selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Feb 04, 2022 04:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hultin wrote:
"om jag kommer att behöva eller ens märka subben...."
Kom att tänka på detta system med Komri och två Melodik.


Attachments:
KM.jpg
KM.jpg [ 63.29 KiB | Viewed 8836 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Feb 06, 2022 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Så - efter några dagars lyssnande så har det nog satt sig.

Det var bastungt, mycket bastungt i början - och tyckte även att jag fick höja volymen lite mer för att få samma volym som med M140...trots samma specifikationer på papperet.

Kom sedan på att jag hade ställt upp subben lite mer (+3db) med mina M140 och när jag justerade ner det blev det betydligt bättre balans i ljudet. Så nog märks det om subben är där eller inte....

Har dragit ut dem lite längre i rummet och tycker att det låter riktigt bra nu. Ska njuta av det nu och låta det sätta sig.
Om ca 14 - 16 månader blir det nog nytt hus med eget lyssningsrum så det ska bli spännande att justera in det igen då....förutom alla andra saker som kommer med nytt hus (eget lyssningsrum till exempel).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Feb 06, 2022 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
MISOs är litet knepiga med placeringen, det lönar sig att investera några timmar där.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Apr 14, 2022 17:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Lite frustration emellanåt...
Har ju tidigare i tråden pratat om hörlurslyssningen, och kör med en Schiit Modi Multibit och Schiit Jotunheim som jag är nöjd med. Men det kliar ju alltid i fingrarna efter något "bättre".

Schiit audio har aviserat att man kan byta ut mjukvaran i Modin, men den har varit svår att få tag i... Men häromveckan kom ett mail från Schiit Europe om att den fanns i lager. Så jag beställde och den kom idag.

Men inser halvvägs in i installationen att det som står i min beställning, och på packsedeln INTE var samma sak som vad som faktiskt hade skickats...

De hade skickat firmware till en annan DAC istället.
Suck. Hade ju sett fram mot att ha lite lyssning i helgen med den "nya" Dacen, men får nöja mig med att det fortfarande låter bra, och den har ju inte blivit sämre...


Attachments:
IMG_0158.jpg
IMG_0158.jpg [ 366.7 KiB | Viewed 7888 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Apr 17, 2022 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Hultin wrote:
"om jag kommer att behöva eller ens märka subben...."
Kom att tänka på detta system med Komri och två Melodik.
Där vill man vara, tack Roland. Var är kortet taget?


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jan 04, 2023 12:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Inget nytt i systemet just nu, men i nästa vecka sker stomresningen och det nya huset tar form - på riktigt.
Lång process kan man lugnt påstå - och vi har inte exakt klart när vi får tillgång till huset - men någon gång i juni är rimligt :D

Nu är det många val att göra - men en sak jag vet är att det ska vara en egen strömmatning till hifirummet. Vet inte om det kommer att göra skillnad, men när vi ändå bygger så kan man ju passa på att göra det...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jan 04, 2023 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hultin wrote:
Om ca 14 - 16 månader blir det nog nytt hus med eget lyssningsrum så det ska bli spännande att justera in det igen då....förutom alla andra saker som kommer med nytt hus (eget lyssningsrum till exempel).
Grattis till nya huset. Men du är ganska naiv om du tror att du kan börja skruva på "stereon" det första du gör, det finns massor med annat att fixa i ett nytt hus :D Det gör det även i ett gammalt hus kan jag berätta...

Se till att du får en fast lina från routern till lyssningsrummet förresten - och till övriga rum där du tänker dig en DSM.

Att planera för det trådlösa är inte heller dumt, vi har några ubiquiti-"tallrikar" på strategiska platser och de ska ju matas med trådat med strömförsörjning. Glöm inte trädgården.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 05, 2023 10:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Finns massor som jag och hustrun ska planera för - kakel, klinker, färg på väggarna etc. (fast det mesta av det gör hustrun och jag säger i princip ja eller nej...).

Kommer att vara dubbla nätverksuttag i alla sovrum, och i köket. I vardagsrummet är det 2*2 och samma sak i allrummet på övervåningen. Har inte planerat för att dra i taket för ubiquiti-tallrikarna (bra ordval förresten) men det kanske man skulle tänka på nu....
I skrubben kommer det att sitta en Unifi Dreammachine Pro och switchar, där en av dem kan mata POE. Alla uttag i huset kommer inte att behöva POE men tänker det till acesspunkterna och kamerorna som ska sitta utvändigt (3 st + ringklockan).

Vi har två förråd på tomten som finns kvar sedan tidigare och till dem kommer det att gå el och trådat nätverk. Känns som att det är lika bra att dra det när vi ändå håller på.... :)

Grejer att göra - jo...det är lite pyssel med det gamla huset nu som ska fräschas upp inför försäljning...

Men - jag ser mycket fram emot att få ett eget rum för grejerna. Kanske även rigga en enklare rigg i något av allrummen.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 05, 2023 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bra där! Det gäller att tänka efter - före.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Jan 14, 2023 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Så här såg det ut i fredags morse…..
Attachment:
E8225383-D5CA-4715-AD37-985490B9D02D.jpeg
E8225383-D5CA-4715-AD37-985490B9D02D.jpeg [ 417.28 KiB | Viewed 4297 times ]


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Feb 03, 2023 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Och så här ser det ut förra helgen på bygget.
Nu känns det som att det inte händer så värst mycket mer på utsidan, utan det är mer på insidan de jobbar på. Typ 4 månader nu tills det ska vara klart :D


Attachments:
Bild1.jpg
Bild1.jpg [ 1015.11 KiB | Viewed 4059 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Feb 03, 2023 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Prydligt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Feb 13, 2023 11:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Besökte det i förra veckan med bygginspektören, och det är inte så mycket som hade hänt där inne då. Åtminstone inte som syns, men ska dit i eftermiddag och prata innerväggar - och mer bestämt den innervägg som ska gå mellan vardagsrum och mitt lyssningsrum (som kallas sovrum 2) på ritningen.

Tanken är att det ska vara en vägg som är mer isolerad än de övriga - men frågan är om man ska göra den dubbelt så tjock som de andra, med en luftspalt emellan eller om man satsar på att dämpa den på annat sätt.

Ni andra som byggt nytt - hur har ni resonerat?


Attachments:
Entreplan.JPG
Entreplan.JPG [ 63.57 KiB | Viewed 3853 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Feb 17, 2023 09:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag pratar på - det kanske är dt som är meningen med den egna medlemstråden?

Nåväl - de gör en vanlig vägg enligt konstens alla regler, men de lägger på ett lager konstruktionsplywood på vardera sidan för att göra den stabilare. Sedan gör de även en lösning för att försöka dämpa övergång/överhörning i bjälklaget. Vi får se vad det ger - känns som att vi försöker dämpa det vi kan.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Feb 17, 2023 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, en skiva konstruktionsplywood bakom gipsskivan bidrar till att styva upp en vanlig regelvägg. Det hjälper inte minst till för att hålla kvar mer basenergi i lyssningsrummet. Du kan nog hitta mer på nätet som inspiration för att styva upp regelväggar med extra skivor. Det blir dessutom enklare/hållbarare att hänga upp saker på väggen.

Jag tolkar dina ritningar som att underlaget till golvet är en cementplatta. Det ska i så fall inte behöva vara så känsligt för ljudstörningar. Vilket bjälklag vill du försöka dämpa överhörning i - taket? Ordentligt med isolermaterial i regelväggen och bjälklaget hjälper också ljudisoleringen.

Hur mycket har du tänkt att du ska kunna dra på i lyssningsrummet utan att störa vardagsrummet? Även dörren till lyssningsrummet behöver kanske lite tankar kring ljudisolering?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited