selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Lejonklou wrote:
Klar skillnad! Har kört SC mot 1.1 hemma - med och utan ljud. Med 1.1 är bilden mer detaljerad, mjuk och på något sätt tredimensionell än med SC.

Beroende på vilken bildvisare man har så syns detta olika tydligt. Jag har fått en finfin trasig tjock-Loewe (har varit inne på reparation 3 gånger utan att de lyckats och ägaren skaffade projektor, men jag har gett mig sjutton på att fixa den) och när denna fungerar (lägger av efter nån timme) så ger den en magiskt bra bild med 1.1:an via komponent. Färgerna är obeskrivliga, bilden har ett djup och ett sug som gör att man bara fortsätter titta. Både barn och fru har kommenterat hur fängslande bilden är.

Om man står ut med att vänta lite, kanske tills HD slår igenom på bred front, så tycker jag att man med begagnade Unidiskar och tjock-Loewe kan få en otrolig bild för pengarna idag.

OT
Dum fråga kanske men har du testat med kylspray på linjetrissan? Givetvis har du väl kollat alla lödningar i synnerhet vid nätdelen och högspänningsdelen. om den går ihop till ett lodrätt streck så kolla vid vertikalavlänkningsdelen..

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för tipset! Är inte nån hejare på att reparera TV, men kommer helt klart att använda kylsprayen. :) Det är nåt lurigt fel, för Loewe själva har bytt kretsar men samma fel består. Lödning, spricka i kretskort eller någon mindre komponent som är halvpaj, misstänker jag.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Ikemi och 5103 till salu! Har du en SC på gång eller är det "The future of music" som är på intågande?! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 16:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag genomför en typisk sidgradering och byter ut Ikemi/5103 mot en SC. Rent ljudmässigt upplever jag skillnaden som ytterst liten, och inte tal om något bättre eller sämre utan snarare bara annorlunda. Orsaken till bytet är snarare att städa upp lite i racket och få färre burkar, mer enhetligt, och framförallt få in en grym DVD-spelare att avnjuta filmer och DVD-konserter på. :)

Edit: Givetvis är jag sugen på "the future of music" men vill dels såklart få ihop pengar till det och dels vänta och se hur bra uppstyrt det blir med tillgängliga GUI-programvaror. En Akurate DS skulle definitivt inte sitta fel. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 14, 2008 01:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Så var Unidisken hemma. Fick hjärtat i halsgropen när den vägrade känna igen någon av skivorna jag stoppade in! Öppnade upp den och det visade sig att det lilla plastchassit runt lasern hade förskjutits aningen under transporten. När det var tillbakapillat var det inga problem längre. :)

Systemet nu är alltså:
Unidisk SC
2 Klout
Ninka

Får se vad nästa steg blir...nån gång...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 14, 2008 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Ayn wrote:
Edit: Givetvis är jag sugen på "the future of music" men vill dels såklart få ihop pengar till det och dels vänta och se hur bra uppstyrt det blir med tillgängliga GUI-programvaror.
Är mjukvaran så viktig? Det är i varje fall inte knöligare att byta/välja musik med Linns enkla GUI än när man måste rota fram skivor och lägga en och en i spelaren!? Det är klart att det går göra oerhört mycket bättre än idag, men bara för det betyder det väl inte att de interface som erbjuds idag är sämre än plasthanteringen.
Ayn wrote:
En Akurate DS skulle definitivt inte sitta fel. :)
Vi får väl se hur Majik DS presterar när den kommer, men fram till dess så tycker jag Akurat DS är grymt prisvärd.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 14, 2008 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
rätt kaxigt system (old school och new school)låter säkert jättebra. Bilder vill vi se såklart!!!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 14, 2008 10:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
hardcorelinnie wrote:
Ayn wrote:
Edit: Givetvis är jag sugen på "the future of music" men vill dels såklart få ihop pengar till det och dels vänta och se hur bra uppstyrt det blir med tillgängliga GUI-programvaror.
Är mjukvaran så viktig? Det är i varje fall inte knöligare att byta/välja musik med Linns enkla GUI än när man måste rota fram skivor och lägga en och en i spelaren!? Det är klart att det går göra oerhört mycket bättre än idag, men bara för det betyder det väl inte att de interface som erbjuds idag är sämre än plasthanteringen.
Nej, om det bara handlade om huruvida GUI:t håller måttet eller inte skulle det troligen redan stå en Akurate DS här hemma idag. Däremot har jag hört ryktas om att de kostar en krona eller två :) (även om de som du säger är grymt prisvärda)

Det är en intressant diskussion hursomhelst angående om det verkligen kan vara så kritiskt med ett vettigt interface. Med en CD/DVD-spelare agerar man själv interface, man kan sortera och visa sina skivor på verkligen vilket sätt man vill. När man lägger allt sånt i ett datoriserat system behöver systemet sköta det istället, och därför känns det väldigt viktigt att man kan utföra samma saker lika smidigt eller för den delen ännu smidigare som om man stod vid en fysisk hylla med media.

I dagsläget står det en Squeezebox hemma som jag använder every now and then. Den har inte en suck av en chans mot Ikemi eller Unidisk SC, men tekniknörden i mig älskar den :) Smidig att hantera och går att styra direkt med fjärrkontrollen, eller med mitt PSP, eller med godtycklig webbläsare. T.ex.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 08:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Efter en icke-aktiv tillvaro hemma ett tag aktiverades systemet igen igår kväll. I'm home again! :) Ninka vinner verkligen sjukt mycket på att aktiveras.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Med Klout? Hade dem aktiva först med 5125 och det var väl bra, men jäklar vilket lyft det blev att aktivera med 6100.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 23:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tendaberry wrote:
Med Klout? Hade dem aktiva först med 5125 och det var väl bra, men jäklar vilket lyft det blev att aktivera med 6100.
Nej, körde dem aktivt med Klout fram till strax innan sommaren då jag gjorde en liten rockad och bytte dem till förmån för ett 4200. Det dröjde tills nu innan jag ordnade och installerade aktiva kort för nya slutsteget. Jag fick aldrig tillfälle att göra en direkt jämförelse, men det känns helt klart som att Ninka var bättre aktiva med Klout än de varit passiva med 4200. Aktiva med 4200 dock, det blev riktigt riktigt bra. 8)


Top
   
PostPosted: Sat May 18, 2013 20:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Så har jag äntligen dövat mitt dåliga samvete om att ha lite väl baktungt system. Nu är det en Renew DS som står för musiken här hemma! Systemet består därmed av Renew DS, C4200 aktivt, Ninka.


Top
   
PostPosted: Sat May 18, 2013 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kul och grattis du kör alltså utan försteg? Låter det bra? Btw det var ett tag sen du skrev i tråden så du får brodera ut dig lite om intrycken tycker jag ;)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Sun May 26, 2013 21:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
Kul och grattis du kör alltså utan försteg? Låter det bra? Btw det var ett tag sen du skrev i tråden så du får brodera ut dig lite om intrycken tycker jag ;)
Tack! Ja, jag kör utan försteg - direkt från Renew DS till C4200.

Lyssningsintryck har jag velat vänta lite med då det här med förutsättningar för provlyssning har förändrats ganska mycket senaste åren. Under första studietiden då jag gjort någon förändring i anläggningen kunde jag glatt sitta i flera timmar och bara lyssna och njuta, möjligen fick jag ha någon tanke i bakhuvudet att mina stackars korridorsgrannar inte skulle behöva komma och banka på dörren för att jag spelade tokhögt. Sen flyttades det till riktigt välisolerad lägenhet (antingen det eller så hade vi riiiiktigt snälla/blyga grannar) och då gick det ännu bättre att brassa på, iaf så länge flickvännen var på humör eller ute på annat. I höstas flyttade vi till hus och har ännu bättre förutsättningar att spela utan att det stör grannar, däremot har vi en dotter på ca ett och ett halvt år som ställer till det lite :)
Hon tokdiggar all möjlig musik så att spela är inget problem i sig, däremot så blir det lite svårare att kräma på lite mer - speciellt på kvällarna då hon somnat. Provlyssna på lägre volymer tycker jag ofta är svårt. Dessutom upplever jag att det är lättare att utvärdera en ny källa över en längre tid - dels för att det känns som ett naturligare sätt att känna efter på, och dels är jag rätt dålig på att identifiera musikaliskt flyt i en tvåminutersjämförelse. Rent tonalt tycker jag sällan det är någon större skillnad mellan digitala källor av någorlunda vettig kvalitet.

Ikväll sitter vi och rundar av mors dag med att softa i TV-/stereorummet. Jag har haft lite olika musik i spellistan och suttit och försökt läst bok under tiden. Jag har hunnit med två sidor på en halvtimme. Kommer på mig själv med att sitta och vilja sjunga med istället för att läsa. Frun börjar nynna alltsomoftast också. Nu vore det iofs fel att påstå att vare sig hon eller jag suttit och nynnat till musiken tidigare heller, men så här svårt har det inte varit att försöka koncentrera sig på annat 8)
Det som står ut är flytet och lugnet, vilken pondus allt framställs med. Påminner mig lite om då jag gick från en halvbra Pioneer-spelare till Ikemi för en hög år sen. Från att musiken liksom pressades fram till att den spelades med en sån självklarhet att man inte kunde ifrågasätta den.

Med andra ord - jag är väldigt nöjd! Jag lyssnar på mer musik och njuter mer av det än tidigare, och det är väl det ultimata målet.


Top
   
PostPosted: Mon May 27, 2013 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Ayn wrote:
don Tomaso wrote:
Kul och grattis du kör alltså utan försteg? Låter det bra? Btw det var ett tag sen du skrev i tråden så du får brodera ut dig lite om intrycken tycker jag ;)
Tack! Ja, jag kör utan försteg - direkt från Renew DS till C4200.

Lyssningsintryck har jag velat vänta lite med då det här med förutsättningar för provlyssning har förändrats ganska mycket senaste åren. Under första studietiden då jag gjort någon förändring i anläggningen kunde jag glatt sitta i flera timmar och bara lyssna och njuta, möjligen fick jag ha någon tanke i bakhuvudet att mina stackars korridorsgrannar inte skulle behöva komma och banka på dörren för att jag spelade tokhögt. Sen flyttades det till riktigt välisolerad lägenhet (antingen det eller så hade vi riiiiktigt snälla/blyga grannar) och då gick det ännu bättre att brassa på, iaf så länge flickvännen var på humör eller ute på annat. I höstas flyttade vi till hus och har ännu bättre förutsättningar att spela utan att det stör grannar, däremot har vi en dotter på ca ett och ett halvt år som ställer till det lite :)
Hon tokdiggar all möjlig musik så att spela är inget problem i sig, däremot så blir det lite svårare att kräma på lite mer - speciellt på kvällarna då hon somnat. Provlyssna på lägre volymer tycker jag ofta är svårt. Dessutom upplever jag att det är lättare att utvärdera en ny källa över en längre tid - dels för att det känns som ett naturligare sätt att känna efter på, och dels är jag rätt dålig på att identifiera musikaliskt flyt i en tvåminutersjämförelse. Rent tonalt tycker jag sällan det är någon större skillnad mellan digitala källor av någorlunda vettig kvalitet.

Ikväll sitter vi och rundar av mors dag med att softa i TV-/stereorummet. Jag har haft lite olika musik i spellistan och suttit och försökt läst bok under tiden. Jag har hunnit med två sidor på en halvtimme. Kommer på mig själv med att sitta och vilja sjunga med istället för att läsa. Frun börjar nynna alltsomoftast också. Nu vore det iofs fel att påstå att vare sig hon eller jag suttit och nynnat till musiken tidigare heller, men så här svårt har det inte varit att försöka koncentrera sig på annat 8)
Det som står ut är flytet och lugnet, vilken pondus allt framställs med. Påminner mig lite om då jag gick från en halvbra Pioneer-spelare till Ikemi för en hög år sen. Från att musiken liksom pressades fram till att den spelades med en sån självklarhet att man inte kunde ifrågasätta den.

Med andra ord - jag är väldigt nöjd! Jag lyssnar på mer musik och njuter mer av det än tidigare, och det är väl det ultimata målet.
Trevligt att min Rds fick ett hem att blomstra i ! (Trevligare än i kartongen i Göteborg) :D :D :D

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited