selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 16:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jo det är ju lite synd att intresset och engagemanget har börjat minska, men det är något som jag har uppmärksammat även på Linn forumet i UK, det är ju lite synd då dessa två forum har tagit mig dit jag är nu. Tanken är ju att vi skall kunna dela med oss av våra erfarenheter, dela med oss om vad för musik som ger ett riktigt sväng, för mig som bor uppe i norr så har vi ju bara en Linn butik nära tillhands och där händer det ju inte så mycket, däremot så brukar det ju hända lite mer nere i södra Sverige.

Jag vädjar till Er alla erfarna medlemmar att fortsätta med att dela med er av kunskaper, erfarenheter, tester ja med allt som vi andra kan ha nytta av.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Linns eget forum har blivit rätt trist: massor om space optimazation, men var tog tune dem vägen? Detta plus vissa individer som bara inte kan acceptera att det kan finnas kvalitetsskillnader i t ex digitalt relaterad HW trots återkommande rapporter etc. Samt ändlösa "skämtsamma" trådar. Allt detta gör att jag tappar intresset...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 05, 2017 20:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jo det är väl egentligen bara Sondek tråden som man orkar läsa på linn forumet. Tack vare Space och Exakt så behöver de väl inte Tune Dema anläggningarna, de mäter bara in och köper det vad SO har räknat ut. Jag har också blivit rätt så irriterad på alla dessa kvicka kommentarer som fyller ut trådarna, kanske man har hållit ögonen på någon speciell tråd och sen börjar det bara regna in skämt och påhopp och då tappar man ju intresset.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 13:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Det är ju upp till oss själva att hålla forumet vid liv!

Har deltagit i rätt många, sett hur de kommer och går s.a.s. Ofta finns det en kärntrupp, men när forumet blir större, och det kommer in lite andra människor, som faktiskt inte riktigt platsar in i den ursprungliga kulturen,, då brukar forumet dö! Tragiskt men sant!

Bästa jag varit med i, forum för musiker. Vi hade precis hur mycket utbyte som helst i forumet. Vi träffades irl, även om vi bodde över hela Sverige! Så, helt plötsligt köpte en känd mediaorganisation forumet, och knöt det till en känd musikertidning.... otroligt snabbt försvann känslan! Många slutade helt att deltaga,, och efter kanske 4-5 månader startade en av eldsjälarna upp ett nytt formum. Men det har aldrig blivit lika bra som från början.

Tror vi var ca 200 mycket aktiva,, när forumet köptes blev det nog det tredubbla antalet medlemmar,, men antalet aktiva dök!

Samma här,, de gamla har tröttnat lite på oss nya?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 14:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Linncredible wrote:
Håller med, det är lite trist att det är som det är. Många gillar ju inte Exakt och det var väl en viktig orsak till att många är mindre aktiva här i dag än för några år sen. Själv gillar jag exakt (har aldrig lyssnat så mkt på musik som med Exaktifierad anläggning). För min del handlar det mer om brist på tid att jag inte skriver mer här, än nån form av uppfattning att "attention to detail doesn't matter".
Det ena ska ju inte hindra det andra, återkommer om detta.

Då jag och en kompis hörde en LP12'a genom ett Exaktsystem i våras för första gången så måste jag säga att jag trodde det var felkopplat.
Det var det absolut sämsta LP12-system jag hört någonsin och då har jag haft LP12'an sen 1983 och följt uppgraderingsvågen,denna lyssning var hos en handlare.Kompisen sa att inte ens om han fick betalt skulle dom få ställa in detta i hans vardagsrum.

Skillnaden då jag lyssnade på LP12'an första gången på High Fidelity via Naim Nait, Kan 1983,ja herrej-vlar,gick därifrån på trottoaren och sjöng.
Var helt uppslukad av den musikaliska upplevelsen,dansade nästan fram.

Hur ska vi Sellerilister överleva om föremålet för vår överlevnad har valt denna inriktning.

Tror utan att veta att med DS-källa kan/borde det ju fungera mkt bättre.Så med hänvisning till första raden tror jag vi måste vara "Openminded" åt båda håll.
För INGEN skulle ju köpa Exakt om det presterade som det gjorde via LP12 hos denna handlare.

MEN ser att det OCKSÅ behövs attention to detail (nas, kablar, installation, underlag etc) för att det ska bli riktigt bra,skrev du Linncredible och där kanske vi har grunden till vår överlevnad......

Att hjälpa varann trots olika vägval då det gäller Linn, Exaktvägen och/eller LP12 vägen

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Fri Jan 20, 2017 17:14, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 15:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Glöm inte oss som kanske bara har LP12 som en förhoppning! Vi som vill lära oss mer och som kanske aldrig kommer till LP12!

Men kan bara erkänna, min absolut första kontakt med en LP12'a ändrade på precis allt jag tidigare känt för musik! Den upplevelsen är min referens.

Nu har jag testat med lite olika lösningar Linn under snart 20år, men det har aldrig blivit någon LP12!

På något sätt, det är viktigare för mig att lyssna på musik än att ha rätt utrustning. Good enough har fått vara min ledstjärna. I stället för att köpa en svarv för massa tusen så köpte jag tusen cd till min Karik.

Referensen finns ändå kvar! Jag har fortfarande kvar känslan av hur det låtit när man klivit in på Tonläget i Göteborg. Och inte minst första träffen med en LP12'a hos en kollega. Där fick jag även lyssna på Isobarik och Kan, LK-1 och annat trevligt.

Det kommer nyheter, som man tvingas hantera och som blir konkurrerande till de egna gamla invanda argumenten och referenserna, så är det bara!

Bra är alltid bra, även om man själv föredrar sitt gamla invanda system!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 15:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Med LP12-vägen oavsett spelare självklart,vi är ju ingen elitklubb på det sättet.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited