selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Mama Mia
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Är man som jag svag för musikaler så är Mama Mia given . Har CD:n med den svenska versionen och nu kommer filmen som är på engelska. Behöver jag nämna att jag redan har beställt soundtracket från CDON. Leverans motses under kommande vecka !!

Återkommer med recension av skivan och när jag sett filmen ...

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Vill rätta till min stavning. Både skivan och filmen heter naturligtvis Mamma Mia och ingenting annat.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 12, 2008 18:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Jag svårt att förstå meningen med soundtracket, och även filmen. Är det inte bättre att köpa Abbas skivor direkt, än att köpa ett soundtrack, som är en skiva med covers?

Men det kanske bara är jag som är udda...

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 14, 2008 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Enligt Björn o Benny är musikerna 25 år bättre på att lira låtarna,
vilket faktiskt hörs i filmen. Sedan slipper man den makalösa manickens
tragiska söndermixning av låtarna. Det enda som skulle toppa detta vore att ha originaltanterna som sjunger också.

Jag har sett både musikalen (på svenska) och nu filmen. Det är en klassiker.
Det kommer förbli en klassiker och förhoppningsvis kommer det komma "manus" för besökarna och lite jippoartade visningar som med Rocky Horror Picture Show.

:)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 14, 2008 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Ser fram emot att se filmen när den kommer till stan.
Orsaken till att jag köpte soundtracket var just det att det låter 25 resor bättre än ABBA´s original låtar gör. Soundtracket innehåller vidare en story dvs en historia som löper genom hela CD:n. Låt vara att den är lite tunn ibland men det är trots allt fortfarande en story.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Mamma Mia
PostPosted: Sat Aug 02, 2008 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har nu varit och sett musikalen. Och jag blev inte besviken kan jag säga. Jag hade stora förväntningar som visade att det trots allt var en bra musikalfilm. Den enda anmärkningen jag har är väl att det var lite för mkt som hände i filmen och det var hela tiden. Tempot var mao uppskruvat och det gällde att ha korpgluggarna öppna för att hänga med. :wink:

Vad gäller musiken blev jag inte besviken. Fast det är konstigt en del låtar hade en helt annan handling än vad jag hade i min hjärna. Tänker speciellt på låten " Slipping throu my fingers" Den bild jag hade i skallen var att det var en liten tjej som går till skolan med en ryggsäck och vinkas hejdå av sin mamma. I filmen var det musik till en helt annan scen.

Dock summa summarum : Rekommenderas varmt för älskare av musikaler samt ABBAS musik.

Håller helt med Fredrik och hoppas att det blir en klassiker. Avslutningsvis vill jag säga att jag är grymt avis att du såg musikalen live och på svenska . :(

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Mamma Mia
PostPosted: Sat Aug 02, 2008 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har nu varit och sett musikalen. Och jag blev inte besviken kan jag säga. Jag hade stora förväntningar som visade att det trots allt var en bra musikalfilm. Den enda anmärkningen jag har är väl att det var lite för mkt som hände i filmen och det var hela tiden. Tempot var mao uppskruvat och det gällde att ha korpgluggarna öppna för att hänga med. :wink:

Vad gäller musiken blev jag inte besviken. Fast det är konstigt en del låtar hade en helt annan handling än vad jag hade i min hjärna. Tänker speciellt på låten " Slipping throu my fingers" Den bild jag hade i skallen var att det var en liten tjej som går till skolan med en ryggsäck och vinkas hejdå av sin mamma. I filmen var det musik till en helt annan scen.

Dock summa summarum : Rekommenderas varmt för älskare av musikaler samt ABBAS musik.

Håller helt med Fredrik och hoppas att det blir en klassiker. Avslutningsvis vill jag säga att jag är grymt avis att du såg musikalen live och på svenska . :(

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 24, 2008 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Såg filmen för en vecka sedan och den är bättre än vad jag hade förväntat mig. En trevlig feel good musikal. Tror det blir att köpa soundtracket :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 12:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Sedan slipper man den makalösa manickens
tragiska söndermixning av låtarna.
Det är ju ett gott argument. Jag köpte en gång 'ABBA Gold', men just på grund av den förskräckliga ljudkvaliten kunde jag inte lyssna på den, så den blev inbytt i begagnataffären.

Drömmen vore väl en 'unplugged' version med originalsättningen, inspelad av Opus 3. Stor chans att det händer...

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Bra film! Dock: Bara jag som tycker att de kunde valt mindre kända och snygga skådisar som faktiskt kunde sjunga riktigt bra istället? När det bara var komp och kör så var det skitbra musik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 30, 2008 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Kan rekommendera soundtracket !! :lol:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 30, 2008 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Sjunger de bättre där? ;) Skämt åsido, jag ska definitivt köpta soundtracket, och dvd:n. I det stora hela var ju filmen mycket bra!


Top
   
 Post subject: Re: Mama Mia
PostPosted: Fri Sep 12, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har kommit ihop mig med en del arbetskamrater. Jag hävdar att det är playback och att det är andra artister som sjunger i filmen än skådespelarna. Är det rätt eller fel ?? Är det ngn som vet ?

Såg ngn intervju med Benny Andersson där han sa att Meryll Streep faktiskt sjöng på DVD:n i ngn låt.

Är nästan 100 på att det är playback men det hade varit skoj om ngn kunde bekräfta. Har nästan blivit ovän med en del jobbar kompisar och sedan slätat över det hela med att säga : Att jag är osäker. :oops:

Lite input hade varit trevligt :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Mama Mia
PostPosted: Fri Sep 12, 2008 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Peter 18 wrote:
Har kommit ihop mig med en del arbetskamrater. Jag hävdar att det är playback och att det är andra artister som sjunger i filmen än skådespelarna. Är det rätt eller fel ?? Är det ngn som vet ?

Såg ngn intervju med Benny Andersson där han sa att Meryll Streep faktiskt sjöng på DVD:n i ngn låt.

Är nästan 100 på att det är playback men det hade varit skoj om ngn kunde bekräfta. Har nästan blivit ovän med en del jobbar kompisar och sedan slätat över det hela med att säga : Att jag är osäker. :oops:

Lite input hade varit trevligt :mrgreen: :mrgreen:
Jag har förstått det som att det är respektive skådis som faktiskt sjunger. Om man körde med playback (egentligen sing-back) så hade man väl valt sångare som kan sjunga? Tycker förresten att Meryl Streep sjunger rätt bra...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Mama Mia
PostPosted: Sat Sep 13, 2008 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Visst Meryll Streep sjunger kanon. Intervjun jag såg var en intervju på DN.se där Benny Andersson sa att hon faktiskt kunde sjunga.
Han sa vidare som jag skrev att hon sjunger på DVD versionen.

Tja jag vet inte riktigt om dom sjunger sing-back som det så vackert heter men det har inte så stor betydelse för soundtracket och filmen är riktigt bra i mina ögon och öron.

Är det ingen annan som vet ngt mer om detta ? Är en envis jäkel och det kan ju vara sing-back. Jag resonerar som så att kan kineserna i direktsändning ha en tjej som mimar och en annan som sjunger så kan det ju faktiskt vara sing-back i en musikalfilm.

Som sagt lite (mer) input kunde vara skoj !! :roll:

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited