selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Firefly
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Måste bara tipsa om den bästa TV-serie jag sett på länge. Tänk science fiction korsat med vilda västern och helgjutna karaktärer med underfundiga dialoger.

Lades av någon obegriplig anledning ner innan säsong 1 var slut, men fick en "cult following" på internet och DVD-boxen sålde så väldans bra att Josh Whedon fick göra en långfilm på samma story: Serenity.

Serenity är också bra, men lite stressad i jämförelse med TV-serien Firefly som har en annan sorts charm som mera bygger på karaktärernas interaktion än att storyn ska gå vidare. Har man inte sett någondera är mitt råd att först se TV-seriens samtliga avsnitt och sedan se Serenity - det ger nog störst behållning (själv gjorde jag tvärt om). Finns även en serietidning som tidsmässigt passar in mellan dessa två - har inte läst den själv ännu.

Det har arrangerats ett antal Firefly-partyn på olika håll i världen, är lite frestad att ordna ett själv. Sån freak har jag blivit! :)

Billigast just nu tror jag är på CDWOW:
http://www5.cd-wow.com/detail_results_2 ... code=10490

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Kan bara hålla med. Firefly var en höjdare. Riktigt kul. :D

Och se absolut TV-serien före filmen..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kan inte mer än hålla med, en av dom bättre TV-serier jag sett och filmen var ändå lyckad givet att Whedon fick klämma in i den vad han hoppats hade kunnat bli en säsong 2 :). Jag ämnar se om serien från scratch och sen filmen igen, så bra är dom faktiskt.

Förtjänar att sägas igen också, att se TV-serien före filmen. Först TV-serien, först TV-serien :!:

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Härligt att ni sett den!!

Någon favoritkaraktär? Själv är jag rätt såld på mekanikern Kaylee, jag tror att jag identifierar mig med hennes positiva attityd och den intuitiva kontakten hon har med allt tekniskt ombord på skeppet ("She usually tells me when something is wrong"). :)

Och den överdrivet vänlige och sadistiske skurken Nishka som har nån skum östeuropeisk(?) brytning är också skön. "Our deal, not so solid".

Och Jayne... underbar kille. Äsch, jag gillar dem allihop!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Igår fick jag den region Australien-box från CDWOW som jag nämner i länken ovan. Jag är INTE nöjd med den - både bild och framför allt ljud är sämre än på den amerikanska originalbox jag har haft till låns. Textningen (på engelska) är också svårläst och titt som tätt skriver de fel ("Drunks are so cute" blir "Drugs are so cute" etc).

Det är väl ingen direkt katastrof om ni beställt denna, då den amerikanska boxen kostar dubbelt så mycket. Men jag ber ändå om ursäkt om jag vilselett någon, jag har tidigare inte noterat att det kan vara så tydliga skillnader mellan olika DVD-utgåvor.

En fråga till er med koll: Är det ofta så här?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ursäkta att jag tjatar, men jag vill verkligen ha svar på min fråga:

Är det ofta stor skillnad mellan olika DVD-utgåvor av filmer?

Har nu lånat den amerikanska originalboxen med Firefly igen och skillnaden på ett bra system är stor! I vissa scener märks inte så mycket, men i andra är det som skillnaden mellan Unidisk SC och 1.1 i både bild och ljud. Exempelvis inledningen på avsnittet Ariel, där kameran till musik sveper runt bland rymdskeppets besättning som sitter utspridd och gör sina vardagssysslor:

På originalet sugs jag rakt in i atmostfären. På den australiska utgåvan är det platt, musiken berör inte och skämten saknar timing på något vis.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag har en känsla av att DVD ofta släpps primärt för region 1 i NTSC och att PAL-släppet för exvis R2 och R3 sen ofta blir en dassig konvertering av NTSC-DVD'n, istället för att dom utgår från mastern.

PAL är ju rent tekniskt mycket bättre än NTSC men jag har hur många filmer som helst i hyllan i NTSC-format som käkar sin bleka PAL-kusin till frukost. Dessutom trivs min HTPC och min projektor båda bättre i 60Hz än i 50Hz så jag köper alltid R1 om det går. Jag är inget fan av PAL-speedup heller, så 50Hz-släpp känns rent allmänt ganska fel. Enda egentliga undantaget är släpp från Hong Kong Legends, där är det R2 och så bra att man blir tårögd :)

Semi-on-topic är att jag fick hem 8 nya HKL-rullar precis idag, goda tider stundar! :D

Mer on-topic är att snart har jag nere hela Firefly och Serenity i HD. Firefly har sänts fram till Jaynestown tror jag, det är fram dit jag har so far iaf. När jag har hela serien blir det att se om den! Jag längtar stenhårt efter detta varv 2! Serenity är från SkyHD som nyss sände den h264-kodad med galet hög bitrate. Tvyärr PAL-speedad :(, men borde bli fett ändå :) Serenity släpptes nyss på Blu-Ray tror jag. Jag börjar bli riktigt sugen, kanske måste ha en PS3 ganska fort .. hmm :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 04:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för utläggningen, Daniel! Märkligt det där med PAL kontra NTSC...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Verkligen :( Sånt där vill man inte behöva bry sig om. Men det är ju småsaker i jmf med hur ScanBox-releaser köpta från ICA kan se ut, jag har några sånna filmer där jag ärligt funderar på om dom rippat från VHS. Dessutom ofta nerkomprimerat till single-layer. Otroligt kasst.

Som slutkommentar ang. NTSC vs PAL; jag gillar inte 3-2-skaket på 60Hz som uppstår när man kör 24fps film-material såsom alla normala hollywoodrullar etc, men jag får lov att acceptera det.

Från 720p och uppåt kör vi och jänkarna lika, upplösningsmässigt, ett steg i rätt riktning! Synd dom inte styrde upp refreshraten också.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
"Nu pratar ni teknisk mumbo-jumbo som konsumenterna inte förstår" som en känd tv-profil brukar säga... :P

Och i detta fall får jag klassa in mig i gruppen "konsumenterna" för jag har inte den blekaste aning om vad PAL-speedup är. Någon här som kan förklara det för mig?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Men det är ju småsaker i jmf med hur ScanBox-releaser köpta från ICA kan se ut, jag har några sånna filmer där jag ärligt funderar på om dom rippat från VHS. Dessutom ofta nerkomprimerat till single-layer. Otroligt kasst..
Har du sett filmer man kan köpa på gatan i Kina?
Vissa är som orginal men andra är filmade ifrån boigrafen.
Dvs en bio som håller normal Kina klass = man ser/hör knappt ingengting.
Fast det är ju textat på kinesiska så man kan ju alltid läsa :wink:

Men det räcker ju för att utvärdera om rullen är värd att köpa orginal o får man ett 30tal för 180SEK så räcker det att någon är bra.

Kass att man ska behöva lusläsa o vara expert på bildformat för att kunna köpa BRA filmer.
Man inser att ingen längre bryr sig om kvalitet :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
dr Hollow wrote:
"Nu pratar ni teknisk mumbo-jumbo som konsumenterna inte förstår" som en känd tv-profil brukar säga... :P

Och i detta fall får jag klassa in mig i gruppen "konsumenterna" för jag har inte den blekaste aning om vad PAL-speedup är. Någon här som kan förklara det för mig?
99% av det material man ser är antingen film-sourcat (hollywood-rullar, högbudgetproduktioner) eller video-sourcat (allt annat, dvs de flesta tv-serier, många europeiska filmer, etc). Film spelas in i 24 progressiva frames per sekund som beroende på om du som slutkonsument köpt en NTSC eller PAL DVD ska konverteras från dessa 24 till din TV's 50 eller 60Hz.

24->60 gör man genom att spela upp varje jämn frame 3 ggr i rad och dom udda 2 ggr, där varje "gång" är en sextiondels sekund, vilket gör hälften att av dom 24 ursprungsframesen återges under 50% längre tid än dom andra, det ger skakningar som syns vid framförallt panoreringar, "judder".

24->50 däremot, som här i PAL-territorium, körs i 2-2-mönster (varjue ursprungsframe visas i två femtiondelars sekund) vilket gör att redan när 48 femtiondelars sekunder har gått så har du visat en hel sekund från ursprungsmaterialet, du kommer hinna se 1/24 sekunder till innan din sekund är slut. Det gör att du ser ursprungsmaterialet ungefär 5% snabbare än det är tänkt, vilket gör att PAL-filmer alltid har en 5% kortare speltid än sina NTSC-kusiner. Denna speedup, vilket förutom att pilla på timingen i skådespelares interaktioner med varandra osv, gör också att ljudet pitchas upp, James Earl Jones låter inte lika ball när man pitchat upp hans röst. Ibland, på riktigt stora produktioner typ LOTR, kompenserar man denna upp-pitchning, men oftast inte.

(Videomaterial spelas in i 30 interlaced fps och är en annan, rejält mycket längre, diskussion :) )

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Tack, nu förstår jag varför jag inte förstått detta tidigare... 8)

Fast som vanligt innebär detta svar bara ännu fler frågor :?

daniel.n wrote:
James Earl Jones låter inte lika ball när man pitchat upp hans röst. [
Att inte låta ball kan inte vara hans största problem, nästan oavsett hur mycket man pitchar upp hans röst :twisted:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited