selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 01, 2017 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Har under en tid nu granskat olika företag och deras sätt att leverera ett paket, hmmm var f n har kvaliteten på detta tagit vägen ???
För den som har ett företag är detta viktigt att detta fungerar prickfritt för att ge våra kunder en bra service.
Nedan så är det deras standard ej express eller ngt annat.

Bäst :
UPS, EMS, Bussgods
UPS , 16 timmar från upphämtning ( Hemma ) av 31 kg Cd spelare till Holland till kunds dörr. = Guldstjärna
EMS 8 timmar från Hong Kong till Arlanda ( Sen att det tog PostNord 3 DAGAR från Stockholm till Hökerum (35 mil) var ju väntat !
Bussgods 2-4 dagar inom landet och bäst till Finland.

Näst sämst : Postens blåa Jiffypåse inkl porto. 2-4 dagar vilket går som brev och fungerar dock bäst inom Sverige än så länge. dock bara upp till 2 kg, skickar man denna Rek så tar det 4 dagar ??

Sämst :
PostNord, DHL

PostNord kan inte leverera paket Måndagar då de har så mkt reklam att ta hand om och dessutom har de så mkt att göra och så lite personal så att vi på landet får Paket var 3:e arbetsdag.
Paket som skickades från England och tas om hand av PostNord var som bäst, då tog det 3-4 dagar att få det, nu tar det 7-9 dagar och då är det arbetsdagar undantaget helgdagar och helger.

DHL :
Det går fortare att hämta paketet i Borås än att be dem köra ut det till mig vilket från Borås då tar 3 dagar !! Till saken hör att jag har 20 min enkel bilresa till DHL i Borås.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Nov 01, 2017 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag undrar ibland vad Postnord och DHL har för affärside.
Jag vet inte var jag skall börja vad gäller Postnord, förlorade paket, öppnade paket, trasiga paket...
Dom verkar jobba systematiskt för att demolera det lilla usla rykte dom har kvar.

DHL... Väntade på ett väldigt viktigt paket (företag) förra sommaren. När arbetsdagen nästan är slut så ringer jag och frågar vad som händer, till svar får jag att chauffören inte hittade adressen. När jag påpekar att dom senast varit hos mig för någon månad sedan så svarar dom att det är en ny chaufför på den rutten....
- Har ni ingen GPS? Ledningscentral? Google maps? Nej tyvärr.... Overkligt, som en fars. Aldrig mer om jag kan undvika det.

Varför har det blivit såhär dåligt? Förr brukade transporterna ta lite tid på sig, men paketen kom i princip alltid fram.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Nov 01, 2017 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
UPS, DHL och Posten har vid flera tillfällen "Mottagaren ej hemma" fast jag inte lämnat lägenheten på hela dagen!
Dvs föraren ljuger om att de vart på plats.

TNT har levererat klanderfritt.
Bussgods har alltid funkat bra.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 02, 2017 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Varför har det blivit såhär dåligt?
En extremt prispressad bransch.
Det finns inget som särskiljer de olika aktörerna - så det enda man kan konkurrera genom är just...priset.
Då åker kvaliteten rakt ned i källaren.

Dessutom var posten tidigare en statlig organisation helt utan krav på effektivitet. Då blir det svårt att ställa om till att tänka kundvärde, kvalitet och effektivitet.
Obs, detta har inget med den enskilde anställde att göra, utan i högsta ledningen.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 06, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Ett annat exempel är att tracking slutar fungera när paketet kommer till Sverige.
Iaf för DHL. Jag har många ggr behövt ringa och fråga var paketet tagit vägen.
Snabb leverans till Sverige och minutiös tracking sedan är det stopp och tyst i många dagar. Till slut får man åka och hämta det på deras central.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Wed Nov 08, 2017 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Dessutom var posten tidigare en statlig organisation helt utan krav på effektivitet. Då blir det svårt att ställa om till att tänka kundvärde, kvalitet och effektivitet.
Fast posten bolagiserades ju redan 1994, det vill säga för 23 år sedan. Så det du skriver tycker jag inte kan förklara varför det blivit så dåligt just de senaste åren.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 08, 2017 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Och ännu mindre kan det förklara varför leveranserna av t.ex. brev var effektivare innan bolagiseringen.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 09, 2017 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Maffe wrote:
UPS, DHL och Posten har vid flera tillfällen "Mottagaren ej hemma" fast jag inte lämnat lägenheten på hela dagen!
Dvs föraren ljuger om att de vart på plats.

TNT har levererat klanderfritt.
Bussgods har alltid funkat bra.
2002 arbetade jag med en ny etablering på kungsholmen i Stockholm, och alltid utan undantag skrev chauffören att ingen var hemma trots bemannad reception. Detta var postens företagspaket. Trots upprepade klagomål till posten hände inget. Enda gången ett paket kom fram var när vi klistrade foton på paketet med väldigt explicita hänvisningar. Så detta har satts i system av upphandlade entreprenörerna som kör sista biten under lång tid. Det mest frustrerande var att ingen på posten tyckte det var anmärkningsvärt eller bemötande sig med att be om ursäkt.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Guldstjärna till TNT och hur man levererar ett paket.

Detta är leverantörer/transportörer som bryr sig om sin kund och då är det lätt att vara bra.
Skall läggas till att från min leverantör beställer jag ett lager 08:56 23/8 alltså samma dag, så ca ett dygn senare har jag lagret och kan montera detta.

[O/] Lennart/LinnArts


Attachments:
20180824_120353.jpg
20180824_120353.jpg [ 316.88 KiB | Viewed 5593 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited