selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Mar 19, 2018 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Skall ut och resa lite och har blivit lite nyfiken på "NC" tekniken som verkar ha kommit väldigt långt.
NC=Noise Cancelling, dvs dom motverkar buller utifrån aktivt.
Verkar vara ganska skönt att flyga med dessa då man kan spela musik på lägre nivå och slippa höra planets motorer etc.

Har läst lite tester men dom flesta fokuserar på finesser, batteritid etc, inte så mycket på musikaliteten.

Har ni testat dessa? Tips på modeller som är så musikaliska som möjligt? Bluetooth eller kabel spelar ingen roll.
Fyll gärna på med egna upplevelser!

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Mar 19, 2018 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
leif_lar wrote:
Skall ut och resa lite och har blivit lite nyfiken på "NC" tekniken som verkar ha kommit väldigt långt.
NC=Noise Cancelling, dvs dom motverkar buller utifrån aktivt.
Verkar vara ganska skönt att flyga med dessa då man kan spela musik på lägre nivå och slippa höra planets motorer etc.

Har läst lite tester men dom flesta fokuserar på finesser, batteritid etc, inte så mycket på musikaliteten.

Har ni testat dessa? Tips på modeller som är så musikaliska som möjligt? Bluetooth eller kabel spelar ingen roll.
Fyll gärna på med egna upplevelser!
Jag har inte hört några bra ännu, men inte heller provat så många. Bose är några du inte behöver lyssna på i varje fall...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 19, 2018 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
HCL wrote:
leif_lar wrote:
Skall ut och resa lite och har blivit lite nyfiken på "NC" tekniken som verkar ha kommit väldigt långt.
NC=Noise Cancelling, dvs dom motverkar buller utifrån aktivt.
Verkar vara ganska skönt att flyga med dessa då man kan spela musik på lägre nivå och slippa höra planets motorer etc.

Har läst lite tester men dom flesta fokuserar på finesser, batteritid etc, inte så mycket på musikaliteten.

Har ni testat dessa? Tips på modeller som är så musikaliska som möjligt? Bluetooth eller kabel spelar ingen roll.
Fyll gärna på med egna upplevelser!
Jag har inte hört några bra ännu, men inte heller provat så många. Bose är några du inte behöver lyssna på i varje fall...
Tack för tipset, spontant har jag ett helt ogrundat agg mot märken som Bose, vet inte varför, det bara är så :?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2018 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Hej,
Jag kör B&O H8, lite otymplig, lite tung, inte att rekommendera för att jogga omkring med, det finns en H9 nu som omsluter hela örat.
Bra när man reser på flygplanet. Ljudmässigt OK, kör med okomprimpimerade alac filer från iphone. Prova dem, fanns på MediaMarkt.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2018 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Provlyssna även Sennheiser Momentum, finns både med och utan kabel. Själv vill jag inte kompromissa i ljudkvalitet och kör med mina Grado PS500e (och Qobuz app i 24/96) även på resande fot. De lämpar sig dock inte för längre flygresor, då det är en öppen konstruktion. Men ljudmässigt lämnar de mina Akubarik långt efter sig...
Beyerdynamic T 5 p är riktigt bra också och dämpar ljud utifrån väldigt bra, men är dock rätt dyra.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2018 20:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Min fru har Bose QC35 och jag har ett par Sennheiser momentum2. Båda är ”over ear”.
QC35 är skönare, bättre NC (testat när vi flugit tillsammans) och spelar vackrare. Momentum snyggare ( smaksak) roligare att lyssna på musik. Bra batteritid på båda. QC35 är lätta att råka slå på av misstag, men samtidigt lättare att se att de är på.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 20, 2018 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Skulle ut och resa idag men hann ta en ordentlig lyssnarsväng på hifiklubben.
Jag är helt medveten om att det säkert är en musikalisk kompromiss med blåtand, noise cancelling etc.
Det spelar ingen roll egentligen eftersom jag inte kommer att lyssna med dessa hörlurar hemma.

Dom jag testade var:
Bowers & Wilkins PX (3798:-)
Senheiser PXC550 (3 190:-)
Sony WH-1000XM2 (3990:-)
Denon AH-GC20 (1998:-)

Jag spelade från Tidal ("HiFi-kvalitet") på min Sony XZ och körde i lurarna i blåtandsläge med noise cancelling på.
Man kan även spela med kabel istället för BT. Det var inte speciellt bullrigt inne i butiken.

Vinnaren blev Senheiser, följd av B & W. Senheiser var helt klart den mest musikaliska av dom fyra, det hördes efter bara ett par sekunder.
B & W var också bra, men inte lika bra.
Denon lät väldigt budget, som en riktigt dålig lur, och Sony lät extremt HiFi, men väldigt bullrig/maffig i basen, precis som jag inte gillar.

Har flugit ett par timmar allaredan och måste säga att NC-tekniken är helt fantastisk. Jag kommer definitivt inte att flyga mer utan dessa lurar.
Det är en helt overklig känsla att sätta på sig lurarna och sen efter någon sekund blir allting tyst (tänk en bullrande/ristande flygplanskabin)
Dessutom kan man spela musiken på väldigt låg volym eftersom det inte bullrar runtomkring.
Vill man bara ha tyst så pausar man musiken.

Lurarna styrs till stor del genom att man knackar eller drar med fingret på den högra luren. Supersmidigt.
Höja volymen: dra fingret uppåt längs med luren.
Pausa musiken: knacka en gång på högerluren.
Stäng av musik och NC: knacka två gånger på högerluren.

100% tyst blir det dock inte, pyttelite släpps igenom, men det är verkligen lite.
Att sitta i vänthallar fulla med människor och skriva minirecensioner är också en fröjd :-)

Flyger ni mycket eller störs ofta av buller så är min rekommendation tveklöst köp.


Senheiser PXC 500:
Attachment:
sennheiser-pxc-550-wireless-04.jpg
sennheiser-pxc-550-wireless-04.jpg [ 34.55 KiB | Viewed 5445 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Mon Apr 30, 2018 08:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Köpte ett par Sennheiser PXC550 nyligen, inför en period med mycket resande. På flyg och i bil/buss är de fantastiska!

Provlyssnade några alternativ från Bose, Sony och Beats, samt andra Sennheiser-lurar. Dessa var en klar vinnare, både gällande ljud och komfort. Hade velat höra Bang Olufsen Beoplay H9 också, men lyckades inte. Eftersom de inte är vikbara var de egentligen aldrig något alternativ, men hade varit intressant att höra dem.

Bose var ingen fest att lyssna på, känns musikaliskt halvdöda, men de sägs ju vara bra på själva brusreduceringen.

Sennheiser HD 4.50 BTNC var ett alternativ (pga lägre pris), men kändes plastigare och lät sämre (men fortfarande inte dåligt). De saknar också styrfunktionen som PXC550 har, med touch-yta på höger lur, vilket är ett klart minus.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited