selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 07, 2018 17:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Jag har tagit fram ett bord speciellt avsett för skivspelare, enligt den beprövade devisen ”lätt och styv”. Jag kallar bordet för Isola, läs mer på https://www.hifistands.com

Under mars månad så gäller ett introduktionserbjudande för Selleri-medlemmar, ange SELLERI15 för att få 15% rabatt!

Om man vill låna hem ett bord för att testa innan köp så går det bra, kontakta mig i så fall (förutsätter nästan att man hämtar hos mig, jag bor strax söder om Stockholm).

På bilderna på sajten är granskivan lackad, vilket inte stämmer längre. Skivan är svartbetsad, se bild.


Attachments:
036FDEA9-7A9C-4A56-9717-6E206A274800.jpeg
036FDEA9-7A9C-4A56-9717-6E206A274800.jpeg [ 1.65 MiB | Viewed 4828 times ]
Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2018 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Inte helt olikt detta:

NOKTable


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2018 22:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Stämmer! Som i sin tur är väldigt likt Archidee-bordet som fanns för länge sen (80-talet?). För min del är det ingen slump, jag gjorde flera prototyper med bland annat en modell med ”sluten” design (a la Audiotechs bord) och denna ”öppna” design lät bäst.
Några skillnader finns ju dock, mitt bord är gjort av smalare fyrkantsrör och har skiva av gran istället för mdf.

Jag skulle tro att jag påbörjade processen med mitt bord innan ThomasOK (på Lejonklou-forumet) påbörjade sin process, jag har inte haft särskilt bråttom bara. När jag såg tråden om hans nya bord (http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3414) så skapade jag dagen efter en tråd här på selleri (viewtopic.php?f=6&t=11041&p=99291#p99291) där jag visade min prototyp, till viss del för att kunna undvika såna här diskussioner :)

Hoppas detta klargör.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 09, 2018 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
För dyrt. Det är trots allt bara några ihopsvetsade fyrkantrör med en granskiva på. Ett Ikea LACK kostar 99:-...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Lemmy wrote:
Stämmer! Som i sin tur är väldigt likt Archidee-bordet som fanns för länge sen (80-talet?). För min del är det ingen slump, jag gjorde flera prototyper med bland annat en modell med ”sluten” design (a la Audiotechs bord) och denna ”öppna” design lät bäst.
Några skillnader finns ju dock, mitt bord är gjort av smalare fyrkantsrör och har skiva av gran istället för mdf.

Jag skulle tro att jag påbörjade processen med mitt bord innan ThomasOK (på Lejonklou-forumet) påbörjade sin process, jag har inte haft särskilt bråttom bara. När jag såg tråden om hans nya bord (http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3414) så skapade jag dagen efter en tråd här på selleri (viewtopic.php?f=6&t=11041&p=99291#p99291) där jag visade min prototyp, till viss del för att kunna undvika såna här diskussioner :)

Hoppas detta klargör.
Tack för klargörandet, jag tar båda era bord som en utveckling av Archidee.
Kul att du gör det, har du provat skillnaden mellan gran och MDF? Gran fungerar mycket bra till Harmonihyllan.
Jag tycker verkligen inte att det går att gnälla på priset. Små serier och bra finish är inte gratis. Lycka till.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 09:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Bill50x wrote:
För dyrt. Det är trots allt bara några ihopsvetsade fyrkantrör med en granskiva på. Ett Ikea LACK kostar 99:-...

/ B
Ja det är klart, jämför man med Ikea så är ju allt annat dyrt :)
Tänk som Erik istället:
Erik wrote:
Jag tycker verkligen inte att det går att gnälla på priset. Små serier och bra finish är inte gratis. Lycka till.
Stålramen är tillverkad för hand av en metallverkstad som sedan kör iväg ramen till lackeringsfirman för lack. Granskivan sätts (efter att trät legat och torkat några veckor) ihop stav för stav och limmas av en finsnickare som också kapar, hyvlar, slipar, betsar och oljar i flera lager. Bara i tillverkningen är det alltså tre andra företag inblandande som måste tjäna pengar på det de gör. Allt detta sker självklart i Sverige (i min närort), i väldigt små serier. Sen vill ju jag ha en liten slant över också, jag gör det ju inte enbart för att det är roligt :)
Så tvärtom är bordet alldeles för billigt i dagsläget.
Erik wrote:
Tack för klargörandet, jag tar båda era bord som en utveckling av Archidee.
Kul att du gör det, har du provat skillnaden mellan gran och MDF? Gran fungerar mycket bra till Harmonihyllan.
Ja, jag var länge inne på att jag skulle använda mdf, men när jag provade gran så var det klart bättre.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 10:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Justja, sen är ju spikesen specialtillverkade av en annan firma också (svårt att få tag på spikes i M6), bara där spräcker du nog budgeten på 99kr per bord Bill :)


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 11:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Helt klart intressant produkt!
Priset är ju mindre än hälften av vad NOKTable går på via ÅF i europa...
Saknar mått i beskrivningen av den, kanske bara jag som är petig med att saker ska rymmas hemma ;)


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag tycker priset är absolut ok, om prestandan är i klass med Archidee eller NOK-Table. Tyvärr har jag inte plats för ett separat golvstående bord i dagens läge. Har även testat runt med olika tilläggsskivor ovanpå mitt Quadraspire rack, MDF är inte roligt...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Säger som grannens revisor sa om deras verksamheter :
" Bara för att du ger bort köttet så behöver inte din fru massera gratis "

Tveka inte att ta bra betalt för fina produkter som dessutom har hög kvalité och låter bra.....
snyggt jobbat !

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Jag tycker verkligen inte att det är dyrt, jämför med t ex priserna på Tonlägets Harmonihylla. Men det som är avgörande för prisvärdheten är ju prestandan, vore intressant med en oberoende recension. Önskar lycka till i allla fall, hoppas och tror att det låter bra. Själv är jag tvungen att ha vägghylla.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
stefan wrote:
Jag tycker verkligen inte att det är dyrt, jämför med t ex priserna på Tonlägets Harmonihylla. Men det som är avgörande för prisvärdheten är ju prestandan, vore intressant med en oberoende recension. Önskar lycka till i allla fall, hoppas och tror att det låter bra. Själv är jag tvungen att ha vägghylla.
Samma här, vägghylla, annars hade jag blivit nyfiken. Stämmer in i kören, tycker inte heller det är speciellt dyrt, speciellt inte om man lagt ner massor med tid på att testa sig fram.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat Mar 10, 2018 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Vad kul att det verkar finnas ett intresse!
Maffe wrote:
Saknar mått i beskrivningen av den, kanske bara jag som är petig med att saker ska rymmas hemma ;)
Ja se där, det hade jag ju glömt. Har lagt in mått på hemsidan nu:

Dimensions (width x depth x height):
Frame: 43cm/16.9in x 33,5cm/13.2in x 40cm/15.7in
Shelf: 44cm/17.3in x 34,5cm/13.6in x 1,5cm/0.6in
Approx. total height including spikes: 46cm/18.1in


Top
   
PostPosted: Mon Mar 19, 2018 05:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Svart är snyggt men finns vilja att titta på olika färger? Typ vit?


Top
   
PostPosted: Mon Mar 19, 2018 09:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Jag har tänkt mig en färg för att hålla allt så enkelt som möjligt, då kan även slutpriset hållas lägre. Skulle du vilja ha vit ram och vit skiva alltså?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited