mina högtalare inte bara vara stora och klumpiga utan var rätt välljudande också. Lite senare var jag på en demo av Keltik drivna av Klimax elektronik och en LP12:a. Resultatet var att jag bestämde mig för att köpa lite färre skivor och spara i hop till bättre elektronik. Jag vet nu att jag borde sparat till en bättre skivspelare men på den tiden fanns det någon typ av rekommendation att högtalarna skulle kosta hälften, elektroniken resten – skivspelaren var vad som blev över. Dessutom gillade jag min Thorens spelare. Ortofonen byttes mot en OM10, OM20 sedan Linn K5, K9 och slutligen K18. Jag spelade skivor hela tiden jag var hemma, en nål räckte inte riktigt ett år.

1989 flyttade jag i hop med en musik oförstående tjej, hennes favoriter var Michael Bolton och Phil Collins solo skivor (”Collins då ska man lyssna på tidiga Genesis, nä – usch va konstig musik!). Hon insisterade på en TV, en helt onödig pryl som bara tar tid från lyssnandet. Senare under mitten av 90-talet gjorde jag ett förhoppningsvis permanent byte av flickvän, numera fru hon tycker om musik, samlade brittpop, Beatles och framför allt Paul McCartney och gillar att gå på konserter. Betydligt bättre smak. Men hon tyckte att vi skulle behålla TV’n.

Någon gång efter 1995 köpte jag en beg. Wakonda och LK100, slog Rotel rejält sannolikt beroende på mycket bättre riaa. Lite senare pratade jag med min lokala Linn handlare om att jag ville vara på väntelistan för en beg. LP12:a. Efter ett och ett halvt år ringde det och de sa att nu hade de skivspelaren jag hade beställt. Beställt? Mitt minne av den beställningen var lite suddigt men jag åkte ner och hämtade en LP12:a med Circus, ny plint, Lingo och Akito 2 arm. Vid den här tiden drev jag en firma som sysslade med ljus till band, körer och teater. Jag har ljussatt allt från Torbjörn Fälldin till Carola och alla små punk band däremellan. Fördelen var att jag kunde skriva av mina egna excesser i deklarationen och hade då råd att köpa bättre HiFi. Lite arbete som DJ gjorde att jag kunde skriva av skivor – lysande tider!

För drygt 10 år sedan flyttade vi till ett hus och skivsamling och anläggning fick ett eget loft att vara på. Plötsligt fungerade inget alls längre. Golvet extremt mjukt, mjuk vägg bakom högtalarna, konstig form på taket och ett jätterum i andra änden. Det lät så illa att jag blev gråtfärdig, helt olyssningsbart ljudbilden var en enda röra. Som tur är hade jag bra kontakter på ljudområdet så en av Sveriges Radios tekniker kom över och analyserade problemet.
Resultatet blev hyllor med skivor längs väggarna. 4000 skivor är en bra tyngd. En stor matta med en extra under matta som dämpning. Stummare bakvägg och skivspelaren avlastad mot fönsternischen. Sedan kompletterade vi med ett par lamino fotöljer i andra änden. Hyllorna står inte riktigt mot väggen det finns en spalt så att ljud som studsar mot taket fångas upp bakom hyllorna där det finns lite dämpning. Det fungerade rätt bra men inte tillräckligt.
För att få bättre kontroll så bytte jag till en Ekos 2 arm och Adikt, klart bättre. Wakondan byttes mot en Kairn, LK100 mot en 5105. Allt fungerade bra några år till min stackars Kairn började låta väldigt illa. Kondingarna i MM steget hade gjort sitt och även om jag är helt OK på att löda kände jag inte för att reparera. Lösningen blev en Klyde och en Linto i stället. En kompis som var på besök sa att med en Kairn låter det som man har en våt filt över högtalarna. Låter det illa? Jag som var så nöjd, ända till jag lånade hem en Klimax Kontroll. OK, det var rätt stor skillnad och bara att bita i hop och betala. Som tur var hade Exakt kommit och priset på en beg. KK var inom min budget.

På våren då jag skulle fylla 50 bestämde jag mig för att byta ut mina trogna Audiotronic högtalare. Under åren hade jag lyssnat på ett antal högtalare och lånat hem bl.a.. Keilidh, Espec, Katan och Ninka. Ingen av dem var lika roliga att lyssna på som mina gamla Audiotronic. Men nu var det dax att göra något och efter ett antal provlyssningssessioner så köpte jag aktiva Akubarik. Ett rätt stort lyft igen inte historiens största det var Linton för där var jag så oerhört förvånad att en sådan liten burk kunde göra så stor skillnad.

Min senaste investering har varit att byta ut min trogna LP12:a mot en modern topp tolva med allt utom Kandid, jag spelar för mycket skivor för att ha råd att driva en sådan så jag bestämde mig för en Krystal i stället. Vem vill ha en spargris bredvid skivspelaren där det står ”En skiva 50:- pengarna betalas innan spelandet”?
Som avslutning till er som har orkat läsa ända hit. Jag anser att något är felprioritera om anläggningen kostar mer än skivsamlingen. Jag är en stor anhängare av den verkliga ”Source First” d.v.s. skivorna – det spelar ingen roll hur mycket man fixar med anläggningen om man inte har riktigt bra inspelningar att lyssna på. Sedan begriper jag mig inte på varför man vill ha en samling av filer på en nätverket och streama när man i stället kan ruinera sig totalt genom att fylla hela huset med gamla skivor.

Hälsar Janne


Top
   
PostPosted: Sun Jun 04, 2017 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Trevlig läsning, välkommen till medlemspresentationen! :D


Top
   
PostPosted: Sun Jun 04, 2017 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Kul läsning!
Jag känner verkligen igen mig, speciellt "ungdomsåren" då man hängde hos varandra och lyssnade på skivor. Eller åkte in till stan
för att provlyssna någonting nytt som precis släppts.
Känner också igen den där jobbiga känslan när inte rummet fungerar som det skall, svajande golv etc. Till och med TV-episoden känner jag igen mig i. Skulle verkligen vilja skicka eländet genom fönstret, det har blivit en ordentlig tidstjuv...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Jun 05, 2017 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul läsning! Välkommen. Kanske snart dags för mig att summera ihop min egen musik/hifiresa, för jag känner igen mig i din berättelse :D.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Trevlig läsning Janne! Ja, det är ju jättetrevligt att komma till någons vardagsrum och fysiskt bläddra bland dennes skivor jämfört med att bläddra på en surfplatta.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Välkommen!
Fortsätt gärna skriv mer om din resa :D


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 21:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Trevligt att det är flera som har läst och känt igen sig, men jag tror att detta är den vanligaste vägen för :)

I fall jag listar ut hur man lägger in en bild kan jag visa hur det ser ut. Det är rätt mycket valnöt hela vägen från hyllor till LP12:a.
Jag skickade med en bild men jag vet inte om det blev OK? Lite pinsamt eftersom jag till största delen livnär mig på att sälja betydligt mer avancerade data program än detta :D

Hälsar Janne


Attachments:
Selleri.jpg
Selleri.jpg [ 163.02 KiB | Viewed 10833 times ]
Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Trevlig läsning! De flesta på det här forumet är nog mer musikentusiaster än just allmänna hifi-entusiaster (möjligen Linn-entusiaster i så fall). Fokus tenderar att ligga på hur anläggningarna presterar och hur man gör för att optimera ytterligare. Långt ifrån alla kör rena Linn-anläggningar.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Kul läsning :D Puh, då klarar jag mig, skivsamlingen är fortfarande mer värd än stereon :wink:
Något att fundera på som nästa uppgradering: en vettig möbel för LP12, Kontrol & Co. Har en känsla av att det kunde göra underverk, eftersom du har ett problematiskt rum...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Kul läsning :D Puh, då klarar jag mig, skivsamlingen är fortfarande mer värd än stereon :wink:
Något att fundera på som nästa uppgradering: en vettig möbel för LP12, Kontrol & Co. Har en känsla av att det kunde göra underverk, eftersom du har ett problematiskt rum...
Jag skulle nog vända mig till Anders på Tonläget i Göteborg när det gäller lämpliga möbler.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Janne Pettersson wrote:
Trevligt att det är flera som har läst och känt igen sig, men jag tror att detta är den vanligaste vägen för :)

I fall jag listar ut hur man lägger in en bild kan jag visa hur det ser ut. Det är rätt mycket valnöt hela vägen från hyllor till LP12:a.
Jag skickade med en bild men jag vet inte om det blev OK? Lite pinsamt eftersom jag till största delen livnär mig på att sälja betydligt mer avancerade data program än detta :D

Hälsar Janne
Nu snackar vi man cave av rang! :mrgreen:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 19:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Tendaberry wrote:
Kul läsning :D Puh, då klarar jag mig, skivsamlingen är fortfarande mer värd än stereon :wink:
Något att fundera på som nästa uppgradering: en vettig möbel för LP12, Kontrol & Co. Har en känsla av att det kunde göra underverk, eftersom du har ett problematiskt rum...
Vad som är verkligt bra är i fall man köper någon ny HiFi pryl för t.ex. 50.000:- måste man köpa skivor för minst 50.000:- prata o win-win :D

Jag har varit i Göteborg hos Tonläget ett antal gånger men aldrig diskuterat möbler. Skivspelaren sitter i fönsternischen så det tror jag fungerar bra. Frågan är hur mycket det skulle ge att sätta en Kontroll och en Radikal på ett bättre underlag? Jag är skeptisk men det var jag till dyra skivspelare också innan jag provade. Vid tillfälle får jag försöka provlyssna.
Ett annat problem är att Ingrid ska tycka det är bra också.Det var hennes idé om en Indisk möbel för att få en lite psykedelisk 60-tals touch på det hela.
Hoppas att alla har noterat hennes Yellow Submarine i plysch som hänger i taket...

Hälsar Janne


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Janne Pettersson wrote:
Hoppas att alla har noterat hennes Yellow Submarine i plysch som hänger i taket...
Aaah, jag trodde det var en sån höna vi brukar plocka fram till påsksmyckning som akustikfix :lol:.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Jun 08, 2017 21:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Påskdekorationer till akustik? Jag trodde att det bara var äggkartongerna efter påsk man använde :D


Top
   
PostPosted: Fri Jun 09, 2017 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Janne Pettersson wrote:
Tendaberry wrote:
Kul läsning :D Puh, då klarar jag mig, skivsamlingen är fortfarande mer värd än stereon :wink:
Något att fundera på som nästa uppgradering: en vettig möbel för LP12, Kontrol & Co. Har en känsla av att det kunde göra underverk, eftersom du har ett problematiskt rum...
Vad som är verkligt bra är i fall man köper någon ny HiFi pryl för t.ex. 50.000:- måste man köpa skivor för minst 50.000:- prata o win-win :D

Jag har varit i Göteborg hos Tonläget ett antal gånger men aldrig diskuterat möbler. Skivspelaren sitter i fönsternischen så det tror jag fungerar bra. Frågan är hur mycket det skulle ge att sätta en Kontroll och en Radikal på ett bättre underlag? Jag är skeptisk men det var jag till dyra skivspelare också innan jag provade. Vid tillfälle får jag försöka provlyssna.
Ett annat problem är att Ingrid ska tycka det är bra också.Det var hennes idé om en Indisk möbel för att få en lite psykedelisk 60-tals touch på det hela.
Hoppas att alla har noterat hennes Yellow Submarine i plysch som hänger i taket...

Hälsar Janne
Jag tror det kan vara lönt att kolla. Vi testade nyss hos en kompis med olika underlag för hans Solos (Han har sin LP12 SE på Audiotech samt Radikal och KK på Tiger Paw Vulkan vägghyllor). Solos står på golvet på (än så länge) hemmagjorda hyllplan med spikes. Ett dåligt hyllplan gjorde att melodin försvann och allt blev grumligt, ett litet bättre hyllplan var hifi-mässigt bättre, men sämre tune än de befintliga. Tjockleken på hyllplanet hade stor inverkan på resultatet. Just LP12:an är väldigt känslig, Radikal också; du kommer nog att bli överraskad, det blir antagligen som ett källbyte. Men det är klart, Ingrid måste gilla det också...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited