selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 20:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Musik, det viktigaste jag vet! Lyssnar aktivt 2-5 timmar varje dag, och resten av tiden kantas av bakgrundsmusik.

Ofta så stänger jag av ljudet på tv'n och har på lite skön musik.

I dag har jag en enkel anläggning.

Majik I står för förstärkeriet, Majik DS för strömmande av min rippade samling CD och även en del via TuneIn.

Detta spelas upp på ett par Ninka, standardfot, signalbärare från Majik är K20

Vinyl avspisas med Systemdek IIX 900, Linn Basik LVX och en 2M Blue.


Ljudet är helt ok, men jag vet ju att saker kan låta så mycket bättre!

Flyttade från hus till en lägenhet. Hade just börjat få ordning på saker och en positiv uppgraderingsresa stannade upp helt.

Mitt gamla system bestod av Karik, Wakonda, 2 aktiva LK85, K400 och Ninka. Det lät väldigt bra faktiskt!


Pga ändrade förhållanden,, Jaja,, jag flyttade och drog ner på budgeten för hifi. Men inser nu att jag måste prioritera om lite. Musik ÄR viktigast!



Allt började Iom att jag följde med en kollega hem som ville visa sin svarv. Innan den dagen så hade jag aldrig hört talas om Linn. Min hifi bestod i typ Cervin Vega, Yamaha CD och en Yamaha förstärkare, Yamaha kassettdäck och en Micro Seiki skivspelare. Jag lyssnade enbart på synt, ebm och elektronisk musik! (I dag är det fortsatt mycket elektroniskt och synt, men gärna jazz och collage rock. Dansband går fetbort!!!)

Men efter ett par timmar hos min kollega så insåg jag att det fanns så mycket bra musik, annat än den jag lyssnade på.


Eftersom jag inte hade råd så fick jag köpa beg hifi som var lite mer ok än standard. Det blev lite Proton slutsteg, Heybrook HB1 och en skivspelare från Sonab. Efter ett tag uppdaterade jag till Systemdek.

Jag har kört med Keilidh högtalare, de var bra men något basfattiga. Även föregångare till Wakonda,, och jag hade ett LK100 ett tag också.

Inom ett par dagar så dimper det ner en vältrimmad Linn Basik med en AT95e.

Jag söker efter 4100-6100 med aktiva filter för Ninka.


När jag väl började intressera mig lite mer seriöst för hifi så fick jag med en kompis, men han drog åt ett annat håll. För honom så blev det Krell å den skolan.... inte dåligt men inget jag gillade!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Light Head wrote:
Inom ett par dagar så dimper det ner en vältrimmad Linn Basik med en AT95e.
Kul! Ägde en Basik för något år sedan. Jag gillar den.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
När jag började lyssna in mig på Kelidh så fick jag en intressant upplevelse.

Jag tror min setup då bestod av:

Kolektor, LK100, Karik och Keilidh (ubersnygg mahogny!)

När jag lyssnade på vissa CD så uppenbarade sig en del detaljer som gjorde mig häpen och överraskad. Jag letar inte efter detaljer, har aldrig gjort, inte på det sättet... utan låter musiken komma till mig. Njuter av det jag hör.

Nu lyssnade jag på en av mina dåvarande referenser Sarah Brightman's Eden. (Inte för att den var det bästa jag visste, men kunde den rätt bra)

Säkert inbillning, säkert något annat... men för tusan! Helt plötsligt fick jag känslan av hur många OLIKA tagningar det var på sången, på vissa spår! Det kunde t.o.m. vara olika i samma vers! Kan vara inbillning, eller annat. Kanske var det bara ljudteknikerna som mixat lite klantigt på ett par ställen?

Men känslan var att det var helt olika inspelningstillfällen, kanske dagar och veckor emellan! Det var något med rösten... ni vet?! När man kollar på en film och såååå tydligt ser att någon som kommer in genom en dörr har helt fel fart, och förmodligen bara stått bakom och satte fart. Något kändes onaturligt och oväntat??

Men ändå ett kul minne och intryck!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited