selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lejonklou källa
PostPosted: Tue May 31, 2022 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Detta är verkligen en fantastisk maskin. Helt galet musikaliskt. Allt är så avslappnat musikaliskt man sugs verkligen in i musiken på ett sätt jag aldrig upplevt med en digital källa förut.. Ta chansen och lyssna om ni får tillfället :) Source first


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Tue May 31, 2022 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Synd att det finns så få återförsäljare i Sverige. Finns det någon fler än Tonläget i Göteborg? Har kontaktat Fredrik för demo men det är låg prio från hans sida. Kanske delvis för att det inte behövs. Produkten Källa säljer nog sig själv till de som har högt förtroende till varumärket, produkterna och andras omdömen på tillhörande internetforum.

Kan man på ett enkelt sätt spela sina flac från en UPnP-server på sitt lokala nätverk från Källa?

Har du jämfört Källa i A/B mot något?


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Tue May 31, 2022 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Kan man på ett enkelt sätt spela sina flac från en UPnP-server på sitt lokala nätverk från Källa?
Som jag förstår det funkar Källa bara med Apple produkter och deras applikationer där du kan välja Källa som uppspelningsapparat. För att det låter bäst. Och bäst ska det funka med Spotify.

Jag är för dålig på vilka Appleappar som kan spela mina Flac-filer och jag litar absolut inte på att Spotify ska ha och behålla mitt musikbibliotek. Så tyvärr är Källa inte för mig.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Tue May 31, 2022 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jag har bara haft den sen förra veckan kör spotify och det är sjukt bra så jag ha inte testat med att spela flac filer på nas ännu.Ska jag vara ärlig känner jag inget behov just nu. streaming är framtiden :) Har en Mds sen tidigare men det går som inte att jämföra med den. Dom lirar inte ens i samma solsytem om jag säger så.. jag gillar enkelheten med källa. Bara plug and play. Har nyss flyttat så jag ska försöka jobba lite med installationen. Just nu lirar jag musik bland flyttkartonger.. :D Men det verkar funka det med :)
Quote:
Som jag förstår det funkar Källa bara med Apple produkter och deras applikationer där du kan välja Källa som uppspelningsapparat. För att det låter bäst. Och bäst ska det funka med Spotify.
Jag har som sagt bara testat spotify ännu så länge. Ska köpa en appeltv 4k så kan man streama ljudet från källa då man ser film.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 10:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Pär wrote:
Har en Mds sen tidigare men det går som inte att jämföra med den. Dom lirar inte ens i samma solsytem om jag säger så.. jag gillar enkelheten med källa.
Jag har ju hört att folk är lyriska! Man får väl försöka göra sig ärende till Göteborg och lyssna på både Källa och Radikalen. Själv kör jag med Numerik som Spotify streamer kopplad till apple tv. Det funkar överraskande bra och låter mycket bättre än det jag hade innan som var en chromecast.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Pär wrote:
Jag har som sagt bara testat spotify ännu så länge. Ska köpa en appeltv 4k så kan man streama ljudet från källa då man ser film.
tyärr funkar inte eARC från TV till apple tv med källa


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 12:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Pär wrote:
Jag har bara haft den sen förra veckan kör spotify och det är sjukt bra så jag ha inte testat med att spela flac filer på nas ännu.Ska jag vara ärlig känner jag inget behov just nu. streaming är framtiden :) Har en Mds sen tidigare men det går som inte att jämföra med den. Dom lirar inte ens i samma solsytem om jag säger så.. jag gillar enkelheten med källa. Bara plug and play. Har nyss flyttat så jag ska försöka jobba lite med installationen. Just nu lirar jag musik bland flyttkartonger.. :D Men det verkar funka det med :)
Quote:
Som jag förstår det funkar Källa bara med Apple produkter och deras applikationer där du kan välja Källa som uppspelningsapparat. För att det låter bäst. Och bäst ska det funka med Spotify.
Jag har som sagt bara testat spotify ännu så länge. Ska köpa en appeltv 4k så kan man streama ljudet från källa då man ser film.
Är det Spotify Connect som du använder för att streama till Källa ?


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Sat Jun 04, 2022 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Är det Spotify Connect som du använder för att streama till Källa ?
Man kopplar via airplay.

När jag lyssnade på DS så blev det inte så mycket ny musik. Har väl drygt en TB med flacfiler. Nu spelar jag mest ny musik finns så mycket roligt att utforska. Sen är gränsnittet med spotify helt underbart. Innan källa klarade jag bara lyssna på en låt via spotify. Man blev bara sjukt lyssningstrött och musiken var helt död. Nu är varje ny låt ett äventyr det försvinner lätt många timmar utan att man blir lyssningstrött. Enkelt och jäkligt bra helt enkelt.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Sat Jun 04, 2022 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul att du är så nöjd! Själv har jag svårt att låta Spotify eller någon annan strömningstjänst hantera min skivsamling. Dessutom får artisterna alldeles för dåligt betalt. Köper man filer från Bandcamp får de mångdubbelt mer tillbaks på sin konst.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Sat Jun 04, 2022 22:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Pär wrote:
Quote:
Är det Spotify Connect som du använder för att streama till Källa ?
Man kopplar via airplay.

När jag lyssnade på DS så blev det inte så mycket ny musik. Har väl drygt en TB med flacfiler. Nu spelar jag mest ny musik finns så mycket roligt att utforska. Sen är gränsnittet med spotify helt underbart. Innan källa klarade jag bara lyssna på en låt via spotify. Man blev bara sjukt lyssningstrött och musiken var helt död. Nu är varje ny låt ett äventyr det försvinner lätt många timmar utan att man blir lyssningstrött. Enkelt och jäkligt bra helt enkelt.
Airplay och apple produkter verkar få fram nåt med musiken som andra inte kan få fram.
Undrar om du har testat Tidal appen och kört via airplay till Källa ?
Kan verkligen Spotify vara ”bättre” om man använder samma apple enhet och
kör via airplay än Tidal i ”cd kvalite” ?


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou källa
PostPosted: Mon Jun 06, 2022 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Airplay och apple produkter verkar få fram nåt med musiken som andra inte kan få fram.
Undrar om du har testat Tidal appen och kört via airplay till Källa ?
Kan verkligen Spotify vara ”bättre” om man använder samma apple enhet och
kör via airplay än Tidal i ”cd kvalite” ?
Ska testa Tidal vid tillfälle vissa låtar är magiska på spotify medans vissa andra bara är ok. För tillfället är jag utan slusteg så just nu får jag sjunga själv om jag vill ha musik :lol:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited