selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 11, 2016 12:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
Hej!

32år gammal och jobbar inom anläggnings branschen
Nu har jag smugit runt här på Selleri ett tag nu
jag har alltid gillat musik så när man flyttade hem ifrån så köpte jag mig en Yamaha förstärkare tillsammans med ett par System One högtalare och de tyckte ja funkade bra körde på de.
men så en dag när jag var 35 mil hemifrån på arbetsvecka så får ja ett samtal från dom hemma i byn där ja bodde som sa att de brinner i mitt lägenhets hus.
och jag vart av med exakt allt ja ägde.
efter en tid med tillfälliga boende så fick ja tillslut en ny lägenhet så då var de dax för en ny hemma stereo. efter att ha varit runt på elgiganten, media mark m.m å klämt å känt på allt möjligt men inte hittat nå som kändes något å ha medans försäljarna stod å ljög om hur världs bäst just deras saker var.
men då drog ja mig till minnes om en stereo affär som hade en massa högtalare och stereos som ja har varit in i som lite med min far. sagt och gjort så åkte ja dit å klev in på Takt Och Ton å började kolla runt. såg en massa högtalar märken som ja aldrig har hört talas om och även prislappar som ja trodde var ett skämt.
efter en stund så hittade ja ett par högtalare som kändes bra System One H212B men då kom ja till frågan, vad ska ja driva dom med? vi började prata om olika förstärkare sant att dom förevisa olika. sen blev de å tåga in i ett provningsrum där dom demonstrerade olika källor till samma låt och de var där ja började förstå att dyrare riggar är bättre än billigare. det slutar med att ja åker hem med en Sherwood Newcastle R-872 och ett par System One H212B.
väl hemma började jag montera anläggningen och musiken min lät så mycket bättre med dessa prylar och ja var ganska nöjd med denna anläggning.
men så en dag så flyttade jag till tjejen i Luleå och vardagsrummet var mindre än va jag hade tidigare så dessa stora högtalare började bara låta konstigt.
men då snavade jag över ett par System Fidelity SF-2090 i Luleå hos en, men va små dom var! och i samma veva som ja köpte dom så sprang ja in på Takt och Ton för att köpa högtalar kabel men då ficka ja oxå syn på ett par Linn Nexus till ett bra pris, å Linn hade ja hört talas om att dom var bra och dyra så de vart å fundera iaf.
åkte hem och monterade system fidelity högtalarna för att prova dom. oj vilken skillnad! att så små högtalare kunde låta så bra och så mycket. tillåmed sambon vart förvånad.
men tankarna på Linn högtalarna hade jag inte släppt så efter någon dag så åkte jag tillbaka till T&T och köpte Nexus av dom å sen hem igen å montera dom. gud vilken skillnad! musiken vart mycket klarare, renare, tydligare, allt vart bättre.
Så nu åkte System One H212B och System Fidelity SF-2090 ut i förrådet.
i denna veva började ja surfa runt på internet å på detta forum å läsa på.

sen efter några månader så hittade ja ett par begagnade Linn Majik 140 på T&T som ja började grubbla på och efter någon vecka så vart de att åka och köpa dom. men då började min sambo ha åsikter om mitt stereo inköp. nu hade jag 4 par högtalare, så dom ja inte använde åkte ut på blocket.
de gick en stund till så började ja fundera på uppgradering igen å då hade ja varit in några gånger på T&T klämt å kännt lite å mitt intresse fasande för en Linn Kisto men eftersom att den behöver ett externt slutsteg så vart de ett sådant oxå. så innan vi ska göra upp affären så testade dom grejerna för säkerhet skull att dom funkade. slutsteget funkade utan problem men kiston ville inte vara med.
så ja åkte hem med ett Linn AV5125 ink en hel hög med kablar och fick låna hem en Anthem MRX-510 i avvaktande på vad som blev med Kiston.
väl hemma kopplade ja ihop alla grejer å provade det, M140 växte å allt lät så mycket bättre, fastare å renare. till å med sambon vart nöjd

efter några dagar kom domen, kiston behövdes skickas till England för rep och då kände ja att det kan bli ganska många kronor om ja ska ha den. så de var affär på Anthem ist.
nöjd å glad så vart den då min, å så såg ja att de fanns ny programvara till den,
laddade hem den, satte de på ett usb minne å läste instruktionerna å satte igång uppdateringen.
den fick stå å fundera för sig själv å den startade om några gånger sen slocknade den bara.
så den fick stå för sig själv i drygt en timma innan ja börja misstänka att de var något som var fel.
så på måndag när ja kunde få hjälp vad som var fel så visade de sig att ja har laddat ner fel programvara, jag laddade hem programvaran till en MRX520 (slarv läst vad som steg på hemsidan :oops: ) ist så de vart att skicka den general agenten i Sverige.
så nu sitter ja här å bara väntar på att få tillbaka försteget så man får spela musik igen :D

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Sun Dec 11, 2016 13:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Välkommen till Selleri, alltid trevligt med nya medlemmar som vill presentera sig för oss andra, och ännu en norrbottning :-)
Trevlig berättelse, synd att mjukvaruuppdateringen gick åt skogen, men du får nog tillbaka försteget snart. Peter hade inget att låna åt dig medan ditt är på service?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Dec 11, 2016 20:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
smirre67 wrote:
Välkommen till Selleri, alltid trevligt med nya medlemmar som vill presentera sig för oss andra, och ännu en norrbottning :-)
Trevlig berättelse, synd att mjukvaruuppdateringen gick åt skogen, men du får nog tillbaka försteget snart. Peter hade inget att låna åt dig medan ditt är på service?
tack tack
jo de var lite trist men får skylla mig själv när man har för bråttomt. de har han säkert men har inte frågat :)

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Sun Dec 11, 2016 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej Diskaren! Kul med nya medlemmar, välkommen hit! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2016 20:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
då var Anthem tillbaka igen efter reparationer och de spelar så nu får man dom ljuva tonerna å välla ut ur högtalarna :D

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2016 21:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Då är med andra ord julen räddad.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 20:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
då vart de en ny uppgradering

kom hem med ett par Akurate 242 mkll idag från T&T så nu blir de en del lyssning å tune in dom
men i en inledning då vart de ett litet annat ljud å ju mer man spelar ju mer mognare blir ljuder :)

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 16:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 18:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra

jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Diskaren wrote:
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra
jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf
Vad menar du med ansträngt? Spelar det inte högt nog med 5125 utan dist? Isåfall ska du ha Solo, inte 4200.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 08:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Diskaren wrote:
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra
jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf
Vad menar du med ansträngt? Spelar det inte högt nog med 5125 utan dist? Isåfall ska du ha Solo, inte 4200.

känns som att med solos hade de varit fint men för mycket pengar :/

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2017 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Diskaren wrote:
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra

jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf
Jag har också 242. En av uppdateringarna var att gå från Majik till A4200, blev en stor skillnad till det bättre.
Sen är frågan om man skall köra dom single eller biwire... Jag tyckte biwire lät något bättre, vet att det finns många som föredrar dom single wire dock.

Enligt Philbo (Linn) så får man ytterligare förbättring om man kopplar pluskabeln högst upp på blecken och minus längst ner, Alltså, inte koppla kablarna bredvid varandra som man annars skulle göra. Se bild.
Attachment:
Untitled 2.png
Untitled 2.png [ 133.58 KiB | Viewed 31913 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2017 16:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 10, 2016 16:46
Posts: 24
Location: Boden
leif_lar wrote:
Diskaren wrote:
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra

jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf
Jag har också 242. En av uppdateringarna var att gå från Majik till A4200, blev en stor skillnad till det bättre.
Sen är frågan om man skall köra dom single eller biwire... Jag tyckte biwire lät något bättre, vet att det finns många som föredrar dom single wire dock.

Enligt Philbo (Linn) så får man ytterligare förbättring om man kopplar pluskabeln högst upp på blecken och minus längst ner, Alltså, inte koppla kablarna bredvid varandra som man annars skulle göra. Se bild.
Attachment:
Untitled 2.png
jag kör dom biwire nu å är kopplad som du visar

_________________
Linn Akurate DSM/2
Linn Klimax Chakra 500 Twin
Linn Akurate 242 MKIII
JL Audio Dominion D110


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 00:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Välkommen
Biampa och testa basboosten på 242:orna, funkar oftast bra.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
leif_lar wrote:
Diskaren wrote:
smirre67 wrote:
Ett rejält lyft måste det ju ha blivit, dock så kommer det nog fler uppdateringar snart, kan behövas lite mer slutsteg för att få 242´orna att sjunga riktigt bra

jo man märker att 5125an börjar låta ansträngt men de blir ett A4200 på ett tag så då borde de räcka med effekt iaf
Jag har också 242. En av uppdateringarna var att gå från Majik till A4200, blev en stor skillnad till det bättre.
Sen är frågan om man skall köra dom single eller biwire... Jag tyckte biwire lät något bättre, vet att det finns många som föredrar dom single wire dock.

Enligt Philbo (Linn) så får man ytterligare förbättring om man kopplar pluskabeln högst upp på blecken och minus längst ner, Alltså, inte koppla kablarna bredvid varandra som man annars skulle göra. Se bild.
Attachment:
Untitled 2.png
Möjligen fungerar det i teorin. Har du provat andra sätt att koppla? För mig har det alltid fungerat bäst att koppla till diskanten. (Inte superdiskanten). Jag har provat det på 109 och 212.

/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited