selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Grattis Mikael till din nya skivspelare !

Linn Mechanic i Ek
DV 20x2 H

Mycket musikalisk och ett stort steg upp med ett nytt Linn Mechanic verk och en ny DV 20x2 H.


Lennart/LinnArts

Allt utvärderat under Signaturmetoden.


Attachments:
Grattis Mikael.jpg
Grattis Mikael.jpg [ 402.72 KiB | Viewed 18369 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LinnArts wrote:
Allt utvärderat under Signaturmetoden.
Vad är signaturmetoden för något?


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.



Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.



Lennart/LinnArts
Haha, oj vad du skjuter dig själv i foten. Varför inte kalla den "detaljer och död musik" istället?
Att säga att man inte gillar TD betyder bara att man inte förstår den. Att då använda selleri som annonsplank och reklamplats är ganska magstarkt.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.
Haha, oj vad du skjuter dig själv i foten. Varför inte kalla den "detaljer och död musik" istället?
Att säga att man inte gillar TD betyder bara att man inte förstår den. Att då använda selleri som annonsplank och reklamplats är ganska magstarkt.
Själv ser jag TD som ett av flera sätt att utvärdera återgivningen. Von oben attityden att om man inte använder den till 100 % "har man inte förstått" är verkligen otrevlig.

Man kan absolut tycka vad man vill om LinnArts skapelser och med lite sund vänlig kritik kanske man rent av kan bidra konstruktivt. Med snorkighet kommer man dock inte långt.

Hur många gånger har inte Linn kommit med uppgraderingar och nya produkter som de gamla Linnisterna rynkat på näsan åt men som sedan inlemmats och får vara med i de fina salongerna? Ofta kommer kritiken att ljudet är bättre men TD är sämre. Och förklaringen brukar vara just att det låter dött, det svänger inte (underförstått som förr) och liknande uttryck. Efter ett tag brukar det lugna ner sig och man förstår att det ofta handlar om mer kontroll, en mer precis återgivning. Utan att det ger sämre resultat i en utvärdering enligt TD.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
LinnArts wrote:
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.
Haha, oj vad du skjuter dig själv i foten. Varför inte kalla den "detaljer och död musik" istället?
Att säga att man inte gillar TD betyder bara att man inte förstår den. Att då använda selleri som annonsplank och reklamplats är ganska magstarkt.
Själv ser jag TD som ett av flera sätt att utvärdera återgivningen. Von oben attityden att om man inte använder den till 100 % "har man inte förstått" är verkligen otrevlig.

Man kan absolut tycka vad man vill om LinnArts skapelser och med lite sund vänlig kritik kanske man rent av kan bidra konstruktivt. Med snorkighet kommer man dock inte långt.

Hur många gånger har inte Linn kommit med uppgraderingar och nya produkter som de gamla Linnisterna rynkat på näsan åt men som sedan inlemmats och får vara med i de fina salongerna? Ofta kommer kritiken att ljudet är bättre men TD är sämre. Och förklaringen brukar vara just att det låter dött, det svänger inte (underförstått som förr) och liknande uttryck. Efter ett tag brukar det lugna ner sig och man förstår att det ofta handlar om mer kontroll, en mer precis återgivning. Utan att det ger sämre resultat i en utvärdering enligt TD.

/ B
Jag vet sen länge att du inte heller förstår tune dem som metod, det handlar inte om att det svänger.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 12:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Klart att det är reklam.
Men just nu känns det som att Lennart gör bara allt för att reta oss gamla Linnister,
Sorgligt att se vad som blivit av detta forum.
Förr kunde man lita på att personer som skrev här var serösa och gjorde allt för att hjälpa varandra,
Men säg, varför vill du pissa på Linn och samtidigt bygga din verksamhet med deras produkter som bas?


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LinnArts wrote:
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.
Hoppsan.

Ska man som läsare då addera "Motsatsen" i alla dessa och liknande påstående?
LinnArts wrote:
alt byter man ut den mot en AO Pu7 Ti och är förbi Ekos SE/1 i performance....
LinnArts wrote:
Dock håller jag Valhallan högt för den låter bra men Wakondan låter bättre än den
LinnArts wrote:
Då är det på väg för test Sole 8 från Analogue Innovation och Insoles i stället för fjädrar vilka är testade i flera år tillsammans av tillverkaren.
Underbart och snyggt i Alu med utbytbara armboards för tex SME och Rega.
Lämnar Majik och Kore bakom sig och är i hasorna på Keel.
LinnArts wrote:
med Insoles i gummi som jag håller av bättre än fjädrarna
Motsatsen till TD. Så enkelt resonemang men samtidigt svårt att förstå.

Bill50x, ska du verkligen försöka skriva på ämnet Tune dem igen?
Bill50x wrote:
Hur många gånger har inte Linn kommit med uppgraderingar och nya produkter som de gamla Linnisterna rynkat på näsan åt men som sedan inlemmats och får vara med i de fina salongerna? Ofta kommer kritiken att ljudet är bättre men TD är sämre. Och förklaringen brukar vara just att det låter dött, det svänger inte (underförstått som förr) och liknande uttryck. Efter ett tag brukar det lugna ner sig och man förstår att det ofta handlar om mer kontroll, en mer precis återgivning. Utan att det ger sämre resultat i en utvärdering enligt TD.
Ditt vanliga raljerande för skrivandets skull. Fram med fakta. Ta någon konkret exempel från de senaste tjugo åren av Linns produkter så kan vi diskutera om det.

Det Erik och Xanlin skriver är relevant


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Spännande !
Jag sätter in en vad jag tycker en snygg Linn skivspelare och är Linn hela vägen utom då Pu och visar Mikaels nya skivspelare.
Inga priser ingen reklam för ngt bara förklarar vad man ser på bilden.

Jag tycker precis som ni, att denna är musikalisk vilket den är, ingen av er har ju hört den hur kan man då uttala sig att den är död och Livlös ??

Man ber mig tala om vilken metod jag väljer för att utvärdera saker, när jag gör det så får jag bastning för det...

Är det ngt jag är så är det seriös och jag använder alla delar jag kan från Linn också men när kund väljer ngt annat så kan jag erbjuda det också, vilket jag kallar "valbarhet" och jag "pissar" inte på Linn.
Ett bolag som Linn som sticker ut hakan måste också tåla lite kritik.
Ja jag gillar det Linnen ger och gillar allra mest att den är modular, hade väl inte startat ett företag med det som bas om jag inte hade tyckt om allt hos den, då jag också gör den mer anpassningsbar till alla.

Har man inte heller lyssnat när jag talat om vad jag har byggt och vilka förutsättningar och att jag har byggt mina mässpelare 2017/2018 som jag tycker att de skall låta så blir det missuppfattningar att de två man har hört var byggda för att bli exacta och spela snyggt och med fundament ja då blir de lite livlösa men väldigt detaljerade.
Vill man bygga en musikalisk ja då använder man en Linn Plint lägger in fjädring igen ställer in motor (där så krävs) enl Linn principen med en skruv i 50Hz läge och en i 60Hz läge, pitchar up den lite för att göra den mer "musikalisk" kör moment enl den lösare Linn principen med alla skruv och exakt moment på lagret, tyvärr får man då en mindre exakt spelare men musikalisk och med mer liv i vilkat ni gillar men inte jag.

TD Lyssningsdemontration som jag inte tycker om och inte använder. Får man tycka det ? Jag är ju ändå 55.
Frågan är ju om inte forumet är öppet för allas tyckande och smak bara det rör sig om Linn ?

Admin har mig veterligen aldrig tagit bort ngt av mina inlägg.

Nu meddelar jag er min metod och gör ingen reklam bara visar en spelare och är glad för en väns skull, vad är det mer jag måste följa och inte får göra ?

Vad tycker Admin ?

Lennart/LinnArts

Allt utvärderat under Signaturmetoden.

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
Spännande !
Jag sätter in en vad jag tycker en snygg Linn skivspelare och är Linn hela vägen utom då Pu och visar Mikaels nya skivspelare.
Inga priser ingen reklam för ngt bara förklarar vad man ser på bilden.

Jag tycker precis som ni, att denna är musikalisk vilket den är, ingen av er har ju hört den hur kan man då uttala sig att den är död och Livlös ??

Man ber mig tala om vilken metod jag väljer för att utvärdera saker, när jag gör det så får jag bastning för det...

Är det ngt jag är så är det seriös och jag använder alla delar jag kan från Linn också men när kund väljer ngt annat så kan jag erbjuda det också, vilket jag kallar "valbarhet" och jag "pissar" inte på Linn.
Ett bolag som Linn som sticker ut hakan måste också tåla lite kritik.
Ja jag gillar det Linnen ger och gillar allra mest att den är modular, hade väl inte startat ett företag med det som bas om jag inte hade tyckt om allt hos den, då jag också gör den mer anpassningsbar till alla.

Har man inte heller lyssnat när jag talat om vad jag har byggt och vilka förutsättningar och att jag har byggt mina mässpelare 2017/2018 som jag tycker att de skall låta så blir det missuppfattningar att de två man har hört var byggda för att bli exacta och spela snyggt och med fundament ja då blir de lite livlösa men väldigt detaljerade.
Vill man bygga en musikalisk ja då använder man en Linn Plint lägger in fjädring igen ställer in motor (där så krävs) enl Linn principen med en skruv i 50Hz läge och en i 60Hz läge, pitchar up den lite för att göra den mer "musikalisk" kör moment enl den lösare Linn principen med alla skruv och exakt moment på lagret, tyvärr får man då en mindre exakt spelare men musikalisk och med mer liv i vilkat ni gillar men inte jag.

TD Lyssningsdemontration som jag inte tycker om och inte använder. Får man tycka det ? Jag är ju ändå 55.
Frågan är ju om inte forumet är öppet för allas tyckande och smak bara det rör sig om Linn ?

Admin har mig veterligen aldrig tagit bort ngt av mina inlägg.

Nu meddelar jag er min metod och gör ingen reklam bara visar en spelare och är glad för en väns skull, vad är det mer jag måste följa och inte får göra ?

Vad tycker Admin ?

Lennart/LinnArts

Allt utvärderat under Signaturmetoden.
Nu talar du mot dig själv. Dessutom ljuger du.
Du använder motsatsen till TD och säger att LP 12 är en musikalisk spelare. Den är utvecklad med TUNE DEM.
Att motorn går för fort för att låta piggare går lätt att kolla med stroboskop.

Att mässpelarna lät tokdött (jag har bara hört det från källor jag litar på) och du säger att vi inte vet målsättningen när du sätter upp dem är intressant. Var det medvetet val för att få dem att låta såpass dåligt som de gjorde?

Klart du gillar att spelaren är modulär, då kan du tjäna pengar på tredjepartsdelar som är sämre TUNE DEM-mässigt.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:

Haha, oj vad du skjuter dig själv i foten. Varför inte kalla den "detaljer och död musik" istället?
Att säga att man inte gillar TD betyder bara att man inte förstår den. Att då använda selleri som annonsplank och reklamplats är ganska magstarkt.
Själv ser jag TD som ett av flera sätt att utvärdera återgivningen. Von oben attityden att om man inte använder den till 100 % "har man inte förstått" är verkligen otrevlig.

Man kan absolut tycka vad man vill om LinnArts skapelser och med lite sund vänlig kritik kanske man rent av kan bidra konstruktivt. Med snorkighet kommer man dock inte långt.

Hur många gånger har inte Linn kommit med uppgraderingar och nya produkter som de gamla Linnisterna rynkat på näsan åt men som sedan inlemmats och får vara med i de fina salongerna? Ofta kommer kritiken att ljudet är bättre men TD är sämre. Och förklaringen brukar vara just att det låter dött, det svänger inte (underförstått som förr) och liknande uttryck. Efter ett tag brukar det lugna ner sig och man förstår att det ofta handlar om mer kontroll, en mer precis återgivning. Utan att det ger sämre resultat i en utvärdering enligt TD.
Jag vet sen länge att du inte heller förstår tune dem som metod, det handlar inte om att det svänger.
Det vet jag också, det var en liten förenkling. Som "stampa takten" ungefär.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Visst, mitt svar kan uppfattas som spydigt när jag frågade om man ska utläsa dina tidigare inlägg som motsatsen. Ursäkta för det. Problemet är att jag inte förstår och det ska inte du klankas för. Kanske kan du hjälpa mig att förstå i frågeställningen nedan.
Roland wrote:
Ska man som läsare då addera "Motsatsen" i alla dessa och liknande påstående?
LinnArts wrote:
alt byter man ut den mot en AO Pu7 Ti och är förbi Ekos SE/1 i performance....
LinnArts wrote:
Dock håller jag Valhallan högt för den låter bra men Wakondan låter bättre än den
LinnArts wrote:
Då är det på väg för test Sole 8 från Analogue Innovation och Insoles i stället för fjädrar vilka är testade i flera år tillsammans av tillverkaren.
Underbart och snyggt i Alu med utbytbara armboards för tex SME och Rega.
Lämnar Majik och Kore bakom sig och är i hasorna på Keel.
LinnArts wrote:
med Insoles i gummi som jag håller av bättre än fjädrarna
Motsatsen till TD. Så enkelt resonemang men samtidigt svårt att förstå.


LinnArts wrote:
Man ber mig tala om vilken metod jag väljer för att utvärdera saker, när jag gör det så får jag bastning för det...
Vet inte vem som bett dig tala om vilken utvärderingsmetod du använder. Det var inte jag, om än jag önskar att jag kommit på att fråga dig det.
Kudos till dig som i denna post skrev "Allt utvärderat under Signaturmetoden.". Har inte sett det förr i dina inlägg.
Tycker dock att det du hittills skrivit om Signaturmetoden är tunt. Motsatsen till TD. Läser gärna mera av dina ord kring Signaturmetoden. Hur går den till, hur är den pålitlig, hur bedömer man vad som är bättre av A/B?


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Erik nu får du ge dig.
Jag har inte ljugit om ngt, jag tror du har sett ngt du inte förstår och sen påstår du att jag ljuger.

Du förstår nog inte vad jag menar. Motsatsen till TD... fundera ni på den.
TD stötte jag på i Linn Butikerna redan på 80 talet och har inte gillat sättet att använda TD sen dess.

Ett företag som inte tjänar pengar på det man säljer kommer inte långt. Jag tror du förstår...

Det är inte lätt att förstå om man inte har skruvat Lp 12 vad jag menar med piggare...fundera på den..."Il take my coat" och lämnar detta forum och låter er Linnister ha denna sandlåda för er själva.



Tack för mig...

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Ditt vanliga raljerande för skrivandets skull. Fram med fakta. Ta någon konkret exempel från de senaste tjugo åren av Linns produkter så kan vi diskutera om det.
Jag orkar inte leta reda på alla inlägg och tidigare skriverier. Men hur lät det från anhängarna när Linn presenterade första CD-spelaren? Hur lät det det när det dök upp nya mjukvaru-uppdateringar (firm-ware) till DS-spelarna? Samma gnäll varje gång om att de var mindre musikaliska osv.

Nej, jag är inte ute efter att raljera, jag tycker bara att påhoppen på LinnArts är ojusta. Att jag har svårt att förstå hans inställning till TD förändrar inte min syn att han har rätt att tycka vad han vill. Och uppenbarligen har han kunder som är nöjda med hans spelare.

Nu väntar jag bara på att någon här bryter sig ur Selleri, skapar ett eget forum med typ fem deltagare som sedan lider sotdöden pga att det aldrig blir någon utveckling och inga givande diskussioner. Precis som det brukar bli med fundamentalister. Ni kan få ett namn på utbrytarforumet, vad sägs om Selleri (k)?

Och när jag ändå håller på och gnäller, när ska ni lära er att god återgivning inte bara innehåller TD?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Tue Oct 13, 2020 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:

Det är inte lätt att förstå om man inte har skruvat Lp 12 vad jag menar med piggare...fundera på den..."Il take my coat" och lämnar detta forum och låter er Linnister ha denna sandlåda för er själva.
Tack för mig...
Jag har skruvat en hel del tolvor själv i min jig med utmärkt resultat och jag känner egenskaperna väl tycker jag.


Tack, även om jag tror du försöker dra på dig en offerkofta för att få nån att tycka att du ska stanna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited