selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 23:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Systemet som det ser ut idag:

Klimax Renew DS
C4200 aktivt
Ninka


Last edited by Ayn on Fri Mar 14, 2008 01:24, edited 7 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Kanonsnyggt system!

Hur stort är lyssningsrummet?

Undrar bara varför har du "stackat" Majiken på Numeriken när det är ett ledigt hyllplan längs ner? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 01, 2003 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
Skivspelaren är en Rega Planar 3, som från början (eller när jag köpte den beggat snarare) hade en Linn K5 som pickup. Lät inte trevligt alls, så jag bytte ut mot en Grado Black som gör jobbet bättre. Nu låter det riktigt trevligt, om än inte lika trevligt som CD-delen.
Hm kul trodde nästan det var fel på mina öron när jag föredrog Grado Black framför K5. (jo jag har haft en K5a också.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Fint... känner onekligen mig hemma där i bilderna, efter en kompis till mig (han med Classik/LK140/Dali) hade samma tapeter och liknande golvlister i lyssningsrummet :lol: Fast det var ju här uppe i Luleå så det kan inte vara samma rum.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 03:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
fredde wrote:
Kanonsnyggt system!

Hur stort är lyssningsrummet?

Undrar bara varför har du "stackat" Majiken på Numeriken när det är ett ledigt hyllplan längs ner? :?
Tack :)

Rummet är ett elände. 16 kvadratmeter som verkligen är kvadrat, dvs 4*4 meter. Det ger upphov till halvskojiga stående vågor vid några frekvenser. Kommer försöka flytta under våren (inte bara för anläggningens skull iofs ;)) men det är inte garanterat att det går - bostadssituationen i Uppsala ni vet...

Anledningen till att Majiken är stackad på Numeriken VAR att jag hade en kabel som var för kort för att jag skulle kunna flytta ner Majiken, men du har rätt - det problemet har jag inte längre :oops:
Jag tog och ändrade det, och passade på att 'tweaka' Silverkabeln lite.

Image
Image

Tack för tipset/påminnelsen eller vad man nu ska kalla det. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 02, 2003 03:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
hepcat wrote:
Hm kul trodde nästan det var fel på mina öron när jag föredrog Grado Black framför K5. (jo jag har haft en K5a också.)
Nä, det var solklart vilken som var bättre i mitt fall iaf. Killen jag köpte skivspelaren av påstod att K5:an hade relativt ny nål, så jag får tro honom på hans ord, och i så fall är felet helt enkelt att K5:an låter skräp. Kunde inte stå ut med diskanten, körer i de högre oktaverna blev vanvettigt vassa. Jag har fortfarande inte den avslappnade diskant som jag har i CD-delen av anläggningen, men bra mycket bättre är det nu iaf.
equi2 wrote:
Fint... känner onekligen mig hemma där i bilderna, efter en kompis till mig (han med Classik/LK140/Dali) hade samma tapeter och liknande golvlister i lyssningsrummet :lol: Fast det var ju här uppe i Luleå så det kan inte vara samma rum.
Jag har ju iaf BOTT i Luleå i ett halvår förra våren, men då bodde jag i en halvsunkig lägenhet i Tuna (fear da hood!). Så helt borta i staden känner jag mig iaf inte :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Ayn wrote:
hepcat wrote:
Hm kul trodde nästan det var fel på mina öron när jag föredrog Grado Black framför K5. (jo jag har haft en K5a också.)
Nä, det var solklart vilken som var bättre i mitt fall iaf. Killen jag köpte skivspelaren av påstod att K5:an hade relativt ny nål, så jag får tro honom på hans ord, och i så fall är felet helt enkelt att K5:an låter skräp. Kunde inte stå ut med diskanten, körer i de högre oktaverna blev vanvettigt vassa. Jag har fortfarande inte den avslappnade diskant som jag har i CD-delen av anläggningen, men bra mycket bättre är det nu iaf.
equi2 wrote:
Fint... känner onekligen mig hemma där i bilderna, efter en kompis till mig (han med Classik/LK140/Dali) hade samma tapeter och liknande golvlister i lyssningsrummet :lol: Fast det var ju här uppe i Luleå så det kan inte vara samma rum.
Jag har ju iaf BOTT i Luleå i ett halvår förra våren, men då bodde jag i en halvsunkig lägenhet i Tuna (fear da hood!). Så helt borta i staden känner jag mig iaf inte :)
Verkar konstigt att k5 lät så dåligt, jag köpte en ny k5a för nått år sedan och den lät verkligen inte vass på något sätt snarare lite inbäddad och mjuk i toppen. Gissar att det nog var nålen som var boven.

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 23:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Verkar konstigt att k5 lät så dåligt, jag köpte en ny k5a för nått år sedan och den lät verkligen inte vass på något sätt snarare lite inbäddad och mjuk i toppen. Gissar att det nog var nålen som var boven.
Faktum är att jag upplevt det där mer eller mindre med alla pickups och spelare (dvs 3 pickups och 2 spelare) som jag haft i anläggningen. Grado Black är den som klarar det hela bäst, det är klart njutbart att lyssna nu iaf. Men som sagt, samma avslappnade diskant som i CD-delen är det inte tal om. Diskanten känns snarare lite 'separat', inte lika väl integrerad med resten av ljudet. Har börjat fundera på om RIAA-steget på Majiken är lite sådär, eller om det helt enkelt är jag som inte är stormförtjust i vinylljudet... ;)

Ska låna hem min kompis LK1 nån gång framöver och lyssna hur det låter. Ska bli intressant att jämföra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 29, 2004 22:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är lite tomt hemma just nu...
Image
...men jag lovar att något ska göras åt saken. Väldigt snart får Majiken och Regan sällskap... :)

Edit: OBS, ordnat nu! Se första inlägget :)


Last edited by Ayn on Mon Feb 16, 2004 22:45, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 29, 2004 22:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
vad ska du köpa??? Stilla nyfikenheten omedelbart!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 01, 2004 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
En Ikemi för silver skivorna är min gissning????


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 06, 2004 22:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
AYN :!: Detta är TORTYR :!: Upplys oss i vad som ska fylla bänken :!: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 06, 2004 23:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hihi... 8)

Pga lite försening kan jag inte visa något tillskott än tyvärr. Säkra källor säger dock att det blir andra bullar nästa vecka :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 21:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ayn wrote:
Hihi... 8)

Pga lite försening kan jag inte visa något tillskott än tyvärr. Säkra källor säger dock att det blir andra bullar nästa vecka :)
Jaha,nu är det nästa vecka :!: Nu måste du avslöja vad du skaffat :!: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 21:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag kan avslöja att vissa inom forumet har fått förhansinformation om tillskottet (!!), dock blir jag jagad av FBI om jag avslöjar det här... :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited