selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Linncredible wrote:
Lupus wrote:
...du kanske vant dig vid ett uppgainat ljud vilket många äldre linnprodukter ger.
Kanske "dum fråga", men utveckla gärna lite vad du menar med "uppgainat ljud", Lupus!
Jag ska försöka göra det, och jag ska försöka att inte trampa på några tår. Min bild är att många utgår från att det skall finnas en objektivitet i vad som anses bra/roligt/musikaliskt osv. Om man besöker en hifi-mässa eller går till en icke linnbutik och tycker toppsystemen låter as-tråkigt är det ingen som höjer på ögonbrynen. Men bland oss linn-konsumenter verkar det underförstått att alla skall ha samma smak.

Personligen tror jag att det bygger på att Linn och alla andra produkter marknadsförts som att den senaste produkten alltid är den bästa. Det verkar som att de konsumenter som köper de senaste produkterna bli vana med Linns nya sound medan de som provar många äldre produkter föredrar ett annat sound.

Jag har själv aldrig kört på Kloutar med mono-kort men jag har byggt många Kan II system med tidiga LK-produkter och jag har ägt Pekkas isobarik vilka jag körde med 12a, karik/numerik, kairn, Lk280 och bingofilter. För mig är det oerhört tydligt att Linn hade ett annat ideal förr i tiden där ljudet var mer loudness-orienterat. Mer tryck i basen, men också ett större driv i diskant och mellanregister. Jag kan verkligen tilltalas av dessa system, men jag blir en smula begränsad då jag snabbt börjar lyssna på en viss typ av musik.

Själv är jag van vid Kan/kaber/Keltik efter 15års indoktrinering och har svårt att tycka att något annat tilltalar mig. Inget snack om att ni nordbor gjorde ett hästjobb när ni utvärderade klimaxfiltren, men jag tror att vi kommer att tycka olika beroende på vad vi är vana att lyssna på/vilket rum vi spelar i/hur vi matchat våra system.

Men, fortsätt käbbla! Annars är det ingen poäng med ett forum. :D

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 14:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Trist att KXO inte levererade musik på den nivån ni förväntade er. Jag är övertygad om att ni gjorde allt som stod i er makt för att skapa förutsättningar för filtren att sjunga med driv.

Jag har bara lyssnat till Keltik med Klout - med interna kort och med KXO. Visserligen var det inte samma rum men liknande byggmaterial och mitt musikminne säger att det var märkbart bättre med KXO, särskilt med vinylkälla.

Om det är "det nya Linn-ljudet" som vissa har invändningar mot, så kan jag inte rekommendera Exaktbox, eftersom den så här inledningsvis känns som KXO på steroider, d.v.s. mer av allt det som jag uppfattade vara fördelarna med KXO jämfört med interna kort - ytterligare närhet till musiken - tydligare på alla plan.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Min bild är att många utgår från att det skall finnas en objektivitet i vad som anses bra/roligt/musikaliskt osv. Om man besöker en hifi-mässa eller går till en icke linnbutik och tycker toppsystemen låter as-tråkigt är det ingen som höjer på ögonbrynen. Men bland oss linn-konsumenter verkar det underförstått att alla skall ha samma smak.
Klart även Linnister har olika smak.
För att använda dina ord:
Vad som är bra = smaksak
Vad som är roligt = smaksak
Vad som är musikaliskt (enl tune dem) = objektivt. Att det är just objektivt har visat sig stämma varje gång.
Lupus wrote:
Personligen tror jag att det bygger på att Linn och alla andra produkter marknadsförts som att den senaste produkten alltid är den bästa. Det verkar som att de konsumenter som köper de senaste produkterna bli vana med Linns nya sound medan de som provar många äldre produkter föredrar ett annat sound.
Om man föredrar ett speciellt sound, är det smaksak (subjektivt). Helt ok enl mig.
Linns nya produkter har inte alltid varit bättre (musikaliskt) är föregångare. Men oftast är de det.
Lupus wrote:
För mig är det oerhört tydligt att Linn hade ett annat ideal förr i tiden där ljudet var mer loudness-orienterat. Mer tryck i basen, men också ett större driv i diskant och mellanregister. Jag kan verkligen tilltalas av dessa system, men jag blir en smula begränsad då jag snabbt börjar lyssna på en viss typ av musik.
Ja, så är det.
Synd att de släppt det äldre ljudidealet. Jag gillar tryck o drag. Men väljer musikalitet varje gång - men varför tvingas välja? Jo för att dagens konsumenter inte vill ha stora fula högtalare längre...och Linn är smarta nog att inse det o anpassa sig.
Trist för oss entusiaster på ett sätt men å andra sidan överlever Linn! Det är ju bra.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2015 20:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Med tanke på diskussionen om Linn gamla och nya sound - skulle inte Exaktsystemet vara en våt hifipojkdröm för båda idealen? Det borde vara möjligt att ställa in det gamla loudness-ljudet från Linns fornstora dar.

Eller är det som att svära i kyrkan att föreslå något sådant?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja vad man vill kalla bättre eller sämre spelar för mig ingen roll musikaliskt eller tråkigt eller Prat

Men eftersom förmodligen jag,haraldur,mnn med flera lyssnar efter ett speciellt sound eller vad det nu kan tänkas vara så måste jag ändå tycka att det är lite konstigt att vi kan tuna in högtalare på cm samma ställe trots att den andra inte vet vad den andra hade för mått och med olika musik vid de olika tillfällena, bara utrustningen är den samma

Mycket möjligt att jag inte förstår tunedem, med tanke på att t.e.x många hävdar att dsm produkterna är bättre än separata försteg, men är det då tunedem att komma fram till det då är tunedem inget för mig att använda

Dock har jag inte jämfört dsm med separata försteg senaste 3 månaderna så det kanske är anorlunda idag

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag ska också testa igen utan försteg till min KDS/2 men varje gång hittills är det bättre med.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 16:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
sportbilsentusiasten wrote:
Jag ska också testa igen utan försteg till min KDS/2 men varje gång hittills är det bättre med.
Anser du att den enkla volymkontrollen i KDS/2 håller samma klass som förstegsdelen i KDSM/1 rent musikaliskt?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 16:51 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det är samma ljudnivåkontroll i KDS/2 och KDSM/1. Skillnaden är att den sistnämnda har analoga ingångar med AD-omvandlare. Men lösningen för ljudnivåreglage är samma i båda.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Det är samma ljudnivåkontroll i KDS/2 och KDSM/1. Skillnaden är att den sistnämnda har analoga ingångar med AD-omvandlare. Men lösningen för ljudnivåreglage är samma i båda.
Ja så säger chefsdesignern hos Linn


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Ja så säger chefsdesignern hos Linn
Ursäkta, men finns det någon sarkasm i ditt inlägg mot vad per skrev eller mot vad Linn säger?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 18:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Helgen har varit välsignad med Exaktboxmusik och det är väl dags för en försiktig skriftlig version av utvärderingen.

Massor av musik har passerat det digitala filtret, mest vinyl faktiskt. Nu senast spelade jag J.J. Cales #8 - en riktigt skön vinylskiva med Cales Tulsa-sound utmejslat till fulländning. Genom Exaktboxen sjuder det av musikaliskt liv. Det låter inte lika "rått" som genom KK + KXO men vinsten i tydlig musikalitet gör ändå att jag anser att KDSM/1 + Exakbox är att föredra. En sak som jag lägger märke till är att jag inte behöver dra på med volymen speciellt mycket för att jag skall tycka att det är tillräckligt starkt. Med KK + KXO kunde jag dra på mera volym totalt sett, vilket gav mer rock'n'roll-faktor till den analoga anläggningens fördel.

Jag misstänker att det går att få ut mer musik av anläggningen med hjälp av ett proffs säkra handlag (läs Anders på Tonläget). Får se om det går att få ner honom till Skåne.

Här kommer en bild på den heliga föreningen KDSM/1 och Akurate Exaktbox.


Attachments:
Exaktbox resize.jpg
Exaktbox resize.jpg [ 112.35 KiB | Viewed 8653 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik
Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 18:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Som synes har jag satt en tejpbit framför den irriterande lysdioden.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja så säger chefsdesignern hos Linn
Ursäkta, men finns det någon sarkasm i ditt inlägg mot vad per skrev eller mot vad Linn säger?
nope, kör aldrig med ironi


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
nope, kör aldrig med ironi
Nej det kändes väldigt olikt dig. Bra.
Jag ber om ursäkt om det jag skrev fick dig att ta illa vid.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ingen fara, tog inte illa upp.
Jag var lite korthuggen (skrev på tfn) så förstår frågan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited