selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 28, 2015 22:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Anders (Tonläget) var nere i Skåne igår och utövade Tunedem för att ställa in Keltik så Exakt som möjligt.

Anders är inte bara trevlig - han har dessutom grym känsla för musik och rumsakustik. Innan Anders ens ville lyssna på anläggningen åkte kuddarna ut, sedan några tomkartonger bakom mitt tunga fonddraperi och slutligen två av tre mattor. Rummet var överdrivet dämpat. Anders visste att ett så dämpat rum inte skulle svara på musiken tillräckligt bra.

Sedan spelade vi lite J.J. Cale (Okie) och Cajsa Stina Åkerström (Vreden och Stormen) utan SO för att fixa högtalarplaceringen. Keltikarna hamnade något närmare väggen och den högra flyttades en aning närmare sidovägg.

In med nya värden i Konfig och på med SO. Anders gick konsekvent från den lägsta noden (endast tre i mitt rum) till den högsta. Musiken var bl.a. Mimi Terris (Flytta hemifrån) och Gaby and the Guns (Hav & horisont). Först Gain-värdet för var och en av noderna, följt av bandbredden och slutligen frekvensen (men bara för den högsta noden).

Till sist var det bas- och diskantfrekvenserna som skulle optimeras. Anders och jag var överens om att +0.5 dB i basen (brytfrekvens 100 Hz) och +0.45 dB i diskanten (brytfrekvens 8000 Hz) var det som öppnade upp den slutliga musikaliteten.

Nu sjunger Keltikarna som aldrig förr. Det kvittar vad jag laddar dem med - både digitalt och analogdigitalt - alla sorters genrer låter mer musikaliskt än någonsin.

Jag är supernöjd med att Anders ville dela med sig av sin musikaliska fingertoppskänsla.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Oct 28, 2015 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Riktigt kul, har bara pratat med Anders på telefon men intrycket jag fått är att det fortfarande finns en stor passion kvar trots alla år i branschen

Skönt att du är nöjd efter en så stor investering, nu är det bara att plöja skivor [THUMBS UP SIGN]

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Oct 29, 2015 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Hej DocKrall,

Kul att höra att det spelar på bra! Den där känslan av att kunna spela upp vilken musik som helst och allt bara låter rätt, det är oslagbart! Anders är verkligen toppen; trevlig, hjälpsam och kunnig.

Det känns fint, på något sätt, när man ser ditt system i din signatur. Det gamla möter det nya. Riktigt bra gjort av Linn att ha byggt en brygga från det gamla till det nya med Exakt. Sen att det finns olika åsikter om Exakt är kanske oundvikligt, men väldigt få hi-fi tillverkare åstadkommer det Linn har gjort.

Låt musiken flöda! :D


Top
   
PostPosted: Thu Oct 29, 2015 21:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Det är verkligen kul med ett intrimmat Exaktsystem bestående av nya och gamla Linnprylar. Eftersom jag har hört min kompis exaktdrivna Keltik har jag förstått vika fantastiska förutsättningar Keltik har. Men jag blir ändå häpen av hur bra det har blivit med Anders inställningar.

Jag kan verkligen rekommendera Anders expertis. Hans metod har lett till en prestandaförbättring som i pengar är svår att värdera. Även om jag skulle lägga ett par hundra tusen på bättre slutsteg och högtalare tror jag inte det skulle bli bättre än det som Anders har lyckats med.

Just nu lyssnar jag på Matthew E. White båda album "Big Inner" och "Fresh Blood". Det fina med att köpa vinylversionen är att man som en bonus kan ladda ner låtarna i wav-format. Ruggigt bra kvalitet på det nerladdade materialet.

Vad är det då för musik? Tänk dig en soulig J.J. Cale med en del Curtis Mayfield-känsla.

Tack för de trevliga kommentarerna, Pekka71 och DelNaja!

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 22:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Lite intressanta uppgraderingar har ägt rum: två dyrare och en synnerligen kostnadseffektiv.

Keel har åkt in och Kore har åkt till Holland. Quadraspirehyllor till samtliga apparater har monterats (Tack, Jonas för vägghylla, lån och inspiration). Viktigt att inte dra åt Quadraspirehyllorna - löst skall det sitta - då blir det liv i musiken.

I dagarna har jag dragit en 2,5 mm jordad installationskabel utan skarvar direkt från el-centralen till jordat el-uttag bredvid anläggningen. Två 16 A smältproppar från Svalander Audio sattes dels på berörd fas på huvudbrytaren och dels på den dedikerade stereofasen. Kostnad för allt inklusive 16 mm betongborr för håltagning, kabel, klammer, smältproppar, smörjmedel m.m. ca 2000:-

Resultatet: häpnadsväckande mycket mer musik ur anläggningen. Både vinyl och de digitala spåren sjunger med en grym pondus. Så jag kan verkligen rekommendera att dra separat jordad kabel till anläggningen.

Senaste musiknjutningen - Alicia Keys med "As I Am".

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Last edited by DocKrall on Wed Dec 23, 2015 23:16, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kul att det blev bra, har för mig att qudraspire hyllorna ska dras hårt med 3 ben varav det sista mindre hårt, sam bomulstyg mellan skiva och ben, har för mig att lejonklou har skrivit om detta

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 23:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Tack för tipset, Pekka! Jag skall omgående kolla in det. Och tack för tipset om Svalanders produkter. Tänk att dedikerad el-installation betyder så mycket för musiken.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Jag har testat att dra 3 ben hårt och 1 lite lösare och jag tycker att det är bättre än att dra alla 4 hårt.
Bäst tycker jag som dockrall skriver att alla 4 ska sitta löst.

Låter märkligt och man vill alltid dra åt dom hårdare för då tror man att det ska låta bättre.

/ Jonas


Top
   
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hur löst är löst i detta fall?
Gäller det samtliga distanser dvs även de mot golvet?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 24, 2015 12:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Löst utan att det glappar för då blir det inte bra. Även dom nedre distanserna mot golvet.

Kan inte förklara det bättre än så.

/ Jonas


Top
   
PostPosted: Fri Jun 01, 2018 23:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
https://drive.google.com/file/d/1jHLmOQ ... p=drivesdk
Kan bilden ses? Det är från nya huset. En danssäkrad installation.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 07:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
DocKrall wrote:
https://drive.google.com/file/d/1jHLmOQ ... p=drivesdk
Kan bilden ses? Det är från nya huset. En danssäkrad installation.
Grymt snyggt. Gillar verkligen LP-väggen. Blir alltid lite extra glad när man inte ser någon TV i samma rum. (Jag har tyvärr inte plats för TV någon annanstans än i vardagsrummet, så den får slåss med stereon om uppmärksamheten)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
DocKrall wrote:
https://drive.google.com/file/d/1jHLmOQ ... p=drivesdk
Kan bilden ses? Det är från nya huset. En danssäkrad installation.
Grymt snyggt. Gillar verkligen LP-väggen. Blir alltid lite extra glad när man inte ser någon TV i samma rum. (Jag har tyvärr inte plats för TV någon annanstans än i vardagsrummet, så den får slåss med stereon om uppmärksamheten)
Väldigt rent och prydligt. Själv har jag lyckan att bo så att vi har ett separat tv-rum på övervåningen och i umgängesdelen är det bara musikanläggningen. Visserligen har sambon hintat om att en liten tv skulle vara trevligt så man kan visa (semester-)bilder för vänner och bekanta och dessutom ha bättre ljud på YouTube-videor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Grymt snyggt. Gillar verkligen LP-väggen.
Medhåll "tumme upp"


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Medhåll !

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited