selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 07, 2020 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Åh fan... "Generous staff discount" OCH "Onsite gym and exercise classes". Var la jag nu mitt CV... :lol:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2020 21:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Hmm, tror det är lite tudelat och olika för alla.

Själv är jag helnöjd med mina aktiva akubarik, älskar dem. KK'n jag köpte kompletterar perfekt och DS'n funkar utmärkt fortfarande.

Den nya vägen Linn tagit med exakt är för kostsam, så enkelt är det, för mig. Jag kan uppgradera mina akubarikar, visst.. men, till vilket pris? Jag valde en ny bil istället. Och nu en stuga, istället för att uppgradera till exakt. Har aldrig legat i framkant med grejerna, tjänar inte nog för det och försökt pricka in bra prestanda/krona men nu är det svårt att göra ens det och då får det ju som bara vara och annat får högre prio och i och med det läggs hobbyn lite åt sidan för nu, kommer säkert igång igen i framtiden om jag känner mig själv rätt :D

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Ja, när såg ni senast ngt inlägg som inte handlade om att sälja eller köpa ngt? Det inträffar extremt sällan. Tråkig utveckling, är det ingen som lyssnat på någon ny skiva som är extra trevlig, ingen som provlyssnat ngn ny Linn-apparat (eller annat märke) som ger ett avtryck i upplevelsen?

Jag har själv försökt hålla liv i några trådar men det är ju helt dödfött. Är ni alla så nöjda med era Linn-prylar att det inte finns ngt att diskutera. behöver ni ingen hjälp eller har ni ingen erfarenhet att delge? Har ni inte upptäckt någon bra musik som ni vill dela med er av?
Prova tex Anna Ihlis - Avskedet 1864-2018. Finns både på Tidal och Spotify.

Sitt inte och uggla i er ensamhet, hör av er!

/ B
Jag försöker fortfarande skriva här när jag tycker jag har något att bidra med, eller undrar över något som jag tänker att någon forummedlem kanske kan hjälpa till med.

Jag tror "avsomningen" främst har två orsaker:
1. Ett antal av de ivrigaste debattörerna lämnade selleri och skapade sitt eget forum. Då försvann mycket av diskussionsviljan över vad som var bra eller dåligt med nya och gamla produkter. Vi som hänger kvar har tydligen inte lika mycket att tycka till om, ett bränsle som behövs för att hålla diskussionerna vid liv.
2. Linn har i mina ögon utvecklats från ett analog/mekanik hårdvaruföretag för entusiaster till ett digital/mjukvarufokuserat företag för köpstarka kunder som söker ett exklusivt lifestyle alternativ till Sonos och Bose. Linns nya produktstrategi attraherar inte längre på samma sätt de entusiaster som hängde här tidigare, när tweakandet i princip har reducerats till att leka med en avancerad parametrisk equalizer.

För min personliga del upplever jag tyvärr att Linns nya strategiska inriktning hamnar längre och längre bort från mina egna önskemål. Series 3 eller Selekt är inte det jag söker i dagsläget och Exakt är jag hyggligt effektivt utesluten från med mina hemodlade högtalare. Enda sättet att komma in på den banan är att först investera upp mig på Exakthårdvara och sen se om Linn tillhandahåller tillräckligt goda utvecklingsmöjligheter för mig att skapa egna filter till högtalarna. Tyvärr ett ointressant erbjudande. Varför kan inte Linn låta mig först försöka skapa en konstruktion i deras verktyg för att sen låta mig göra investeringen i den Exakthårdvara som jag behöver för att realisera lösningen? Bara ett av Linns lite märkliga val i mina ögon.

Att betala 45 000 kr för Katalyst till min DS är tyvärr också ointressant idag, även om jag gärna skulle välkomna det ljudmässiga lyftet. Det sticker också en del i ögonen att samma uppgradering x 5 erbjuds för 19 000 kr till en Exaktbox 10. Vad hände med Linns modultänkande och uppgraderingserbjudanden till rimliga kostnader?? 10 000 kr för Karousel känns mycket mer väl genomtänkt. Kan det vara så att de digitala produkterna tvingas bära en allt mer svällande kostnad för mjukvaruutveckling inom Exakt och mindre lyckade kontrollpunktsappar som Linn ger bort gratis? Då är jag inte intresserad så länge jag inte är en del av Exakt klanen.

Jag är också i grunden tillfredsställd med de linnprylar som spelar i mina anläggningar idag. Det minskar drivkraften att ventilera uppgraderingsvägar och tweaks när man kan fortsätta njuta av ny och gammal musik istället. Fast tack vare att jag hittade denna tråd ska jag nu starta två nya trådar om mina irritationsmoment med Linns senaste hittepå för Kazoo Server och den nya kontrollappen.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
"hemkörda dipolära aktiva högtalare"

Har du presenterat dessa på detta forum?
Vad vinner du i jmf med Linns högtalare?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2020 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
"hemkörda dipolära aktiva högtalare"

Har du presenterat dessa på detta forum?
Vad vinner du i jmf med Linns högtalare?

/ B
Inte här, men i någon av byggtrådarna på Faktiskt och DiyAudio samt hos LinkwitzLab. Tillfredsställelsen att ha byggt något efter mina egna återgivningsidéer. De låter som jag vill och ersatte vid det tillfället ett aktivt Kabersystem. Jag har inte haft anledning att önska mig något annat än så länge (även om jag gärna skulle vilja leka med Exakts FIR filter hade jag haft den möjligheten).

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Apr 11, 2020 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
skulle väl säga att varför jag inte skriver här nå mera är väl någonstans att det bara tog energi, för det mesta handlade det om att så fort man inte tyckte att det nya var bra eller att man upplevde gamla grejer bättre så kom det alltid till samma slutsats du kan inte installera, då måste det varit fel uppställt osv

vi håller på väldigt mycket och njuter av Linn fortfarande, delar med oss av erfarenheter osv
Jag är väl medveten om att alla påståenden men gjort inte alltid varit rätt, dock vet jag också att alla inte varit fel, det intressanta idag så behöver jag inte få grejerna välsignad eller injusterade av något proffs, vi sköter det mest själv nu mera, de som är trevliga och vill ha råd ger vi gärna det till

jag bryr mig inte nå mer att försöka öppna ögon på folk att Linn inte är samma företag nå mera, som inte bryr sig i varken gamla kunder eller i den nyblivne kunden, tycker däremot synd om handlarna som ska försöka täcka för sonen till ivor som har noll förståelse för musikalitet, tråkig utveckling men det började för många år sen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
pekka71 wrote:
skulle väl säga att varför jag inte skriver här nå mera är väl någonstans att det bara tog energi, för det mesta handlade det om att så fort man inte tyckte att det nya var bra eller att man upplevde gamla grejer bättre så kom det alltid till samma slutsats du kan inte installera, då måste det varit fel uppställt osv

vi håller på väldigt mycket och njuter av Linn fortfarande, delar med oss av erfarenheter osv
Jag är väl medveten om att alla påståenden men gjort inte alltid varit rätt, dock vet jag också att alla inte varit fel, det intressanta idag så behöver jag inte få grejerna välsignad eller injusterade av något proffs, vi sköter det mest själv nu mera, de som är trevliga och vill ha råd ger vi gärna det till

jag bryr mig inte nå mer att försöka öppna ögon på folk att Linn inte är samma företag nå mera, som inte bryr sig i varken gamla kunder eller i den nyblivne kunden, tycker däremot synd om handlarna som ska försöka täcka för sonen till ivor som har noll förståelse för musikalitet, tråkig utveckling men det började för många år sen
Hejsan Pekka,
Sneglar ni någonting på andra märken? Naim, Lejonklou etc?
Har ni hunnit testa Karousel? Vad är era intryck isf?
Jag har alltid tyckt att hyfsat toppade LP12 slår allt jag hört i "DS-världen", men spelar trots detta väldigt mycket DS, då det är (i mitt tycke) väldigt bra och enkelt att ladda på med 10-200 låtar som får stå och gå under dagen.
På helgerna, eller när det blir lite lugnare så kan vinylen titta fram däremot.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
matss wrote:
Bill50x wrote:
"hemkörda dipolära aktiva högtalare"

Har du presenterat dessa på detta forum?
Vad vinner du i jmf med Linns högtalare?

/ B
Inte här, men i någon av byggtrådarna på Faktiskt och DiyAudio samt hos LinkwitzLab. Tillfredsställelsen att ha byggt något efter mina egna återgivningsidéer. De låter som jag vill och ersatte vid det tillfället ett aktivt Kabersystem. Jag har inte haft anledning att önska mig något annat än så länge (även om jag gärna skulle vilja leka med Exakts FIR filter hade jag haft den möjligheten).

mvh, mats
En liten bild säger mer än tusen ord :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Image

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snyggt Mats :!:


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2020 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tack.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Apr 13, 2020 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul att se! Känslan av att ha byggt dom själv måste vara trevlig!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 13, 2020 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja tack. Tre års slit sätter sina spår.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Apr 13, 2020 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Ser ut att vara ett bra rum att spela i, med bastanta väggar.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue Apr 14, 2020 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
En lägenhet från 20-talet är alldeles utmärkt för musiklyssning. Sköna dimensioner, takhöjd och bra material. Enda utmaningarna är att hitta stabilt väggfäste för stereobänken och gömma kablar.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited