selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Sat Mar 05, 2016 11:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jaha, nu har man ju utforskat det här forumet under ett antal månader, har hunnit skaffa sig några bekantskaper som man har handlat grejer av och lärt sig en hel massa nya saker. Nåja jag skall berätta lite om mig själv. Är en 49 årig ungdom boendes i Haparanda som sedan mitt första besök hos Taktoton i Luleå någon gång under 80 talet beslöt mig för att ett sådant ljudsystem skall jag ha i framtiden. Studerade då sista året på 4-årig teknisk linje vid Midskogsskolan och studiebidraget räckte ju inte till några investeringar. På den tiden så spelade jag med en Grundig kompaktanläggning och det lät väl allt annat än fint.
Åren gick och jag flyttade till Porjus och då blev det att uppgradera ljudanläggningen, besökte Bertil Nilssons ljud och bild i Gällivare och kom hem med lite olika Denon prylar bland annat en reciever, cd och ett kasettdäck samt en Dual skivspelare, allting spelade ut genom ett par Infinity Studiomonitor 122. Vilken skillnad det var amerikanerna spelade högt med djupbas och det var som på ett diskotek, det lät mycket men inte speciellt musikaliskt.

Nåja åren gick jag flyttade tillbaka till Haparanda och man hann med att bli pappa, stereosystemet byggdes om till att bli hembiosystem och det blev väl inte mycket att lyssna på musik längre, nej det var ju inte möjligt för det lät rent ut sagt för djävligt. All musikalitet försvann och där blev man nu sittandes och titta på film med trevligt surroundljud, eller för att vara ärlig så var det mest grabben som satt och spelade x-box framför tv´n och man har väl mer än en gång hållit på att skita ner sig när någon sprang genom vardagsrummet och sprejade hej vilt med en kalasjnikov.

Under förra året så flyttade vi till mitt gamla föräldrahem och då beslutade jag mig för att nu drar jag inte längre in mitt bioljud i huset och funderingarna på ett siktigt stereosystem började glida in i mitt huvud igen. Jag plockade fram en gammal Pioneer förstärkare och köpte en Rega P3 av en kompis, hittade ett par Mourdant Short 114 högtalare på blocket som bytte ägare för 700 kronor. Nu började musikaliteten att komma fram igen. Regan byttes ut mot en begagnad Rega P5 med exakt och TT-psu, det började spela på ännu bättre men jag var ändå inte riktigt nöjd, recappning skulle nog ha behövts av Pioneer förstärkaren. Nåja jag hade en resa till Luleå och kikade in på Taktoton för att se om han hade någon bättre begagnad förstärkare på hyllan. Det besöket slutade med att jag hade en begagnad Kolektor och 2 stycken LK240 med mig hem i bagaget. Nu öppnades en helt ny värld av musikalitet.

Nu började MS114 högtalarna kännas lite i svagaste laget och kompisen som hade kommit på besök och provlyssnade anläggningen var helt förstummad av det fina ljudet från högtalarna, det slutade med att han tom med sig dessa hem och jag var tvungen att börja söka efter ersättare. Det blev ett par Espek som spelade helt underbart fint tillsammans med monoblocken.
Det dröjde väl inte mer än ett par veckor efter att jag köpt Espeken så fanns det en uppsättning aktiva stereokort till salu här på forumet som jag köpte. Jaha vad skall jag göra med dessa kort, bara att börja hålla utkik efter slutsteg som sväljer dessa stereokort.

Det blev först ett 5125 som till en början fick ta hand om mellanregistret och diskanten medan LK240 stegen fick driva basarna. Kolektorn byttes mot en Kairn phono som senare fick ge vika för en Exotik +DA. Nåja i dags läget så drivs Espeken av 3 stycken 2250 aktivt, en Akurate DS har också fått plats på hyllan samt att Regan har blivit ersatt av en LP12.

Tolvan är på service och uppgradering då den har fått Cirkuslager, Kore och ny motor och jag skall hämta hem den på måndag.

Jag kommer att lägga till några bilder på anläggningen under nästa vecka när jag har hjärtat i systemet hemma igen.

Dryga 3000 lp skivor finns även i musikrummet så ni förstår säkert varför tolvan är hjärtat i systemet.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Mon Mar 07, 2016 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för detta inlägg!

3k skivor + LP12 = kul på kvällarna :D


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Mon Mar 07, 2016 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jaha då har jag varit och hämtat hem tolvan efter servicen och kopplat in den igen, härligt att få lyssna på lite vinyl efter att ha varit tvungen att lyssna på Tidal ett tag efter alla missöden med Linn´s kvalitetskontroll.

Jag tog nu några bilder på anläggningen och mitt minimala musikrum som också fungerar som bildredigeringsstudio, mitt andra stora intresse är ju fågelfotografering och jag väntar på att flyttfåglarna börjar återvända så man får se lite rovfågel igen. Men nu skall jag inte snöa in på det spåret.


Attachments:
File comment: Okki Nokki får stå för tvättandet av skivorna
skivor2.jpg
skivor2.jpg [ 161.88 KiB | Viewed 16949 times ]
skivor.jpg
skivor.jpg [ 175.73 KiB | Viewed 16949 times ]
File comment: Espeken spelar på bra aktivt, just nu så snurrar Vaya Con Dioz på tallriken
anläggning2.jpg
anläggning2.jpg [ 154.22 KiB | Viewed 16949 times ]
File comment: LP12, Exotik, Akurate DS, Mose samt 3 stycken 2250 samsas på Quadraspiren
anläggning.jpg
anläggning.jpg [ 166.49 KiB | Viewed 16949 times ]

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd
Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 12:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kul berättelse att ta del av och roligt att få se lite hemmabilder. Välkommen till forumet också för den delen


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Ser riktigt nice ut med all vinyl!
Mysigt rum, ser väldigt trivsamt ut.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 23:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Sony wrote:
Kul berättelse att ta del av och roligt att få se lite hemmabilder. Välkommen till forumet också för den delen
Tack för det Sony, skall försöka hålla detta uppdaterat, kanske lägga upp nån bild när man har varit och fyndat lite vinyl.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 23:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
leif_lar wrote:
Ser riktigt nice ut med all vinyl!
Mysigt rum, ser väldigt trivsamt ut.
Jodå det är mysigt, skulle bara behöva lite mera plats, men man får nöja sig med det som man har, det är en gammal 100 årig kåk byggd med timmerväggar så det är ganska så bra dämpat rent akustiskt. Jo jag har som svårt för det där med syntetisk musik, känslan att lägga på en vinyl är helt underbar, speciellt nu när tolvan har blivit uppgraderad. Skall börja tillverka lite fler index skivor så att man bättre ser var man skall söka efter en speciell skiva.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Sun May 08, 2016 22:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jaha då var det dags för en liten uppdatering, Exotiken har fått ge plats för en Klimax Kontrol/0 med dynamik, som riaa steg använder jag mig nu av ett Uphorik.
För ett tag sedan så åkte tolvan (den svarta) in på service och den kom ju hem med Kore och Cirkus samt Trampolin 2, hmm vad skall jag göra med de gamla delarna tänkte jag. Hittade en begagnad plinth med topp platta på fleabay och i dag så föddes en raggartolva gjord av delar som har samlats på hyllan.
Har kört den hela kvällen och den låter faktiskt helt ok. Det är alltså en standard tolva med pre cirkus svart lager, Valhalla, Linn Basik Plus tonarm som har en Adikt monterad. Mest troligt kommer den att gå ut till försäljning inom en snar framtid, så är det någon som är intresserad av en bra instegs tolva så hör av er. Även Exotiken är till salu om behov finnes.


Attachments:
IMG_20160508_212726_forum.jpg
IMG_20160508_212726_forum.jpg [ 151.91 KiB | Viewed 16630 times ]
IMG_20160508_211455_forum.jpg
IMG_20160508_211455_forum.jpg [ 142.25 KiB | Viewed 16630 times ]

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd
Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Sun May 08, 2016 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Kul med en Klimax Kontrol. Gedigen apparat. Har själv haft en tillsammans med en Uphorik.
Är det där grenuttaget musikmässigt bra eller gick funktion före musikkvalitet? Om musikmässigt bra, vad är det för märke och modell?


Top
   
 Post subject: Re: smirre67´s ljudresa
PostPosted: Sun May 08, 2016 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Musikmässigt kan jag nog inte se det, mer som funktionellt. Jodå Klimaxen är en riktigt fin pjäs. Då jag huvudsakligen spelar vinyl så klarar jag mig bra med ADS/0.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited