selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 01, 2015 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Detta ska bli mycket spännande, gissar att du är ganska övertygad redan i och med att KXO redan är till salu.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 06:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag är övertygad om att förutsättningarna för större musikalitet finns. Men KXO skämtar man inte bort. Enligt min erfarenhet är de överlägsna interna filter på alla punkter. Om mitt musikminne stämmer så ligger KXO mycket närmare Exakt än de interna filtren.

Lyssnade på Nitzer Ebbs "Cherry Blossom" igår med SO avslaget. Exaktboxen tar fram de olika musiklagren ännu tydligare än KXO gör. "Cherry Blossom" är en nästan överproducerad industrisynthpunklåt som trots detta har väldigt mycket livekänsla i sig. Både den grymma produktionen och livekänslan kommer fram mer med Exaktboxen.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
felpost

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Fri Oct 02, 2015 10:25, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Vad är en KXO?

Cherry Blossom låter ju häftigt tom i mina datorhögtalare... måste nog kolla in Nitzer Ebb lite mer...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Vad är en KXO?/ B
Av någon anledning kallar vissa Linn Klimax Tunebox, som utför analog frekvensdelning, för KXO. Crossover blir väl XO.
Usch.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 02, 2015 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Måste sticka ut hakan när vi är inne på KXO. Den enda punkt som de slog sina föregångare på var utseendet. Våra KXO's hamnade dels hos en kirurg på Irland och det andra paret hos en herre i Italien. Bägge var överlyckliga över att äntligen lyckats komma över den heliga graalen eller "hönans tänder"
Två månader senare så hade bägge köparna sålt iväg filtren och jag fick ett PM från Irländaren,där han bekräftade att filtren var precis lika trista som jag varnat honom för att det skulle vara.
Betydligt större glädje har man av Keltik med Chakrakort i basen och monokorten i en tunebox med briliant slimline. Har även testat Isobarik med klimaxfitren och de spelar mer musikaliskt passivt.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 00:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Det är välkommet med olika erfarenheter. Antingen var det kanske fel på KXO eller så kanske de inte hade rätt inställning. Eller så kanske det finns varierande kvalitet från olika serienummer. Jag kan bara jämföra med det jag hört själv. Min kompis hade interna monokort i fyra Klout och jag hade KXO och fyra Klout. Jag upplevde att min anläggning tryckte ut mer musik, speciellt från vinylkälla, än hans. Men när han hade uppgraderat till Exaktbox blev det andra mer musikaliska bullar från hans Keltik, så musikaliskt att jag insåg vilka förutsättningar Exakt har för både analoga och digitala källor.

Jag har inte testat Tunebox med briliant slimline. Är det en LK-låda?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jo det är en lk låda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Både jag och haraldur ägde varsitt par KXO samtidigt, dessa exemplar lät väldig lika varandra, dessa boxar var för mig en dröm att bara få tag i till mina keltik, dock så vart det aldrig bra med dessa, kan tänka mig att det kan bli bra med sten eller betongväggar, annars tycker jag bara att keltiken förvandlades till en dålig 242 med något mera botten, det jag hört keltik med exakt har varit i samma still, dock så är allt det roliga borta med keltiken med dessa filter

Men som sagt jag har inte hört exaktfilter eller kxo mot en betong eller stenvägg, kanske blir resulltatet anorlunda då

Samtidigt så är de många som gillar det nya soundet och det är ju kanon, dock så känner jag att resan inte kommer gå mot nyare Linngrejer eftersom jag helt enkelt inte tycker de är roligt att lyssna på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
DocKrall wrote:
Antingen var det kanske fel på KXO eller så kanske de inte hade rätt inställning. Eller så kanske det finns varierande kvalitet från olika serienummer.
Eller så tycker vi helt enkelt olika, jag har nog själv aldrig hört monokorten i tunebox. Verkar inte som att de säljs så ofta heller, men jag är o andra sidan mycket nöjd idag.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
annars tycker jag bara att keltiken förvandlades till en dålig 242 med något mera botten, det jag hört keltik med exakt har varit i samma still, dock så är allt det roliga borta med keltiken med dessa filter
Upplevde du samma sak hos mig? Jag tror du är något på spåren, du kanske vant dig vid ett uppgainat ljud vilket många äldre linnprodukter ger. Mycket i detta med bra och dåligt verkar handla om vana, men jag förstår vad du menar.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 11:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Hemma hos mig är det högt till tak (2,77 m) med tunga tegelväggar (teglat flerbostadshus från 1930-talet). Till rummet har jag en tunn innerdörr (träram med lackbordskänsla i mitten) och stort treglasfönsterparti på motsatta sidan. Jag har dämpat rummet med mattor, kuddar och (bakom soffan) ett tungt draperi bakom vilket skiv- och bokhyllan står. Rummets ytmått är 3,87 x 4,82 meter och Keltikarna mot den mest stabila kortsidan.

Min kompis i Malmö har ett mindre dämpat, men mycket större, L-format rum i vilket takhöjd och väggkvalitet påminner mycket om mitt rum (sten- eller tegelvägg).

Att rummet påverkar väldigt mycket behöver knappast påpekas. Kanske är KXO och Keltik utvecklade i stenväggsmiljö. Men då borde andra lösningar som interna filter och slimline-tuneboxar också vara utvecklade under liknande förutsättningar.

Jag har läst en del prisar KXO medan andra tycker att de är skräp. Lustigt att samma produkt kan ge så olika resultat beroende på vem som testar. Kanske ligger förklaringen i olika rums förutsättningar.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lupus wrote:
pekka71 wrote:
annars tycker jag bara att keltiken förvandlades till en dålig 242 med något mera botten, det jag hört keltik med exakt har varit i samma still, dock så är allt det roliga borta med keltiken med dessa filter
Upplevde du samma sak hos mig? Jag tror du är något på spåren, du kanske vant dig vid ett uppgainat ljud vilket många äldre linnprodukter ger. Mycket i detta med bra och dåligt verkar handla om vana, men jag förstår vad du menar.
Spelade väldigt snyggt,rent och vackert men tyvärr utan edge detta tilltalar många men inte mig, är inte drivet och öset där så blir det ointressant

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2015 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lupus wrote:
...du kanske vant dig vid ett uppgainat ljud vilket många äldre linnprodukter ger.
Kanske "dum fråga", men utveckla gärna lite vad du menar med "uppgainat ljud", Lupus!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vill nog påstå att filterlådorna fick synnerligen goda chanser att visa vad de gick för. Hos Pekka var det i det närmaste foundation first under religiösa former,dissekering av högtalarna,ompackning av isobariklådorna,kabeldressing och rengöring på både möjliga och omöjliga ställen. Tuning av bästa position för hyllorna i rummet samt vilken låda som lät bäst på respektive hyllplan. Bra ström,rättvända kabelmattor. Listan kan göras lång. Lådorna lär ha varit hem till en före detta Linnhandlare men denne ska ha avböjt att köpa dem då inte heller han tyckte de var något att ha.

Vi åkte även på hembesök hos andra glada Keltikägare med samma nedslående resulta(alla fyra lådorna testades vid detta tillfälle) själv så kämpade jag ett tag men insåg att med klimaxfiltren så kunde jag lika gärna vara utan Keltik.

chakra basfiltret är misstänkt likt Klimaxlådans basfilter,man måste närmare mot bakvägg innan det händer grejor jämfört med de äldre korten. Inte någon nackdel precis när högtalarna tar bra med utrymme i anspråk.

De gånger magi uppstått så har det varit chakrakort bas/monokort/nyare tunebox eller chakrakort mid och tre. Alternativt x200 steg med chakrakort i basen och monokort i kloutarna för mid och tre.


För mig var,för att citera xanlin,klimaxfiltren till Keltik "-En icke upplevelse" (förtydligande,i citatet var det ett slutsteg som syftades)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited