selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Dec 25, 2008 22:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Inspirerad av Lejonklous utmärkta tråd från förra året skapar jag en likadan för 2008.

Så, vilka filmer vill ni framhålla från filmåret 2008? Inte nödvändigtvis filmer som gjorts 2008, utan det kan lika gärna handla om filmer som ni sett 2008 även om de kom tidigare.

Mina två spontana favoriter från 2008:
  • The Dark Knight är så given att det känns överflödigt. Ja, den är väldigt hajpad, men jag tycker den förtjänar det. Makalös rollprestation av den framlidne Heath Ledger, även om det ju är en tacksam roll att spela ut i.
  • Wall-E. Pixars filmer går på sätt och vis ofta lite på tomgång - de gör aldrig en dålig film, å andra sidan kan man formeln efter ett tag. Wall-E är väl egentligen inte något stort undantag om man ser krasst på det, men det är så extremt välgjort att det inte går att värja sig. :)
Två övriga favoriter som jag sett under det gångna som jag gärna lyfter fram:
  • Bloody Sunday såg jag efter rekommendation här på forumet. Mycket stark film om händelserna vid protestmarschen i Londonderry (Irland) 1972.
  • Into the Wild, om en kille i USA som lämnar hemmet för att se USA och bege sig mot Alaska för att uppleva vildmarken. Tragisk, och killen kan inte direkt ses som ett föredöme, men mycket vackert foto och en varm film hursomhelst.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 13:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Måste hålla med om att Dark Knight var bra!

En annan film som jag tyckte var riktigt bra är:
There will be blood!
Som i maklig takt visar upp dom mindre vackra sidorna av människans natur....

Som liten outsider måste jag nämna
Death race
Varken djup eller särskilt genomtänkt, utan mest bara skön menlös motormayhem, vilket alla kan må bra av ibland!

/A


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
I´m Not There (om Dylan) är väl från 2007 men minns jag fel om jag tror den gick upp i Sverige 2008?

I vilket fall en lysande film!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Vill pusha lite extra för musikalfilmen Mamma Mia. Är öht svag för musikaler. Ska sanningen fram så såg jag den faktiskt två gånger.Andra gången var i en mindre salong än vid det tidigare tillfället. Upplevde att ljudet gjorde sig bättre i den lilla salongen. Vad det nu berodde på ... :P

Kom på en annan bra film men är lite osäker på om den kom 2008 eller inte. I vilket fall som helst var det "Liftarens Guide till Galaxen" från Douglas Adams böcker. Läste böckerna under min studie tid i Lund och det var skoj att se dom filmatiserade ...

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Peter 18 wrote:
Vill pusha lite extra för musikalfilmen Mamma Mia. Är öht svag för musikaler. Ska sanningen fram så såg jag den faktiskt två gånger.Andra gången var i en mindre salong än vid det tidigare tillfället. Upplevde att ljudet gjorde sig bättre i den lilla salongen. Vad det nu berodde på ... :P
Har också sett filmen två gånger. Första gången i en stooor biosalong, andra gången hemma genom en gammal Pioneer tjock-tv.

Helt klart, filmen ska ses på bio. Med mycket folk som sjunger, klappar händerna, skrattar och följer med. Handlingen är rätt tunn, ljudet sisådär men det visuella är mycket trevligt i storformat!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Dec 29, 2008 01:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Mitt bidrag till årets film är Into the wild (som någon redan nämnt). Riktigt fin och rörande film!
Utöver denna så såg jag många andra bra filmer, men ingen som fastnade lika hårt som den.

En annan film som också var riktigt bra var The Fall, fast den är från 2006. Riktigt bra film. Gillade man Pans Labyrint bör man se denna!


Top
   
PostPosted: Mon Dec 29, 2008 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Älskade Into the Wild!

Älskade även No Country for Old Men!

På listan över filmer att se inom kort står Dark Knight, I'm not there och There Will be Blood.

Wall-E var tyvärr den sämsta film jag såg detta år. Kunde knappt se den till slut. Smaken är verkligen forskjellig!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Måste sälla mig till öviga med:

Into the wild
No country for old men
Juno


Tack för tipset om Dark Knight, kommer att ses inom kort.

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 14:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kunde ju inte med Dark Knight riktigt men här är tre favoriter jag sett under 2008:

De barbariska invasionerna
Breakfast on Pluto
Rocket Post (http://www.imdb.com/title/tt0337708/)

Rekomenderas varmt!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 01, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
En bra thriller är The Alphabet Killer. Snyggt filmad och har ett visst psykologiskt perspektiv.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 06, 2009 18:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
No Country for Old Men var hygglig men jag har inte riktigt fattat vad som gjorde den så otroligt kritikerrosad och överöst med Oscar. Men som sagt, inte för att det var något fel på den :)


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 00:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kanske var No Country for Old Men precis lagom på många sätt för kritiker o Oscarsjury. Kan bara hålla med dig Ayn.

En annan film som verkligen VAR stark, läskig och gripande tycker jag var "Der untergang" - Undergången. Utspelar sig i Berlin månadsskiftet april-maj 1945 runt tredje rikets topp så handlingen är inte direkt okänd men starkt skådespeleri och grym filmatisering gör den bara så sevärd ändå.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 00:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, Der Untergang är en fantastisk film! Bruno Ganz som spelar Hitler är helt suverän, kan inte ha varit lätt att gå in och bli Hitler så till den grad som han gör i filmen.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 14:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Här kommer jag med mina udda filmsmaker ;)

Jag är en gammal Disneyälskare sen födsel, och har ratat dom lite sen de helt bytte till cgi animerade filmer. Som tur är så finns det några bra cgi filmer också!

Så här kommer mina bidrag: Kung fu Panda!

You Don't Mess with the Zohan - Aldrig skrattat så mycket som jag gjorde när jag såg den här filmen. Adam Sandler har lyckats igen!

Indinana Jones - And the kingdom of the crystal skull - En lite annorlunda Indiana Jones film. Men ändå ganska bra!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
No Country For Old Men må kanske tilltala en bredare publik än deras tidigare filmer men för mig seglar den rakt upp i toppen som bland de allra bästa Coens har gjort. Mindre dialog än normalt, ingen musik alls (tänkte ni på det?) utan en slags talande tystnad, enbart vinden. Återstår att se om den håller för lika många visningar som t ex Fargo. Hur som helst, filmkonst på högsta nivå och för mig årets bästa.

Det kanske var sent 2007 jag såg den på bio men en film jag varmt vill rekommendera är Lust, Caution av Ang Lee.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited