selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Tunedem dövheten lär du snabbt träna upp om du genomför en sådan här operation! Jag har faktiskt för mig att jag har sett i Asterix och Obelix att de använder Broccoli i öronen ibland för att skydda sig mot sin tondöve bard. Det är väl inte därför du tagit ditt nick, som symbol för dövhet? :D
Har glömt kommentera detta. Nej, det var inte därför :) Utan för att jag älskar Broccoli. Tror och hoppas att det inte är något större fel på mitt musiköra, utan att det är nåt annat som gör att jag inte fattar tune dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Linnofil wrote:
Har du fått den? Några intryck? Är det någon fler än jag. Lejonklou och Henrik som har köpt och har någon åsikt? Jag tycker det vore kul om vi fick ihop några bra moddar utöver mitt tips med musmattan. (Måla med mattsvart färg på insidan CD locket etc...)

Jag kopplade just upp den och måste säga att den låter helt vansinnigt bra för pengarna. Helt befriad från varje antydan till bas (tyvärr är den dömd till ett liv i en bokhylla en bit från väggen i deras rum, det hade säkert gått att få det bättre med bättre placering) men vilken känsla! Jag blev helt rörd av "Astrid Lindgrens favoriter". Plötsligt är det instrument som spelar tillsammans och inte bara en röra av ljud till sång.

Tusen tack för tipset! det här är en mycket bra tråd. :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Jag kopplade just upp den och måste säga att den låter helt vansinnigt bra för pengarna.
Riktigt kul att höra att du också gillar den! :D När jag sa att det var den bästa anläggningen på SIBA (enligt mig/tune dem), oavsett pris så ljög jag inte... Det behöver inte göra den till en "budget Linn" eller ens bra, men jag tycker den ÄR bra, särskilt med tanke på priset. Vi får väl se om det blir (ännu) fler som hakar på "Denver MCA-54 vågen" nu. :?: Det var faktiskt nästan som ur en dröm för mig. Jag gick in i en hifiaffär, lyssnade på allt de hade, brydde mig inte om priset, valde det bästa, köpte allt rakt av på ett bräde och gick ut ur affären med rubbet! Tyvärr var det inte en Linnaffär som i min dröm... :(
henriklh wrote:
Helt befriad från varje antydan till bas .... men vilken känsla! Jag blev helt rörd av "Astrid Lindgrens favoriter".
Mer bas kommer med en ordentlig intrimning av högtalarpositionen, närmare vägg alltså (som inte verkar möjligt för dig). Men några Keltik blir de aldrig. :wink: Huvudenheten är ju inget direkt effektmonster heller... Det mest intressanta som jag har upptäckt är vad som händer med musiken när man lägger på en musmatta på CD-locket. Se till att den täcker och att inget ljus kommer in. Vilken skillnad! Vilken musik! Jag antar att du redan vänt kontakten rätt i väggen? Sett till att enheten står stadigt och att inget glappar? Tre muttrar under högtalarna? Den svarar verkligen bra på traditionella trimtips. Men jag har ännu inte bytt till biwire K400 :P Appropå barnmusik så kan jag rekomendera "Min skattkammare" skivorna, alla fem, svänger bra och är kul versioner med bra artister.

Skivorna finns t.ex. här:
http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/310
http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/311
http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/312
http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/313
http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/993
henriklh wrote:
Tusen tack för tipset! det här är en mycket bra tråd. :D
Ja, precis det som jag tycker att Selleri skall vara till för! Att tipsa varandra om bra saker som vi upptäckt. Att det inte alltid är Linn som är prisvärt är helt klart, bara man bedömmer grejerna på rätt sätt så att man kommer till slutsatser som är generella för oss på forumet. På så vis kan vi även bedömma segmentet prismässigt långt under Linn.

Att det sen är svårt att tro, även för Linndiggare att riktigt billiga saker kan vara bra. T.ex. att en DVD för 500 kr kan vara bättre än en DVD av känt välrenomerat märke för 3000 kr. Det tyder bara på att även vi kan ha fördomar som liknar Krelldiggarnas. D.v.s. att billigt och smått kan inte vara bra, precis som de säger om Linn. (Trots att en Classik Musik säkert är bättre än deras Krell eller annan "highend".)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 00:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Är det någon som hört talas om stello? Det är ett sydkoreanskt märke :?: :!: Inte så vanligt med highend från det landet. Egentligen heter företaget April Music och dom har tre produktfamiljer varav stello är "mellanmärket". De har bla en D/A omvandlare, stello DA220, som blivit testad i soundstage och där blivit klassad som nästan lika bra som Zanden Model 5000 Mk IV för 10.000$ :!: Stellon kostar 16.000kr hos den svenska återförsäljaren, http://www.transientdesign.se/
Visserligen är inte 16.000kr fickpengar och visst ska man ta recensioner med en nypa salt men lite intressant är det nog allt.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
GForce wrote:
och visst ska man ta recensioner med en nypa salt men lite intressant är det nog allt.
Jag tar inte recensioner med "en nypa salt". Jag förkastar dem till 100%.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 01:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
henriklh wrote:
GForce wrote:
och visst ska man ta recensioner med en nypa salt men lite intressant är det nog allt.
Jag tar inte recensioner med "en nypa salt". Jag förkastar dem till 100%.
Ja, visst är det bästa att lyssna och jämföra själv. Men med ett märke som stello så lär det bli ganska svårt. Jag träffade återförsäljaren på hifimässan och han berättade att det är i princip omöjligt att få en svensk hifitidning att testa grejjerna om han inte annonserar för x antal tusen i månaden i tidningen. Då återförsäljaren är liten och inte har den ekonomin så blir han helt nobbad av tidningarna. Det tyckr jag är helt åt he...te :evil:

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
GForce wrote:
"en nypa salt"
Ni minns väl vad jag postade förra gången "en nypa salt" nämndes på forumet?
henriklh wrote:
Jag förkastar dem till 100%.
Vi har gått samma skola. Tidningars recensioner är helt värdelösa och intetsägande för oss som kan och använder tune dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 15, 2007 01:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Roland wrote:
Vi har gått samma skola. Tidningars recensioner är helt värdelösa och intetsägande för oss som kan och använder tune dem.
Ja, om premisserna är att lägga flera tusen i månaden för att överhuvudtaget få in en produkt för recension så luktar det get lång väg. Problemet med ett uddamärke som tex stello blir ju att man aldrig får veta hur det skulle låta i vare sig tune dem eller enligt några andra metoder då de inte recenseras. Tänk om vi går miste om en juvel här?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
monkeydevil wrote:
Jag har också en Tivoli Model One, och måste säga att den är skitbra!
Oerhört bra ljud och musikalitet för att vara en liten köksradio.
Och bra mottagning.
Nu finns det återigen en annan köksradio/klockradio som låter riktigt bra, tunedem mässigt, nu för 129 kr!
Denver TR-36 säljs på svenska marknaden igen. Se:
http://www.overskottsbolaget.se/produkt ... ld.23.html
Den har tidigare även funnits på t.ex. SIBA, m.m. då för 199 kr. Bästa Tivolikopian jag har hört. Prisvärd, om än med sämre finish än Tivoli. Jag har inte jämfört direkt mot Tivoli, men den imponerar helt klart för pengarna, mycket bra känsla. Perfekt i kök/garage/jobb etc. Har väckning för den som vill ha den i sovrummet. En Linnofil rekomendation för den som har växelpengar över...

PS. Skulle vara kul om någon kunde göra en tunedem jämförelse med Tivoli model one. DS


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Linnofil wrote:
Nu finns det återigen en annan köksradio/klockradio som låter riktigt bra, tunedem mässigt, nu för 129 kr!
Denver TR-36 säljs på svenska marknaden igen. Se:
http://www.overskottsbolaget.se/produkt ... ld.23.html
Linnofilen kryper till korset... :oops: :oops: :oops:

Jag har varit och köpt en "ny" Denver TR 36:a på ÖB. Men var den bra? NEJ! En katastrof! Det visar sig att den "nya" TR-36 inte har något gemensamt med den gamla. (Förutom exakt samma modellnamn och utseende. :twisted: ) Den är kass! F-n vad trött man blir! Jag kollade den gamla hemma igen och jämförde med min Pekin och den är inte så särskilt långt ifrån en Pekin (tunedemmässigt). Men den nya avråder jag bestämt ifrån! Jag ska lämna tillbaka min nya. Den nya brummar dessutom tokmycket på hörlursutgången! Den gamla varianten kan avslöjas på att den har FM och AM, den nya kassa har enbart FM. Har ni den äldre varianten, håll hårt i den!

Nu gäller alltså: Köp INTE Denver TR-36! :!:

PS. Jag vidhåller mitt tips på barnskivor ovan, nu kostar de dessutom bara 61 kr! (Julskivan lite mer, men det är den värd.)
Se: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=38066#38066 DS.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Finns en liten Sangean radio PR-D4 som har en massa bra funktioner och ett riktigt svängigt ljud. Säljs tex på Jula för 495:-

Är själv riktigt förvånad över prestandan. Säger nu inget mer utan är bara nyfiken på om ngn vågar köpa och kommentera...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Jag har en del Quad-grejer. Rätt bra tycker jag. Sen har jag Tannoyer också. Inte fel det heller. Finns en hel del bra prylar som är musikaliska och prisvärda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Arcam bygger BluRay-spelare:

http://www.pocket-lint.co.uk/news/news. ... 2009.phtml

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 21:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Jag tycker datorhögtalarna Logitech S200 inkl sub, låter riktigt tunat och samlat för pengarna.
Kostar bara 156kr just nu på prisjakt, någon fler som hört dem och kan bekräfta att jag inte är helt ute och cyklar?
Tragiskt nog dem bästa jag hört.; men jag har aldrig hört någon bra datorhögtalare.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
doze84 wrote:
Jag tycker datorhögtalarna Logitech S200 inkl sub, låter riktigt tunat och samlat för pengarna.
Kostar bara 156kr just nu på prisjakt, någon fler som hört dem och kan bekräfta att jag inte är helt ute och cyklar?
Tragiskt nog dem bästa jag hört.; men jag har aldrig hört någon bra datorhögtalare.
Logitechs Creative T-20 är mycket spelglada. Låter faktiskt mycket bra men kräver ganska lång inspelningstid.
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited