selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 01, 2018 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ett enkelt sätt att ta upp överskotts olja när du gör ditt oljebyte.

Packbox 16x28x7 13 kr på Odal Maskin.
Istället för att hålla på med papper eller trasor.

Fyll på olja enl bif instruktion och sätt i innertallrik och denna tar den överflödiga oljan, ta bort den och torka spindeln på innertallriken och sätt i innertallrik igen, Klart !

[O/] Lennart/LinnArts


Attachments:
20180601_180100.jpg
20180601_180100.jpg [ 468.18 KiB | Viewed 7580 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Sat Jun 02, 2018 23:45, edited 1 time in total.
Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
LinnArts wrote:
Ett enkelt sätt att ta upp överskotts olja när du gör ditt oljebyte.

Packbox 16x28x7 13 kr på Odal Maskin.
Istället för att hålla på med papper eller trasor.

Fyll på olja enl bif instruktion och sätt i innertallrik och denna tar den överflödiga oljan, ta bort den och torka spindeln på innertallriken och sätt i innertallrik igen, Klart !

[O/] Lennart/LinnArts
Lite nyfiken på hur man tömmer oljan och gört rent spindelhuset på bästa sätt. Kan tänka mig att det kan samlas en hel del mojs i botten efter ett par års drift.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag vet inte vad Linn rekommenderar men jag skulle försöka med att först fylla på en liten mängd riktigt tunn olja och försiktigt röra om med typ en smal trästicka, därefter koppla ett tunt rör till en sug av något slag (typ en sådan man pumpar ur olja ur gräsklipparmotorer) och helt sonika suger upp all vätska. Kanske går det att torka rent med någon slags lång tops?

En annat tricks är väl att skruva ur lagerhållaren och lägga den upp och ner ett antal timmar så den får rinna ur ordentligt.

Hur gör våra kära servicekillar (=Linnhandlare)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 12:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Jag tror man bör vara väldigt försiktig med att sticka ned något annat i tallrikslagret än innertallriken. Jag skulle först ta bort ytter- och innertallrik, rem och tonarmens motvikt. Stötta upp med ett gäng böcker eller liknande i kortändarna (om ni inte råkar ha en jigg) och sedan vända LP12:an upp och ned och låta oljan rinna ut. Om man vill fylla på och göra om proceduren för att få ut eventuell bottensats bör man bara använda Linns egen olja. Åtdragningsmomentet av lagerhållaren har jag hört är känsligt så den skulle jag inte skruva ur.

Men som Bill skriver, det bästa är att höra med sin Linn-handlare innan man börjar meka själv.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Med tanke på hur känslig LP12:an är med alla justeringar så skulle i alla fall jag vara mycket tveksam till att vända den upp och ner.

Det rekommenderas ofta att man ska plocka av motvikten på armen, tex när man drar skruvarna i pickupen osv. Med tanke på hur hårt min motvikt sitter så är jag mer rädd att sabba lagren genom att flytta på vikten jämfört med att hålla emot på något lämpligt sätt när jag drar pickupskruvarna. Med tanke på armrörets längd blir momentet vid lagren försumbart jämfört med om man flyttar på vikten.

Med tanke på allt som kan gå snett om man vill byta olja så känns det som att man lika gärna lämna in spelaren direkt och låta handlaren stå för risken...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 19:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Glömde bort Ittok och Ekos motvikt i hastigheten då jag har en Basik Plus :oops:. De motvikterna skall man inte pillra med med armen monterad om man är rädd om lagren. Själva vändningen är förstås ett riskmoment och spelaren kan behövas justeras om efteråt. Men om man nu tycker man måste ha ut lageroljan på egen hand tycker jag det är bättre än alternativen. Instämmer i att bästa alternativet är att låta handlaren ta hand om det.

Nu har jag inte sett något från Linn om oljebyte efter viss tid såsom med drivrem. Däremot står det lite annat om lageroljan i Linns egen LP12 Setup Manual. "Similarly, the main bearing housing oil may be topped up. THIS IS NOT REALLY NECESSARY UNLESS OIL HAS BEEN LOST DURING OPERATIONS ON THE TABLE. When topping up, make sure that there is a slight surplus of oil, even at the expense of the excess running out when the spindle is inserted, to ensure that the bearing is full. PLEASE USE ONLY THE OIL PROVIDED BY THE MANUFACTURER! OTHER OILS MAY DAMAGE THE BEARING."

Det finns mycket övrigt intressant och lärorikt I manualen som är från Valhallaperioden och i stort sett allt gäller fortfarande. Den finns här att läsa http://www.theanalogdept.com/linn_lp-12.htm Speciellt roligt är att läsa avsnittet i slutet ”USELESS, DANGEROUS AND FOOLISH MODIFICATIONS OF THE LP12”


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
leif_lar wrote:
LinnArts wrote:
Ett enkelt sätt att ta upp överskotts olja när du gör ditt oljebyte.

Packbox 16x28x7 13 kr på Odal Maskin.
Istället för att hålla på med papper eller trasor.

Fyll på olja enl bif instruktion och sätt i innertallrik och denna tar den överflödiga oljan, ta bort den och torka spindeln på innertallriken och sätt i innertallrik igen, Klart !

[O/] Lennart/LinnArts
Lite nyfiken på hur man tömmer oljan och gört rent spindelhuset på bästa sätt. Kan tänka mig att det kan samlas en hel del mojs i botten efter ett par års drift.
Se bif bild, sug ur kvarvarande olja med sprutan (köps på apoteket slang lika till vindrute spolning bil, eller av mig;) tops även här apotek special sortiment.
Rengör och se till att det inte finns partiklar kvar, detta om man bara byter olja och inte plockar isär spelaren. Vänd INTE på den.

Skulle du plocka isär spelaren så kan du sätta på skydds locket till lagret så tar detta upp oljan när du vänder upp och ned på det.
När subchassie är urtaget ur spelaren så vänd det upp och ned över tex en soptunna och låt det rinna ur.
Har man gott om olja kan man fylla på ny och låta den stå och sedan vända på det igen och låta det rinna ur, ta sedan tops och torka ur och rengör så det blir torrt och se så det inte är några partiklar kvar av något.
Kör sedan enl inlägg 1.

Linns olja dvs Linn black oil skall användas vid Cirkus/Pre-Cirkus black liner och white liner, gäller att man har Linn black oil till alla utom vid white liner och guldfärgat lager hus då skall Mobil 6 oil användas, då lagret är i delrin och inte i Peek.

OBS ! Använd bomullsvantar när du tar i innertallrik och yttertallrik så det inte blir fingeravtryck, grafiten i oljan gör att det lätt blir märken som inte går bort. Finns också på Apoteket.

Stort oljekit hos oss:
Spruta
10 st tops
Olja 3 ml Linn Black oil
Instruktion
Bomullsvantar
Sommarpris 99 kr


[O/] Lennart/LinnArts


Attachments:
20180602_095716.jpg
20180602_095716.jpg [ 662.49 KiB | Viewed 7486 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bipen wrote:
Glömde bort Ittok och Ekos motvikt i hastigheten då jag har en Basik Plus :oops:. De motvikterna skall man inte pillra med med armen monterad om man är rädd om lagren.
Frågan är hur man balanserar ut armen (genom att flytta motvikten) utan att armen är monterad? När jag hade uppdaterat min spelare fick jag den levererad i en kartong där tallriken låg separat, likaså motvikten. Hur skulle jag burit mig åt för att montera motvikten? Jag tryckte den på plats med små vridningar och försökte mig på att hålla emot så mycket som möjligt i mittdelen så momentet mot lagren skulle bli så litet som möjligt. Så här i efterhand skull jag nog ha lagt en droppe olja på röret för att minska friktionen. Risken att vikten förflyttar sig under spelning är ändå helt obefintlig.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 02, 2018 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Bill50x wrote:
Bipen wrote:
Glömde bort Ittok och Ekos motvikt i hastigheten då jag har en Basik Plus :oops:. De motvikterna skall man inte pillra med med armen monterad om man är rädd om lagren.
Frågan är hur man balanserar ut armen (genom att flytta motvikten) utan att armen är monterad? När jag hade uppdaterat min spelare fick jag den levererad i en kartong där tallriken låg separat, likaså motvikten. Hur skulle jag burit mig åt för att montera motvikten? Jag tryckte den på plats med små vridningar och försökte mig på att hålla emot så mycket som möjligt i mittdelen så momentet mot lagren skulle bli så litet som möjligt. Så här i efterhand skull jag nog ha lagt en droppe olja på röret för att minska friktionen. Risken att vikten förflyttar sig under spelning är ändå helt obefintlig.

/ B
Jag brukat ta lite saliv så funkar det utmärkt och vrider motvikten med i mitt fall med höger hand och håller emot i armröret med vänster hands fingrar vad det gäller Ittok och Ekos de andra är mer lättflyttade och är gängade och egentligen lättare att ställa in typ Basik Lvx.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2018 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ämnet rem till Lp 12an.
Ja mina vänner här fungerar enl mina provspelningar bara en och det är Linns original rem.
Efter att ha provspelat nedan typer så listar jag de så här:
1. Linn std rem klart bäst.
2. Vinyl Passion näst bäst.
3. Origin Live bör undvikas.
4. Tonar Sämst.

Rem klarar alla av att byta och rengöres med en torr luddfri trasa var 6 e månad och rengöres var 6:e månad upp till 4 år.
Vid service av spelare vilket bör ske vart annat år och rem byte var 4:e år.
Slätast sida på remmen mot drivhjul och innertallrik, ta remmen och dra den mot underläpps utsida för att avgöra vilken som är lenast och märk utsida med en spritpenna och gärna vilket håll ( har dock aldrig hört skillnad själv, men de finns de som kan tydligen.) Efter ett tag blir det en rand på insidan ändå av remhjulet så då vet man vilken sida som är in.

Kolla remhjul på motor så inga avlagringar finns varken här eller på innertallriks yta där drivremmen går.
Rengöres med fönsterputs, är ytan lite fet ta då och rengör endast ytan där rem går både på remhjul och innertallrik med IPA (Isopropylalcohol) för att få riktigt ren, bara dessa ytor och inget annat.

När ni lägger på tallriken efter rembyte, lägg den upp och ner på innertallrik starta sedan drivning ( detta gäller ej de som har Radikal ) för att se att remmen går felfritt och inte tar i remstyraren( belt guide) utan löper fritt.
Lägg tillbaka yttertallrik rättvänd på innertallrik igen.

Filtmatta för de som har en sådan rengöres med klädvårdsborste, är du noga med vilken sida som är upp och du har tagit dig tid att lyssna in detta glöm inte att märka vilken sida som är vilken.

För dig som har gjort detta nu klarar att göra detta för all framtid.
Har man nu bytt olja och rem, ja då har man gjort 2/3 av en normal service.
Obs en ny rem tar ca 20 speltimmar att spela in.
Go Tur...

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2018 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tack för instruktionen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2018 22:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Här är några Linn-dokument om procedurer för tonarmar och pickuper. De har några år på nacken men huvuddragen är tillämpliga idag också. Kanske någon som har nyare versioner kan lägga upp dem?

ftp://ftp.fyristorg.com/public/Cartridg ... cement.pdf
ftp://ftp.fyristorg.com/public/Linn%20T ... 201995.pdf


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2018 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tack för instruktionerna Linnarts. Det låter ju inte så dramatiskt när man får det förklarat så bra och detaljerat.
Det är väl när det avviker det allra minsta som vi lekmän blir alldeles bleka och undrar varför vi gav oss in i det här :mrgreen:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited