selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 02, 2020 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ja, när såg ni senast ngt inlägg som inte handlade om att sälja eller köpa ngt? Det inträffar extremt sällan. Tråkig utveckling, är det ingen som lyssnat på någon ny skiva som är extra trevlig, ingen som provlyssnat ngn ny Linn-apparat (eller annat märke) som ger ett avtryck i upplevelsen?

Jag har själv försökt hålla liv i några trådar men det är ju helt dödfött. Är ni alla så nöjda med era Linn-prylar att det inte finns ngt att diskutera. behöver ni ingen hjälp eller har ni ingen erfarenhet att delge? Har ni inte upptäckt någon bra musik som ni vill dela med er av?
Prova tex Anna Ihlis - Avskedet 1864-2018. Finns både på Tidal och Spotify.

Sitt inte och uggla i er ensamhet, hör av er!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 03, 2020 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Hej
Där är väl jag en av dem som annonserar en del.

Det kunde startas mer diskussioner bild visningar om detta hade varit lättare att lägga in bilder och även få med medlemmar och dealers i diskussionerna runt nya och gamla saker.

Våga tyck till och kom med frågor och påståenden ang delar, nyheter och utseende/funktion.


Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Apr 03, 2020 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
LinnArts wrote:
Hej
Där är väl jag en av dem som annonserar en del.

Det kunde startas mer diskussioner bild visningar om detta hade varit lättare att lägga in bilder och även få med medlemmar och dealers i diskussionerna runt nya och gamla saker.

Våga tyck till och kom med frågor och påståenden ang delar, nyheter och utseende/funktion.


Lennart/LinnArts
Det känns som dödsstöten för selleri kom ungefär med linn-forumets nerläggning. Jag tror den numer sparkade? marknadstanten som ville lägga ner forumet har gjort stor skada ekonomiskt för Linns varumärktesbyggande.

Efter detta har Linn lanserat Select DSM, (knpapt någon diskussion), Nytt lager till LP12, ersättare till Kiko.. Dessa lanseringar verkar inte satt något avtryck hos medlemmerna.
Folk verkar ha slutat med JBL byggen också?

Lejonklous produkter har inte heller lett till någon större mängd diskussioner eller kanske bidragit till att man blivit lite fegare i diskussionerna.
Mina senaste köp var Passiva Akudorik+Slutsteg att koppla ihop med min KDSM renew i "stugan".. Primärt kör jag vidare med Klimax 320A+SUB+Katayst KDSM. Det låter tillräckligt för mig just nu och har gjort de senaste 7-8 åren. Att göra något radikalt bättre skulle bli svindlande dyrt.

Kanske att folk inte våga sticka ut hakan eller att intresset för musik i allmänhet har minskat drastiskt när alla sitter framför tiktok, netflix, youtube?

Vad skulle kunna ge folk ett köpsug?
Nya serie slutsteg under solo?
HDMI2 uppgradering till Kiko + Sneaky?
Utveckling av Exakt till K320, förfining av konceptet.
Katalyst till 520/530?


Top
   
PostPosted: Sat Apr 04, 2020 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Jag tror den numer sparkade? marknadstanten som ville lägga ner forumet har gjort stor skada ekonomiskt för Linns varumärktesbyggande.
Det där kände jag inte till. Ok, så dom har haft inne nån marknadsmänniska som uppenbarligen inte var rätt person på rätt plats? Har du nån mer info? Fullkomligt idiotiskt att lägga ner Linns officiella forum, det var ju främsta kanalen om nyheter ut till det segment med befintliga kunder som är/var av lite mer entusiast-karaktär. Snacka om att skjuta sig i foten och inte fatta vad man håller på med...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 04, 2020 21:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
De sista som höll detta forum intressant fick se sina inlägg raderade och/eller fick massa skit för att man inte omfamnade det nya Linn. Tämligen paradoxalt då de som förespråkade allt med nya Linn inte verkar ha något att diskutera eller tweaka. Men det är i och för sig helt enligt nya (officiella) Linnpropagandan - Inget annat än produkten i sig och inställningarna i ”Space påverkar”. (Eller så har förespråkarna av nya Linn inte pengarna det krävs för att hänga med i uppgraderingskarousellen.)

Så som man sår får man skörda.

Och nya Linnformumet är (helt otroligt) ännu sämre än det gamla var mot slutet. En bedrift i sig..

Så det är Lejonklous (emellanåt) och till viss del Naim/Pinkfish som är värt följa.

Slutsats: är man mer mån om de som är engagerade så kan man hålla ett forum vid liv och t.o.m. intressant.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 04, 2020 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det talas ovan om det gamla Linn-forumet som någon marknadstant lade ner. Är det ngn föregångare till Selleri - eller har jag missat något? Jag gick ju med här juli 2004, var det före min tid?

Att det finns en liten glipa mellan "nya" och "gamla" Linn-anhängare har jag förstått men den var kanske större än så? Själv har jag ju följt Linns utveckling från typ 76-77 och vissa delar av utvecklingen har jag haft svårt att ta till mig. Jag tänker då mer på början än nutid. När Rudling reste land och rike runt och predikade var det lite för mycket halleluja för min del. Fast visst var det kul när han gick runt och samlade in alla klockor och lade i rummet bredvid :-)
Under en tid därefter (pratar 80-tal nu) så lät det ibland ganska märkligt om Linn/Naim-kombinationerna. Fart och fläkt javisst men ljudmässigt ganska erbarmligt. Ungefär som att en 3W rörförstärkare in i stora horn kunde låta fantastiskt - på viss musik. Men LP12:an var bra och jag köpte den första under tidigt 80-tal.

Därefter har ju Linn utvecklats på huvudsakligen två sätt (återigen, min åsikt), dels genom att ljudet blev allt bättre, dels genom att priserna blev alldeles för höga. Under 70-80-talet var LP12:an snudd på budget med tanke på vad den presterade, bättre spelare kostade mångdubbelt. Idag kan man köpa en mindre lägenhet i Vimmerby för vad en toppad LP12:a kostar...

Det bättre ljudet har, verkar det som, delat upp Linn-anhängarna i två¨grupper (grovt generaliserat, givetvis), dels hardcore-entusiasterna som knappast ens tycker att Exakt-tekniken är ngt att ha, dels som omfamnar det nya ljudet. Själv sitter jag i rävsaxen med "å ena sidan, å andra sidan" som ngn kritiker till mina inlägg en gång skrev. Men helt klart är att Linn idag kan leverera ett mycket snyggare ljud som även tar fram kvaliteter i musiken som tidigare komponenter inte gjorde. Inte alltid, men ofta. Ett av de objekt som jag starkt ogillar är 530-högtalaren som jag inte skulle vilja ha hemma även om jag fick den gratis. Som blombord möjligen eftersom man kan byta tyg efter vad som står ovanpå.

Något som jag verkligen gillar är aktiva Akubarik, de låter inte riktigt som verkligheten men de låter dj-igt bra. Bra drag, bra ljud, bra musik i en mycket bra kompromiss. Tyvärr har jag hört några Exakt-anläggningar som låtit mindre bra men tror att det handlar om justering/inställning eftersom andra system låtit så mycket bättre. En av de mer övertygande demo'n jag hörde var med ett par passiva M140 jmf med Exaktdrivna aktiva diton. De passiva lät verkligen inte prisvärda för sina typ 30 tusen (+slutsteg) medan de aktiva lät som ett riktigt klipp för 90 tusen (inkl drivning).
Lite som Volvos utveckling, när rallyförarna av PV544 presenterades för Amazon blev gensvaret njae, för tung och klumpig. Det tog ett par år så var Amazonen den snabbare och mer pålitlig. Sedan kom 144 och tyckte Amazongänget njae... den va ju inge bra. Ett år senare... ja ni förstår :-)

Men vad var det för forum som fanns förut?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Men vad var det för forum som fanns förut?
Det är Linns egna forum som numera är stängt som det syftas på.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
Det känns som dödsstöten för selleri kom ungefär med linn-forumets nerläggning. Jag tror den numer sparkade? marknadstanten som ville lägga ner forumet har gjort stor skada ekonomiskt för Linns varumärktesbyggande.
1. Linn lanserade Exakt som var tydligt sämre. Dessutom demos med Linn-personal som gjorde det uppenbart att Linn skiter i musikailtet, inte fattar TuneDem och inte hör skillnader.
2. Linn lade ned sitt eget forum

Och deras skitdåliga support sedan 15år tillbaks i tiden. "nej inget fel, den mäter perfekt"...då det är helt uppenbart att musikaliteten är kass.
fredrik wrote:
Kanske att folk inte våga sticka ut hakan eller att intresset för musik i allmänhet har minskat drastiskt när alla sitter framför tiktok, netflix, youtube?
Spelar mer musik är någonsin.
Testar en massa saker men skriver inget längre då man bara blir ifrågasatt av personer som bara vill diskutera för sakens skull. "näää Ethernet-kablar, RAM-minne mm gör ingen skillnad"
fredrik wrote:
Vad skulle kunna ge folk ett köpsug?
Nya serie slutsteg under solo?
HDMI2 uppgradering till Kiko + Sneaky?
Utveckling av Exakt till K320, förfining av konceptet.
Katalyst till 520/530?
Köpsug = om någon tillverkare kan DEMA att de har koll på TuneDem och släpper en skitbra produkt som är bättre än en tidigare produkt.
Dvs som Linn var tidigare.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Men vad var det för forum som fanns förut?
Det är Linns egna forum som numera är stängt som det syftas på.
Stämmer


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Det känns som dödsstöten för selleri kom ungefär med linn-forumets nerläggning. Jag tror den numer sparkade? marknadstanten som ville lägga ner forumet har gjort stor skada ekonomiskt för Linns varumärktesbyggande.
1. Linn lanserade Exakt som var tydligt sämre. Dessutom demos med Linn-personal som gjorde det uppenbart att Linn skiter i musikailtet, inte fattar TuneDem och inte hör skillnader.
2. Linn lade ned sitt eget forum

Och deras skitdåliga support sedan 15år tillbaks i tiden. "nej inget fel, den mäter perfekt"...då det är helt uppenbart att musikaliteten är kass.
fredrik wrote:
Kanske att folk inte våga sticka ut hakan eller att intresset för musik i allmänhet har minskat drastiskt när alla sitter framför tiktok, netflix, youtube?
Spelar mer musik är någonsin.
Testar en massa saker men skriver inget längre då man bara blir ifrågasatt av personer som bara vill diskutera för sakens skull. "näää Ethernet-kablar, RAM-minne mm gör ingen skillnad"
fredrik wrote:
Vad skulle kunna ge folk ett köpsug?
Nya serie slutsteg under solo?
HDMI2 uppgradering till Kiko + Sneaky?
Utveckling av Exakt till K320, förfining av konceptet.
Katalyst till 520/530?
Köpsug = om någon tillverkare kan DEMA att de har koll på TuneDem och släpper en skitbra produkt som är bättre än en tidigare produkt.
Dvs som Linn var tidigare.
Känner mig som felande länken här :lol: tycker detaljerna är skitviktiga och tackar dig stort Sportis för alla utmärkta kabeltips mm från tidigare år. Kör Harmonihyllan, Microconnect etc. Samtidigt gillar jag Exakt... :oops: Känner tyvärr inte igen mig i den dikotomi som denna diskussion tyvärr verkar ha hamnat i...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Samtidigt gillar jag Exakt... :oops: Känner tyvärr inte igen mig i den dikotomi som denna diskussion tyvärr verkar ha hamnat i...
Exakt är klart bättre numera så ingen fara. Allt är inte svart/vitt.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 05, 2020 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Samtidigt gillar jag Exakt... :oops: Känner tyvärr inte igen mig i den dikotomi som denna diskussion tyvärr verkar ha hamnat i...
Exakt är klart bättre numera så ingen fara. Allt är inte svart/vitt.
Har också (för ett tag sen nu) hört Exakt-implementationer som defintivt inte lirade bra. Handlade nog delvis om tekniken i sig vid dåvarande tillfälle, men också om bristande installationer med för lite kunskap, för lite attention to detail etc.

Kände att det hände rätt mycket positivt knutet till (även) Exakt i o m Katalyst. En sak jag fortfarande inte tycker lirar så bra är lyssning vid lägre volymer, där känns det som att digitala volymkontrollen väl sannolikt fortfarande är det som förstör en del (min gissning).

Skulle behöva lite hjälp med lite tuning på plats av handlare, får nog anstå till post-corona...

Hifi med beaktande av musikalitet är inte komplicerat att få till. Det är komplext. (Det är det som en del personer på vissa grannforum inte har fattat... Vi vet inte allt!)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2020 02:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
är det ingen som lyssnat på någon ny skiva som är extra trevlig
Senast jag köpte CD (två st) var i september 2019. Börjar kännas länge sedan. Hur ofta köper selleristen CD nu för tiden?
Bill50x wrote:
ingen som provlyssnat ngn ny Linn-apparat
Nej. Har inte ens lyssnat på Selekt DSM.
Mest för att det inte är en intressant produkt.
Karousel däremot ser jag fram emot att få lyssna på. Den verkar vara något i hästväg. Hade jag fortfarande ägt en LP12 hade beställningen redan varit lagd.
Bill50x wrote:
(eller annat märke) som ger ett avtryck i upplevelsen?
Det var många år sedan sist. Då var det ett slutsteg från Uppsala.
Bill50x wrote:
Är ni alla så nöjda med era Linn-prylar att det inte finns ngt att diskutera.
Delvis sant. I alla fall det där med "nöjd".
Bill50x wrote:
behöver ni ingen hjälp eller har ni ingen erfarenhet att delge?
Den hjälpen finns inte på detta forum.
För mig är det inte givande att dela och berätta att när jag pysslade med Space Optimisation 2.30 så kraschade allt. Mitt "rum" försvann, alla mina inställningar försvann. Har ännu inte lyckats få till det. Verkar vara något fel på Linns tjänst att göra synkroniseringen till stereon.
Bill50x wrote:
Prova tex Anna Ihlis - Avskedet 1864-2018.
Tack. Skulle precis byta skiva när jag kom till spår 5 för det var lite för sävligt. Men vips, då hör jag Stefans röst.
fredrik wrote:
ersättare till Kiko
Den skulle jag vilja testa hemma. Series 3. Tror den är bra.
fredrik wrote:
Folk verkar ha slutat med JBL byggen också?
Jasså! Intressant. Undra varför?
Jag har lyssnat på ett av dessa JBL byggen. Ingen wowkänsla. Hade varit kul att höra ett JBL system som ger mersmak. Om det nu finns något.
Har sett att ett eller två av dessa har sålts iväg på begagnatmarknaden. I alla fall JBL grejerna.
fredrik wrote:
Lejonklous produkter har inte heller lett till någon större mängd diskussioner eller kanske bidragit till att man blivit lite fegare i diskussionerna.
Tror inte man kan lyssna på produkterna i Stockholm i någon butik. Det är synd.
På vilket sätt eller varför fegare?
fredrik wrote:
Vad skulle kunna ge folk ett köpsug?
Nya serie slutsteg under solo?
Prestanda över Solo men prisklass Majik.
fredrik wrote:
Utveckling av Exakt till K320, förfining av konceptet.
Det behöver du. Jag sålde mina K320 pga deras storlek och dåliga stativ.
fredrik wrote:
Katalyst till 520/530?
Det antal som sålts i Sverige kan säkert räknas på ena handen.
cortina wrote:
De sista som höll detta forum intressant fick se sina inlägg raderade och/eller fick massa skit för att man inte omfamnade det nya Linn.
Vill minnas det fanns betydligt fler orsaker till varför det blev som det blev.
Dessa personer har väl samlats på sitt egna hemliga forum?
En sak jag fortfarande inte tycker lirar så bra är lyssning vid lägre volymer, där känns det som att digitala volymkontrollen väl sannolikt fortfarande är det som förstör en del (min gissning).
Ett passivt Linnsystem tycker jag är ännu sämre på låg volym än vad ett Aktivt eller Exaktsystem är. Det är som att passiva filter inte fungerar bra vid låg effektmatning.
1. Linn lanserade Exakt som var tydligt sämre.
Att det skulle varit sämre hörde jag nog aldrig. På alla demos som jag var på så spelade Exaktalternativet bättre än icke-Exakt. High Fidelity i Stockholm arrangerade flera demo på olika högtalarmodeller.
Testar en massa saker men skriver inget längre då man bara blir ifrågasatt av personer som bara vill diskutera för sakens skull. "näää Ethernet-kablar, RAM-minne mm gör ingen skillnad"
Vet precis vad du menar. Det där "ifrågasatt för sakens skull" är så extremt tröstlöst. Det verkar inte finnas någon förståelse från källan till detta heller. Detta fick mig (då) flera gånger att tappa intresset för att både skriva och läsa på selleri.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2020 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Roland wrote:
Bill50x wrote:
behöver ni ingen hjälp eller har ni ingen erfarenhet att delge?
Den hjälpen finns inte på detta forum.
För mig är det inte givande att dela och berätta att när jag pysslade med Space Optimisation 2.30 så kraschade allt. Mitt "rum" försvann, alla mina inställningar försvann. Har ännu inte lyckats få till det. Verkar vara något fel på Linns tjänst att göra synkroniseringen till stereon.
I Space 2 kunde man inte sätta in kustom filter så i mitt primära system var det inte bra, för sekundära system har jag provat och det funkar väl hyffsat.
Har du provat igen med senaste firmwaremjukvara?
Roland wrote:
fredrik wrote:
Lejonklous produkter har inte heller lett till någon större mängd diskussioner eller kanske bidragit till att man blivit lite fegare i diskussionerna.
Tror inte man kan lyssna på produkterna i Stockholm i någon butik. Det är synd.
På vilket sätt eller varför fegare?
Det verkar anses lite ofint att föredra Linns motsvarande produkter verkar det som. Kanske är det stor skillnad, har aldrig lyssnat själv. :) Tråkigt att inngen handlare kan dema vettigt i Stockholm. Men det var rent tokeri att försöka bygga en streamer med tanke på all mjukvarutveckling som krävs, så att det blev släppt "open source" för entusiaster att experimentera med var det bästa/roligaste som kunde hända.
Roland wrote:
fredrik wrote:
Utveckling av Exakt till K320, förfining av konceptet.
Det behöver du. Jag sålde mina K320 pga deras storlek och dåliga stativ.
Jag lät High Fidelity bygga nya åt mig, inofficiell toppuppgradering..


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2020 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
fredrik wrote:
Jag tror den numer sparkade? marknadstanten som ville lägga ner forumet har gjort stor skada ekonomiskt för Linns varumärktesbyggande.
Det där kände jag inte till. Ok, så dom har haft inne nån marknadsmänniska som uppenbarligen inte var rätt person på rätt plats? Har du nån mer info? Fullkomligt idiotiskt att lägga ner Linns officiella forum, det var ju främsta kanalen om nyheter ut till det segment med befintliga kunder som är/var av lite mer entusiast-karaktär. Snacka om att skjuta sig i foten och inte fatta vad man håller på med...
Tjänsten ligger ute nu:
https://www.linkedin.com/jobs/search/?c ... 20Kingdom

Sök den!!!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited