selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Det här spårar ju ur helt! Det där med uppitchad-LP12-snacket körde Radiolagret och Olle (RIP) i Alingsås med på det tidiga 90-talet men hade inte kunnat drömma om att någon ”seriös” handlare skulle köra med det år 2020.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
LinnArts wrote:

Tack för mig...
Tänk om jag hade fått 1 öre varje gång jag sett medelålders män ha olika åsikter på nätet, då hade jag haft minst 11.50kr

Hej Lennart, du kan väl förklara vad Signaturmetoden är så alla kan hänga med i resonemangen. Gärna med något praktiskt lyssningsexempel. Då blir det mer fakta att debattera i forumet.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
stefan wrote:
Det här spårar ju ur helt! Det där med uppitchad-LP12-snacket körde Radiolagret och Olle (RIP) i Alingsås med på det tidiga 90-talet men hade inte kunnat drömma om att någon ”seriös” handlare skulle köra med det år 2020.
Jag köpte min första Sondek av Olle på Hifi-Consult i Alingsås, 1989 var det.

Olle hade bytt in den, och jag köpte den, en nästan ny spelare med Valhalla och Ittok LVII billigare
än vad en ny med Akito kostade. Som 16-åring var jag då nöjd med mitt fynd jag betalde med egna
pengar från extrajobb och sommarkneg...

Olle sa att han gillade verket, men att han föredrog annan arm och PU än vad Linn hade att erbjuda.
Han menade på att det gick att göra en spelare som han skulle tycka om med rätt kringutrustning.

De sålde ju bl a Forsell, Michell och Simply Black där.

Inte ett ont ord om spelaren i sig (kanske för att han ville sälja den). =)

Men, On Topic igen: Som jag skrev i en annan tråd så är det ju vanskligt att bedöma prylar när de
bedöms på olika sätt. Att skriva att något är super-duper-bra och överlägset säger ju inget alls om
det är bedömt på andra grunder...

Enkelt, logiskt.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Oct 14, 2020 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
LinnArts wrote:

Tack för mig...
Tänk om jag hade fått 1 öre varje gång jag sett medelålders män ha olika åsikter på nätet, då hade jag haft minst 11.50kr

Hej Lennart, du kan väl förklara vad Signaturmetoden är så alla kan hänga med i resonemangen. Gärna med något praktiskt lyssningsexempel. Då blir det mer fakta att debattera i forumet.
+1 på det. Jag saknar iofs alla de som av olika anledningar har lämnat forumet, eller bara är inaktiva. Jag uppskattar all input, det ger faktiskt kunskap, vare sig det är Haraldurs Old School eller Eriks konservativa syn. Det är väl synd om forumet splittras som vänsterrörelsen på 70-talet (utan några andra liknelser)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Oct 14, 2020 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Klipper ner och kommenterar några få bitar.
LinnArts wrote:

Man ber mig tala om vilken metod jag väljer för att utvärdera saker, när jag gör det så får jag bastning för det...
“Man” var jag som frågade i en annan tråd. Tack för det som jag ser humoristiska svaret :) Bra att du klargjort för att du inte använder Tunedem som måttstock. Det förklarar väldigt mycket.
LinnArts wrote:


Har man inte heller lyssnat när jag talat om vad jag har byggt och vilka förutsättningar och att jag har byggt mina mässpelare 2017/2018 som jag tycker att de skall låta så blir det missuppfattningar att de två man har hört var byggda för att bli exacta och spela snyggt och med fundament ja då blir de lite livlösa men väldigt detaljerade.
Detta är kanske en av de längsta och mest svårtolkade meningarna på länge, men som deltidsdyslektiker så skiter vi i att leka gramatikpolis. Då skulle jag sitta på anstalt för länge sedan ;)
Jag antar att du åter igen refererar till mig som ”man”.
Skriver väl samma sak igen, När slutar en LP12 vara en LP12 utan en skivspelare som ser ut som en LP12:a?
Jag har all respekt för det du gör och ditt enorma intresse och engagemang.
Ang de spelarna som jag lyssnat på så tog jag mig tiden, av intresse, att lyssna på tankarna kring dessa samt läst om bygget av dessa. Gillar verkligen dina bilder på byggen!


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Sun Oct 18, 2020 11:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Roland wrote:
LinnArts wrote:
Allt utvärderat under Signaturmetoden.
Vad är signaturmetoden för något?
Carl wrote:
LinnArts wrote:
Tack för mig...
Hej Lennart, du kan väl förklara vad Signaturmetoden är så alla kan hänga med i resonemangen. Gärna med något praktiskt lyssningsexempel. Då blir det mer fakta att debattera i forumet.

Jag skulle också tycka det vore intressant och klargörande om du kunde beskriva Signaturmetoden Lennart.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Sun Oct 25, 2020 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Otroligt tramsig diskussion om Tune Dem IGEN !!
På Selleri hänger man om man utvärderar musikalisk förståelse med Tune Dem.
Alla får hänga här såklart men då bör man ha respekt för forumets inrikting och tydligt ange att man har andra preferenser - annars bara missleder man andra.
Handlar om respekt!

Inte tusan går man in på ett Porscheforum och utvärderar bilar efter max motoreffekt eller kvartmilstider - nej man utvärderar efter tiden runt en racerbana.
Respekt är underskattat idag i samhället.

Och att dra kortet offerkofta är otroligt barnsligt. Våga stå för den åsikt man har istället.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Thu Mar 11, 2021 00:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Slutade att skriva på selleri för några år sedan beroende på allt trams och all pajkastning. Tänkte att jag skulle läsa det här inlägget för att se om det förändrats till det bättre så att man kanske kunde engagera sig i selleri igen. Icket det, tonen bland vissa medlemmar ligger fortfarande på sandlådenivå. Så det blir inget engagemang från min sida, tyvärr.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Apr 28, 2021 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Slutade att skriva på selleri för några år sedan beroende på allt trams och all pajkastning. Tänkte att jag skulle läsa det här inlägget för att se om det förändrats till det bättre så att man kanske kunde engagera sig i selleri igen. Icket det, tonen bland vissa medlemmar ligger fortfarande på sandlådenivå. Så det blir inget engagemang från min sida, tyvärr.
Håller med. Har tappat allt intresse för Linn. Sålt av i allt utom Lp12 och skaffat annan hifi. Hifi som ger mig glädje och njutning, likaså för mina närmaste. Orkar inte med sektbeteende och har hittat betydligt trevligare och öppnare forum att delta i.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Apr 28, 2021 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Slutade att skriva på selleri för några år sedan beroende på allt trams och all pajkastning. Tänkte att jag skulle läsa det här inlägget för att se om det förändrats till det bättre så att man kanske kunde engagera sig i selleri igen. Icket det, tonen bland vissa medlemmar ligger fortfarande på sandlådenivå. Så det blir inget engagemang från min sida, tyvärr.
Om man har intresse av återgivning enligt Tune-Dem, gillar Linn - och har en förmåga att bidra med sansade diskussionere. Då är det väl dumt att hoppa av? Då blir ju proportionerna ännu mer sneda bland vettiga/ovettiga :-)
(säger han som delvis bidragit till karusellen...)

Men till mitt försvar så har jag faktiskt varit tydlig med mina preferenser, som Sportis tycker att man ska vara. Jag har aldrig sagt ett ont ord om att tue-dem som felaktigt eller kallat anhängarna för sekterister. Däremot har jag blivit påhoppad för att inte veta vad jag talar om och att jag (underförstått) borde hänga någon annanstans.

Ingen nämnd ingen glömd, men jag saknar faktiskt några tidigare deltagare här som har bidragit med mycket nyttigt och läsvärt.

Så, Musikpolisen - häng på!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Apr 28, 2021 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
nonick wrote:
Slutade att skriva på selleri för några år sedan beroende på allt trams och all pajkastning. Tänkte att jag skulle läsa det här inlägget för att se om det förändrats till det bättre så att man kanske kunde engagera sig i selleri igen. Icket det, tonen bland vissa medlemmar ligger fortfarande på sandlådenivå. Så det blir inget engagemang från min sida, tyvärr.
Håller med. Har tappat allt intresse för Linn. Sålt av i allt utom Lp12 och skaffat annan hifi. Hifi som ger mig glädje och njutning, likaså för mina närmaste. Orkar inte med sektbeteende och har hittat betydligt trevligare och öppnare forum att delta i.
Håller med Nonick
Har aldrig gillat ngn Linn elektronik eller högtalare för den delen, däremot det bästa de har gjort Lp 12an.

Sektbeteende och tron om att det som var på 80 talet är/var bäst och Tune dem ska vi inte tala om...
Man måste förstå att dessa saker har ett "bäst före datum" båda två, i mitt fall 1987.

Har provat allt Linn har gjort map Lp 12 både gammalt och nytt, en av få antar jag som inte gillar Troikan men påstår att Ittok är det bästa Linn gjort.

Har också provat det mesta som har gjorts till Lp 12an map 3dje parts delar och uppgraderingar.
Mkt av 3dje parts delarna som tillverkas idag gör Lp 12an både bättre och annorlunda.
Många fördelar är att man kan bygga vad man vill ha och hur det ska låta.

Ser fram emot att detta forum blir trevligare och roligare, framför allt mer diskussioner map Lp 12an.
Förstår inte varför några får på sig forum hornen och blir otrevliga rent av.
Är på många andra forum där man har 0 tolerans och diskussioner inte monologer och nedtryckningar som följd.

Många vågar inte skriva här för att de är rädda att bli påhoppade, tänk vad mkt vi inte får veta och lära oss.


Mvh Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Wed Apr 28, 2021 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jodå, jag har också hoppat av vid ett par tillfällen, mest för de elaka kommentarerna kring min person och mitt förstånd.

Men jag har alltid kommit tillbaka, mest för de färgstarka personligheterna som sätter färg på forumet. Personligen tycker jag det är lite för mycket ryggkliande här, men det får man ta :-)

Att glida ut som den döende svanen bara för att alla inte kysser ens fötter när man hyser en åsikt, eller rent av presenterar fakta, är bara för bedrövligt.

Om man nu gillar Linn och dess "sound", måste man då vara en tune-dem devoted som absolut inte får bedöma musik efter någon annan mall? Eller kombinera tune-dem med ett annat synsätt?

Rent musikaliskt är Linn enastående men absolut inte ensamt. När det gäller att måla upp ett rum framför en så man känner sig transformerad till en annan plats är Linn med nöd och näppe mediumbra. det är min åsikt och därför tycker jag att tune-dem inte rymmer alla aspekter för mitt musiklyssnade. Är jag en sämre person då? Ska jag inte få vara här utan en massa påhopp?

En anledning till att det är sämre fart på forumet är nog inte bara att det kommer in klantar som jag och ifrågasätter en massa. Det handlar om vad de redan etablerade accepterar. och det kan vara lite smalt ibland, om man så säger ;-)

Dalai Lama lär ha sagt att om man talar berättar man bara vad man redan vet - om man lyssnar kanske man lär sig något nytt! Det gäller oss alla och jag försöker...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri Apr 30, 2021 20:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Måste hålla med om att det vore roligare med en vänligare ton här på forumet.

Jag dyrkar inte Linn, men har ändå två st Linn anläggningar.(är ganska förtjust i Naim också)

Jag tycker Linn har gjort mycket bra, men också en hel del dåligt.
Kvaliten t.e.x. på vissa förförstärkare, slutsteg till Sizmik.
Sen är jag inte vidare förtjust i Exakt(än), men accepterar dom som gillar det och kan förstå dom lite grann.
Sen släpper dom Karousel och kan bara säga wow :shock: , superprodukt.

Tycker att det är kul att Linnarts är med här på forumet och måste nog lyssna på hans skapelser vid tilfälle.

Så tänk efter på hur vi uttrycker oss, så kan vi få ett bättre forum.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Sun May 02, 2021 10:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Är med i en facebook grupp som heter Hifi och God Ton där man verkligen använder sig av en god ton. Jag tycker att selleri medlemarna skall gå med i den gruppen så att dom som inte förstått hur man uppför sig på ett forum kan lära sig det. Ett mycket bra forum utan pajkastning och andra dumheter. Resultatet av den inställningen är att dagligen dyker nya trådar och diskussioner upp på dettta forum. Antalet medlemmar skulle garanterat öka på selleri om inställningen till hur man för en diskussion ändrades till att man visade respekt för varandra. Selleri skulle i och med det ochså få ett rikare liv med fler nya trådar och inlägg. Så alla medlemmar på Selleri ta nu och ransaka er själva är det verkligen så här ni vill ha det på selleri och vad kan ni göra för att pajkastningen skall upphöra och få ett rikt och trevligt forum🙂🙂🙂


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Sun May 02, 2021 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för tipset musikpolisen! Uppskattar ställen där man är vänliga och artiga mot varandra!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited