selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 08, 2007 11:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Inte illa! Fast det räcker fint med Kloutar hemma nu, blir till att skaffa möbler och annat jox för alla likvida medel framöver :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 20:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har haft hem Unidisk SC och C6100 på lån fredag till idag. Går i funderingar på att bli av med lite lådor och samtidigt uppgradera nämligen.

SC mot Ikemi/5103 blev en jämn match. Eventuellt var SC lite lite bättre, men det var inte tal om några stora skillnader. Jag hade iofs inte förväntat mig något annat, men likväl intressant att testa. :)
6100 hade däremot inga problem att spöa Kloutarna, ingen tvekan om den saken!

Återstår nu att försöka bestämma om jag ska gå vidare och genomföra bytet. Det är visserligen lite 'sidgradering', iaf vad gäller källan, men det är en rätt schysst chans att köpa nytt utan att det kostar skjortan (nåja, allt är väl relativt).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Förvånande att du inte tyckte det var ett större lyft med en SC. Jag tyckte att klivet från Ikemi+Exotik till SC+Exotik var riktigt stort och jag brukar tycka att det överdrivs när folk på forumet skriver krossar etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag har gjort samma jämförelse Ikemi+5103 mot SC och jag kom nog fram till i stort sett samma slutsats. Skillnaden var definitivt för liten för att jag skulle ha lust att byta något. SC är jättebra och prisvärd, men den är ingen lämplig ersättare till Ikemi+5103. Det blir lite som två steg fram och ett tillbaka. Då är det nog vettigare att behålla 5103:an (och gå på en Majik-CD eller ännu hellre en beg. 2.1 eller 1.1)! Jag valde att vänta ett tag och slog sedan till på en 1.1 och Exotic och detta är inget jag ångrade. Lite av problemet hänger nog samman med att 5103:an är mycket bra - på vissa sätt bättre än Exotic (även om Exotic totalt sett är bättre). Kanske inte så konstigt att jag numera sitter med en Kinos som är bättre än 5103 på alla sätt.

Jämförde du SC+5103+C6100?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Fast Ayn är ju sugen på att få ner antalet lådor samt en förbättring. Då är paketerbjudnadet nästan för bra för att vara sant. Kul för dom son inte har trist för mig som hade tänkt byta upp mig från SC till något värre men nu får man i princip inget i inbyte för SCn tack vare kampanjen.

Men hur gammal var SCn du hade hem? Det är rejält stor skillnad på en tidigare modlel och en helt ny. Jag hade en Sc på hemlån och det var enormt stor skillnad frun märkte det direkt typ vad fn är det här? är det fel på den. Sen när jag fick hem min från Skottland igen då var det en fantastisk stor skillnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 09:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Förvånande att du inte tyckte det var ett större lyft med en SC. Jag tyckte att klivet från Ikemi+Exotik till SC+Exotik var riktigt stort och jag brukar tycka att det överdrivs när folk på forumet skriver krossar etc.
Det är möjligt att själva spelaren i SC är klart bättre än Ikemi. Jag jämförde aldrig Ikemi mot SC som rena spelare bägge genom 5103, utan det blev Ikemi+5103 mot SC eftersom det var den förändringen jag funderade på att göra i anläggningen. SC:s försteg kanske drar ner så pass mycket att resultatet blir typ plus minus noll?
Quote:
SC är jättebra och prisvärd, men den är ingen lämplig ersättare till Ikemi+5103. Det blir lite som två steg fram och ett tillbaka. Då är det nog vettigare att behålla 5103:an (och gå på en Majik-CD eller ännu hellre en beg. 2.1 eller 1.1)!
Tyvärr är det just 5103 som är fokus på att bli av med. Det är ett mycket bra försteg, ett klart lyft mot Kairn som jag hade förut, men fläkten stör mig tyvärr ganska mycket, så pass att det påverkar lyssningsupplevelsen rätt negativt. Plus att resten av lådorna är svarta, medan min 5103 är vit. ;)
En lösning vore förstås att byta skal till ett svart som har lite mer intelligent placerade lufthål (det nuvarande har bara ett på sidan :!:), men vad jag förstått är det tal om en hel del pengar för det skalet, plus att det inte är garanterat att det löser fläktproblemen.

Som don Tomaso skriver så är det ju ett kanonerbjudande om man för en gångs skull vill ha chansen att köpa nytt, så det vore kul om det blev av även om det är aningen steg i sidled.
Quote:
Men hur gammal var SCn du hade hem? Det är rejält stor skillnad på en tidigare modlel och en helt ny. Jag hade en Sc på hemlån och det var enormt stor skillnad frun märkte det direkt typ vad fn är det här? är det fel på den. Sen när jag fick hem min från Skottland igen då var det en fantastisk stor skillnad.
Jag vet inte riktigt åldern på den, det var ett demo-ex från Ljudkompaniet som jag antar inte har alltför många år på nacken iaf.

Om det inte blir av med att haka på kampanjen ligger det nog nära till hands att jag sneglar mot en Exotik eller Majik Kontrol. Eller om det blir till att skaffa nån trevlig TV först. Vi får se vartåt det barkar. Exciting times! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Kan det vara fel på fläkten i din 5103? Jag har själv haft en 5103 och jag märkte endast av fläkten när jag stängde av ljudet och lyssnade med örat mot apparaten. Min hade också hål på sidan men var lite nyare med DTS. Jag uppgraderade till Exotik och det blev ett stort lyft så det kan jag rekommendera.

/F


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 10:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är ju värt att undersöka. Har för mig att nån har bytt ut fläkten mot nån Papst-variant och att det funkat bra. Kanske vore en idé. Har tänkt på det tidigare och det är ju en självklar idé men det har glömts bort - tack för återtipset :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 11:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag hör till de som har kommit fram till att SC är klart bättre än Ikemi/5103. När jag jämförde för något år sedan var SC:n av då modernt snitt, samt Ikemi/5103 av absolut senaste generation. (Ikemi fanns kvar i sortimentet.)

SC:n har ju en fördel gentemot de dyrare unidiskarna; digitalingång. Bra om man har Squeezebox! Mitt råd blir att ta del av erbjudantet som finns nu. Att köpa nytt är ju dessutom en trygghet då det gäller garanti osv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
Quote:
Förvånande att du inte tyckte det var ett större lyft med en SC. Jag tyckte att klivet från Ikemi+Exotik till SC+Exotik var riktigt stort och jag brukar tycka att det överdrivs när folk på forumet skriver krossar etc.
Det är möjligt att själva spelaren i SC är klart bättre än Ikemi. Jag jämförde aldrig Ikemi mot SC som rena spelare bägge genom 5103, utan det blev Ikemi+5103 mot SC eftersom det var den förändringen jag funderade på att göra i anläggningen. SC:s försteg kanske drar ner så pass mycket att resultatet blir typ plus minus noll?
Quote:
SC är jättebra och prisvärd, men den är ingen lämplig ersättare till Ikemi+5103. Det blir lite som två steg fram och ett tillbaka. Då är det nog vettigare att behålla 5103:an (och gå på en Majik-CD eller ännu hellre en beg. 2.1 eller 1.1)!
Tyvärr är det just 5103 som är fokus på att bli av med. Det är ett mycket bra försteg, ett klart lyft mot Kairn som jag hade förut, men fläkten stör mig tyvärr ganska mycket, så pass att det påverkar lyssningsupplevelsen rätt negativt. Plus att resten av lådorna är svarta, medan min 5103 är vit. ;)
En lösning vore förstås att byta skal till ett svart som har lite mer intelligent placerade lufthål (det nuvarande har bara ett på sidan :!:), men vad jag förstått är det tal om en hel del pengar för det skalet, plus att det inte är garanterat att det löser fläktproblemen.

Som don Tomaso skriver så är det ju ett kanonerbjudande om man för en gångs skull vill ha chansen att köpa nytt, så det vore kul om det blev av även om det är aningen steg i sidled.
Quote:
Men hur gammal var SCn du hade hem? Det är rejält stor skillnad på en tidigare modlel och en helt ny. Jag hade en Sc på hemlån och det var enormt stor skillnad frun märkte det direkt typ vad fn är det här? är det fel på den. Sen när jag fick hem min från Skottland igen då var det en fantastisk stor skillnad.
Jag vet inte riktigt åldern på den, det var ett demo-ex från Ljudkompaniet som jag antar inte har alltför många år på nacken iaf.

Om det inte blir av med att haka på kampanjen ligger det nog nära till hands att jag sneglar mot en Exotik eller Majik Kontrol. Eller om det blir till att skaffa nån trevlig TV först. Vi får se vartåt det barkar. Exciting times! :)
Den SC som jag lånade hem var inte alls gammal men ändå var det en rejäl skillnad som jag skrev.

Det kan ju vara så att försteget är en stark begränsning i SC, det har jag inte testat utan bara läst vad andra har skrivit.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
SC har en annan fördel, den spelar film!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 14:42 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, det är en klar fördel som är redigt lockande :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Och den spelar film väldigt bra känns lite slöseri att inte ha den kopplad till någon bildvisare som jag kommer att ha.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 15:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är ju en intressant fråga - hur står sig SC mot 2.1, 1.1 vad gäller bild?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Klar skillnad! Har kört SC mot 1.1 hemma - med och utan ljud. Med 1.1 är bilden mer detaljerad, mjuk och på något sätt tredimensionell än med SC.

Beroende på vilken bildvisare man har så syns detta olika tydligt. Jag har fått en finfin trasig tjock-Loewe (har varit inne på reparation 3 gånger utan att de lyckats och ägaren skaffade projektor, men jag har gett mig sjutton på att fixa den) och när denna fungerar (lägger av efter nån timme) så ger den en magiskt bra bild med 1.1:an via komponent. Färgerna är obeskrivliga, bilden har ett djup och ett sug som gör att man bara fortsätter titta. Både barn och fru har kommenterat hur fängslande bilden är.

Om man står ut med att vänta lite, kanske tills HD slår igenom på bred front, så tycker jag att man med begagnade Unidiskar och tjock-Loewe kan få en otrolig bild för pengarna idag.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 196 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited