selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Perka wrote:
ed wrote:
Stephan wrote:
Jag tror att det var Bill50x i kombination med Haraldur som blev för mycket för forumet.

Lite som en evighetsfilm med Borat men utan humor.
Ta det inte personligt :wink:
+1


Den här typen av personangrepp, som dessutom "gillas" av andra, lär knappast bidraga till varesig relevans eller volym!

//Per
1

Dessutom: det är ju ganska lätt att ignorera trådar/inlägg av utvalda medlemmar om man bara vill...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 20:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Perka wrote:
ed wrote:
Stephan wrote:
Jag tror att det var Bill50x i kombination med Haraldur som blev för mycket för forumet.

Lite som en evighetsfilm med Borat men utan humor.
Ta det inte personligt :wink:
+1


Den här typen av personangrepp, som dessutom "gillas" av andra, lär knappast bidraga till varesig relevans eller volym!

//Per
+1 Ingen mobbning tack! +högt till tak i diskussionen!


Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 19:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Stephan wrote:
Jag tror att det var Bill50x i kombination med Haraldur som blev för mycket för forumet.
Håller inte med! För egen del så finns det inte så mycket som jag känner att jag vill diskutera...Linn har inte kommit med något nytt intressant(för mig) på länge tycker jag. Sedan går det lite på tomgång med hifi:n för mig just nu. Går i perioder.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 20:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Håller med om att det inte kommit många nya produkter från Linn på sista tiden som riktar sig mot befintliga kunder. Kiko är ju helt klart ett försök att nå nya kundgrupper.

Men det kommer såklart nya produkter inom sin tid. Linn är går bra nuförtiden och det vore konstigt om inte de mesta vinsterna går till utökad forskning. Ägarfamiljen behöver knappast pengarna.

Spotify och liknande tjänster förenklar nyttjandet av musik, men kanske får vissa av oss att släppa lite på kvalitetstänket? Det är ju inte lika givande att försöka tweaka systemet till 100% om källan är Mp3. Utvecklingen inom streaming går mot bättre kvalitet, det är bara en tidsfråga innan det kommer en riktig tjänst med CD kvalitet.

Jag vet inte hur det ser ut på andra HiFi forum, men över på Lejonklou är det i alla fall också väldigt tyst.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 01, 2012 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Jag tycker om att läsa om Haraldurs äventyr personligen och DSM systemen var perfekta för mina behov.
När höstmörkret sätter in i slut av oktober tror jag fler kommer bidraga i denna tråd.
LP12:an har ju genomgått revolutioner de senaste åren och att klaga på lanseringsflödet tycker jag är lite svårt.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 02, 2012 20:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
fredrik wrote:
Jag tycker om att läsa om Haraldurs äventyr personligen
Visst visst, men rent mängdmässigt har ju hans skriverier tagit över forumet lite väl och dessutom är det ju inte alltid direkt relevanta saker de där "äventyren". Lite trist att en hel del kunniga har lämnat forumet numer, tror tyvärr det finns en koppling.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 02, 2012 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
fredrik wrote:
Jag tycker om att läsa om Haraldurs äventyr personligen
Visst visst, men rent mängdmässigt har ju hans skriverier tagit över forumet lite väl och dessutom är det ju inte alltid direkt relevanta saker de där "äventyren". Lite trist att en hel del kunniga har lämnat forumet numer, tror tyvärr det finns en koppling.
Det tror inte jag. Jag menar, om det kommer en lång halvflummig harang från Haraldur så är det väl bara att låta bli att läsa? Varför skulle en sådant inlägg hindra en från att läsa och skriva det man är intresserad av?

Jag tror precis tvärtom. När man märker att de som tar ut svängarna och flyttar gränserna bara blir bemötta med hån och andra dumheter så drar man sig kanske för att besöka sajten. Vem vill umgås med inskränkta och intoleranta människor?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2012 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag tror att många som hänger på ett visst specifikt forum har saker de vill få ut av det, när de inte får det dom vill ha av det, lämnar man helt enkelt det. Jag vet inte men uppfattar jag dig rätt Bill att det viktiga är att folk ska få säga vad dom vill, tycka vad dom vill snarare att det ska vara intressanta och relevanta diskussioner?


Top
   
PostPosted: Wed Oct 03, 2012 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Jag tror att många som hänger på ett visst specifikt forum har saker de vill få ut av det, när de inte får det dom vill ha av det, lämnar man helt enkelt det. Jag vet inte men uppfattar jag dig rätt Bill att det viktiga är att folk ska få säga vad dom vill, tycka vad dom vill snarare att det ska vara intressanta och relevanta diskussioner?
Jag ser inget motsatsförhållande i din frågeställning (så länge man håller sig till ämnet).

Det är ju även forumets ramar som stipulerar vad som är vettigt att diskutera (förutom Övrigt-tråden då, den är väl till för att lätta på "diskussionstrycket" :-)). Selleri är ett Linn-forum som jag ser det, men andra kanske mer ser det som ett TuneDem-forum? Oavsett vilket så betyder det (enligt mig då) att man bör få diskutera såväl Linn som TuneDem utan att för den skull klassas som en avfälling. Med diskutera menar jag då inte bara att stryka varandra medhårs utan även kritiskt granska detta. Jag har svårt att se detta som något negativt, det är väl bra att utvecklingen hålls levande? De diskussioner om tex ny hårdvara från Linn som inte varit en förbättring (som det ser ut just nu, tänker bland annat på vissa slutsteg och isobarikhögtalaren). Vilket sannolikt räddat en och annan från att slentrianmässigt bara köpa nytt "eftersom det måste vara bättre"... Detta är vad jag menar kritiskt granskande.

Vad som också, enligt mig, varit berikande är tex de diskussioner som förekommit om det finns varianter på TuneDem eller inte. Om man bara håller händerna för öronen och sjunger lalalalala så lär man ju inte få reda på något eller hur? I slutänden så kanske man kommer fram till att det bara finns ett sorts TuneDem, eller så får man rucka lite på sina grundvalar och acceptera att även med den metoden så kan man komma till olika slutsatser. Men om det är "förbjudet" att diskutera frågan så kommer vi aldrig få veta, eller hur? Att en sådan diskussion förs kan ju även få andra att faktiskt testa IRL hur det kan vara. Dvs skapa lite aktivitet. Det gäller det att Linnisarna engagerar sig i forumet och inte håller sig undan för att det inte ger något.

För ett tag sedan testades det mycket med nätverk och de apparater/mjukvara som behövdes (nämner inga namn här, men ni vet vilka - försöker hålla min text fri från namngivna personer) - det var väl typ ett år sedan. Har inget hänt på den fronten? Varför skriver inte upphovsmakarna mer om vad som hänt sedan dess? Varför har ingen annan kommenterat/testat/dragit slutsatser?

Någon/några har lagt mycket krut på att testa lite nyare slutsteg med äldre högtalare (om jag minns rätt), såväl passivt som aktivt. Istället för uppskattning av nedlagt arbete så kom det mest sura kommentarer över det yviga språket.


Så lite kortare: Ja, det behövs både att man skriver det man har på hjärtat och (att man) för relevanta diskussioner :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Oct 04, 2012 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Så lite kortare: Ja, det behövs både att man skriver det man har på hjärtat och (att man) för relevanta diskussioner :D

/ B
Jojo, men vissa saker lämpar sig nog bättre i ens personliga blogg, andra mer allmänna saker (som vad det lyssnas på t.ex. ) kan höra hemma i de delar av forumet som är mer allmänna. I övrigt är det bra att inte flumma ut helt galet, eller hur? Dessutom, i de allmänna delarna är det kanske inte så spännande att veta hur sent nån sitter uppe och hur mycket wisky som går åt under uppesittandet :idea: Som en liknelse är det ganska ofint att bullra in med en megafon i ett rum där folk sitter och småpratar lite, eller hur?


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Bill50x wrote:
Så lite kortare: Ja, det behövs både att man skriver det man har på hjärtat och (att man) för relevanta diskussioner :D
Jojo, men vissa saker lämpar sig nog bättre i ens personliga blogg, andra mer allmänna saker (som vad det lyssnas på t.ex. ) kan höra hemma i de delar av forumet som är mer allmänna. I övrigt är det bra att inte flumma ut helt galet, eller hur? Dessutom, i de allmänna delarna är det kanske inte så spännande att veta hur sent nån sitter uppe och hur mycket wisky som går åt under uppesittandet :idea: Som en liknelse är det ganska ofint att bullra in med en megafon i ett rum där folk sitter och småpratar lite, eller hur?
Jag är inte helt med på din liknelse men i övrigt förstår jag vad du menar - och kan till liten del hålla med. Jag har tom själv påpekat att ett alkoholintag må göra musiken än ljuvare men att det samtidigt blir svårare (för oss andra) att värdera de åsikter som framförs :-)

Samtidigt tycker jag att detta uppvägs av allt arbete som lagts ner på att testa alla dessa kombinationer. Och att berätta det på ett frodig och välskrivet sätt! Men precis som man ofta accepterar saker från familjemedlemmar som man inte gör av främlingar, så kan det väl vara här också? Det här är ju inte bara ett ställe man utbyter erfarenheter med ett tilltal som passar vetenskapliga avhandlingar. Eller har jag fel?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tror den stora skiljelinjen är varför man skriver. Gör man det för att ge mervärde åt andra, eller sig självt.

Och VAD är mervärdet då?
På många forum verkar mervärdet vara att kommunisara med andra, om VAD och HUR verkar mindre viktigt. På dessa forum tjafsas det en hel del och språkbruk brukar vara grovt men det får passera för mervärdet är ju att kommunisera.
Forumet blir mer som ett kompisgäng där ATT snacka blir viktigare än VAD och HUR.
För många medlemmar på dessa forum verkar även mervärdet vara inriktat på sig själv (tex att vara med i gänget), om andra uppskattar det de skriver är mindre viktigt. Bara man syns och får uppmärksamhet så...

Tycker att Linnforum började bra men drar mot det ovan beskrivna.

Som jag många gånger skrivit skulle jag vilja se selleri som ett forum där VAD är viktigt. Samt att fokus är att ge mervärde åt andra.
Därför är det inte viktigt hur mycket som skrivs. Kvaliteten på inläggen är det däremot!!
Har lite svårt att förstå att fler inte delar den åsikten.

VAD för mig kan vara skiv/konserttips/jämföra produkter men framför allt prestandaökningstips.
Jag har vänner IRL och behöver inte ha diverse forum som ersättare till dessa. Jag behöver därför inte ett forum för att känna mig behövd uppskattad eller omtyckt - det blir jag hemma.
Så de vänner jag fått via forum är bonus och inget mål med "forumandet".
Känner mig därför inte ensam eller förtvivlad om det inte skrivs något hela tiden.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Tror den stora skiljelinjen är varför man skriver. Gör man det för att ge mervärde åt andra, eller sig självt.

Och VAD är mervärdet då?
På många forum verkar mervärdet vara att kommunisara med andra, om VAD och HUR verkar mindre viktigt. På dessa forum tjafsas det en hel del och språkbruk brukar vara grovt men det får passera för mervärdet är ju att kommunisera.
Forumet blir mer som ett kompisgäng där ATT snacka blir viktigare än VAD och HUR.
För många medlemmar på dessa forum verkar även mervärdet vara inriktat på sig själv (tex att vara med i gänget), om andra uppskattar det de skriver är mindre viktigt. Bara man syns och får uppmärksamhet så...

Tycker att Linnforum började bra men drar mot det ovan beskrivna.

Som jag många gånger skrivit skulle jag vilja se selleri som ett forum där VAD är viktigt. Samt att fokus är att ge mervärde åt andra.
Därför är det inte viktigt hur mycket som skrivs. Kvaliteten på inläggen är det däremot!!
Har lite svårt att förstå att fler inte delar den åsikten.

VAD för mig kan vara skiv/konserttips/jämföra produkter men framför allt prestandaökningstips.
Jag har vänner IRL och behöver inte ha diverse forum som ersättare till dessa. Jag behöver därför inte ett forum för att känna mig behövd uppskattad eller omtyckt - det blir jag hemma.
Så de vänner jag fått via forum är bonus och inget mål med "forumandet".
Känner mig därför inte ensam eller förtvivlad om det inte skrivs något hela tiden.
Du har så rätt Sportis. Det betyder naturligtvis väldigt mycket för den enskilde/forumet av vilken anledning man besöker forumet. Är det bara för att snacka av sig eller är det för att utbyta viktiga erfarenheter?

Men oavsett vilket så krävs det deltagande och engagemang. Och det krävs att forumet i alla fall ligger över den kritiska massan, dvs när det finns anledning till att besöka detta. De senaste veckorna är det väl typ fem personer som skrivit något här, om jag vill diskutera ett specifikt problem, hur stor chans är det att jag får hjälp, hur lång tid tar det att få denna? Om jag själv lägger ner massor av tid på att testa tex mjukvaror eller förstärkarkombinationer osv... är det någon som överhuvudtaget kommer att läsa detta? Nu menar jag inte jag som JAG (dvs undertecknad) för mina åsikter och kunskaper väger ganska lätt här numera. Men jag tänker på de andra som faktiskt anstränger sig. Varför ska man göra det, när det i bästa fall passerar ohört, i sämsta fall får man skit för det man kommit fram till (om det inte passar in i den gängse mallen).

För mig är mervärdet inte bara att seriöst diskutera diverse hård- och mjukvaruproblem, eller snacka musik. För mig kan ett bra/trevligt forum även innebära en tillflyktsort när jag behöver en paus i jobbet, tex. För mig är det också stimulerande att diskutera med människor som i botten har samma intresse som jag har men att vi nödvändigtvis inte behöver prata Linn och HiFi. Men någonstans är det gemensamma just att vi uppskattar det som forumet står för, dvs att klämma ur bättre ljud ur våra apparater.

Ett exempel. Strömmande musik från en server (dator eller NAS) var relativt ointressant för mig förut. Det fanns ju CD och jag kunde ju koppla datorn direkt till anläggningen. Men sedan kom diskussionen här på Selleri om att det faktiskt lät bättre från en NAS/DS än direkt från den CD som musiken var rippad ifrån. Till skillnad då från de flesta andra forum där man mer koncentrerade sig på användarbekvämlighet och liknande.

Senare kom även upptäckterna (bland annat tack vara dig Sportis) om att även switchar/routrar/kablage var delaktiga i ljudskillnader och inte bara en opåverkbar transport av den digitala signalen. Här blev det naturligtvis en hel del diskussioner eftersom vissa bara tar ljudskillnaderna ad notam, dvs accepterar dem rakt av. Andra ställer sig tvivlande och ytterligare ett antal försöker med diverse initierade tekniska resonemang påvisa att dessa skillnader inte kan finnas.

Om man då har ett forum där vissa aspekter "inte får" diskuteras därför att de stöter sig med forumets upplevda ideologi, hur ska man då någonsin kunna reda ut sakernas förhållande och gå vidare? För precis som du Sportis, jag önskar verkligen att de gemensamma krafterna leder till bättre ljud/musik - inte bara genom att fila på detaljerna utan också på att se till helheten.

Men för allt detta, det krävs att forummedlemmarna besöker sajten och engagerar sig. Annars händer nada.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
sportbilsentusiasten wrote:
Tror den stora skiljelinjen är varför man skriver. Gör man det för att ge mervärde åt andra, eller sig självt.

Och VAD är mervärdet då?
På många forum verkar mervärdet vara att kommunisara med andra, om VAD och HUR verkar mindre viktigt. På dessa forum tjafsas det en hel del och språkbruk brukar vara grovt men det får passera för mervärdet är ju att kommunisera.
Forumet blir mer som ett kompisgäng där ATT snacka blir viktigare än VAD och HUR.
För många medlemmar på dessa forum verkar även mervärdet vara inriktat på sig själv (tex att vara med i gänget), om andra uppskattar det de skriver är mindre viktigt. Bara man syns och får uppmärksamhet så...

Tycker att Linnforum började bra men drar mot det ovan beskrivna.

Som jag många gånger skrivit skulle jag vilja se selleri som ett forum där VAD är viktigt. Samt att fokus är att ge mervärde åt andra.
Därför är det inte viktigt hur mycket som skrivs. Kvaliteten på inläggen är det däremot!!
Har lite svårt att förstå att fler inte delar den åsikten.

VAD för mig kan vara skiv/konserttips/jämföra produkter men framför allt prestandaökningstips.
Jag har vänner IRL och behöver inte ha diverse forum som ersättare till dessa. Jag behöver därför inte ett forum för att känna mig behövd uppskattad eller omtyckt - det blir jag hemma.
Så de vänner jag fått via forum är bonus och inget mål med "forumandet".
Känner mig därför inte ensam eller förtvivlad om det inte skrivs något hela tiden.
Välformulerat sportis!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 20:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Bill50x wrote:
Vad som också, enligt mig, varit berikande är tex de diskussioner som förekommit om det finns varianter på TuneDem eller inte. Om man bara håller händerna för öronen och sjunger lalalalala så lär man ju inte få reda på något eller hur? I slutänden så kanske man kommer fram till att det bara finns ett sorts TuneDem, eller så får man rucka lite på sina grundvalar och acceptera att även med den metoden så kan man komma till olika slutsatser. Men om det är "förbjudet" att diskutera frågan så kommer vi aldrig få veta, eller hur?
Jag tror det är just detta som är kärnan av problemet. Inte att det skrivs långa inlägg eller att det broderas med diverse utsvävningar. Dom många duktiga som skriver(brukade skriva?) på detta forum är klara för länge sedan med att diskutera om det finns olika typer av "tune dem", eller om Kikkin är ett bra försteg eller inte.
Det är detta som för dom största fantasterna samman, att man just har funnit ett annat sätt att värdera hifi, och den värld som öppnats genom detta. Dom är trötta på att få grunden ifrågasatt hela tiden, och jag tror att många(inte alla) håller sig här ifrån för att tyst protestera mot minoritetens anspråk på att föra en annan typ av agenda.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited