selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Thu Nov 01, 2012 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Hittade bilderna på mitt gamla LK-system. Jag tror att jag ska passa på att lägga upp lite bilder på mitt Kaber AV system innen det ev går ur tiden. Jag ska söder över i helgen och hämta ett par 212or, (ska dock köra parallellt ett tag med kaber).

Idag kör jag på

LP12 Ittok III
Ortofon Kontrapunkt A
T-cable
Lingo I
Trampolin
Cirkus

Unidisk 2.1 (på väg bort)
Majik DSI (Lånad)

Exotik DS

6100

Aktiva Kaber

Lite bilder kommer.

Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sat Nov 17, 2012 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sat Nov 17, 2012 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sun Nov 18, 2012 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det tog lite tid innan jag lyckades lägga upp bilderna på min anläggning. Det har hänt extremt mycket den senaste tiden och jag börjar känna mig lite vilsen i Hifi Djungeln.

Det hela började med att Roland lät mig låna hans Majik DSI, vilken fick mig att inse att det var dags att lämna cd-formatet. Inte för att jag tyckte att DSn var bättre än min Unidisk, men jag gillade verkligen DS-funktionaliteten i mitt lilla Knektsystem samt att radiofunktionen. I den vevan var jag även intresserad av att prova ett par andra högtalare, jag har haft mina Kabers i närmare 8 år tror jag och bytt ur precis allt annat flera gånger om. Har länge sneglat på stativare vilket jag kört med i olika tappningar inan jag blev kaberfrälst.

Jag fick kontakt med Jonas på forumet och köpte hans 212or och han fick min unidisk med i affären. Då mina Kabrar drivs aktivt med ett 6100 så har jag fått låna ett 2250 till 212orna av min vän Harald. Prallellt så har jag letat efter en egen DS, spelare och efter ett tag fick jag napp via Xanlin som ordnade en riktigt fin ADS-D till mig. Den kom i början på veckan och jag måste säga att det var ett mycket stort lyft från MDSI, efter en veckas tweekande av systemet så tycker jag att 212orna börjar spela riktigt bra.

Det jag vunnit mot Kaber är främst ett mycket mer detaljrikt mellanregister. Röster och akustiska instrument hör betydligt tydligare. Kaber har dock en mycket snärtigare bas och spelar som helhet mer kontrollerad. Detta tror jag till stor del beror på att Kabrarna är aktiva. Lagom till att jag lyckats bestämma mig för att behålla 212orna släpper min fru Hanna bomben....

Hon tycker att 212orna är bland det fulaste hon sett och vill helst inte ha dem i vårt hem... :cry: Efter lite hifi-mässig äktenskapsmedling så har vi kommit fram till att hon föredrar: :idea:

Golvhögtalare
Högtalare med träfanér
Högtalare utan ett stort silvrigt array.

Efter löfte om att ge Kaber en andra chans kopplade jag upp dem igår kväll (första gången med ADS) gav dem ett rejält testosterontillskott av min Melodik som jag knapt prövat innan. Det lät så fruktansvärt bra! :shock: Som helhet mycket bättre än 212orna, men jag tycker fortfarande att jämförelsen är orättvis. Och jag är nog inte bered att släppa 212orna än även om jag verkligen vill gå min fru till mötes och spela på Kaber över tiden.

Jag vill behålla 212orna och försöka få ut max av dem inan jag bestämmer mig helt. Jag har följande vägval som jag står inför.

Skaffa aktiva Chakra-kort och två kanaler till så jag får höra dem aktivt. (Billigast men inte så flexibelt när jag vill växla till Kaber)
och då driva dem med 6100 till arayen och typ 2100 till bas.

Köpa 2st 5125 med stereokort för att få höra vad dem går för.

Sälja 212orna och försöka få tag på ett par 242 i rosenut, eller 212or i rosenut. Kommer lägga ut en bytesannons.

Några förslag?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sun Nov 18, 2012 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det tog lite tid innan jag lyckades lägga upp bilderna på min anläggning. Det har hänt extremt mycket den senaste tiden och jag börjar känna mig lite vilsen i Hifi Djungeln.

Det hela började med att Roland lät mig låna hans Majik DSI, vilken fick mig att inse att det var dags att lämna cd-formatet. Inte för att jag tyckte att DSn var bättre än min Unidisk, men jag gillade verkligen DS-funktionaliteten i mitt lilla Knektsystem samt att radiofunktionen. I den vevan var jag även intresserad av att prova ett par andra högtalare, jag har haft mina Kabers i närmare 8 år tror jag och bytt ur precis allt annat flera gånger om. Har länge sneglat på stativare vilket jag kört med i olika tappningar inan jag blev kaberfrälst.

Jag fick kontakt med Jonas på forumet och köpte hans 212or och han fick min unidisk med i affären. Då mina Kabrar drivs aktivt med ett 6100 så har jag fått låna ett 2250 till 212orna av min vän Harald. Prallellt så har jag letat efter en egen DS, spelare och efter ett tag fick jag napp via Xanlin som ordnade en riktigt fin ADS-D till mig. Den kom i början på veckan och jag måste säga att det var ett mycket stort lyft från MDSI, efter en veckas tweekande av systemet så tycker jag att 212orna börjar spela riktigt bra.

Det jag vunnit mot Kaber är främst ett mycket mer detaljrikt mellanregister. Röster och akustiska instrument hör betydligt tydligare. Kaber har dock en mycket snärtigare bas och spelar som helhet mer kontrollerad. Detta tror jag till stor del beror på att Kabrarna är aktiva. Lagom till att jag lyckats bestämma mig för att behålla 212orna släpper min fru Hanna bomben....

Hon tycker att 212orna är bland det fulaste hon sett och vill helst inte ha dem i vårt hem... :cry: Efter lite hifi-mässig äktenskapsmedling så har vi kommit fram till att hon föredrar: :idea:

Golvhögtalare
Högtalare med träfanér
Högtalare utan ett stort silvrigt array.

Efter löfte om att ge Kaber en andra chans kopplade jag upp dem igår kväll (första gången med ADS) gav dem ett rejält testosterontillskott av min Melodik som jag knapt prövat innan. Det lät så fruktansvärt bra! :shock: Som helhet mycket bättre än 212orna, men jag tycker fortfarande att jämförelsen är orättvis. Och jag är nog inte bered att släppa 212orna än även om jag verkligen vill gå min fru till mötes och spela på Kaber över tiden.

Jag vill behålla 212orna och försöka få ut max av dem inan jag bestämmer mig helt. Jag har följande vägval som jag står inför.

Skaffa aktiva Chakra-kort och två kanaler till så jag får höra dem aktivt. (Billigast men inte så flexibelt när jag vill växla till Kaber)
och då driva dem med 6100 till arayen och typ 2100 till bas.

Köpa 2st 5125 med stereokort för att få höra vad dem går för.

Sälja 212orna och försöka få tag på ett par 242 i rosenut, eller 212or i rosenut. Kommer lägga ut en bytesannons.

Några förslag?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sun Nov 18, 2012 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Om du nu absolut vill ha 212:orna så är ju det givna rådet, byt fru ;-)

Men jag gissar att det inte är en av valmöjligheterna, så vad göra? Personligen skulle jag behålla Kaber och maxa resten så mycket det går. Och jag håller med frugan, 212:orna är faktiskt rätt phula, de har en låg WAF (wife acceptance factor) och personligen skulle jag nog snabbt tröttna på det klarare tydligare mellanregistret och börja sakna det där fundamentet och trycket som Kaber har. Men det är ju jag det, andra personer har givetvis sina preferenser och det är ju delvis avhängigt vilken typ av musik man lyssnar på och vad i musiken man tycker är viktigt.

Jag har själv högtalare som jag köpte 1978 och som jag inte har planer på att byta, däremot så har mängder med elektronik passerat under årens lopp och jag känner att det fortfarande finns mycket att hämta i de gamla högtalarna. Men Klimax är dyrt så det dröjer nog ett tag till :D

/ B

PS. Jag tycker din rigg ser mycket prydlig ut i sin helhet och placeringen av elektroniken på sidan är perfekt. När du sitter och lyssnar på musik har du inte grejorna som ett altare som pockar på uppmärksamhet utan du kan koncentrera dig på musiken. Snyggt!

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Mon Nov 19, 2012 04:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Lupus system har länge stått som min inre målbild för mig. Hur det än är så ska ögat ha sitt också. Kaber och LP12 är lättmöblerade:-)

Det verkar som fiskar har en bra inverkan på harmonin kring musik och ljud. Mest musikaliska i kombination med visuellt perfekta upplevelsen bjöd Erik på för länge sedan. Kaber,akvarium i vägg,LK1 och LP12 synligt,Kommer nog aldrig någonsin att överträffas!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kul med lite glada tillrop! Efter mycket letande efter ett par högtalare med högre WAF så har det fallit sig så att jag behållit Kaber (och fisken), har dock kittat upp dem med en Melodik och jag måste säga att resultatet är riktigt bra. Kaber och melodik spelar enl min mening i samma liga som Keltik. Sen Melodiken kom in tycker jag att allt har blivit ännu lite roligare. Saknar dock fortfarande en del detaljer som 212orna bjöd på men Kaber är in alles bättre med aktuell setup.

Nu går jag och när en dröm om att skaffa ett par långa RCA kablar och ställa slutsteget i mitten för att på så vis kunna byta till någon lite nättare möbel.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Wed Apr 29, 2015 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ja, jag har funderat ett tag på om det vore aktuellt att byta ut mina Keltik, men de får bli kvar ett tag till. Nästa steg blir en KDS/2, även om jag borde fokusera det tillbyggnaden så tänkte jag att det var dags att göra något med riggen. Ingen på forumet som gått samma väg?

Jag har själv inte hört uppgraderingen, men jag blir säkert nöjd.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Wed Apr 29, 2015 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
D tänker helt rätt, behåll Keltik o satsa på source first!
Jag har kört med uppgraderad DS nu två veckor och är väldigt nöjd. Mer flyt.


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Fri May 01, 2015 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kul att höra! Jag får avlägga en liten lägesrapport när jag fått DSen. Jag har även köpt en KK (jag sålde iväg min gamla men saknade den), min upplevelse är att den interna volymkontrollen blivit bättre med mjukvaruuppgraderingarna. Har du lyssnat på volymkontrollen i din DS/2 ?


Är du nöjd med nya tundra?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Fri May 01, 2015 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ska spela in DS innan jag testar volymen. Ja Tundra är kanon om man inte behöver effekten i Solo.


Top
   
 Post subject: Re: Lupus
PostPosted: Sat May 02, 2015 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det ska bli spännande att höra, antyder du att du saknar lite kraft till dina högtalare? Eller att du inte längre kan spela lika högt?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited