selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Var och såg nämnda film igår och säger bara Wow. Att den var i 3 D gjorde ju sitt med allt vad det innebär men hela storyn var bra. Har sett 3 D film tidigare det var Ice Age så jag var väl inte helt främmande för just 3D men jag kan verkligen rekommendera Avatar. Den är lång över två timmar men tiden bara flyter iväg.

Helt klart bland den bästa film jag sett.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 13:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bästa film? Oj! :)

Jag tyckte den var riktigt bra även om den inte är nyskapande - det är Pocahontas in space kan man säga :) Eller för den delen Dansar med vargar.

Skulle vilja se den utan 3D nån gång. Efter ett tag glömde man liksom bort det där med 3D-grejen och då kändes det som den lika gärna kunde ha setts i 2D.


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 15:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Jag måste oxå säga att Avatar i 3D är en av de häftigaste och mest involverande filmupplevelserna jag haft hittils. Fast nu när det gått ett tag så kanske inte filmen riktigt hör till de mest fantastiska men som upplevelse och som förstärkning av "jag är med" känslan gör 3D verkligen massor...klart läckert! Har inte heller kunnat låta bli att undra hur det kommer att bli med lite slipande av tekniken under kommande år...

En annan sak gällande Avatar, det är verkligen lite olika kommentarer som funnits att läsa på webben om hur besökarna på biograferna upplevt filmen. Hur mycke skiljer det mellan olika biografer gällande hur väl de lyckats implementera den nya tekniken...? Jag tycker det var helt fantastiskt i Piteå! Men då lämnar vi diskussioner om ljud utanför...;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Ayn wrote:
Bästa film? Oj! :)

Jag tyckte den var riktigt bra även om den inte är nyskapande - det är Pocahontas in space kan man säga :) Eller för den delen Dansar med vargar.

Skulle vilja se den utan 3D nån gång. Efter ett tag glömde man liksom bort det där med 3D-grejen och då kändes det som den lika gärna kunde ha setts i 2D.
Det kan ju vara det faktum att den gick just i 3 D som gjorde upplevelsen så stark. Jag kopplade av och "levde med" i filmen. Det hela var lite lustigt. Det handlar om framtiden och om att exploatera en planet. På denna planet bor det ett folkslag som tycker att eller snarare lever enligt devisen att allt i naturen har ett liv och att dom hämtar kraften från ett träd bla. Dom inser att allt levande har ett värde och så vidare. Mot detta skall ställas att det finns människor som vill ha del av det som finns på planeten. För att ta tillvara på ngn naturtillgång har människorna sänt dit soldater som har den senaste tekniken med datorer och allt. Det blir en konfrontation eller om ni så vill krig om resursen som finns på planeten.

Jag ser det lite som att datorer och maskiner har ingen själ eller utan dom finns endast för att göra saker som dom är programmerade till att göra. Soldaterna har ett väldigt övertag rent taktiskt med vapen och allt medan varelserna har pil och båge. Dom har vidare lite andra saker i sin tjänst som flygande drakar osv. Det blir till en kamp mellan det ursprungliga och naturliga och det som finns i framtiden.

Vet inte om det förklarar ngt men det var och är så jag ser på saken. Till saken hör ju även att det var varelserna som till slut vann striden.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Peter 18 wrote:
Det kan ju vara det faktum att den gick just i 3 D som gjorde upplevelsen så stark. Jag kopplade av och "levde med" i filmen. Det hela var lite lustigt. Det handlar om framtiden och om att exploatera en planet. På denna planet bor det ett folkslag som tycker att eller snarare lever enligt devisen att allt i naturen har ett liv och att dom hämtar kraften från ett träd bla. Dom inser att allt levande har ett värde och så vidare. Mot detta skall ställas att det finns människor som vill ha del av det som finns på planeten. För att ta tillvara på ngn naturtillgång har människorna sänt dit soldater som har den senaste tekniken med datorer och allt. Det blir en konfrontation eller om ni så vill krig om resursen som finns på planeten.

Jag ser det lite som att datorer och maskiner har ingen själ eller utan dom finns endast för att göra saker som dom är programmerade till att göra. Soldaterna har ett väldigt övertag rent taktiskt med vapen och allt medan varelserna har pil och båge. Dom har vidare lite andra saker i sin tjänst som flygande drakar osv. Det blir till en kamp mellan det ursprungliga och naturliga och det som finns i framtiden.

Vet inte om det förklarar ngt men det var och är så jag ser på saken. Till saken hör ju även att det var varelserna som till slut vann striden.
Ja, det här var ju ett inlägg man inte borde ha läst... jag har ju inte sett filmen än.
Peter 18, det hade ju varit bra om du skrivit *SPOILERVARNING* eller liknande innan ditt inlägg :(

Jag uppskattar dina tankar om filmens budskap och tar gärna en funderare om dem när rätt tid inkommer, men man borde få en chans att sluta läsa om du hade tänkt berätta detaljer om filmen, för att inte tala om hur den slutar!


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Det finns väll ändå ingen som tror att de onda maskinerna kommer att vinna även om man inte sett filmen?
jag har svårt att se texten ovan som en spoiler...


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Mrdn wrote:
Det finns väll ändå ingen som tror att de onda maskinerna kommer att vinna även om man inte sett filmen?
jag har svårt att se texten ovan som en spoiler...
Kanske det, men hur som helst är det omtänksamt mot oss andra att åtminstone varna för ev. spoilers om man har tänkt att avslöja hur en film slutar, hur "självklart" slutet än må tyckas vara.


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
DelNaja wrote:
Peter 18 wrote:
Det kan ju vara det faktum att den gick just i 3 D som gjorde upplevelsen så stark. Jag kopplade av och "levde med" i filmen. Det hela var lite lustigt. Det handlar om framtiden och om att exploatera en planet. På denna planet bor det ett folkslag som tycker att eller snarare lever enligt devisen att allt i naturen har ett liv och att dom hämtar kraften från ett träd bla. Dom inser att allt levande har ett värde och så vidare. Mot detta skall ställas att det finns människor som vill ha del av det som finns på planeten. För att ta tillvara på ngn naturtillgång har människorna sänt dit soldater som har den senaste tekniken med datorer och allt. Det blir en konfrontation eller om ni så vill krig om resursen som finns på planeten.

Jag ser det lite som att datorer och maskiner har ingen själ eller utan dom finns endast för att göra saker som dom är programmerade till att göra. Soldaterna har ett väldigt övertag rent taktiskt med vapen och allt medan varelserna har pil och båge. Dom har vidare lite andra saker i sin tjänst som flygande drakar osv. Det blir till en kamp mellan det ursprungliga och naturliga och det som finns i framtiden.

Vet inte om det förklarar ngt men det var och är så jag ser på saken. Till saken hör ju även att det var varelserna som till slut vann striden.
Ja, det här var ju ett inlägg man inte borde ha läst... jag har ju inte sett filmen än.
Peter 18, det hade ju varit bra om du skrivit *SPOILERVARNING* eller liknande innan ditt inlägg :(

Jag uppskattar dina tankar om filmens budskap och tar gärna en funderare om dem när rätt tid inkommer, men man borde få en chans att sluta läsa om du hade tänkt berätta detaljer om filmen, för att inte tala om hur den slutar!
Ok. Tänkte inte på det. Sorry. Skall inte upprepas !!

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Ursäkten godtas och uppskattas!
Hur som helst så ser jag verkligen fram emot att få se filmen! Efter det ska jag läsa dina tankar igen med ett förnyat intresse :)


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag förstår inte alla som är så imponerade av filmen, själv lämnades jag oberörd och besviken. Tycker jag har sett samma story 100 ggr tidigare och i 99 av de fallen har jag blivit mer engagerad i filmen.

Visst är animationerna imponerade och idag är det ibland närmast omöjligt att skilja animation och verklighet åt. Men det räddar inte filmen. I mycket kan man jämföra med musik och musikåtergivning; visst är ljudet i dyr amerikansk hifi imponerande men tyvärr är musiken allt som oftast inte särskillt engagerande...


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Sun Feb 21, 2010 03:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Var och såg den ikväll, bra story och riktigt häftig upplevelse med 3D-tekniken. Den användes ju i lite varierande grad på olika ställen i filmen. Man undrar ju om det går att på något sätt med datorkraft bearbeta "gamla filmer" och lägga på "3D-effekter" i efterhand? (Kanske inte nu men om några år... Star Wars i 3D - mums... :D )

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Sun Feb 21, 2010 12:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Linncredible wrote:
Man undrar ju om det går att på något sätt med datorkraft bearbeta "gamla filmer" och lägga på "3D-effekter" i efterhand? (Kanske inte nu men om några år... Star Wars i 3D - mums... :D )
Ssshhh! Ge inte George Lucas en ursäkt att krama ur ytterligare lite mer pengar från SW-filmerna! :|


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Sun Feb 21, 2010 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Ssshhh! Ge inte George Lucas en ursäkt att krama ur ytterligare lite mer pengar från SW-filmerna! :|


Vad kan ha kommit so far sen jag var och såg första Star Wars på Rigoletto i Stockholm 1977? Kan det vara:

Originalfilmerna
VHS
VHS-box
Laserdisc
DVD
Nya versionerna av filmerna
DVD
DVD-box
Blue ray

Säkerligen ett antal ytterligare varianter som jag missat (+alla nytillskott i form av nya filmer och tv-serier etc). När jag ser hur stort Star Wars är hos brorsbarnen som ö h t inte ens har sett filmerna (för små: 3 och 5 år) och hur mycket Star Wars-lego jag har köpt i julklapp etc senaste åren så blir nog slutsatsen att Jojje-mannen kommer att krama på i många år till. För min del helt ok. Fast jag förstår vad du menar... :wink: . Ursäkta OT.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Sun Feb 21, 2010 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
...Star Wars i 3D - mums... :D
Jag läste nånstans att George Lucas redan har funderat på detta :)


Top
   
 Post subject: Re: Avatar i 3 D
PostPosted: Mon Mar 22, 2010 02:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Var o såg på Avatar 3D ikväll och... oj oj oj.
Kan bara instämma med föregående talare (i plural) om att det var en makalös filmupplevelse!

Detta måste IMHO vara rent filmtekniskt ett liknande språng som när Matrix kom, ja mer därtill dessutom. 3D effekten är OTROLIGT närvaroskapande, åtminstone för mig! Man "lever in" i filmen på ett helt unikt sätt, precis som Peter 18 skrev (tack Peter 18 förresten för dina tankar om filmen, nu när jag sett filmen har jag glädje av dem).

Det verkar dock som att alla inte upplever effekten lika starkt eller ens på ett bra sätt. En kompis tyckte att 3D effekten var rörig och fick inte ut alls så mycket av det som man kanske önskat. Skillnad i syn/hur man ser, kanske?

Det här är en film som det är svårt att beskriva upplevelsen av.
Eller för att citera en redan nämnd film:
"Unfortunately, no one can be told what the Matrix is.
You have to see it for yourself." :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited