selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Park-Chan Wook
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Såg för kanske ett år sen av dom tyngsta filmerna jag sett under senare år; "OldBoy". Den var så knäckande att jag faktiskt när eftertexterna rullade igång satt kvar en stund och bara var tyst. Otroligt bra film, intellektuellt stimulerande berättarteknik som skiljer sig från de Hollywood-rullar jag är van vid.

Igår var det dags för ett annat av hans alster, "Sympathy for Mr. Vengeance" (org: Boksuneun naui geot). Inte kanske samma klass, ordentligt makaber och inte lika bestående i sinnet, men en sinnenas bergochdal-bana av rang. Såhär dagen efteråt har den växt till sig i minnet lite och jag måste bara le lite när jag betänker den.

Gillar du att ibland se film som inte riktigt lämnar tid för att käka chips och att diskutera något orelaterat med soffgrannen medan man ser den, film som motionerar skallen lite och som kanske är lite chockerande för att den är gjord i ett land med lite annorlunda normer än oss vad gäller vad man "törs" göra i filmer, SE SE SE! Själv ser jag fram emot att nån kväll framöver titta in "Lady Vengeance" (org: Chinjeolhan geumjassi)

Skum deja-vu-känsla jag fick .. kanske har jag redan peppat för oldboy här förut? :) Park-Chan Wook är iaf killen bakom dessa tre filmer (därav trådtiteln) som alla tre har med hämnd att göra men utan hollywoods svartvita enkla handlingar och där karaktärerna sällan är så där super-goda eller super-onda.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 11:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Oldboy tyckte jag var bra fram till slutet, då den bara blev överdriven. Jag har ofta samma problem med många asiatiska filmer, speciellt om de är lite äldre (vilket Oldboy iofs inte är). T.ex. Seven Samurai blir jobbig på det viset också, alla känsloutspel är så överdrivna att det går bortom sans och reson.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jo dom har en viss förmåga att verkligen gnugga in känslorna i tittaren.

Som exempel (lite off-topic för just denna tråd iofs..): Jag tokgillar Tae Guk Gi (Brotherhood eller Brotherhood of War), men det är inte utan att man reagerar lite på hur länge och väl misären skildras i somliga sekvenser samt hur dom "lyckliga familjetillfällena" där bröderna det handlar om skojar med varandra får en aura av homosexuell kärlekshistoria för att det känns så överdrivet. Allt över norrländsk ryggdunk är ju knepigt.

Uppfattningen om sans och reson är inte absolut, tycker jag. Istället för "sanslöst" ska man IMHO hellre säga "vilken skum uppfattning om sans" :). Då blir det lättare att uppskatta filmer som inte är gjorda av folk med exakt samma bakgrund, uppfattningar och värderingar som en själv.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited